Nieuws, actualiteit en politiek #3

Ik moet bekennen dat ik al deze dingen kan vertellen omdat ik die de afgelopen avonden heb geleerd.
Ik luister met enige regelmaat zijn muziek maar ik heb me verder nooit in hem verdiept omdat zijn jonge fanbase en social media presence me niet aansprak, al had ik hem wel op mijn lijstje staan om live te willen zien. Dus eerlijk gezegd komen de beelden van zijn concerten en de disturbed extreem agressieve persoon die hij blijkt te zijn ook als een shock.

Iig, ik vind het artikel héél interessant, heel erg bedankt voor het linken. Mijn muzieksmaak wb hiphop en rap zit niet onwijs in die hoek, op scott en young thug na, maar ik kan goed volgen wat hij zegt over het punk gevoel in die mumble/trap kant. Sinds een paar jaar zijn moshpits opeens een ding op hiphop/rapconcerten terwijl, zeker in Travis’ geval de muziek helemaal geen harde moshpit muziek is. Maar de artiesten gaan heel hard op dat punk imago en moshen etc etc.
Alleen, en dit lees ik op internet nu ook veel, is er 0 etiquette waar je dat bij hardrockconcerten wel hebt. Je raapt elkaar op en tuurlijk krijgen mensen bloedneuzen maar je zorgt wel voor elkaar. Er worden nu veel filmpjes gedeeld van rockbands die de muziek stoppen omdat er iets relatief kleins gebeurd in het publiek of in de moshpit. Dat zou Travis nooit doen en hij moedigt mensen echt aan om zichzelf en anderen pijn te doen.
Wat die jongen ook aanhaalt in het artikel, het gaat mensen zoals TS om het verrijken en beschermen van henzelf en niet om mensen te inspireren of een maatschappelijk statement te maken.

The thing about hugely deflating, era-defining cultural moments is that they usually express something that was true all along.

Dit is daarmee heel waar. Er wordt gedaan alsof ze punk zijn, word met oproepen om te rellen en de security te negeren op een anarchistische insteek gehint, alleen: het is nergens op gebaseerd. En in deze muziek nog eens tien keer minder dan de hippies die iig op het begin nog wel echt protesteerde tegen de oorlog en de og punkbeweging die onderdrukkende barrières wilde doorbreken. Er wordt wel een boosheid aangesproken in die jongeren in een wereld waarin gen z genoeg heeft om boos op te zijn maar de artiest heeft geen idealen of zorg voor zijn publiek en wil alleen maar geld verdienen. Het schijnt ook dat een heeeel groot deel van Travis fanbase witte fratboys zijn die denk ik responderen op zijn egoistische hedonistische insteek, waarin mensen worde. uitdaagt gevaarlijke dingen te doen en op concerten niet worden aangesproken op ongepast gedrag, maar dat gedrag juist wordt aangespoord. Ik weet niet of er deze gebeurtenis een ‘hugely deflating’ effect gaat hebben omdat de muziek en de artiest nooit gepretendeerd hebben principes te hebben en voor iets maatschappelijks te staan. Tenminste, voor zover ik weet.

Het enige wat Travis lijkt aan te spreken is nihilisme, boosheid en diabolische tekens om het allemaal lekker edgy en luguber te maken (waar ik verder geen problemen mee heb) maar er zit NIKS achter of in of bij, misschien voelen die kids zich gehoord maar er wordt 0 echte hoop gegeven, Travis gaat het alleen maar om geld maken, en neemt geen verantwoordelijkheid voor wat hij aanwakkert in die kids en hun veiligheid, want dat klopt niet met zijn “punk” imago. Terwijl punk het verste is van wat hij is, en NWA is ie ook niet.

But when it comes to the tragedy at this weekend’s Astroworld Festival and the Altamont Free Concert, what I find compelling is this example of utter deflation on a mass scale happening in just one moment, a moment where an entire popular cultural zeitgeist is wiped out by one hugely symbolic event.

Of dit gebeurt, vraag ik me af. De enige cultural zeitgeist die ik kan vinden in wat Travis uitdraagt is die van egoïsme en hopeloze boosheid zonder idealen, waarin het enige zaligmakende geld en macht lijkt te zijn. Ik weet niet of dat uitgeveegd kan worden in een wereld waar alle hoop soms verloren lijkt door alles wat er mis is in de wereld en de rijke elite een onbezorgd luizenleventje lijkt te leiden. Daarnaast vallen deze gebeurtenissen juist ook wel in de lijn van wat hij uitdraagt, ‘they express what was true all along’… maar dat was nooit echt een geheim.

11 likes

Travis Scott heeft een docu op Netflix, staat er al sinds een jaartje op

Vond hem na aanleiding daarvan eigenlijk een heel sympathiek mens, maar ook in de docu zie je terug dat hij tijdens z’n optredens echt extreem los gaat. Het lijkt wel alsof er iets over hem heen komt, en hij de controle verliest zodra hij op het podium staat.

Ik vind het echt heel interessant wat je zegt en idd het artikel ook. Ik vraag me af of het een deflating effect heeft want ik denk dat het er ook vanaf hangt of de fans vinden eigen schuld dit hoort erbij en het een soort thrill vinden dat als je naar travis scott gaat je potentieel nooit meer thuis komt.

Maar het lijkt alsof er aan de ene kant hedonistische fuck you all en die jongeren zijn en aan de andere kant juist heel progressief en exclusief en die tegenstelling vind ik wel interessant.

Bijvoorbeeld bij Odd Future/Tyler the creator die waren vroeger ook wel behoorlijk van anarchy en grenzen opzoeken van smaak en wat kan alleen (vind ik) meer in de zin van de kunst en niet voor het geld.

De afgelopen 2 jaar heb ik weinig hiphop geluisterd en ook niet meer echt op de hoogte maar ik ben benieuwd of Britse trap (Skepta enzo) weer anders is want voor mijn gevoel zijn die minder hedonistisch en meer maatschappij kritisch.

4 likes

is nog een heel gezeik over omdat hij er op insta een filter over had gezet, en dat dat getuigt van desinteresse en ijdelheid

1 like

Blij dat je de link leuk vond, dacht ik wel!

Dit wat je hierboven schrijft herken ik heel erg uit de metalscene ook. Daar zit ik zelf niet in, maar wel veel vrienden en op festivals genoeg pits meegemaakt om te zien dat er enórm goed voor elkaar wordt gezorgd. Ik vind ze fucking eng, maar als iemand neervalt wordt die direct opgepakt, als iemand niet oke is wordt die eruit gewerkt, enzovoort. Ik was daar best van onder de indruk, hoe “verzorgend” dat gaat! Alsnog zul je mij er niet in vinden, lol.

Maar inderdaad, als je dat niet doet zijn ze fucking gevaarlijk. Iedereen voor zichzelf is niet hoe het werkt.

6 likes
per ongeluk boekwerk weer

Ja het gevoel bij oddfuture was wel heel anders en de muziek ook. Het was intelligente, pure hiphop wat in die tijd niet zo mainstream was, de trap was toen ook net aan het opkomen en overlapte nog met de stijlen van artiesten als Lil Wayne waar het uit voort vloeide en Drake maakte ook een soort poppy rap die veel over vrouwen en geld maken ging.
De teksten van odd future waren diep en gingen ergens over, het ging ook echt om de teksten en de kwetsbaarheid daar in (clip van yonkers is sick maar laat wel een diepte en kwetsbaarheid zien m.i.)
Het was qua genre ook absoluut niet poppy waar scott dat wel is en daardoor ook een breder publiek aanspreekt denk ik plus jongeren bewust target door met macdonalds en fortnite samen te werken.

5 Ways Odd Future Changed Hip Hop

Misschien is Travis en wat rappers uit de punktrapscene wel gaan voortborduren op dit gevoel maar dan extreem oppervlakkig.
Terwijl die diepte en gedeelde identiteitsstruggles nou juist zijn wat oddfuture/tyler/frank zo goed maakte en het geen psychopathische boosheid zonder geweten of reden werd.
Beetje zoals die auteur van dat artikel omschrijft hoe het op dat Altamont festival de naweeën van de hippiecultuur waren, door bands die allang niet meer hippie waren en ook gewoon geld wilde verdienen.

Door die tegenstelling in diepte in de muziek kun je ook het verschil in attitude en achtergrond van de luisteraars van oddfuture en die van Travis verklaren denk ik. Ik denk dat weinig witte egoistische fratboys geinteresseerd waren in oddfutures teksten maar wel lekker viben op de makkelijke trap teksten of de poppy overloopjes van Travis en de manier waarop hij egoisme en geweld verheerlijkt mooi meegenomen is.
Aan de andere kant heb je misschien kids die dat onbestemde boze gevoel wel hebben die door de energie van odd future maar ook die van travis worden aangetrokken, alleen odd future zou het voor ze hebben gekaderd, genuanceerd, laten nadenken over hun eigen kwetsbaarheid omdat ze dat zelf ook deden. Terwijl Travis hun boosheid misbruikt, geen fuck geeft, zelf rijk is en niet geinteresseerd in persoonlijke groei en zelfbewustzijn, en ze laat rellen om het rellen.

