Pcos

Wat een vervelende situatie zeg, en wat gek dat hij je niet wil doorsturen. Dit zal per huisarts verschillend zijn, mijn huisarts heeft me wel naar de gynaecoloog doorgestuurd toen ik aangaf dat ik het niet vertrouwde en wilde weten wat er met me was. Het bleek ook PCOS te zijn. Helaas gaf de gynaecoloog toen ook aan dat er niets aan te doen is, en kwam het oude adagium de pil weer op tafel te liggen. Is het misschien een optie om een second opinion aan te vragen en naar een andere gynaecoloog te gaan met je zorgen? Ik kan me voorstellen dat het niet goed voelt om zo lang niet ongesteld te zijn geweest.

1 like

Ik ben begin dit jaar begonnen met supplementen slikken (Vit D en Vit B12), omdat uit bloedonderzoek bleek dat ik inderdaad veeeeel te laag vitamine D en vitamine B12 had. Hiervoor had ik cyclussen van 113 en 103 dagen en sinds ik ben begonnen worden mijn cyclussen korter: eerst 63 dagen en nu 30 dagen! Ik hoop zo erg dat het gewoon zo blijft en dat het niet toeval is.

1 like

Oohh ik duim met je mee!!

Ik zit nu op cyclusdag 165 en heb net gebeld voor een doorverwijzing naar de fertiliteitspoli. Ben benieuwd wanneer ik een oproep krijg.

Pfff 165 dagen is echt wel heel lang inmiddels! Snap dat je er moedeloos van wordt. Hopelijk krijg je snel een oproep!

Bij mij is het nog positief dat ik geen actieve kinderwens heb, dus ik heb nog geen ā€˜haastā€™ voor mijn gevoel.

@MJDLH zie hierbij oa de reacties (daarvoor en na als je scrolt)

Fijn dat je jouw ervaringen ook wil delen :relaxed:

Ennnnā€¦ ik ben weer ongesteld na 30 dagen! Ik vroeg me af of stel ik blijf deze cyclus houden, of je pcos dan ā€œwegā€ is? Op internet staat en via de huisarts hoorde ik dat je minstens 2 symptomen moet hebben om PCOS te hebben. Uit de echo bleek dat ik veel cystes (?) had, dus dat is symptoom 1. En syptoom 2 was een zeer onregelmatige menstruatie, maarja als die weg is en maandelijks komtā€¦ Iemand enig idee?

Heb jij inmiddels al een oproep gehad?

Het is zover. Ik heb de pil gestopt ivm een kinderwens. Ben benieuwd of ons dit gaat lukken. Door mijn PCOS en endometriose kan dit wel eens heel lastig worden maar we staan er luchtig in. Mogen na 6 mnd op de fertiliteitsafdeling melden maar twijfelen om dat tegen die tijd wel te kijken en evt langer te rekken. Ben enorm benieuwd wat mijn cyclussen deze keer weer gaan doen.

Volgens de gynaecoloog van de fertiliteitspoli kan PCOS inderdaad weg zijn, was bij mij ook het geval. Toi toi toi, hoop dat het zo goed blijft gaan voor je!

1 like

Ja! Over twee weken een telefonische intake. Ben ondertussen ook een keer ongesteld geweest, dus het is helemaal spannend nu. Als ik een ā€œnormaleā€ cyclus heb zou ik een deze dagen een eisprong hebben, dus ben benieuwdā€¦

Wat fijn dat jouw cyclus weer op gang lijkt te zijn gekomen!!

1 like

Ik had voor mijn zwangerschap uitblijvende menstruatie en veel cystes, dus PCOS. Nu na zwanger geweest te zijn heb ik beide niet meer, ben nu netjes elke maand ongesteld, dus je kan er wel vanaf komenā€¦ Maar het verschilt natuurlijk wel per persoon wat de symptomen zijn en dus of je er wel of niet vanaf kan komen

1 like

Ik ben zo benieuwd of dat ook bij mij gaat gebeuren. Ben gestopt met borstvoeding en sindsdien af en aan wat roze/bruin bloed. Heel irritant wel want het is geen menstruatie en het zet ook niet door ofzo en stopt gewoon weer.

Vind het ook heel irritant dat ik er toch stiekem op hoop dat ik nu gewoon een cyclus krijg. Toch omdat het regelmatig gebeurt na een zwangerschap omdat die hormonale disbalans gereset is zegmaar. Eigenlijk best stom van mezelf want dan is het alleen maar valse hoop misschien (ik had best heftig PCOS met mega veel cyste, hoog testosteron, nooit een cyclus, alles)

1 like

Heeft iemand ervaring meer doorbraakbloedingen tijden het slikken van anticonceptie?

Even wat achterggrond info;

Na jaren geleden met de pil gestopt te zijn had ik een opzich regelmatige menstruatie maar ook even regelmatige (langdurige) doorbraakbloedingen. Ik leek wel 2x per maand ongesteld.
Naar de gyn gegaan; ik had veel cystes/ rijpende follikels, slechte huid, ook wel overbeharing, een hoog vetpercentage (34%) en een verstoorde cycles. De bloedtest wees ook een hormonale disbalans uit; dus PCOS.

