Dat is wel wezenlijk iets anders. Heel veel mensen stemmen uit principe niet in referenda omdat ze het ondemocratisch vinden. Over 4 jaar zijn er echter weer gewoon Provinciale Staten verkiezingen en mag iedereen die van mening veranderd is weer opnieuw stemmen.
Daarbij kunnen er vraagtekens bijzetten dat een gecompliceerd onderwerp als de EU gereduceerd wordt tot:
Should the United Kingdom remain a member of the European Union or leave the European Union?
Remain a member of the European Union
Leave the European Union
Je moet maar eens op Google Trends kijken hoeveel mensen in het VK de dag na Brexit gegoogeld hebben op ‘What is the EU’. Heel veel mensen hadden er geen idee van waar ze voor stemden, nog daargelaten dat er ook gewoon tegen ze gelogen is. Volgens mij heeft Farage zelf toegegeven dat de 350 miljoen voor de NHS een leugen was, ik zou niet onderschatten hoe hoog veel mensen de NHS hebben zitten en die om deze reden gestemd hebben.
Info over wat het zou betekenen als het VK de EU zou verlaten was in bepaalde mate wel beschikbaar maar dat werd door de Brexit kant weggezet als ‘Project Fear’.
Zoals al eerder gezegd ‘het volk’ is in dit geval 51% van 70% (als ik het me goed herinner) van mensen met stemrecht (vergeet ook niet dat mensen die buiten het VK wonen geen recht hadden om te stemmen in dit referendum terwijl zij waarschijnlijk een vrij sterke mening over de EU hebben). En Noord Ierland en Schotland hebben overwegend Remain gestemd maar zij worden hier nu ook in meegezogen.
Het referendum negeren zou die 51% ‘wegzetten’ maar het blijft dat dit geen bindend referendum was en met een verschil dat zo klein is kun je je afvragen of je wel moet blijven vasthouden aan ‘the people have spoken’. Of een tweede referendum haalbaar is (waar zou men dan over moeten stemmen?) weet ik niet maar het originele referendum was een totale farce waardoor ik het geoorloofd vind dat er nu vraagtekens bij deze beslissing gezet worden.