Oh wat vervelend joh! Kan het niet ook zijn dat dat zich na borstvoeding/zwangerschap (lijkt me allebei hormonaal best zwaar) weer moet herstellen?
Ik was voordat ik zwanger was nooit ongesteld uit mezelf (baby is dan ook via IVF). Nouja misschien 1 keer per jaar ofzo. Dus alles wat er nu gebeurt is heel ânieuwâ voor mijn lijf. Het is nu na 9 dagen eindelijk over trouwens.
Heeft iemand ervaring met een inwendige echo en zou je daar wat meer over vertellen? Ik zie er best wel tegenop, ook door mân verleden etc. En weet gewoon niet zo goed wat ik kan verwachten van de hele afspraak met de gynaecoloog. Waar zoân echo mee vergelijkbaar is qua gevoel, of het pijn doet etc. Heel eerlijk; ik weet zelfs niet eens of er gelijk al een inwendige echo gemaakt wordt en in hoeverre en op basis waarvan ze een diagnose gaan stellen. Zoals eerder ook geschreven; ik herken me in geen van de PCOS symptomen behalve een lange cyclus (90 dagen) en op een uitwendige echo zagen ze niet goed of het aantal blaasjes wel/niet normaal is en zeiden ze dus dat een inwendige echo nodig was. Ik weet al met al gewoon niet echt wat ik kan verwachten en begin er een beetje over te panikeren
Ohh wat vervelend voor je dat je je er zo druk om maakt Het is ook spannend. Ik heb er laatst een gehad en moet over twee weken weer. Ik vond de eerste keer ook spannend omdat je niet weet wat er gaat komen, maar het viel mij heel erg mee. Tip; doe een jurkje aan. Ik moest mijn ondergoed in een ander kamertje uitdoen en vond het heel fijn dat ik dan niet half bloot naar de onderzoekstafel hoefde te lopen.
Ook kun je aangeven dat je het heel spannend vind, dan kunnen ze er rekening mee houden.
Hoe het bij mij ging;
Ik moest gaan liggen op een tafel en mijn voeten er ook op, mijn benen hoefde niet in speciale houders ofzo. Gewoon met gebogen knieen op de tafel. Dan deed ze het echoapparaat met een soort condoom en veel glijmiddel en dat gleed heel makkelijk naar binnen. Goed door blijven ademen en proberen te ontspannen, dan gaat het makkelijker. Het klinkt nu als een groot apparaat maar dat was het niet. Het voelde een beetje hetzelfde als een penis of dildo denk ik, het deed geen pijn. Op een scherm op het plafond kon ik meekijken en ze vertelde dan wat er allemaal te zien was, baarmoeder eierstokken etc. De camera aan het echoding kon draaien en dat voelde je wel vanbinnen, maar deed geen pijn ofzo. Het is wat lastig te beschrijven maar ik denk dat een dildo er goed bij in de buurt komt.
Mijn gynaecoloog gaf vorige week wel aan dat pcos niet met alleen een echo gediagnosticeerd kan worden, je moet ook uitgebreid bloedonderzoek naar verschillende hormonen etc. Misschien handig om te weten. Ook hoef je niet alle symptomen te hebben, alleen een lange cyclus is al genoeg.
Helpt dit je een beetje? Stel anders gerust nog meer vragen hoor. Geef het vooral aan bij de echoscopiste, je bent Ă©cht niet de eerste die het lastig en spannend vindt, ook mbt je verleden
Het is altijd goed om je gynaecoloog of de echoscopist te vertellen dat je er tegen op ziet, of dat je het spannend vindt. Daar hoef je verder niet over uit te wijden, maar dan kunnen zij jou ook gerust stellen in het moment zelf. En dan kun je ook afspreken dat je bijvoorbeeld aangeeft als je echt niet meer wil, of als het pijn doet. Is niet gek als je dat doet en dan weten zij ook dat ze er nog extra rekening mee houden.
