Het vet leidt toch toegenomen insuline resistentie en dat kan een belangrijk onderdeel zijn van PCOS, maar hoeft niet. Ik dat geval is het dus wel verstandig om het vet te kwijt te raken.
Is het wel in dezelfde concentratie weer gegeven? Soms is het g/L en soms bv mg/L etc.
Als vrij testosteron op dezelfde manier is berekend (index van SHBG in nmol/L en testosteron in nmol/L), is het voor alles idd zelfde eenheid.
Heel gek dat die waardes anders zijn per land
Sommige zijn wellicht in andere eenheden? AMH is hier pmol/L maar bij jullie in ng/L geloof ik. Maar die is bij ons beide duidelijk verhoogd, meer dan dubbel max waarde bij mij geloof ik.
0.05 zou ik dan ook best hoog vinden ja. Vrij testosteron is een soort ingewikkelde ratio tussen SHBG (sexual hormon bindende globulin) en totaal testosteron. Misschien komt het daardoor dat het andere waardes zijn per land.
Totaal testosteron was bij mij 3,63 nmol/L
SHBG 47 nmol/L
Edit: oh even gemist dat het hierboven er al over ging. Ja lijkt dezelfde eenheden
Misschien houden ze voor fertiliteit ook weer andere waarden aan dan normaal! Heb van TSH ook gehoord dat dat liefst onder de 2 moet zijn als je zwanger wil worden (Gent, Groningen) terwijl normale referentiewaarden 4 is. Dat is mijn enige zorgenpuntje want heeft altijd op 2.4 gezeten (is ook vaaaaak geprikt), was in juni 2.7 en in juli (enige keer nuchter) 3.7 Maar zal het wel horen van de gynaecoloog!
Oh ja kan best idd. Ik ben naar de PCOS kliniek geweest toen (fertiliteitsartsen deden dit 1x per 2 weken, niet om zwanger te worden maar voor management symptomen enzo) en heb testosteronremmers gekregen toen (wilde toen niet zwanger worden nog). Werkte heel goed. Vrij testosteron was weer iets van 0.03 en androsteendion/totaal testosteron ook stuk verlaagd.
Had niet heel veel hirsutisme ofzo, tja ben altijd al iets donkerder behaard geweest ook (bovenlip harsen) dus heel shocking was dat niet. Voelde me wel opgefokt/vervelend en mān inhammen op mān hoofd werden groter.
Maarja met die medicijnen mag je absoluut niet zwanger worden (zou ook testosteron bij de ontwikkelende foetus remmen wat voor veel issues zou zorgen) dus heeft geen zin daarvoor.
Ik liep drie jaar geleden bij de gynaecoloog voor mijn PCOS, maar omdat ik geen kinderwens had werd het traject gestopt. Omdat dit topic de afgelopen dagen weer actief is ben ik weer meer over gaan lezen en heb ook mijn bloeduitslagen van destijds opgezocht. Mijn waardes waren allemaal goed, behalve het prolactine gehalte (490mU/L;666mU/L en bij de laatste meting 433mU/L, referentie waarde is 98-456mU/L). Nu ik er wat meer overlees, vraag ik mij af of mijn klachten (nauwelijks menstrueren en veel eiblaasjes in mijn eierstokken) mogelijk door een te hoog prolactine gehalte kan komen en dat het mogelijk geen PCOS is?
Toen ik bij de gynaecoloog liep is er eigenlijk niets over prolactine gezegd, dus ik ben benieuwd of anderen ook een verhoogd prolactine gehalte hebben en wat hen verteld is? (ik heb geen kinderwens/andere last van pcos dus ik zie niet echt een reden om weer terug naar de gynaecoloog te gaan).
Ja ik had enkele jaren geleden opeens geen cyclus meer of het duurde weken voordat er iets gebeurde. Dit was na mān 1e zwangerschap en herkende het niet want had daarvoor altijd een normale cyclus. Bij eerste echo waren er veel blaasjes te zien aan de eierstokken maar niet zoveel dat het zou passen bij pcos. Verder ook geen andere kenmerken daarvan. Na prikken van oa prolactine kwam naar voren dat alleen dat waarde verhoogd was. Dat pas dus NIET bij PCOS maar wordt hyperprolactine genoemd. Het probleem zit zeg maar niet in je eierstokken maar in je hypofyse. Edit of bv medicatie. Je behandelt het dan ook anders dan bij pcos. Bij mij was het bv met Dostinex om de prolactine productie te rennen. Had gelukkig overigens geen hypofysetumor, daar werd al naar gekeken (ook al bij een lage waarde. Hoeft zeker niet alleen bij hoge waardes @Feather). Na enige tijd kon ik weer stoppen met dostinex en na meermaals controle is mān prolactine nooit meer een probleem geweest. Ook geen problemen meer met menstruatie. Overigens werd in mijn ziekenhuis dit nagekeken door de endocrinoloog ipv gynaecoloog.
