Nieuws, actualiteit en politiek

Die heeft wel lef ja. :astonished:
Aan de andere kant is het wel veel fijner om maar 1 schuldeiser te hebben dan 50 verschillende, hopelijk kan ze met de gemeente een goede regeling treffen om het weer terug te betalen.
Maar uiteindelijk zal ze hier waarschijnlijk niet beter van worden.

Ik zag laatst een docu over een jongen met schulden en dat vond ik toch wel erg hoor. Ik was altijd hard, van ‘tja dat krijg je als je lekker de hele wehkamp leegkoopt terwijl je geen geld hebt, eigen schuld dikke bult’, en ja dat is natuurlijk opzich ook wel echt zo.
Maar er zou wel een soort instantie kunnen/moeten komen die bijhoudt welke schulden je waar hebt en waarlangs alle communicatie gaat, want zoals het nu gaat is het wel erg niet-inzichtelijk en daardoor uitzichtloos.

Docu is trouwens een aanrader. Die jongen probeert zo hard weer iets van zijn leven te maken maar elke keer komen er weer nieuwe kosten bij. Hij komt uit de criminaliteit, als hij daarnaar terug gaat kan hij alles zo afbetalen, maar hij wil juist een goed leven leiden nu. Tuurlijk mag hij best gestraft worden voor zijn fouten (móet zelfs wat mij betreft), maar nu komt er gewoon nooit een einde aan. Het heeft mij toch wel anders doen kijken naar deze problematiek.

1 like

Ik zou het niet meer dan eerlijk vinden als ze er een strafblad aan over gaat houden. Het is diefstal.

4 likes

Ik vind het geen diefstal. Ze heeft geen actie ondernomen om dat geld te krijgen. Kort door de bocht: niet haar probleem dat de gemeente een fout maakt. En ik geloof ook niet dat het zo zwart-wit is in de rechtspraak, ze zou hier best een zaak van kunnen maken mocht ze een boete krijgen of vervolgd worden.

Het valt onder de regels van onverschuldigde betalingen waarbij ze wettelijk verplicht is om dit terug te betalen. De enige manier hoe ze daar onderuit komt is als ze niet wist dat het geld niet voor haar was, wat ze zojuist volledig heeft ontkracht door een interview erover te geven.

21 likes

En ze had met haar reguliere schuldenlast nog wel meer kans gehad op een minnelijke schuldregeling of een wettelijke regeling. Dit is nu wel haar enige schuldeiser, maar je kan hier niet bij zeggen dat de schuld ter goede trouw is ontstaan. In principe zou ze zich kunnen aanmelden voor schuldhulpverlening, maar de kans dat de gemeente akkoord gaat met een voorstel schat ik erg klein in, en de kans dat de rechter deze vordering als ter goede trouw ontstaan ziet lijkt mij ook wel klein, vooral omdat ze een interview heeft gegeven.

Een betalingsregeling kan wel mogelijk zijn, maar de kans is denk ik groter dat er of beslag op haar inkomen wordt gelegd of dat er vanuit die premie een aantal procent verrekend wordt, en dan is met die hoge huur nog verder van huis.

Het heeft ook wel voordelen, zoals het hebben van 1 schuldeiser, en niet meer rekening te hoeven houden met de vele schuldeisers, maar kans bestaat dat het in de toekomst nog veel meer nadelen gaat hebben.

@Willem Ik werk als schuldhulpverlener, en zo’n overzicht zou de hemel zijn. Ik denk dat dat inzake mijn werk nog wel 1 van mijn grootste wensen zou zijn. Het zou het proces zo veel versimpelen.

5 likes

Ja je hebt in dat opzicht wel de rechtbank, en het BKR maar voor de rest is echt zoeken naar een speld in een hooiberg. Wij schrijven wel altijd automatisch maar de Belastingdienst en het CJIB aan, de kans is groot dat die er vaak tussenzit.

Ja, dat scheelt wel een hoop! Wij bieden in principe eerst minnelijk aan, want ja anders is het wettelijk al niet mogelijk, maar daarin ben je dan net wat beperkter.