Hoewel ik zeker een kinderwens heb, is deze niet actueel wat geen partner.
Mijn mooie huid voorspelbare cycles- wens was ook aanwezig dus ik ben weer de pil gaan slikken (microgynon 35) en nu, 3jr verder, heb ik met de pil ondanks dat ik nooit een stopweek oversla, nu 3 maanden lang doorbraakbloedingen. (Niet helder rood maar bruin smurrie-achtig).

Heeft iemand hier ervaring mee en adviezen?

Geen tips @Beutyschooldropout maar die bruine smurrie bloedingen herken ik, heel irritant.

Wow ik ben echt ongesteld! :scream: eerste keer sinds jaaaaaaren (zwangerschap/borstvoeding periode niet mee geteld). Echt rood bloed gewoon, wel weinig (denk ik, mijn referentiekader momenteel is bloeden na een bevalling) maar telt dan wel als menstruatie toch als het gewoon rood bloed is?

Zo benieuwd hoe dit zich voortzet!!
Mijn haren vallen wel uit en mijn snor groeit ook wat sneller dus ik heb weinig hoop maargoed.

2 likes

Aaah ja de bruine smurrie menstruatiešŸ˜­

Mijn menstruatie had altijd 2 standen:
-De bruine smurrie wat heel weinig was, te weinig voor een tampon maar te veel om niks te gebruiken. Dat kon weken aan houden.
-Of een tafereel dat doet denken aan die bloed scene in the Shining, dat kon dan ook 2-3 weken duren, wat een verschrikking.

Ik hoop voor je dat je een gewone menstruatie hebt ontwikkeld :hugs: dat lijkt me zo fijn. Gewoon 3-5 dagen een beetje bloed en dat is het dan, hoe chill zou dat zijn.

Ja nou het is uiteindelijk 1 dag een beetje rood bloed geweest en is nu alweer gestopt :joy: ellende, was helemaal blij haha ohhhh een echte menstruatie. Nouja als dit over een maand ongeveer weer is, was het het toch echt.

Ik ben al heel lang een stille (en anonieme haha) meelezer bij verschillende topics, maar nu toch een eerste vraag/bericht. Ivm een kinderwens en een onregelmatige menstruatie (na stoppen met de pil 3 keer na 90 dagen, 1 keer na 80 en de laatste keer 35 dagen) ben ik door de huisarts doorverwezen. Op de uitwendige echo zag de radioloog cysten maar het was niet goed vast te stellen of dat binnen een normale marge valt of PCOS is. Daarom ben ik doorverwezen voor een inwendige echo. Ik merk nu dat ik heel weinig vragen heb kunnen stellen en ben benieuwd of iemand zich herkent hierin en misschien wel wat antwoorden heeft. Ik herken me bijvoorbeeld in geen van de kenmerken van PCOS behalve uitblijvende menstruatie, maar had toen ik eerder met de pil stopte daar geen last van. Kan het dan ā€˜opeensā€™ ontwikkelen/tot uiting komen? En is dat het al wel op een uitwendige echo te zien is een slecht teken of zou het ook kunnen dat dit een moment in de cyclus is dat het normale follikels zijn die nog moeten ontwikkelen? Snap dat jullie ook geen artsen zijn hoor, haha, maar misschien is het herkenbaar!

Merk dat ik gewoon best wel baal, wij willen heel graag een kindje en gingen daar nu (voor mijn gevoel) eeeeeindelijk echt voor en dan is er nu weer onzekerheid tot ik bij de gynaecoloog terecht kan.

Op zich zijn er ook niet veel kenmerken bij pcos, het zijn er een paar: weinig of geen eisprongen, overbeharing, acne en overgewicht.
Ik heb zelf alleen last gehad van lange cyclussen en acne. Acne was onder controle met de pil maar toen ik ivm kinderwens stopte, kwam dat wel tot uiting.
Ik ben heel snel zwanger geraakt toen ik in het ziekenhuis behandeld werd, in de eerste ronde al. Een inwendige echo en bloedonderzoek bevestigde pcos en kreeg toen Clomid. Daarmee in de eerste ronde zwanger geraakt.
Nu ben ik voor de 2e keer zwanger en leek mā€™n pcos wel weg na de eerste zwangerschap. Toen ik weer stopte met de pil werd ik regelmatig ongesteld en korte cyclussen (23 dagen).

1 like

Dankjewel voor het delen van je ervaring, en gefeliciteerd met je zwangerschap! Dat stelt me al wel iets meer gerust. Ik ben inmiddels een heel weekend googelen verder en denk nu toch aan post-pil PCOS. Zal misschien voor hoe nu verder niet zo veel uitmaken (geen eisprong, is geen eisprong) maar ik ga daar eens mijn huisarts en gynaecoloog over bevragen.

1 like

Ik ben nu dus al 8 dagen ongesteld he :sob: zo blij dat het na de zwangerschap/borstvoeding ineens uit zichzelf is gebeurd maar 8 dagen vind ik ook wel kut en denk dat het nog wel even doorgaat

2 likes