Zelf heb ik best veel inwendige echoâs gehad, de eerste keer was een beetje vreemd, maar na een halve minuut was ik er ook al weer aan gewend dat ik daar lag. Meestal kan je ook meekijken op het scherm en/of vertelt de echoscopist wat er te zien is. Ik voelde het wel als ze van de ene naar de andere eierstok gingen, want dan moeten ze even van richting veranderen. Dit zeggen ze dan meestal ook erbij. Je wordt er helemaal door heen gepraat, dat vond ik zelf wel fijn want dan gaat het ook best wel snel voorbij. Sowieso gaat het best snel, ik heb volgens mij nooit langer dan 5 minuten in de stoel gelegen.
De echo staaf is best wel dun, en er gaat altijd een royale hoeveelheid glijmiddel overheen. Het heeft bij mij nooit pijn gedaan. Degene die de echo maakt zegt altijd: ik ga je nu aanraken. Zodat je weet dat die echostaaf eraan komt en dat ze helpen om dat ding naar binnen te geleiden. De meesten vragen ook of het geen pijn doet of oncomfortabel is.
Ik hoop dat dit je een beetje kan gerust stellen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er tegen op ziet. Wat ik je in elk geval mee kan geven is: de gyn/echoscopist/verpleegkundige die de echo gaat maken, is er in de meeste gevallen al op ingesteld dat dit best even spannend is voor een vrouw. Ze rossen gelukkig niet zomaar die echo staaf naar binnen maar communiceren hier goed over.
Wat rot voor je dat je er zo tegenop ziet zeg Ten eerste, en wat je vast zelf ook bedacht hebt, deze mensen doen dit dagelijks en vinden niks raar. Het is ook niet raar trouwens hoor. Ook zou ik het even aangeven dat je het spannend vindt, dan kunnen ze er rekening mee houden en je geruststellen. Is het misschien een idee om meer informatie op te vragen over je afspraak? Misschien hoef je nog geen inwendige echo. Het is vast fijn om van tevoren te weten waar je aan toe bent.
Hoe een inwendige echo gaat:
Je doet je onderkleding uit in een hokje/achter een gordijn en dan mag je in de stoel gaan zitten/liggen. Je legt dan je benen in de steunen. Ze gaven bij mij altijd aan als ze me gingen aanraken en de echokop in gingen brengen. Ze doen hier trouwens altijd een soort condoom omheen en wat glijmiddel op, zodat het soepel gaat. Dan gaan jullie samen naar het scherm kijken en vertellen ze vaak wat ze zien (wat heel interessant is). Als het klaar is, halen ze de echokop er weer uit, en mag je je onderkleding weer aan doen. Vervolgens bespreken jullie samen nog wat ze gezien hebben.
Nog wat dingen die ik altijd fijn vond:
- Ik droeg altijd een hemdje of shirtje dat over mijn billen valt. Als je dan van de kleedruimte naar de stoel loopt, ben je bedekt.
- Ik vond het altijd fijn om van tevoren te douchen en schone kleding aan te hebben (de gewone hygiënedingen). Verder maakte ik me niet zo druk om geschoren/niet geschoren. Soms liet ik het staan, soms niet. Ze zien daar alles, dus eigenlijk maakt het niet uit.
- Ik vond het ook altijd wat ongemakkelijk hoor, dus niet gek als je dat zo voelt. Wat ik altijd tegen mezelf zei is dat het zo mag voelen. Want je doet dit niet elke dag.
Ik hoop dat je hier iets mee geholpen bent. Laat het maar weten als je nog iets wilt weten.
Dit is niet altijd, bij mij was het de echoschopiste die de echo maakte en dan later kreeg ik via de huisarts/gynaecoloog te horen wat er was gezien en hoe nu verder etc.
Ah mijn gynaecoloog gaf toen ik het vroeg juist aan dat bloedonderzoek niet per se hoeft. En dat als je bepaalde symptomen hebt, PCOS al vastgesteld kan/mag worden. Dus het zal er misschien ook aan liggen wat er op de echo te zien is en of je bepaalde klachten hebt.
Ja klopt inderdaad, zo kan het ook gaan!
Zo frustrerend ook dat alle artsen/gynaecologen weer wat anders zeggen! Die van mij was juist heel stellig dat dat absoluut niet kan en dat er meer onderzocht moet worden dan alleen een echo.
