Nieuws, actualiteit en politiek

Dat hele referendum was geen goed plan. En als je dan over zoiets enorm ingrijpends een referendum houdt, zouden de eisen strenger moeten zijn. Met een hoog opkomstpercentage en minimaal tweederde meerderheid bijvoorbeeld. Want nu is er een halfslachtige draagkracht.

@anon76889665 Mag het niet hopen… Na afgelopen woensdag zou ik daar bar weinig vertrouwen in hebben.

4 likes

Ja Cameron is echt degene die de fout gemaakt heeft in mijn optiek hoor, door dit referendum überhaupt uit te schrijven.

Ik had het trouwens misschien nog wel interessant gevonden om een referendum over de uitiendelijk deal te houden, maar gezien er drie opties zouden moeten zijn dan kon dat natuurlijk ook niet.

@Booklover Da’s waar, gelukkig wel :sweat_smile:

Ohja, dat is waar ook.

Ja hij heeft het niet alleen uitgeschreven maar ook verklaard dat het bindend zou zijn, terwijl het geloof ik in principe een raadgevend referendum was.

Veel mensen hebben het referendum gebruikt om een signaal af te geven aan de toenmalige regering terwijl ze niet eens zo leave minded waren. Dan is er nog een groep die nu spijt heeft, een grote groep remainers die niet is gaan stemmen, en vooral veel mensen die nu protesteren die gewoon remain hebben gestemd.

Echt een totale chaos is het. Ik vind het zielig voor May (zij heeft destijds campagne gevoerd voor remain) maar tegelijkertijd heeft ze het zichzelf en eigenlijk het hele land heel moeilijk gemaakt door het onderhandelingstempo bewust zo laag te houden. Zij had verwacht dat mensen wel met haar deal mee zouden gaan als het dát of geen deal was, maar nee :sweat_smile:

Edit: thank god dat dit in NL nu afgeschaft is voor team GeenStijl of Thierry er inderdaad mee aan de haal konden gaan. Mensen hebben geen ideeee waar ze voor stemmen soms.

5 likes

Daarom hebben veel mensen schijnbaar op FvD gestemd, ze willen hun stem laten horen :disappointed_relieved:

—-
Ik hoorde vanavond trouwens dat dat brexit referendum helemaal niet bindend was? Dus ze hoeven het niet eens door te zetten op dit punt. Al wordt het referendum dan wel weer ondermijnt. Dit heb ik van horen zeggen, ik weet niet of iemand daar iets specifiek over weet hier?

Ik weet er niet heel veel van, maar volgens mij was het zo dat het inderdaad een raadgevend referendum was, maar dat Cameron toen beloofd heeft de uitslag te respecteren. In theorie hadden ze er dus niks mee hoeven doen, maar dan zouden ze wel een grote belofte gebroken hebben en de geloofwaardigheid volledig kwijt zijn geraakt.

Ah zo ja. Ja maar als je al 3 jaar aan het aankloten bent en je komt er niet uit dan kan je ook niet zeggen dat je het niet geprobeerd hebt toch :sweat_smile: maar dan zal 51% van de bevolking zich wel niet meer serieus genomen voelen. Wat een ellende.

1 like

Dat is wel wezenlijk iets anders. Heel veel mensen stemmen uit principe niet in referenda omdat ze het ondemocratisch vinden. Over 4 jaar zijn er echter weer gewoon Provinciale Staten verkiezingen en mag iedereen die van mening veranderd is weer opnieuw stemmen.

Daarbij kunnen er vraagtekens bijzetten dat een gecompliceerd onderwerp als de EU gereduceerd wordt tot:

Should the United Kingdom remain a member of the European Union or leave the European Union?
Remain a member of the European Union
Leave the European Union

Je moet maar eens op Google Trends kijken hoeveel mensen in het VK de dag na Brexit gegoogeld hebben op ‘What is the EU’. Heel veel mensen hadden er geen idee van waar ze voor stemden, nog daargelaten dat er ook gewoon tegen ze gelogen is. Volgens mij heeft Farage zelf toegegeven dat de 350 miljoen voor de NHS een leugen was, ik zou niet onderschatten hoe hoog veel mensen de NHS hebben zitten en die om deze reden gestemd hebben.

Info over wat het zou betekenen als het VK de EU zou verlaten was in bepaalde mate wel beschikbaar maar dat werd door de Brexit kant weggezet als ‘Project Fear’.

Zoals al eerder gezegd ‘het volk’ is in dit geval 51% van 70% (als ik het me goed herinner) van mensen met stemrecht (vergeet ook niet dat mensen die buiten het VK wonen geen recht hadden om te stemmen in dit referendum terwijl zij waarschijnlijk een vrij sterke mening over de EU hebben). En Noord Ierland en Schotland hebben overwegend Remain gestemd maar zij worden hier nu ook in meegezogen.

Het referendum negeren zou die 51% ‘wegzetten’ maar het blijft dat dit geen bindend referendum was en met een verschil dat zo klein is kun je je afvragen of je wel moet blijven vasthouden aan ‘the people have spoken’. Of een tweede referendum haalbaar is (waar zou men dan over moeten stemmen?) weet ik niet maar het originele referendum was een totale farce waardoor ik het geoorloofd vind dat er nu vraagtekens bij deze beslissing gezet worden.

12 likes

Op spotify staat een interessante podcast van de universiteit van Nederland over populisme.

3 likes

Ik vind het zo moeilijk voor te stellen dat dit gewoon nog bestaat in de wereld. En wie neemt er in godsnaam iemand nog serieus die zn boot tits noemt en de twee bijbehorende speedboats nipple 1 en nipple 2?

3 likes

Zo vreselijk om dit te lezen, voor die ouders.

1 like

https://www.ad.nl/utrecht/een-van-de-gewonden-van-aanslag-utrecht-overleden~a11bb145/
:cry:

Dit kan toch niet goed gaan…

1 like

Wat vinden jullie van dit artikel?

Ik begrijp het punt van dit artikel niet echt. Ja, veel mensen strooien met cijfers in het rond zonder te weten wat, in dit geval, A. juist vervat zit in de cijfers (en wat niet) en B. waar die cijfers vandaan komen. Dit is echt geen unicum en ik geloof ook dat het door alle partijen in het klimaat-debat gebeurt (en sowieso in het algemeen in heel veel discussies, zeker als het over wetenschap gaat; cijfers worden constant verdraaid, gebogen naar wat men wil bewijzen en mis geïnterpreteerd).

Maar wat moeten we hier nu mee? Het artikel stopt zo abrupt dat ik niet goed weet wat de auteur hiermee wil bereiken (ik ken hem ook niet). Ik had nog minstens een alinea verwacht met wat dan de volgende stap is of wat dan volgens de auteur als algemene consensus gezien kan worden (of blijft die dezelfde, alleen met andere cijfers).

2 likes

Ook kreeg hij in 2014 een boete voor verboden wapenbezit en de verkoop van softdrugs aan jongeren. Verder verdedigde hij terreurgroep IS, om daar later weer afstand van te nemen.

jezus

3 likes

Alex Epstein is the author of the New York Times best-selling book The Moral Case for Fossil Fuels and an expert on energy and industrial policy.

he champions the use of fossil fuels like coal, oil, and natural gas and has changed the way thousands of people think about energy.

shares eye-opening thoughts into how fossil fuels and technology will improve the lives of people – safely, cleanly, and effectively

dit is gewoon zijn bio

1 like

Ik zie net pas dat dit een artikel uit 2015 is?