Pcos

Ik ga voor je duimen! Ik ben niet meer ongesteld na 5 dagen en ook geen spotting meer dus hopelijk houdt het dan nu weer even op :crossed_fingers:

Dat is mooi! Het voelt echt als lichte weeën 1x per uur ofzo nu dus ik ga langzaam een beetje dood

Ik lees hierboven ook dat sommigen bij de endocrinoloog liepen. Hoe kwamen jullie daar terecht?

Punt is, de gynaecoloog had vorig jaar pcos vastgesteld, maar zit meer op de lijn van “bij je kinderwens gaan we verder kijken” (is er nu niet). Hij hielp me wel een beetje op weg qua overbeharing/haaruitval. Maar ook alleen maar omdat ik enorm pushte (huilend bij hem zat)

3 jaar geleden begon mijn schildklier raar te doen. Af en toe te traag. Maar wispelturig niet constant. Via Ha bij internist geweest, en af en toe een kuurtje en bloed onderzoek. Gaat weer de goeie kant op. De internist wilde niets weten van pcos “bespreek je maar met de gynaecoloog”.

De gynaecoloog is niet echt geïnteresseerd in de wispelturige schildklier (snap ik ergens) maar daarom wil ik dat iemand met “verstand” van beide naar dit verloop kijkt en alle uitslagen etc. doorneemt. Ik zeg niet dat er een verband is, maar het is gewoon irritant dat pcos niet echt relevant werd geacht door de internist

Of zal ik gewoon een verwijzing bij de HA opvragen voor een endocrinoloog? Sorry beetje wazig verhaal misschien

Ik ben zelf niet naar een endocrinoloog geweest, alle hormonen (ook schildklier) zijn geprikt in opdracht van de gynaecoloog. En binnen een fertiliteitstraject. Schildklierproblemen kunnen dacht ik wel degelijk invloed hebben op je cyclus, geen idee of er ook een verband is met PCOS. Maar vooral heel vervelend dat ze naar elkaar wijzen en er allebei niks mee doen. Zou inderdaad dan je huisarts een verwijzing vragen naar of een andere gynaecoloog/internist of een endocrinoloog. Ik merk nu wel dat de focus enorm op kinderwens ligt en dat ook het toverwoord was om ĂŒberhaupt een verwijzing te krijgen waardoor ik er dus achter ben gekomen dat ik PCOS heb. Vind t zelf ook super irritant dat ik met de rest dan kennelijk maar gewoon moet dealen. Nog veel verbetermogelijkheden voor de zorg rondom PCOS!

Ik had te vroeg gejuicht. Met een tussenpauze van 2 dagen ben ik nu alweer 5 dagen ongesteld. Dus van de afgelopen 120 dagen iets minder dan de helft bloedverlies. Dat er nog bloed over is :sob:.

De gynaecoloog wil een nieuwe echo maken maar gaf al aan dat eigenlijk alleen anticonceptie een optie is. En dat is geen optie want kinderwens. Ik vraag bij de echo sowieso nog even naar progesteron maar iemand enig idee of ik zelf nog iets kan doen om dit te stoppen?

Ah shit man! Ja, anticonceptie werkt het best maarja
 ga je bij die arts ook fertiliteitstraject doen nu? Zo ja waarom zegt die dan anticonceptie? :sweat_smile: of bedoelt die anticonceptie totdat traject start?

Kuur progesteron stopt het idd mee, maar zodra de kuur voorbij is (meestal na 10 dagen) krijg je weer een bloeding
 dus in hoeverre je er mee iets opschiet (al is het misschien wel een reset ofzo). Bij de echo kan ie wel zien of baarmoederslijmvlies dik of dun is.

Ik zit inmiddels op dag 7, het is gelukkig uit zichzelf nu wat minder aan het worden dus denk dat de bloedstollende pillen niet nodig gaan zijn. Het was tot nu toe echt mega veel bloed (6+ doorgelekte super tampons per dag). Hopelijk stopt het vanzelf deze keer

Zelfde arts inderdaad, hij zei ook meteen al dat anticonceptie dus geen optie is. Maar hij had het later over echo en afhankelijk daarvan medicatie dus weet niet precies wat hij bedoelde. In het meest gunstige geval kunnen we ca. oktober starten met een traject, in het minst gunstige (ligt dan aan mijn vriend) kan dat nog veeeeel langer duren door vervolgonderzoek. Dan wil ik wel anticonceptie overwegen. Tegelijkertijd is het behalve de onzekerheid of ik een eisprong heb, wel zo dat we obv de eerste uitslagen zwanger kunnen worden. Dan wil ik niet het risico nemen dat we een kans missen die maanden. Maargoed, heb nu een non existing seksleven omdat er altijd al een tampon/cup in zit :crazy_face:. Als ik wist of ik een eisprong had, had ik er wel een bloederige bende van willen maken maar kan me er nu gewoon niet toe zetten.