Op mijn eerste echo waren veel blaasjes te zien en dat en een lange cyclus was pcos. Maar nu zijn we bij de fertiliteitskliniek en mijn nieuwe gynaecoloog wil dat het opnieuw wordt onderzocht en dan ook met uitgebreid bloedonderzoek naar verschillende hormonen etc
Ja het is inderdaad raar! Ik kreeg de diagnose inderdaad ook omdat ik veel eiblaasjes heb en lange cyclussen, en daarnaast omdat ik lichte overbeharing heb. Dit was trouwens bij een gynaecoloog in het ziekenhuis (niet fertiliteit).
@Lorem @Stjerne @appa Heel erg bedankt voor het delen van jullie tips en ervaringen, weten wat ik ongeveer kan verwachten stelt me al iets meer gerust! DĂ© gynaecoloog vraag volgens mij; hou je eigenlijk je sokken aan of uit?
Ik ben denk ik vooral een beetje bang voor het gevoel de controle kwijt te raken, maar fijn om te horen dat ze niet zomaar iets doen maar alles bespreekbaar maken! Misschien ben ik ook een beetje bang gemaakt door mijn vorige huisarts, die elke keer zei dat ze echt niet zelf een spiraaltje wilden zetten bij mij maar daarvoor zou verwijzen (ook om als het dan een triggerende ervaring was de goede arts-patiënt relatie die we hadden niet te schaden). En nu kom ik dus bij iemand die nergens iets van weet.
Gek dat t overal dan toch iets anders gaat. Ik ben doorverwezen naar een gynaecoloog die in de huisartsenpraktijk komt dus ik denk ook dat de huisarts dan de uitslag vertelt. Bij de eerste (uitwendige) echo ging het alleen een beetje lomp, ze vertelden wel wat ze zagen en dat het PCOS kan zijn maar stond ook na 10 minuten weer buiten met een heleboel vragen. Ik ben hier nu achtergekomen door een kinderwens dus het overrompelde me een beetje (ook omdat ik verder geen klachten heb). Hoop dat de gynaecoloog, of anders de huisarts op korte termijn, iets vaardiger is in (voor mij) moeilijk nieuws vertellen.
Ik hield mijn sokken altijd aan, lekker warm. Maar doe vooral waar je je goed bij voelt
Ik vind dat je best aan kunt geven hoe je het de vorige keer ervaren hebt, want dit is niet even iets wat je iemand zomaar vertelt. Zoals je het vertelt klinkt het alsof het even tussen neus en lippen door verteld is, terwijl het grote impact heeft. Van tevoren zou je (met de kennis die je nu hebt, toen natuurlijk niet) alvast wat vragen op een rijtje kunnen zetten. Maar dit betekent niet dat zij uit zichzelf geen informatie hoeven te geven. En als je achteraf nog met vragen zit, zou ik opnieuw een afspraak maken om dingen helder te krijgen. Dat is niet gek, en het helpt je om er uiteindelijk zo goed mogelijk mee om te kunnen gaan.
Ik zou ook een jurkje aan doen, dat voelt denk ik wat bedekter. Ik vond het zelf ook vervelend, om daar met je benen wijd te gaan. Maar onderzoek op zich vond ik niet vervelend, meer dat ik mijzelf ongemakkelijk voelde om bij een onbekende man uit de kleren te gaan.
Het was een dunne probe, met een soort condoom en veel glijmiddel. Het inbrengen deed geen zeer. Tijdens het onderzoek keek de gynaecoloog vooral naar het scherm en stond hij half met zân rug naar mij, dat vond ik wel prettig.
Volgens mij had ik mân sokken uit maar het is 3 jaar geleden dus weet het niet meer zeker.
Succes!
Denk dat iedereen al wat gezegd heeft. Ik vond mijn hele IVF traject ook spannend ivm ervaringen in het verleden en ik heb het altijd in het begin van de afspraak aangegeven, waarom en wat ik nodig had (âik vind het fijn als jullie me vertellen wat jullie gaan doen en naar mij zullen luisteren als ik stop zegâ). Ik heb me er altijd heel begrepen gevoeld en altijd vroegen ze als ze bezig waren âgaat alles nog goedâ en pas als ik âjaâ zei gingen ze door. De echoâs zelf had ik helemaal geen probleem (meer) mee uiteindelijk, omdat ik de controle had inderdaad (stop=stop).
