Omg ik had nog niet alles gelezen maar wat staan hier geweldige uitspraken in🤣
Ik had een bijbaantje op een verzorgingstehuis. Ik bracht daar de was rond en het eten. Er was ook een gesloten afdeling voor dementen. Moest er ineens weer aan denken. Er was een omatje die de godganse dag “maak an!!” schreeuwde. Zij zat vaak in zo’n gezamenlijke kamer met 3 andere vrouwen. Toen kwam ik een keer binnen om handdoeken en theedoeken weg te leggen en die vrouw schreeuwde weer eens “maak an!” En toen zei die andere vrouw. “Ach hou toch je kop!!”. Hahaa
Ook was op die afdeling een ongelofelijk chagrijnige verbitterde opa. Hij schreeuwde altijd “deze tent moeten ze gewoon in de fik steken!!” Hij zat in een rolstoel met de deur open bij de ingang van z’n woning dus iedereen kon hem horen blèren. Er was een andere opa die soms random op hem reageerde en terug schreeuwde dat de tent inderdaad in de fik moest worden gestoken godverredomme.
Mijn oma is geobsedeerd door gewicht. Toen ik bevallen was van mijn zoontje kwam ze op kraambezoek en het ging zo:
Ze belt aan, ik doe de deur open.
Oma: “Gefeliciteerd! Hoeveel weeg je nu?”.
Mijn oma was echt de liefste oma ooit. Dus ik heb weinig onaardige opmerkingen.
Ik weet wel nog dat ik een jaar of 16 was en rookte. Dat deed ik natuurlijk stiekem. Oma wist het, dus als ik daar was rookte we wel eens samen. Mijn neef precies hetzelfde.
Op een verjaardag van mijn opa waren we er allemaal en in eens roept mijn oma heel hard: Naam neef, kom je mee naar de keuken? Doen we een peukje samen! Dus mijn neef schudt heel hard met zijn hoofd, zo van nee oma dat was geheim. Dus zijn moeder keek hem al kwaad aan. Roept oma: agh nee. Ik vergis me. Ik bedoel natuurlijk Taartje. Jij komt wel mee toch?
Ja godver oma. Thanks hé. Toen wist iedereen meteen dat ik rookte. En mijn neef bleef maar lachen en hij kwam er mooi mee weg.
Ik ben echt zoooooo hard aan het lachen ahahahahhahahaha ik kan niet meer
Mevrouw van 92 was verhuisd naar de gesloten afdeling van het verzorgingshuis, ik ging even op bezoek.
“Zo, u bent verhuisd zie ik, hoe vindt u het hier?”
“Wel gezellig hoor. Alleen jammer dat er zo veel van die oude wijven zitten.”
Mijn oma was vroeger wat harder en die heeft mij op vakantie samen met mijn ouders mij gewoon keihard staan vergelijken met mijn perfecte nichtje. Want ja zij is wel gelovig, luistert geen metal, draagt nette kleding, vloekt nooit, gaat naar de kerk etc. Zo ging het maar door. Op dat moment mocht oma best even van de berg rollen in Oostenrijk. Dacht echt van ja hallo ik ben nog steeds wel je kleinkind hoor.
(Ik heb er later nog wel meer. Ik en mijn oma zijn niet echt heel close en ze was vroeger best gemeen over het feit dat ik niet gelovig ben enz en de rest van de familie wel).
Het is soms best vervelend dat mensen niet begrijpen als je niet close ben met je oma. Mensen begrijpen niet dat oma’s ook gewoon heel gemeen kunnen zijn. Toen mijn ouders erachter kwamen hoe gemeen mijn oma deed tegen sommige kleinkinderen hebben ze ons de keuze gegeven om haar nog te zien. Hier ben ik erg blij mee maar als mensen het vragen en je het uitleg snapt meer dan de helft het niet
Ik weet niet meer precies wat maar mijn moeder (het is niet haar moeder maar van mijn vader) heeft er toen een keer iets van gezegd en sindsdien is mijn oma wel een stuk liever. Ze heeft ook wel een keer toegegeven dat ze vroeger misschien niet altijd even aardig tegen mij was. Maar zie haar nog steeds maar paar keer jaar. Heb nou eenmaal gewoon geen close band met familie. Zou ze bij wijze van allemaal wel kunnen missen eigenlijk… Spreek ze amper en doe ook nooit dingen met ze behalve 1x per jaar bij oma zitten zolang ze nog leeft. Ik vind het zelfs ongemakkelijk als ik familie in de stad tegen kom. :’) Wat moet ik tegen ze zeggen.
Ik tel mijn ouders even niet mee he.
Ik voel je helemaal… en dat mag ook wel eens gezegd worden
Mijn oma lag in het ziekenhuis, o.a. omdat ze een pacemaker zou krijgen. Voor de operatie kwam de arts langs om uitleg te geven over de procedure en de risico’s. Nou, die heeft ze dus na een paar zinnen afgekapt met de mededeling dat ie zn verhaaltjes maar aan iemand anders moest vertellen en dat ze zich echt niet bang liet maken.