Ik heb ook een te hoog prolactine gehalte (net iets boven 600) en heb eea uitgezocht. Ben overigens geen arts en heb het nog niet besproken met de gynaecoloog.
Wat ik tegenkwam is dat je prolactine heel sterk afhankelijk is van het moment van de dag waarop je prikt (in je slaap en vroeg in de ochtend het hoogst) stress (in de brede zin, je lichaam kan al een onbewuste stress reactie oproepen door het prikken zelf maar ook als je bv hard gefietst hebt naar de bloedprikpoli), of overgestimuleerde tepels (bv door jeuk, seks, schurende kleding). Ik kan de bron zo snel niet terugvinden maar tot een bepaalde waarde is de kans heel groot dat er zoān reden is dat je prolactine verhoogt is. Daarboven is er een kans dat je een prolactinoom hebt maar een waarde van ca 600 viel dus onder het eerste (prolactinoom was waarschijnlijker boven 1000). Daarom zou je prolactine dus altijd nog een keer moeten laten bepalen om een goed beeld te krijgen.
Binnen het PCOS beeld past ook een licht verhoogde prolactinewaarde maar hoe ik het las zit je dan eerder binnen referentie maar aan de bovenste grens. Overigens kan een te hoog prolactine dus wel de reden zijn dat je geen ovulatie hebt, maar zorgt prolactine volgens mij niet voor andere typische PCOS symptomen (meerdere follikels, verhoogde androgenen).
Weet niet in hoeverre je echt iets aan mijn niet medisch onderbouwde verhaal hebt haha. Ik heb volgende week een afspraak met de gynaecoloog en dit ook als vraag opgeschreven dus kan het dan wel laten weten!
Edit - zou het overigens altijd zelf nog navragen bij je huisarts als ik jou was! Mijn bloedwaarden vallen (in tegenstelling tot @broodrooster) verder wel binnen verhoogde androgenen en echo was tot 3x toe duidelijk PCOS. Er kan ook goed een andere reden zijn voor hyperprolactinemie.
Ah thanks voor de toevoeging! Dat wist ik niet. Had mezelf al gerustgesteld maar dus om niks haha. Even afwachten wat de gynaecoloog zegt daarover dan.
@Desalnietteplus Zou dan zeker alsnog even prolactine prikken, kan gewoon bij de huisarts!
Je kunt als je het leuk vind het eea op de NVOG website terug vinden. Er zijn verschillende categorieƫn van anovulatie. Ik ben trouwens al jaren arts. Weet er wel wat over
Ik ben echt nog nooit zo erg ongesteld geweest als nu en maak me een beetje zorgen? Menstruatie zette dit weekend weer echt door. Dat was dan een cyclus van 20 dagen zonder ovulatie met elke dag spotting tussen laatste dag vorige menstruatie en dat het weer doorzette dit weekend. TMI, maar had net een best groot stolsel en heb dat ook nog nooit eerder gehad. Weet even niet wat ik met mezelf aanmoet behalve herhalen dat dit waarschijnlijk normaal is met PCOS. Edit, nog een keer TMI maar ik zat te chillen op het balkon in mn ondergoed in de veronderstelling dat ik niet meer ongesteld was en nu ligt daar een heel bloedspoor (zie ik nu pas, had inmiddels door dat stolsel ook al geconstateerd dat mijn veronderstelling niet helemaal klopte). Terwijl ik normaal dus altijd heel licht ongesteld ben. Ben nu echt aan het aftellen tot de afspraak met de gynaecoloog volgende week in de hoop dat hij er iets aan kan doen tot we kunnen starten met Clomid. Sorry voor deze drama-paniek-post
Awhhh ik leef helemaal met je mee! Het is gewoon echt rot. Hopelijk is het snel voorbij en blijft het niet doorgaan. Denk wel dat die er iets aan kan doen, tenminste om het wat te doen stoppen!
