Pcos

Wat vervelend dat het niet zo lekker valt. Is het al beter of nog hetzelfde?

Hier trouwens dag 30 en ben niet ongesteld geworden, het is echt alles of niks bij mij blijkbaar :sweat_smile:

Misschien wordt t nog een cyclus van 35
 Maar snap dat je 'm even opgeeft, rot zeg!

Het zal uiteindelijk niet de provera zijn geweest maar ben dus super ziek geworden. Nu wel des te blijer dat ik door de provera niet meer ongesteld ben. Mag zo wel voor de 3e keer deze week naar de gyn dus dat begint bijna te wennen :sweat_smile: Edit - het provera avontuur was kort maar krachtig, mag er maandag mee stoppen. Dus ben benieuwd wat er dan gebeurt

Je had gelijk - ik ben vandaag ongesteld geworden (dag 32). Nog wel heel licht maar denk wel dat dit start menstruatie is. Heel bijzonder! Benieuwd wat er komende maand gebeurt, het is een soort loterij :joy: wekenlang bloeden, helemaal niet
 en alles er tussenin.

2 likes

Yaaay, ben voor je aan het juichen haha! Rare dingen, ovaria/baarmoeders. Wat fijn joh! Volgende horde is de max 7 dagen en dan een normale cyclus. Tijd om die loterij te winnen :wink:

Ik ga morgen stoppen met de provera en ben heel erg benieuwd wat er dan gebeurt en hoe snel. Hopelijk is het bij mij ook een soort van reset.

Je zal wel snel ongesteld worden als je baarmoederslijmvlies zo dik is. Ik word het meestal 2-3 dagen na stoppen.

Wel bizar hoor als het toch een cyclus is. Ben zelfs aan het overwegen ovulatietesten te kopen. Wil helemaal niet zwanger worden maar omg als ik zelf een eisprong heb - eerste keer ooit!

1 like

Oee als ik jou was zou ik dat ook echt willen weten hoor. Sowieso interessant en goede reden om iets te vieren. Gewoon lekker doen, haha. Weet je ook of je alsnog aan de anticonceptie moet :wink:

Dag 4 en de onttrekkingsbloeding lijkt door te zetten. Verbaasde me dat het dan toch wel eventjes duurde nog, maar hoop ook echt dat ik me dan nu heel snel beter ga voelen. Nu wel mega pijnlijke krampen, zelfs door de redelijk sterke pijnstillers heen, maar hoop dat het verder mee gaat vallen!

Fijn dat het doorzet! Hopelijk is het snel voorbij en kan je snel verder.

Ik ben nog steeds ongesteld, maar het is zo licht
 kan het af met een maandverbandje. Wat een contrast ineens, zo weinig.

Zijn er hier meiden waar hun PCOS verdwenen is? Kwam het later weer terug, bleef het weg? Of is er iemand geweest met een normaal echo beeld na de diagnose?

1 like

Ik had 3 maanden geleden op beide ovaria een duidelijk PCOS beeld en nu nog maar op 1. Ik heb echt geen idee hoe dat precies zit en of t dan ook gewoon weer terug komt oid. Dat ga ik allemaal komende week navragen. Vanwaar je vraag? :slight_smile:

Huidige status hier is donderdag spotting, gisteren iets meer spotting en vandaag gestopt?! Het was oud bloedverlies en heel licht. Baarmoederslijmvlies was met de provera wel voldoende opgebouwd (meer dan 8mm) en gynaecoloog had me voorbereid op dat t best even heftig kon zijn. Niet dus. Geen idee wat er nu weer aan de hand is, ben al bijna een week gestopt met de provera.

Ik heb diagnose PCOS gehad. Op meerdere echo’s ook heel veel kleine follikels te zien. Nou ben ik tegen alle verwachtingen vrijwel meteen zwanger geraakt, helaas mis gegaan en tijdens de nacontrole was er 1 mooi eitje maar die groeide. Voorheen had ik niet eens een eisprong en nu ben ik en zwanger geraakt en na de miskraam weer maar 1 mooi eitje dus. De gyn zei dat je ‘eroverheen kan groeien’ maar heb het niet eerder gehoord. Dus was benieuwd naar andere ervaringen.

Volgens mij kan oa een zwangerschap er wel voor zorgen dat je hormonen ook weer anders gaan doen. Ik heb best veel gelezen over PCOS, waaronder vrouwen bij wie het na een miskraam of bevalling niet meer terug te zien was op de echo en dus weg was. Maar dat is dus van horen zeggen. Ik heb bij mijzelf overigens ook het idee dat er hormonaal iets is veranderd (was opeens constant ongesteld ipv eens per 3 maanden), niet door een zwangerschap trouwens maar dat zou voor mij wel verklaren dat 1 eierstok opeens wel iets doet haha. Misschien toch een vraag die je ook het beste nog aan je gynaecoloog kan stellen!

Ja maar het is dus voor mijn zwangerschap al veranderd. Ik zal de vraag eens aan de gyn stellen, die had helaas pas tijd in oktober dus dacht peil het eens hier.