Edit - nooit gedacht, maar mis het nu enorm dat ik tot april maar elke 3 maanden ongesteld werd.

Fijn dat t nu minder wordt, niet te doen dit zeg
 hoop voor je dat het stopt en dan ook echt even een hele lange tijd wegblijft/normaliseert.

Ohja dan zal hij nav die echo misschien wel progesteron voorschrijven of niet. Als je baarmoederslijmvlies heel dun is, heeft het niet zoveel zin geloof ik.

Ja tot die tijd moet je maar kijken idd
 echt zo vervelend zoveel bloeden. Kunnen elkaar de hand schudden :sweat_smile: (al zit ik in een iets andere situatie en is de pil een reeele optie als het bij mij zo blijft aanmodderen)

Dank voor je reactie!

Klopt, vind de benadering van Pcos ook wat vreemd.
Idd het magische woord lijkt “kinderwens” te zijn. Want het is immers een verzameling van symptomen en niet echt een ziekte? (weet niet of ik het goed uitleg). Ben er ook niet zeker van wat een endocrinoloog zou kunnen doen, maar het feit dat iedereen een beetje tunnelvisie hanteert en “kom later maar terug” zegt/of naar de ander wijst, is gewoon niet zo prettig
 wordt vervolgd

Het waren 9 lange dagen met echt mega veel bloedverlies, maar het is uit zichzelf gestopt :grinning: nu heel benieuwd wat er gaat gebeuren de komende tijd. Als ik nou nog 1x wekenlang ga bloeden is het direct weer aan de pil. Heb inmiddels alweer genoeg gedokterd.

@Feather hoe is het met jou?

1 like

Jeeej eindelijk, wat fijn!! Is langer bloedverlies normaal na provera? En kan je het zien als hopelijk een reset in veel van de gevallen of is het nu maar weer afwachten? Hoop voor je dat het het eerste is!

Hier leek het ook te stoppen maar na 4 dagen oud bloedverlies/spotting heeft het weer volledig doorgezet :sob: Ik blijf hopen dat mijn lichaam iets doet en weer in balans komt maar vrees dat ik gewoon nog 2 weken moet wachten op de echo.

Het wekt gewoon een menstruatie/onttrekkingsbloeding op zodat je slijmvlies helemaal afgestoten wordt, volgens mij is die niet perse zwaarder ofzo. Beetje afhankelijk van hoe dik je baarmoederslijmvlies was denk ik. Maar ik heb altijd wel langere menstruaties.

Tja het kan een reset zijn, maar ik ga nergens vanuit. Ik denk wel dat m’n baarmoeder nu ‘leeg’ is met een dun slijmvlies dus wat er vanaf nu gebeurt is helemaal een vraagteken. Kan natuurlijk zijn dat m’n zwangerschap een hele hormonale reset heeft gegeven (hoor je vaker) maar gezien m’n PCOS klachten (ik pluk echt vaker dan eerst haren van m’n kin en bovenlip) ben ik benieuwd.

Aaahhh shit man dat het weer heeft doorgezet! Al dat aanrommelen is zooo kut en ik herken die hoop helemaal dat je lichaam toch ineens zelf wat oppakt. Bij mij tot nu toe altijd ijdele hoop geweest, elke keer weer die teleurstelling. Ik ga nu ook maar nergens vanuit :sweat_smile:

1 like

Ik ben een maand geleden naar de gyn geweest, oa met het vermoeden dat ik pcos had. Was al bijna een jaar gestopt met de pil en had hele lange cycli, en was telkens ook maar heel kort en licht ongesteld.

Dmv een echo stelde ze toen idd vast dat ik pcos had (maar dus geen bloedprikken wat ik nu vaak lees?), maar eigenlijk zag de ene eierstok er wel normaal uit, en verder heb ik ook niet de andere ‘typische’ klachten (overbeharing, acnĂ©, overgewicht etc) dus ze zei dat wanneer de kinderwens zich aandient we niet moeten ‘aanmodderen’, maar dat ik moest langskomen. Dan zou ze medicatie voorschrijven en dan zou het verder wel goed komen.