Nou het viel echt enorm mee! Ik vond het totaal niet ongemakkelijk, pijnlijk of vervelend ofzo. En ze nam de tijd om eea goed uit te leggen. Het was wel duidelijk PCOS maar ze wist me ook wel gerust te stellen in dat dit niet einde kinderwens betekent maar waarschijnlijk goed te stimuleren is. Ben benieuwd, moet nu via de huisarts een verwijzing naar het ziekenhuis regelen maar zie dat daar de wachtlijsten echt alweer 3 maanden zijn.
Ben ik weer met een vraag Wat hebben jullie/hebben jullie zelf iets gedaan aan je PCOS? Ik ben inmiddels verdwaald in de wereld van instagram coaches, diëten, supplementen etc. in de hoop iets te vinden dat ik zelf kan doen. De gynaecoloog zei dat dat niet kan, maar dat vind ik ergens een beetje ouderwets?
Ik ben (sowieso al) met een diĂ«tist aan de slag maar zij was het eigenlijk met mij eens dat ik al een heel gezond eetpatroon heb en meer zou kunnen bewegen. Zij heeft ook advies gegeven over supplementen en ik heb via de huisarts ook advies gekregen ivm tekorten. Liefst ga ik niet een heel medisch traject in om zwanger te worden, ook omdat we nu wel kinderen willen maar meer â als het gebeurdâ en niet âgeplandâ (alleen eerste gaat dus niet gebeuren volgens de gynaecoloog). Ik wil er dan wel zelf ook ĂĄlles aan gedaan hebben. DiĂ«tist raadt nu een koolhydraatarm dieet aan maar vindt dat wel heftig, ook gezien mijn eetstoornis verleden. Heeft iemand daar wel goede ervaringen mee, bij al een gezond gewicht?
Je hebt zelf gelukkig echt geen invloed op dit soort dingen. Dan zouden mannen die vegan eten ofzo ook ineens lager testosteron hebben? dat kan allemaal niet.
Uitzondering natuurlijk als iemand zwaar overgewicht heeft, als die dan veel afvalt (maakt niet uit op welke manier) komt dat de cyclus wel ten goede.
Verder kan het allemaal niet, als iemand met voeding veel invloed zou hebben zouden wij als mens echt compleet uitgestorven zijn allang. Het is dus niet ouderwets maar evolutionair.
Koolhydraatarm bij een gezond gewicht lijkt me erg onnodig. Ondergewicht is nou ook niet echt goed voor je.
Aah nou dit was denk ik de nuchtere reactie die ik even nodig had om mijn eigen twijfels te bevestigen. Ik vind het wel lastig dat er veel online staat (ook onderbouwd) over het effect van voeding. Maar eerlijk? Iedereen heeft natuurlijk baat bij gezonde voeding, PCOS of niet. Vaak gaat het dan ook om een hele kleine onderzochte populatie, een associatie ipv correlatie of is de conclusie dat meer onderzoek nodig is. (Goh, ben nu opeens blij met een gezondheidswetenachappelijke achtergrond waar ik verder niks mee doe). Overigens denk ik wel dat het bij overgewicht of insulineresistentie een ander verhaal is, maar ik denk dus van beiden geen last te hebben. (Ik kan iets te goed zonder eten om me te herkennen in insulineresistentie - de struggle om daar 5-6 keer per dag uberhaupt aan te denken is real.)
Maargoed, blij al met al toch benieuwd naar (anecdotische) tipsâŠ
Bij overgewicht is het idd een ander verhaal of als je stopt met 15 red bulls het per dag naar binnen te werken, er zullen extremen zijn.
Al het internet behålve wetenschappelijke artikelen en alle fertiliteitsartsen zelf⊠ik denk dat dat al heel veel zegt.
Als jij je gewoon goed en gezond voelt zou ik nergens wat aan doen.
Bij slanke PCOS gaat het vaak icm verhoogde androgenen/testosteron en daar valt echt precies niks aan te doen behalve de pil of testosteron remmers.