Ik kom uit een gezin dat in mijn jeugd hoge schulden had en begrijp dit eigenlijk heel goed. Dat ze die andere 15.000 achterhoud vind ik kwalijk, maar dat haar eerste ingeving het aflossen van schulden was niet. Je denkt gewoon niet meer helder na, want je ziet consequent die donderwolk boven je hoofd en de kans dat je er op eigen kracht weer uitkomt is nihil.

Ik vind de manier waarop Nederland omgaat met schulden en de manier waarop schulden eigenlijk zonder zeer verwijtbare handelingen zeer snel kunnen toenemen echt bizar. Het begint met een paar kleine schulden. Je koopt iets op afbetaling of sluit een kleine lening af. Je hebt namelijk iets hard nodig en eigenlijk geen financiele ruimte/spaargeld. Instantie X zegt dat je recht hebt op een toeslag en komt daar een jaar later toch op terug. Daar volgen weer extra kosten op, je hebt nog steeds geen financiele ruimte, maar moet wel afbetalen. Dus ga je rekeningen kiezen. Dan volgt een loonbeslag want je komt je betalingsverplichtingen niet na. Ze doen een eeuw over het berekenen van de beslagvrije voet waardoor je dus letterlijk even geen cent hebt. Er blijft een stapel rekeningen liggen, daar weer kosten overheen. Aan het eind van de rit ben je letterlijk consequent aan het overleven, dan snap ik dat je zoiets met beide handen aanpakt.

13 likes

Mensen in de schulden /met geldproblemen maken ook echt keuzes die wij niet zouden maken. Daar is ook onderzoek naar gedaan, zie artikel.
Ik snap haar logica echt heel goed en denk niet dat wij er een doordacht oordeel over kunnen hebben aangezien we niet in haar situatie zitten, of een vergelijkbare situatie.
(of misschien mensen die dit lezen wel en zouden ook een andere keuze maken, good for you)

5 likes

Ik ken het artikel en ben het met je eens dat mensen idd soms niet de meest logische keuzes maken als ze arm zijn. Maar je moet niet vergeten dat er onterecht 2,5 miljoen is uitgekeerd waarvan zij de enige is die het niet heeft terugbetaald. Dus er zijn een heleboel mensen geweest die precies dezelfde situatie voorgeschoteld hebben gekregen.

8 likes

Er is volgens mij nog een ruime vier ton niet terugbetaald. Dus zij is niet de enige. Ze is de enige waarvan bekend is dat het geld deels is opgenomen.

1 like

Die 4 ton staat op een tussenrekening en ze verwachten dat het morgen op de rekening van de gemeente staat. Dat las ik op een nieuwssite.

Ah oke! Dat had ik nog niet gezen, excuus!

Ik vraag me af of ze niet onwijs in de problemen gaat komen met een eventuele uitkering. Nu ze dat bedrag heeft gehouden heeft ze voor de instanties een flinke smak vermogen gekregen waardoor ze misschien niet eens meer recht heeft op bijstand. Daarnaast staat ze overal met haar volledige naam in het nieuws dus ik vermoed dat dat haar op de lange termijn ook niet gaat helpen.

5 likes

Ik heb dezelfde ervaring als @Booklover.
De gemeenten en de belastingdienst zijn echt kei hard.

2 likes

Maar je kent de financieel situatie van al die andere mensen toch niet misschien zaten zij niet in de schuldsanering en konden ze daarom wel iets helderder nadenken, en zich bedenken dat het niet slim is om het direct uit te geven. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op want het is niet dezelfde situatie. Ik ben het met je eens dat het echt geen handige actie van haar is, maar ook wel met @Kusjessoldaat, als je zo diep in de schulden zit kan je niet meer helder nadenken. Dat praat het niet goed, maar verklaart het wel.

1 like

De Sissy boy is nu echt failliet: https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/economie/5831988/sissy-boy-failliet-verklaard-door-rechtbank-amsterdam.amp

Ja lees het nu, wat fijn

https://www.ad.nl/buitenland/groot-uitslaande-brand-in-beroemde-parijse-kathedraal-notre-dame~a64fe89b/

Dit prachtige gebouw in lichterlaaie :sob: