Oma opmerkingen

Omg zo zat ik een keer achter de kassa op mijn 16e ofzo, natuurlijk onder de puberpuisten en toen kwam er ook een of andere oude opa man op me af die zei “ik heb wel iets voor jou probleem” (wees naar mijn huid). Ik zo “uhm, sorry?”. “Ja die bulten, die heb ik ook gehad, moet je een zalfje halen bij de apotheek”. Kon wel door de grond zakken!

4 likes

Mijn oma werd in 2011, een paar maanden voor ze overleed toen ze 90 was, plotseling heel dement en was ervan overtuigd dat Gaddafi (die destijds altijd op televisie te zien was) haar om de hand van haar verpleegster had gevraagd. Dan zaten we met z’n allen aan tafel en was ze redelijk helder, tot ze plotseling zei “Ja die Gaddafi, dat is echt geen goede man voor Liubovi hoor, echt niet, hij wilde me een vliegtuig geven maar ik stem daar niet mee in!!!”.

23 likes

Mijn andere oma kwam ook uit een heel klein dorp, waar eigenlijk niemand woonde die niet blank was. Ze zag het dan inderdaad op tv. Toen mijn oma in het ziekenhuis lag had ze bloed gekregen maar ze wist niet van wie. Dus ze zat hele tijd haar handen te checken of die misschien donkerder werden en ze dacht dat ze dan een afro-kapsel zou krijgen. Pure onwetendheid. Wel heel erg natuurlijk maar mijn oma komt echt uit zo’n tijd dat toen mijn tante op haar 17e zwanger werd zij moest trouwen. “Wat zou het dorp anders wel niet hebben gedacht van de familie?” Ze kende gewoon niets anders

6 likes

Al die racistische oma opmerkingen doen me wel ergens aan denken. Mijn oma is bijna 91 en dement. Wel vond ik haar, voor haar leeftijd, altijd erg modern. Niet dat ze internet ofzo had maar ze keek wel altijd Harry Potter en LotR en ze sprak goed Engels. Ook was haar denkwijze op het gebied van bijv homoseksualiteit (en racisme etc.) wel modern, gelukkig.
Nu is ze dus dement, en die mensen kunnen natuurlijk wel eens onverwachte opmerkingen maken. We waren een paar jaar terug Sinterklaas vieren bij haar, en mijn (getinte) vriend was mee. Normaal weet ze wel altijd wie hij is maar die keer was ze een beetje flabbergasted denk ik door alle mensen en cadeaus tegelijk. Op een bepaald punt dacht ze op de een of andere manier dat hij Sinterklaas was??? Echt zo droog, wij waren echt bang dat er een awkward zwarte Piet opmerking aan zat te komen maar nee. Mijn vriend was Sinterklaas.

50 likes

Mijn oma was altijd heel goed in sneaky opdrachtjes geven. En dan zo in de vorm van ‘je hebt zeker geen tijd om even dit te doen?’ Ik noemde dr ook wel Olga Commandeur daardoor. En mijn moeder doet dit ook vaak dus ik verwacht dit zelf ook te gaan doen

12 likes

Mijn eigen oma’s heb ik nooit gekend, maar mijn schoonoma (?) is ook zo geweldig direct. Toen ik haar uitlegde dat ik geen vlees eet: “Oh meid, daar kom je wel weer overheen! -zusje van mijn vriend- had ook zo’n fase. Die vertelde ik gewoon dat de stukjes kip champignons waren, ha-ha!”. De onbewust racistische opmerkingen herken ik ook wel ja.

2 likes

Ik heb in een verzorgingshuis gewerkt als bijbaantje:

Oma: heb je eigenlijk een man?
Ik (destijds): nee, ik ben hartstikke vrijgezel.
Oma: och heerlijk. Geniet er nog maar even van. Lekker veel van bil gaan, hoor! Voor je het weet zit je vast aan een man die je om de haverklap bedondert met een jong ding.

Zelfde mevrouw zat eens te knikkebollen om 19.00 uur.
Ik: zal ik anders vragen of de zusters u alvast naar bed willen helpen?
Zij: kind, ik heb geen man meer. Wat moet ik dan in hemelsnaam om 19.00 uur in bed doen?

64 likes

ik weet niks te vertellen over mijn eigen opa en oma maar de oma van een vriendin van mij vroeger was echt… bijzonder
dan mochten we een snoepje van haar en als we die dan op hadden zei ze dat we dat niet tegen onze moeders mochten vertellen ‘want anders…’ en dan deed ze haar kunstgebit half uit haar mond en ging ze ermee klapperen.
vond dat altijd zó eng.

heel heel vreemd als ik er nu over nadenk.

24 likes

Nee dat is ook zo, maar het is wel privilege om zulke dingen te kunnen plaatsen met nul gevolgen. Als ik dit lees dan is dit gewoon pijnlijk en confronterend. Zo wordt er dus over me gedacht door sommige mensen. En ik vraag me oprecht af of iemand zijn of haar onschuldige opa of oma er op gewezen heeft dat dit fout is.

2 likes

Ik snap wel wat je bedoelt en dat het pijnlijk overkomt. Alleen denk ik niet dat het zin heeft om opa’s en oma’s te corrigeren. Die weten echt niet beter en zijn vaak niet meer in staat om anders naar dingen te gaan kijken.

Zou je het prettig vinden als zulke dingen hier niet meer gepost worden? Wat mij betreft laten we het dan gewoon achterwege, dan maar een ‘grappige’ of bizarre opmerking minder toch…

3 likes

Hm, ook al zijn ze misschien niet meer in staat om zich te bedenken dat je niet zo over anderen kunt praten ben ik wel van mening dat, ondanks hun leeftijd en/of gesteldheid, je ze er best op kunt aanspreken. Het zijn ook mensen.

Zo redeneer ik in ieder geval bij de (dementerende) bewoners op werk en bij mijn eigen oma. Grenzen bij ouderen vervagen, maar aanspreken kan altijd vind ik.

6 likes

Een van de cliënten op mijn werk heeft een glazen oog. Normaal gesproken heeft hij deze gewoon in en wordt die eens in de zoveel tijd er even uit gehaald en schoon gemaakt.
Laatst zaten we aan de koffie, en ik zat aan de tafel bij meerdere cliënten.
Kijk ik links van me, had ie dus zijn oog eruit gevist. Kijk ik zo in een gapend gat en een kunstoog wat in zin hand zwierf :joy:
Heb maar even gevraagd na het lachen of hij zijn oog weer terug wilde stoppen.
Collega:“misschien heeft ie wel een oogje op je” :joy::joy::joy:

19 likes

omg wat verschrikkelijk haha :o_o:

Haha dat doet me denken aan die man uit Pirates met dat houten nepoog wat vaker over het dek van het schip rolt dan dat het in zijn oogkas zit

10 likes

Ik lig nu met voedselvergiftiging mijn vakantie te vieren en dat doet me denken aan de laatste keer dat ik buikgriep had als klein kind. Mijn opa en oma kwamen op bezoek. Een normaal mens vraagt iets als “hoe voel je je?”. Nee hoor mijn oma besluit een kind van 8 te vragen “en, nu ben je zeker al lekker afgevallen??”. Mijn oma en moeder zijn helaas nogal geobsedeerd door gewicht dus dit soort uitspraken zijn niet zo vreemd hier :sweat_smile:

Mijn oma heeft duidelijk favorieten ze geeft namelijk meer geld aan mijn oudste broer, dan krijg ik gemiddeld 3/4 van en mijn jongste broertje krijgt de helft

1 like

Mijn oma heeft tegen mij gezegd dat ik niet mag zeuren als ik aangerand of verkracht wordt in die korte broek.

Ik had een hotpants aan, en gewoon een degelijke. Niet 1 waar je billen onder uit vallen.

Bedankt?

Wow… Fuck you, oma! :face_with_raised_eyebrow:

5 likes

Wow ik schrik gewoon van bepaalde opmerkingen… ben toch blij dat mijn oma heel modern is en nooit wat over je gewicht zal zeggen… plus dat geen onderwerp een taboe is bij wijze van. Ik realiseer me nu pas hoe open minded zij is.

3 likes

Mn oma heeft zelf 14 broers/zussen gehad en heeft zelf ook 5 kinderen, namen onthouden zijn soms een beetje moeilijk. Als ik langskom wil ze zeggen ‘Aaah Xigua daar ben je weer’ maar omdat ze slechct namen onthoud gaat ze alle namen van dr kinderen + kleinkinderen af tot ze bij de juiste komt en beseft dat jij het bent. Ik ben haar jongste kleinkind dus soms duurt het wel 10 minuten voor ze mn naam weer weet :joy:
Laatste jaren lijdt ze aan Alzheimer, en noemt ze mijn moeder ‘moeder’ alsof het haar eigen moeder is haha mn ma is niet altijd even amused daardoor haha
Omdat ik ‘de jongste’ ben was ik ook een beetje haar favoriet (want anderen gingen naar school en werken terwijl ik toen nog klein was en vaak bij haar kwam spelen), ze noemde me altijd ‘poesje’ vond ik altijd zo schattig! Had het wel raar gevonden als iemand anders me zon bijnaam gegeven had :stuck_out_tongue:

De oma van mn vriend spreekt geen woord engels of nederlands en als ze aankomt met het vliegtuig en we staan haar + opa op te wachten op het vliegveld, komt ze direct naar me toe, haakt ze dr arm in de mijne en wordt ik ondervraagd (mn vriend vertaalt) over hoe het met me is en of ik al gegeten heb die dag en dat ik meer moet eten (ben niet bepaald mager hahaha)
Doet me er aan denken dat mn eigen oma ons ook altijd combinaties liet eten die ik thuis niet kreeg en als mn moeder er dan wat van zei, zei ze ‘oma’s dienen om hun kleinkinderen te verwennen ja!!’

13 likes