Nieuws, actualiteit en politiek #3

Het verbaast me eerder dat dit nog zo lang heeft geduurd. Ik las een tijdje terug een artikel in de Volkskrant over hoe postbezorgers onderaannemers in dienst nemen die weer onderaannemers in dienst nemen die ook weer onderaannemers in dienst nemen. Zo wordt iedereen (vooral de mensen onder in de keten) maximaal uitgebuit. :+1: Ik neem aan dat dit systeem vroeg of laat toch wel geheel op de schop gaat.

DPG Media Privacy Gate Voor de geĆÆnteresseerden. Weet niet zeker of je het zonder abbo ook kunt lezen.

4 likes

In de ideale wereld mogen ze mijn post best ergens achterhouden en dat ik het dan bijvoorbeeld op een dag van de week naar keuze ergens oppik.

4 likes

Is dat niet hetzelfde als met die kluisjes?

1 like

Dat ze het op dezelfde dag eruit sturen en ergens brengen. Dacht dat dit met kluisjes niet het geval is/

1 like

Omg Duitsland gaat zo chill worden.

1 like

Pff doodeng zegā€¦ maar vraag me wel af, zitten ze nog steeds ondergedoken? Sinds 9 oktober al? Gaan/kunnen ze dan wel naar werk? Familie zien?
Ik zou echt niet meer willen werken daar denk ik.

2 likes

31 Koerdische mensen zijn overleden tijdens een poging van Frankrijk naar de UK te gaan met een rubberboot. Er is een film waar je die mensen die boot in ziet gaan. Kind erbij. Die wanhoop moet vreselijk zijn dat je die poging zelfs al durft te wagen. Zo erg en zielig :sob:

9 likes

Bpost is echt wel beter dan postNL, o.a. omdat zij nog steeds deels een overheidsbedrijf zijn. Zij kunnen dus veel minder vlot met onderaannemers werken, met werkuren frauderen of in het zwart werken.

Het maakt me boos wanneer er geklaagd wordt dat een bpost te traag is of te duur, of te weinig flexibel. Er zijn daar ongetwijfeld verbeterpunten maar als mensen eerlijk verloond worden en normale werktijden hevven, dan zit je nu eenmaal met kosten en een bepaalde levertijd.

Ik vind het jammer dat je bij veel webshops niet kan kiezen met welke pakketjes bedrijf iets geleverd wordt. Gelukkig merk ik dat de meeste webshops die bezig zijn met ethiek en duurzaamheid vaak voor Bpost kiezen. Bpost zelf zou dan weer wel wat meer moeten werken aan zijn eigen duurzaamheid.

5 likes

Wat afgrijselijk. Ik vraag me al een tijdje af: waarom Engeland? Er zijn zoveel vluchtelingen en migranten die al in Europa zijn maar koste wat kost met gevaar voor eigen leven per boot/door de tunnel Engeland willen bereiken, ook al voor de Brexit. Weet iemand waarom?

3 likes

Volgens mij is het omdat je redelijk makkelijk in Engeland aan het werk zonder dat een werkgever om een verblijfsvergunning hoeft te vragen.

Ja en ik denk dat de taal ook een reden is? @grace

Daarnaast kunnen vluchtelingen nu minder makkelijk teruggestuurd worden naar het vasteland omdat Engeland niet meer in de EU zit (en de Dublin-regels niet meer gelden), dat zal ook wel meespelen vermoed ik.

Ik zag zojuist een video van een vrouw die uitlegde dat de groep die naar Engeland reist over het algemeen al een band heeft met het land (bijvoorbeeld omdat ze het Engelse leger ondersteund hebben in hun thuisland), ze banden hebben met Engeland vanwege het koloniale verleden en omdat ze de taal kennen en verwachten daardoor makkelijker te kunnen aarden.

Edit: link naar de video

1 like

Maar ik kan me dus niet zo voorstellen dat dat de reden is om je leven te wagenā€¦ Voor de tweede keer.
Maar ik kan me natuurlijk sowieso geen voorbeeld maken van de wanhoop, angst en ellende die deze mensen voelen en meemaken. Dat voorop gesteldā€¦

1 like

Allemaal heel logische redenen, maar ik vraag me toch af of ze dan het risico van die bootreis zouden onderschatten. Misschien zeg ik nu iets heel doms hoor, ik heb er niet zoveel kennis van, maar ik kan me voorstellen dat er bepaalde situaties zijn waarin je zo wanhopig bent om in veiligheid te komen dat je zoā€™n risicovolle oversteek in een bootje naar bijvoorbeeld Europa waagt. Alleen ben ik toch enigszins verbaasd dat die (op zich hele goede redenen) zo zwaarwegend zijn dat men dit risico (weer) neemt omdat ze dus Engeland verkiezen boven Frankrijk.

1 like

Ik hoorde vandaag op het nieuws dat het makkelijker is om ā€˜undocumentedā€™ te leven in de UK als een reden.

2 likes

Ik vermoed ook omdat in vk de dublin regeling niet meer geldt. Dus als je een dublin claim hebt voor een EU land, kan je alsnog asiel aanvragen in hebt vk. En VK heeft dus ook geen toegang tot EUvis en eurodac systemen.

Ja dit is eigenlijk de enige verklaring die me een beetje logisch lijkt, want ook pre-Brexit gingen er veel mensen door naar Engeland (voor iedereen die met de Dublin verklaring komt). En qua taal tsja, genoeg mensen die uit landen komen waar Frans bijv veel voor de hand liggender is. Ik heb het weleens gevraagd aan iemand die migranten volgde voor een documentaire en die zei dat er bij specifieke groepen echt een soort ideaalbeeld van Engeland bestond gebaseerd op niets, en die kenden dan mensen die er al heen waren en het zogenaamd heel goed hadden daar. Het blijft wel een beetje een gek iets vind ik.

1 like

Dat zal haast wel moeten, denk ik.

@Sundance
Nou ja als je leest (in dat NOS artikel) dat dit jaar al 22.000 mensen de kust van het VK bereikten in de eerste tien maanden (volgens het VK, volgens Frankrijk zijn er 31.500 mensen die vertrokken zijn en zijn er 7800 gered door de kustwacht) lijkt het voor mensen misschien enigszins kansrijk.

Cijfers komen misschien niet precies overeen tussen wat de landen rapporteren maar ik kan me voorstellen dat je de gok wel waagt als je deze cijfers ziet.

Excuus voor de dubbelpost, maar deze racistische redenatie van de demissionair minister en zijn reactie:

6 likes