Ik heb dit overigens wel gelezen ja, weet niet of dat dan trolls waren tho maar ik heb het meer dan eens onder tiktok filmpjes en instagram posts zien staan. en de andere helft van de mensen lijkt het publiek de schuld te geven omdat er zoveel filmpjes zijn van mensen die door de hekken breken. Op de een of andere manier lijkt niemand te begrijpen dat je kinderen van 17 met onvolgroeide prefontale cortex, die opgehyped zijn door een artiest waar ze tegen opkijken, niet verantwoordelijk kunt stellen van het inschatten van de risico’s op een festival van 50.000 man aangezien één van de belangrijkste dingen in een festival organisatie de crowd control is waarvoor volwassen naar school zijn geweest om dat te kunnen organiseren.
Ik zag zelfs een emt het hele publiek de schuld geven in een tiktok filmpje terwijl houd je mond als je geen idee hebt hoe een crowd crush werkt en voordat je getraumatiseerde mensen de schuld gaat geven van de dood van 8 mensen. Dit gaat niet over een duw te veel of mensen die in een moshpit onder de voet zijn gelopen. Alsof de mensen die begonnen te duwen toen het concert begon überhaupt van dit fenomeen hadden gehoord en daarbij ook nog eens konden inschatten dat je op elk concert wel wat kan duwen maar vanavond zou het dodelijk worden omdat de organisatie niet heeft ingegrepen toen er te veel mensen op die plek waren. Sorry het maakt me echt boos dat mensen zo graag andere mensen dan de organisatie en Travis zelf de schuld willen geven.

Over Skepta: ik heb het gevoel dat ze in Engeland dit soort “lege” artiesten niet echt accepteren.
Er is sowieso een cultuurverschil met Amerika natuurlijk en in de hiphop en muziekscene is het ook echt anders.
Kan mn vinger niet goed leggen op wat het precies is, misschien de ever lasting invloed van jamaica op de Engelse muziek :green_heart::yellow_heart::heart:
De grime scene is daar ook (voor zover ik weet tenminste) veel groter dan de trap en dat vind ik betreft intelligentie van de beats en de teksten ook een groot verschil maken.

8 likes

“Your security is my responsibility” :pleading_face:

Respect voor Niall Horan: :chart_with_upwards_trend::chart_with_upwards_trend:

3 likes

Nou ja, lijkt me redelijk vanzelfsprekend. Rotte appels heb je overal tussen zitten.

Aah dank voor je uitgebreide antwoord. Ik haal grime en trap een beetje door elkaar (ben er ook een beetje uit, ik luister thuis niet zoveel en daar ben ik nu 90% van de tijd).

Bij Odd future zijn wel altijd redelijk veel witte mensen/studenten maar misschien ook net een ander type? Ik kan me herinneren dat ik er ook een artikel over heb gelezen (ik ben een beetje een stan). (Ik vond niet dat artikel maar wel deze. Ik ga ff op 3 voor 12 zoeken want het is allemaal uit 2011)
Kill, burn, fuck
DPG Media Privacy Gate ik moet zeggen als ik dit lees dan zie ik wel overeenkomsten met travis (dat stuk dat er een kerel vanaf t balkon in paradiso ging springen en 't publiek aan de kant ging en hij plat op zn rug viel 🥲) en homofobe en mysogine teksten. Maar ik ben dus sowieso een stan en vind het allemaal anders dan travis dus ik ben het sowieso met je eens haha. Het heeft hetzelfde boze tegen de wereld die tegen mij is maar minder ik wil alleen veel geld en de rest kan de tyfus krijgen.
Daarbij vind ik het heel interessant met de kennis van nu dat ze dus homofobe teksten hadden maar redelijk fluide zijn in hun seksualiteit.

En over het publiek de schuld geven, dat is makkelijker dan accepteren dat het jou ook kan overkomen. Had je maar niet dit of dat en dan ga je toch weg. Maar dat kan dus helemaal niet. Ik ben benieuwd wat de algehele consensus gaat zijn, bij love parade en roskilde is dat niet dat het publiek schuld had maar dat de organisatie/ongelukkige samenloop van omstandigheden (love parade was wat dat betreft een perfecte storm want het was altijd goed gegaan).
Ik ben ook benieuwd wat en of dit effect heeft op festivals in Amerika en de carrière van travis.

