Oma opmerkingen

Bij het avondeten als je je bord net leeg hebt:

“Wil je nog wat eten?”

“Nou ik heb eigenlijk…”

Gooit ondertussen 2 opscheplepels eten op je bord.

“Ja graag, lekker oma”

17 likes

Is dat niet omdat ze meer geeft aan degene die ouder is?

Aww ik bedacht me er weer eentje van mijn tijd in de bejaardenzorg :grin:
Een vrouwtje was heel gelovig, maar ze kon niet meer naar de kerk vanwege haar gezondheid. Ook was ze aan het dementeren en daardoor vaak een beetje in de war. Ze had eigenlijk zelf niet door dat het niet goed met haar ging. De kerk stuurde haar altijd zo’n soort nieuwsbrief met wat er allemaal in de dienst behandeld was, en daar stonden ook berichten in over hoe het met de leden van de kerkgemeenschap ging en zo. Die las zij altijd heel graag. Op een keer zat ze hardop die nieuwsbrief te lezen: “Denk deze week aan mevrouw De Vries in uw gebed. Zij gaat door een erg moeilijke periode. Heeeeeeee! Mevrouw De Vries, dat ben ik! Ik ben beroemd! Joehoe, dat ga ik aan de buurvrouw vertellen!”

In haar ervaring viel het best mee met die moeilijke periode :joy:

24 likes

Bij mij op werk (ouderenzorg) was een man komen wonen die nog relatief goed was, maar wel de diagnose Alzheimer pas had gekregen. Hij komt naar mij toe en vertelt wat over zichzelf. Vervolgens zegt hij: “Ja ik ben hier pas komen wonen, omdat ik die ene ziekte heb… Hoe heet hij ook alweer?” :grimacing:

39 likes

Onze oudste bewoner is 95 jaar oud.
Laatst vertelde ik hem dat ik weg ga.
Zegt ie zo:’ ja maar dat mag niet. Ik kan niet zonder jou hoor! Hoe moet ik dan de dag doorkomen?’
Echt mijn hart smolt :heart_eyes::heart_eyes:

2 minuten later was hij vergeten wie ik was :joy::joy:
Werken met dementerende gehandicapten is leuk en nooit saai. :joy:

21 likes

Ik was een keertje ziek en volgens mijn oma kwam dat omdat ik seks had met mijn toenmalige vriend… Want dat zou wel ‘allemaal met de blanke sabel gebeuren’. Oftewel zonder condoom

:cry:

43 likes

Mijn oma is een beetje doof aan het worden maar ze beweert zelf heilig dat dat niet zo is.
Ik: Neem je je rollator vanmiddag ook mee?
Zij: Ja hoor, ik neem wel een flesje water mee.
Ik: Neeee, je rollatorrr!
Zij: jaha die stop ik wel in m’n zak.

Maar nee, slechthorend. Natuurlijk niet :slightly_smiling_face:

6 likes

Dit is niet echt een opmerking, maar meer een typische actie van mijn oma.
Zij had een eettafel die altijd in de garage van mijn oom stond en toen ik op mezelf ging wonen, mocht ik die lenen. Na een paar jaar ging ik samenwonen met mijn vriend en we kochten een grotere eettafel. Dus ik vroeg aan mijn oma of ze hem terug wilde of dat ik hem voor haar mocht verkopen op Marktplaats.

Ze wilde hem graag terug, nou prima. Dus mijn vriend of mijn moeder had hem naar de garage van mijn oom gebracht (mijn oom, oma en ouders wonen in dezelfde woonplaats, ook echt 3-4 straten bij elkaar vandaan). Dus ik had mijn oma een berichtje gestuurd dat de tafel weer in woonplaats X was in de garage van mijn oom.
Toen stuurde ze een bericht terug ‘‘Nee, ik wil hem hier in de berging.’’ Dus ik zei oke ik vraag wel aan mijn moeder/vader of ze hem dan naar jou willen brengen.’’
Maar dat wilde ze niet, want IK moest hem brengen. Ik woon in een andere woonplaats en ik kom daar niet vaak. Dus ik zei dat dat niet handig was en dat mijn vader/moeder hem wel zou brengen. Dat hoefde niet IK moest het toch echt doen.

Joeeee echt niet gedaan. Uiteindelijk heeft mijn vader hem gebracht en staat die bij mijn oma in de berging…

2 likes

Nee ze wisselde in het verleden wel eens af wie het meeste kreeg. Gaat bij haar wie ze het leukst vind jammer genoeg

1 like

De gesloten Lidl :joy::joy::joy::joy::joy: veeg me op. Wie was dat ook alweer? Dat was echt zo’n prachtig verhaal.

3 likes

“Jullie kennen niks, jullie moeten nog zoveel leren”
“Ja dat weten jullie allemaal niet”
“Vroeger was het een zwaar leven, een hond had nog een beter leven”. (Dat was een vrouw die het over haar moeder had, zij kwam van een verkrachter en was een knecht).
Mijn oma zei “ wie is dat? Ik zie alleen maar zwart!”. Ze zag nogal slecht
“Moet je een koekje? “ “wil je echt geen koekje?” “Een snoepje dan?” “Wil je een chocolaatje dan?” “Wil je echt niks hebben?” “Moet je wat te eten hebben?” “Moet je nog een stuk taart?” “Of wil je chips, dat heb ik ook wel”.

Vervolgens staat er chocola, drie zakken met koek, snoep en bakken chips en nootjes op tafel en moet je vreten alsof je leven er vanaf hangt. Dan ga je misselijk weer naar huis maar zijn opa/oma tevreden.

11 likes

Ik was gister bij mijn oma en ik maakte een foto van haar voor in de familieapp en daar was ze nogal mee in haar nopjes, moest ingesteld worden als haar nieuwe profielfoto op WhatsApp enzovoort, allemaal prima.

Daarna opent ze MIJN profielfoto op WhatsApp en zegt ze “zullen we van jou ook even een nieuwe maken? Hier sta je zo mager op en ik zie je rimpels ook goed”
:sob:
Heb gezegd dat ie 't op Tinder anders erg goed doet, ben benieuwd wanneer ze mijn moeder gaat opbellen om me tot de orde te roepen.

23 likes

Zo herkenbaar! :joy:

‘nou meid, wil je wat te drinken?’
Ik: ik pak zelf wel
‘nee je blijft gewoon zitten hoor.’
Ik: ik pak zelf wel
‘nee!’ Oma loopt snel weg, komt ze terug met een shitlading koeken

Ondertussen zegt mijn opa: ‘ja, doet ze met mij ook, ik moet me maar schikken, anders dondert ze me het huis uit’

Ondertussen is oma dus terug
‘je moet wel goed drinken hoor kind’
Opa: laat haar dat zelf bepalen joh!
‘nee! Opzouten jij.’ ondertussen drukt ze me een koek in m’n handen
Opa: zo doet ze altijd met mij he! Ik word gewoon mishandeld! En ze betaalt ook met mijn geld!

En dan na een tijdje staat 1 van de 2 op om een ‘peukie te roken’, de ander slaat de een op de kont en dan eindigt het steevast met ‘maar ik hou wel van je hoor <3’

En dat is zeker 2-3 keer per keer dat ik langskom :joy:

43 likes

Prioriteiten stellen?

1 like

Een keer minder naar je vriend gaan, of juist samen met hem gaan?

Dan nog blijft het een kwestie van prioriteiten stellen toch? Een keer minder met je vriend of vrienden afspreken of een keer minder sporten en in plaats daarvan naar je oma.

11 likes

Ik kocht voor mijn grootmoeder afhaalchinees en we gingen dat samen eten aan de woonkamertafel zegt ze opeens “mijn euthanasiepapieren liggen in de glazenkast”. Smakelijk eten oma. :laughing:. En ze is nog helemaal gezond dus dat was nogal random tijdens het avondeten.

12 likes

ik eet altijd bij mijn opa en oma! Eten moet je toch en vaak krijg je dan ook nog zo’n lekker oma prutje. Wel moeilijker als je opa en oma ver weg wonen maar voor dichterbij misschien wel een optie?

Mantelzorger voor je opa en oma staat ook mooi op je cv

2 likes

Mijn oma zegt altijd uuuro i.p.v. euro.

En een keer hadden we het over een kennis die bepaalde medicatie neemt i.v.m. behandeling, ging om codeïne, en dat dat best goed aanslaat. Reageert mijn oma daar op: ‘oh, dat klinkt goed. Nou als ze die cocaïne in blijft nemen dan gaat dat de goede kant op!’ Mijn moeder en ik: :no_mouth:

15 likes