Ik moet bekennen dat ik al deze dingen kan vertellen omdat ik die de afgelopen avonden heb geleerd.
Ik luister met enige regelmaat zijn muziek maar ik heb me verder nooit in hem verdiept omdat zijn jonge fanbase en social media presence me niet aansprak, al had ik hem wel op mijn lijstje staan om live te willen zien. Dus eerlijk gezegd komen de beelden van zijn concerten en de disturbed extreem agressieve persoon die hij blijkt te zijn ook als een shock.
Iig, ik vind het artikel héél interessant, heel erg bedankt voor het linken. Mijn muzieksmaak wb hiphop en rap zit niet onwijs in die hoek, op scott en young thug na, maar ik kan goed volgen wat hij zegt over het punk gevoel in die mumble/trap kant. Sinds een paar jaar zijn moshpits opeens een ding op hiphop/rapconcerten terwijl, zeker in Travis’ geval de muziek helemaal geen harde moshpit muziek is. Maar de artiesten gaan heel hard op dat punk imago en moshen etc etc.
Alleen, en dit lees ik op internet nu ook veel, is er 0 etiquette waar je dat bij hardrockconcerten wel hebt. Je raapt elkaar op en tuurlijk krijgen mensen bloedneuzen maar je zorgt wel voor elkaar. Er worden nu veel filmpjes gedeeld van rockbands die de muziek stoppen omdat er iets relatief kleins gebeurd in het publiek of in de moshpit. Dat zou Travis nooit doen en hij moedigt mensen echt aan om zichzelf en anderen pijn te doen.
Wat die jongen ook aanhaalt in het artikel, het gaat mensen zoals TS om het verrijken en beschermen van henzelf en niet om mensen te inspireren of een maatschappelijk statement te maken.
The thing about hugely deflating, era-defining cultural moments is that they usually express something that was true all along.
Dit is daarmee heel waar. Er wordt gedaan alsof ze punk zijn, word met oproepen om te rellen en de security te negeren op een anarchistische insteek gehint, alleen: het is nergens op gebaseerd. En in deze muziek nog eens tien keer minder dan de hippies die iig op het begin nog wel echt protesteerde tegen de oorlog en de og punkbeweging die onderdrukkende barrières wilde doorbreken. Er wordt wel een boosheid aangesproken in die jongeren in een wereld waarin gen z genoeg heeft om boos op te zijn maar de artiest heeft geen idealen of zorg voor zijn publiek en wil alleen maar geld verdienen. Het schijnt ook dat een heeeel groot deel van Travis fanbase witte fratboys zijn die denk ik responderen op zijn egoistische hedonistische insteek, waarin mensen worde. uitdaagt gevaarlijke dingen te doen en op concerten niet worden aangesproken op ongepast gedrag, maar dat gedrag juist wordt aangespoord. Ik weet niet of er deze gebeurtenis een ‘hugely deflating’ effect gaat hebben omdat de muziek en de artiest nooit gepretendeerd hebben principes te hebben en voor iets maatschappelijks te staan. Tenminste, voor zover ik weet.
Het enige wat Travis lijkt aan te spreken is nihilisme, boosheid en diabolische tekens om het allemaal lekker edgy en luguber te maken (waar ik verder geen problemen mee heb) maar er zit NIKS achter of in of bij, misschien voelen die kids zich gehoord maar er wordt 0 echte hoop gegeven, Travis gaat het alleen maar om geld maken, en neemt geen verantwoordelijkheid voor wat hij aanwakkert in die kids en hun veiligheid, want dat klopt niet met zijn “punk” imago. Terwijl punk het verste is van wat hij is, en NWA is ie ook niet.
But when it comes to the tragedy at this weekend’s Astroworld Festival and the Altamont Free Concert, what I find compelling is this example of utter deflation on a mass scale happening in just one moment, a moment where an entire popular cultural zeitgeist is wiped out by one hugely symbolic event.
Of dit gebeurt, vraag ik me af. De enige cultural zeitgeist die ik kan vinden in wat Travis uitdraagt is die van egoïsme en hopeloze boosheid zonder idealen, waarin het enige zaligmakende geld en macht lijkt te zijn. Ik weet niet of dat uitgeveegd kan worden in een wereld waar alle hoop soms verloren lijkt door alles wat er mis is in de wereld en de rijke elite een onbezorgd luizenleventje lijkt te leiden. Daarnaast vallen deze gebeurtenissen juist ook wel in de lijn van wat hij uitdraagt, ‘they express what was true all along’… maar dat was nooit echt een geheim.