Hier hebben de medicijnen goed gewerkt, had geloof ik 2/3 dagen bloedstollende medicijnen geslikt en 10 dagen provera (progesteron). Sinds gisteren lage buikpijn en hele gespannen buik, was ook laatste dag provera. Ben benieuwd hoe lang het duurt tot het weer losbarst (als je met progesteron stopt wordt je paar dagen later ongesteld), hoop heel erg dat het deze keer niet 3-4 weken duurt en ook niet zoān zondvloed is.
Vind jouw ervaring nu in ieder geval al bemoedigend klinken! Ik denk ook dat het door een tekort aan progesteron komt. Het enige dat ik nog steeds gek vind is dat ik 9 maanden lang elke 3 maanden ongesteld werd en het sindsdien echt een rommeltje is. Misschien is dat dan ook nog het effect van ontpillen of van alle maatregelen die ik ruim 2 maanden geleden zelf ook ben gaan nemen (voedingsadvies, vitamines, meer beweging). Heb nu in ieder geval het gevoel dat ik leeg bloed maar dat zal vast meevallen.
Hopelijk valt t voor jou ook mee na het stoppen met de provera en normaliseert de boel daarna!
Ja het kan dus wel gestopt worden, is wel een geruststelling! Ik kon de dokter wel zoenen toen het gestopt was binnen 2 dagen.
Dit past beter in het andere topic maar ik ben gisteren heel boos geworden op mān schoonvader. Schoonzus heeft 3 kinderen en ik zei nou dat willen wij niet, kan ook best dat het bij deze ene blijft. Zei hij ah joh Jezus jullie nemen toch wel een tweede. En ik zei dat dat niet vanzelfsprekend is en toen hoonde hij dat weg. Nou ik ben ONTPLOFT. Mijn vriend werd gelukkig ook heel boos. Hij bond wel in gelukkig maar mān schoonmoeder zei nog āja maar wie weet hĆØ je hoort het wel eensā en toen heb ik ook gezegd dat ze daarmee moest kappen want dan moet er wel een eisprong zijn en zonder eisprong kan het nooit spontaan gebeuren. Was heel gezellig dus
Ah nee, wat rot zeg Ik zou ook echt zijn ontploft, fijn dat je vriend het ook voor je opnam! Zo makkelijk praten ook, er zijn vast vrouwen die toch spontaan zwanger worden maar zonder eisprong is dat toch vrij onmogelijk. Los daarvan: misschien wil je het Ć¼berhaupt maar bij 1 kind houden ook al was het zwanger worden meer vanzelfsprekend geweest. Dat was ook hartstikke normaal en okee geweest. Ze vragen hopelijk toch ook niet aan je schoonzus of ze nog voor een vierde en vijfde gaat
@Feather @Broodrooster bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!
@Broodrooster was er voor jou nog een andere reden naast vruchtbaarheid om dit te behandelen en medicatie te nemen? Want ik ervaar momenteel geen last van mijn menstruatie (heb een kyleena spiraal en ben niet meer ongesteld), dus als mediciatie enkel gebruikt wordt om menstruaties op te wekken in een zwangerschap traject heeft het voor mij niet zoān zin om er weer heen te gaan denk ik.
@Feather wat shit dat je zo heftig ongesteld bent! Wanneer is je afspraak bij de gynaecoloog? Wat goed dat je je zo hebt ingelezen en voorbereid naar de afspraak gaat, had ik ook destijds moeten doen.
Minder vermoeidheid! Was ontzettend moe. Merkte door aanpakken van het verhoogde prolactine de vermoeidheid ook wegzakte.
Volgende week woensdag (pas). Ah en ik heb me de eerste twee keer artsbezoeken ook echt niet ingelezen hoor, ik wilde eerst maar eens weten wat er nou precies aan de hand was op basis van echo en bloedonderzoek. Inmiddels zit ik al sinds half mei in een diagnostisch traject, dan heb je ook wel de tijd om allerlei vragen te gaan bedenken Waarschijnlijk vindt die gynaecoloog me zo hartstikke irritant, haha.
Ik ben weer ongesteld geworden, zoals verwacht na stoppen met progesteron kuur. Hoop echt van harte dat het deze keer niet wekenlang duurt. Heb in tegenstelling tot de vorige keer ook echt buikpijn en puistjes en alles wat er bij hoort.