Dit herken ik, hoe erg het ook is.
Mijn moeder is ook ‘allochtoon’ maar heeft hier nog nooit last van gehad. (Is wit en heeft een Westerse voor- en achternaam.)
Het staat niet op je voorhoofd natuurlijk.
Wilders: “Grapperhaus moet biezen pakken”
In de aanloop naar de herdenking en het Vragenuurtje in de Tweede Kamer zegt PVV-leider Wilders dat minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid “zijn biezen moet pakken”. Hij vindt dat hij de verantwoordelijkheid moet nemen voor het feit dat de hoofdverdachte, ondanks allerlei veroordelingen, vrij rondliep.
En dit zit dan in de politiek ugh.
En anders krijg je wel te horen: “ja, maar JIJ bent anders!” of “Je hebt geluk dat je er niet als een buitenlander uit ziet!!” Vind ik ook hele nare uitspraken.
Kan iemand Wilders eens vertellen zijn biezen te pakken?
(Is het heel erg dat als er zoiets gebeurt als dit dat ik meteen denk: ik hoop dat de dader wit is.
Ik hoop natuurlijk eigenlijk dat het helemaal niet gebeurt maar je snapt me hopelijk.)
Nu Thierry Baudet (FvD) . Hij vraagt zich af waarom er niets bekendgemaakt is over de slachtoffers . ,Denkt de minister niet dat als dat wel was gedaan, dat er veel sneller duidelijkheid zou zijn geweest over wat er is gebeurd?’’
Volgens Grapperhaus kan niet niet zomaar, vanwege privacyoverwegingen . ,Het belang van de slachtoffers en hun nabestaanden wegen echt veel zwaarder dan nieuwsgaring
… Really
Ik vind dat de namen van de slachtoffers al veel te snel naar buiten zijn gekomen.
En de naam, achternaam en afkomst van de vermoedelijke dader ook.
Gelukkig werd Baudet net echt flink afgemaakt in de kamer. Hij kwam ook te laat binnen voor de herdenking, heel genant.
Dat is echt een bepaald type man die dat soort dingen zonder gêne doet.
*mens
Hmm niet helemaal mee eens, zijn afkomst had inderdaad niet gehoeven. Maar zijn naam maakt de politie niet zomaar bekend, dat mogen ze niet eens. Gezien de situatie begrijp ik wel dat er voor is gekozen om zijn naam bekend te maken.
Ze doen hun naam weer eer aan.
Waarom zijn afkomst niet? Dat hij Turks is zegt toch iets over zijn uiterlijke kenmerken of ik ben ik nou gek? In geval van opsporing lijkt me dat wel relevant.
Foto van hem was ook geplaatst is imo de afkomst erbij vernoemen onnodig.
Klopt, al vond ik de foto ook niet erg duidelijk. Betwijfel of ik hem hieraan had gekoppeld als ik hem in de appie was tegengekomen.
Maar goed, daar heeft zijn afkomst niks mee te maken. Maar in het kader van opsporing kan het vaak wel relevant zijn. Bijvoorbeeld omdat hij misschien op enig moment communiceert in die taal, en andere Turkse mensen hem verstaan? Ik noem maar wat.
Wat is de toegevoegde waarde van een naam én achternaam, als er al een foto verspreid wordt? Ze zullen er vast redenen voor gehad hebben. Maar in eerste instantie werd er een verkeerde naam verspreid, er was gedoe met een gast met dezelfde naam (dacht ik) die terecht had gestaan voor een verkrachting waardoor de advocaat van die kerel meteen bestookt werd.
@Maestoso Niet alle Turken spreken Arabisch. Verder ben ik het helemaal met je eens.
Officiële taal van Turkije is Turks.
Ik ben wel benieuwd of er onderzoeken gedaan zijn naar dit soort dingen (vast wel). Bij het voorbeeld wat @anon45507601 noemt denk eigenlijk wel dat ze zouden vermelden dat het een Nederlander is. Maar ik weet het niet hoor…
Wat @Maestoso zegt. Daarnaast kan je aan zijn naam en uiterlijk ook afleiden dat hij eventueel een andere taal zou spreken, is het expliciet benoemen van zijn afkomst vind ik niet voor nodig. Onderling tussen de opsporingsdiensten oke, maar naar burgers toe niet.
Omdat de foto ook weer niet extreem duidelijk was denk ik? Ging dat niet over hemzelf? Wel toevallig dat twee mensen met bijna dezelfde naam, verdacht worden van verkrachting. Maar dat zou wel slordig zijn ja.
Maar wat ga je dan doen als je iemand ziet die op die foto lijkt? Even naar zijn naam informeren?
Ze zullen er vast hun redenen voor hebben gehad.
Gökmen is trouwens een voorkomende Turkse naam. Kun je het ook wel aan afleiden.
In eerste instantie was er trouwens Gökman verspreidt. Die spelling wordt zelden (eigenlijk nooit) gebruikt, dus het was al snel duidelijk dat dat helemaal niet kon.
@Banananana Is ook een vorm van druk opvoeren bij de verdachte he. Hij kan zich nergens fatsoenlijk opgeven, een rekening openen, een pakketje ophalen whatever, want zijn naam out there.