Edit ik kon alleen dit Odd Future's Odd Fan Base vinden en volgens mij hadden ze ook anti witte hipster merch wat de witte hipsters dolgraag kochten en de rants tegen hun ook geniaal vonden.

2 likes

Ja wellicht, in het (eerste artikel wat je linkte) artikel wordt gesproken van white trash en in Nederland zijn het vooral de vpro hipsters.
Ik ben veel later pas gaan luisteren dus kan ook Oddfuture alleen zien door de bril van wat ik nu weet mbt hun seksualiteit bijvoorbeeld maar sommige van de teksten zijn wel echt savage homofobisch en misogyn idd. Maar toch, het gevoel blijft echt anders. Het is ook zo grotesque dat je misschien weet: dit is de omschrijving van een gevoel zoals poezie dat doet en niet een serieuze overtuiging dat je mensen moet killen en scholen moet burnen.
Sws Tyler zal blij zijn met zn bereik en t feit dat hij al die jaren zoveel muziek heeft kunnen maken maar hij wordt absoluut gegeten door white hipsters 🥲🥲

For their part, it’s not that white music critics and fans are self-loathing (at least, not all of them are); what it comes down to mostly is that whites have fetishized black male rage for years now, and Odd Future is just the latest testament to that interest.

Ik vind dit wel een interessante take, kan 100% worden ingepast bij de vproflowerboy die die boze muziek meer benadert als een arthouse film of een conceptueel kunstwerk dan ze het daadwerkelijke publiek zijn.

5 likes

Die absurde stijging van energiekosten lijkt nu gelukkig wel mee te gaan vallen, godzijdank. Was al bang voor 100-150 euro extra kosten per maand

3 likes

Misschien dat ik het totaal niet begrijp maar ik heb in september een 3 jaar vast contract getekend en ben letterlijk van 30€ naar 284€ gegaan per maand nu dus ik heb dan toch niets aan die nieuwe tarieven en velen met mij?

Jeetje wat ontzettend rot en wat veel geld. Wat bedoel je dat je niks aan de nieuwe tarieven hebt?

Kan het zijn dat je nieuwe contact er een voor een variabel tarief was, en niet een met een vaste prijs?

Ik heb juist vaste prijs omdat ik bang was het dat nog meer zou stijgen, wat dus is gebeurd, dan betaal ik nu toch de komende drie jaar hetzelfde tarief? Er worden momenteel geen variabele contracten aangeboden

1 like

Oh wat vreemd, ja ik zou dan net als jij denken dat je tarief dus niet omhoog gaat, omdat je een vaste prijs hebt afgesproken. Heb je al contact met hen opgenomen?

Wow, wat een verschil! Je hebt je nu inderdaad voor de komende 3 jaar vastgezet aan de prijzen in je contract, weet niet of je daar nog wat aan kunt veranderen.

Ik snap er helemaal niets van, hoe kan het nu opeens maar 20 euro schelen met variabel tarief. Ik rekende er ook op dat ik enorm omhoog zou gaan.

Nee ik bedoel, dat de berichtgeving dus verwarring schept. Ik ben vast niet de enige die de afgelopen maanden een nieuw contract aan is gegaan, vast want variabele worden momenteel niet aangeboden. Dus als de prijzen zakken in januari is dat toch alleen maar goed nieuws voor de mensen die óf al een variabel contract hadden of het geluk hebben dat ze nog geen nieuwe hebben moeten afsluiten

1 like

Je betaalt nu inderdaad drie jaar hetzelfde tarief en dat gaat dus ook niet mee met prijsstijgingen/-dalingen. Maar het is wel een heel hoog tarief. Het is eigenlijk beter om voor maximaal een jaar een contract af te sluiten, want ik ben bang dat je nu uiteindelijk duurder uit bent…

1 like

Tussen september en nu zit al zo’n enorme stijging, de nood wordt alleen maar hoger gok ik, als het echt gaat zakken is het goedkoper om je contract over te sluiten met een boete, was mijn gedachtegang, dan nu een jaar en misschien nóg slechter nieuws

2 likes

Dit is wel een heel groot verschil hoor: wordt er wel met hetzelfde verbruik gerekend? Hoe hoog is je verbruik en hoe groot is je huis dat je maar 30 euro betaalde voorheen?

De verhoging valt overigens mee door de vermindering op de energiebelasting