Ja, vaak is het hoe ouder iemand is hoe minder de PCOS wordt. Je ziet ook wel eens gebeuren dat het minder wordt na een zwangerschap.

Er is ook niks permanent mis met je eitjes, de follikels zitten vaak alleen stuck in het groei programma (ze willen dan namelijk allemaal groeien wat niet kan, eindstand is dat er niks groeit, gevolg er is een soort standoff tussen allemaal kleine follikels). Is niks permanents. Stel er is wel een eisprong is dat ook bij PCOS altijd maar 1-2 eitjes.

Als je gewoon een normale regelmatige cyclus hebt met eisprong maakt het ook helemaal niet uit, heb je evenveel kansen als iemand anders die het niet heeft.

Oh vrouwen met ernstig overgewicht hebben ook vaak PCOS en dat kan ook gewoon weggaan bij normaliseren gewicht en vervolgens ook cyclus.

Ben nog vrij jong dus daar zal het niet aan liggen gok ik. Vond het vrij bijzonder dat het ‘weg’ was aangezien mijn cyclussen (de 2 die ik heb gehad na pil voor zwangerschap) langer duurde dan gewoon en beide ook zeker niet evenlang. Was er blind vanuit gegaan dat het nog steeds zo was dus was bij de echo vooral erg verbaasd.

Als je follikels/je lichaam eenmaal doorhebben dat 1 per keer door deur een stuk beter werkt dan allemaaaaal met eindstand: niemand gaat door de deur, kan het best hoor! Zou heel fijn zijn voor je als je een regelmatige cyclus hebt!

Heb ook wel gelezen over PCOS-achtige taferelen die enkel tijdelijk zijn na stoppen met pil (dus niet perse met verhoogd testosteron etc), omdat je lichaam het weer even op moet pakken. Maar ik weet niet of dat al hard bewezen is.

Er zijn ook genoeg vrouwen die PCOS hebben maar ook gewoon een regelmatige cyclus!

1 like

Ja klopt nu herinner ik me idd dat de gyn zoiets zei. Dat het komt door het stoppen met de pil en dat het evt wel terug kan komen en dat ik ‘geluk’ heb gehad dat ik tijdens de reset zwanger ben geraakt. Daarom ben ik nu weer met de pil begonnen in de hoop dat als we weer zwanger willen worden ik weer een reset heb. Maar volgens mij kan het ook blijvend zijn. Was beetje te overwhelmed om te vragen😂 Heb overigens nooit een normale cyclus gehad. Elke keer dat ik ongesteld word word hij langer en langer. De ronde dat ik zwanger ben geraakt heb ik ook oas een eisprong gehad op dag 23

Edit. Lees nu dat jij het resetten andersom bedoeld dan de gyn mij zei. Ik heb de diagnose na een jaar stoppen gehad vorig jaar. Dus het was geen reset pcos

Ja, wie weet! PCOS kan zeker blijvend zijn. Maar hoeft ook zeker niet.

Mijn tante had het ook, bij eerste kind ovulatie inductie nodig gehad maar daarna wel cyclus en zonder medische hulp 2e en 3e kind gekregen. Ze had echter zoveel follikels op haar eierstokken dat toen ze 40 was haar eierstokken eruit zijn gehaald!! Bizar! Volgens mij wisten ze toen nog niet zo goed wat het was (is ook al lang geleden). Volgens mij dachten ze dat het kanker zou kunnen worden toen ofzo, heel gek verhaal.

2 likes

Bizar haha! Het blijft een gek iets. Hopelijk blijft het weg dan :four_leaf_clover: Ik zal het in Oktober nog eens goed overleggen met de gyn hoe dit kan.

1 like

Ik had het juist andersom. Van de eerste zijn wij in 1x zwanger geraakt, terwijl dat volgens de gynaecoloog eigenlijk niet zou moeten kunnen met het beeld wat hij een jaar na die geboorte had (echo’s en hormonen en cyclus opvolgen).
Hij omschreef het als “sommige vrouwen met PCOS zitten 7jr in een fertiliteitstraject en dan ineens worden ze zonder hulp zwanger. Het lijkt er op dat jullie die mazzel vooraf hebben gehad. Alles kan.”
Maar ik las later ook veel dingen over dat er dus iets kan veranderen na een zwangerschap. En denk dat dat hier aan de orde is geweest
 maar nooit gevraagd dus.

Leven lang al alle PCOS symptomen (onregelmatig, zwaaaar menstrueren, rare cyclus, veel beharing), maar kennelijk is er iets goed gegaan bij ons eerste kindje. En daarna dus iets hormonaal gezien ongeslagen. Want ik had aan 1 eierstok helemaal geen ovulatie zeiden ze, de ander deed het wat, maar een super korte lf etc. Dus er kan wel “iets” gebeuren over de tijd heen. :thinking:
Gekke dingen, zo’n vrouwen lijf

2 likes