En ik was een keer met haar op de spoedeisende hulp en ze lag in een bed op de hoek naast de deur, waar de artsen en verpleegkundigen dus continue vlak langs liepen. Echt élke keer als de arts even bij haar was geweest voor een testje oid moest ze luidkeels tegen mij verkondigen dat die arts toch veel te jong was en wat wist zij er nou allemaal van. Schaamde me dood
Oma’s <3
Hahah die ziekenhuis verhalen doen me er ook aan denken dat toen mijn opa in het ziekenhuis lag hij heel erg pijn had bij zijn kruis als hij moest oefenen met zitten. De verpleegsters moesten toen zijn zaakje insmeren met een creme en hoe vaak mijn oma niet in het bijzijn van die verpleegster heeft geroepen “Nou Tinus, vanavond word je weer lekker verwend door de verpleegsters hoor! Dat heb ik al in geen 20 jaar meer bij je gedaan!” hahaha zo top
Mijn oma heeft ook heel duidelijk lievelingskleinkinderen en daar ben ik er een van. Twee jaar geleden kreeg ik een kaart thuis gestuurd waar op stond: “Oma houdt het meeste van jou”. Ik woon nog thuis en mijn moeder had die kaart al geopend en gelezen voordat ik hem kon verstoppen (vond het heel lief, maarja wel een beetje lullig haha) en mijn moeder was ook echt not amused.
Ze vertelt ook altijd over hoe mooi ze vroeger was en dat alle mannen verliefd op haar waren en dat ze altijd stiekem achter de kerk ging vrijen met opa en elke keer weer denk ik neeeeeeee, tmi hahaha. Ze is nog steeds heel erg vol van zichzelf want ze denkt dat elke buurman een oogje op haar heeft en dat moet ze dan ook tegen iedereen vertellen.
Op maandag gaat ze altijd ‘gymmen’ met andere 80+ers en de verhalen die ze daarover vertelt zijn ook zo bizar dat ik niks anders kan doen dan lachen om hoe die oudjes zijn. Ze pesten gewoon mensen weg die ze niet mogen, en dan is het gewoon de hele gymgroep tegen één iemand. Haar beste vriendin gymt ook, maar mijn oma vind eigenlijk dat zij een beetje een slons is. Laatst moesten ze dus gymmen maar haar vriendin had hele oude gymschoenen aangetrokken die blijkbaar van ellende uit elkaar vielen. Ze had geen andere schoenen mee en halverwege de gymles waren de zolen onder die schoenen vandaag gevallen, waardoor dat arme vrouwtje op blote voeten achter de rollator naar huis moest. M’n oma zat het echt schaterlachend te vertellen en ik kon alleen maar denken aan zo’n zielig omaatje die op blote voeten door de stad loopt…
Ik heb echt zoveel verhalen over mijn oma maar die schieten zo nog wel te binnen
Hahahah ja ik weet er nog wel een: Oma schrijft altijd mijn naam verkeerd, dus vorig jaar vroeg ik gekscherend “Oma, na 23 jaar moet je m’n naam toch wel een keer goed kunnen schrijven?” Waarop ze zei: “Kind, ik kan er toch ook niks aan doen dat je ouders je zo’n gekke naam hebben gegeven!” Zo’n gekke naam heb ik nu ook weer niet haha
Mijn oma laat altijd te pas en te onpas haar stoma aan iedereen. Zo kreeg een ex-vriend hem ook bij zijn eerste bezoek aan mijn oma te zien😂.
Dit heb ik geloof ik weleens op EGF geplaatst.
Elke zaterdag kwamen mijn moeder en ik altijd bij mijn oma langs met de weekboodschappen. Op een zaterdag lag ze nog in bed. Ze was helemaal niet lekker en zei dat ze klaar was om dood te gaan. Dat we gewoon weg moeten gaan en dat de mensen van het verzorgingshuis wel zouden bellen als ze was overleden. Dit soort momenten had ze wel vaker, dus we besteedden er niet veel aandacht aan. Dus wij waren gewoon de bloemen aan het snijden en alles maken zodat zij dat de hele week niet hoefden te maken. En elke keer hoorden we gezucht en gesteun uit de slaapkamer, met “ja het gaat zo gebeuren hoor” “ik voel dat ik dood ga”. En mijn oma was altijd gek op haring, dus dat hadden we toen ook meegenomen. Zegt mijn moeder tegen mijn oma: “Wilt u een haring?”. Zegt mijn oma bloedserieus: “Oh, lekker. Ik stel de dood nog ff uit”. En toen kwam ze ook helemaal opgewekt uit haar bed
hahaha omg <3
Ik had een oma die maar 2 dingen in haar leven had bereikt, namelijk in 1x haar rijbewijs gehaald en na 1 poging definitief gestopt met roken. En iedere keer als iemand in gezelschap iets vertelde dat Pietje zijn diploma had behaald of dat Kees de vierdaagse had uitgelopen moest zij even mededelen als laatste dat ze in 1x haar rijbewijs had behaald en gestopt was met roken. Oké ome dankjewel voor deze nuttige bijdrage.
Mijn oma: wat heb je daar op je gezicht?? Een moedervlek? Nou als ik jou was zou ik die wegwerken hoor
Dankje oma die heb ik al sinds ik baby ben maar fijn dat je je er nu aan stoort
Even een heel lieve ter compensatie van alle botte omaatjes in dit topic.
Ik was aan het wandelen met een oudere mevrouw in de rolstoel, en had zo’n pluizige paardenbloem voor haar geplukt. Ze ging de pluisjes wegblazen dus ik zei tegen haar “dan mag u een wens doen!”. En zij: “Ik wens een gezellige dag.” Ik: “Shhh, als u het hardop zegt komt het niet uit!” En zij: “Het is al uitgekomen.” Ahhhh
Dit is echt te lief!