Beetje vaag omschreven zo, maar het was wat veel in 1 keer om te onthouden :sweat_smile: In overleg heeft ze me toen de Louisa pil voorgeschreven, vooral ook omdat ik zelf weer heel graag aan de pil wilde vanwege het gemak maar ook omdat ik me echt super labiel voelde zonder pil.

Nu is mijn vraag: klopt het dat ik me niet al te veel zorgen hoef te maken over een eventuele kinderwens? Die is er namelijk wel, maar de komende jaren nog niet. En: heeft iemand ervaring met deze pil? Het is een vierdegeneratie pil (had daar nog nooit van gehoord haha) en op zich ervaar ik geen nare bijwerkingen, behalve dat ik sinds ik 'm slik (1 maand nu) echt nog steeds elke dag een beetje bruin bloedverlies heb. Is de dosering dan te laag of is dat een kwestie van wennen?

Ik kan je niet helpen met of je last gaat krijgen met kinderen krijgen maar ik wil even zeggen dat ik ook pcos heb maar ook geen 1 van die bijwerkingen ofzo. Dat kan zeker.

1 like

Ik ken zelf eigenlijk ook alleen 2 voorbeelden die ook niet de typische klachten hebben en gewoon ‘natuurlijk’ zwanger zijn geraakt. Dus op zich maak ik me ook niet zo’n zorgen, maar ik vond het een beetje een vage diagnose.

En twijfel dus vooral heel erg over mijn pilsoort. Voor de mensen die ook nu aan de pil zijn, welke slikken jullie?

Ik heb zelf “slanke” pcos volgens de gynaecoloog en krijg nu medicatie waarmee ik evenveel kans heb om zwanger te worden dan iemand zonder pcos! Dus zou me daar niet al te druk over maken, er is zoveel mogelijk en zijn ook veel mensen die gewoon zwanger worden met pcos!

1 like

Ja in principe ben ik van mn eerste normaal zwanger geraakt maar ik weet niet hoelang dat geduurd heeft want ik had een spiraal in :laughing:

Nu voor mn 2e al twee jaar bezig maar ben ook 10 jaar ouder dus ja
 je weet het niet.

Ik zou indd niet teveel zorgen maken maar je weet nu wel tenminste als je kinderen wilt dat je dan ws wel gelijk wat onderzoekjes krijgt of iig dat ze je niet superlang laten aanmodderen denk ik.

1 like

Ja ik maak me daar eigenlijk ook niet zo’n zorgen over. Ik wil ook niet een heel elftal ofzo. M’n gyn stelde me heel erg gerust, maar toen ik daarna zelf ging googlen ging ik even twijfelen, toen voelde het bijna laconiek haha. Maar toch goed om andere ervaringen te horen.

1 like

Ik herkende mezelf ook niet in de diagnose PCOS en heb ook de typische klachten niet. Wel blijkt een iets verhoogd androgenen (‘mannelijke’ hormonen) uit het bloedbeeld maar ook de gynaecoloog gaf aan dat het maar licht verhoogd is. Waarschijnlijk dat ik daarom ook niet echt last heb van haargroei, acne etc (+ ik ben blond, dus sowieso al heel licht lichaamshaar dat minder opvalt). Vrouwen met PCOS krijgen evenveel kinderen als vrouwen zonder PCOS, was het eerste dat mijn (eerste) gynaecoloog zei. Ik heb zelf geen/onregelmatige eisprong door PCOS en daar kunnen ze met medicijnen helpen zodat je een eisprong krijgt en dan in principe een even grote kans op zwanger worden hebt als ‘normaal’. Mits er verder niks aan de hand is bij jou of je vriend natuurlijk.

Kan me voorstellen dat het best wel even een boodschap is om te krijgen, was het voor mij in ieder geval wel. Als je nog meer vragen hebt, stel ze vooral hier maar ook aan je gynaecoloog of huisarts!

Ik ga keihard janken, 4 dagen niet ongesteld geweest en nu gewoon alweer een klein beetje roze/rood :sob::sob:

@Feather ik voeg me weer bij jouw clubje :sweat_smile:

2 likes