heldere uitleg in het artikel! ik heb idd ook wel eens op een festival vast gestaan in een menigte en je hebt helemaal geen controle over je bewegingen, de bewegingen van de groep voelen echt als een golf.
aanvullende enigszins grafische info
wat die man aanhaalt over de doodgedrukte mensen die rechtop stonden: ik las iemand het ook vergelijken met hoe een boa constrictor je wurgt. de menigte zit zó strak op elkaar dat telkens als je uitademt, er geen ruimte meer is om in te ademen. deze persoon vertelde dit over het concert van the who waar 11 mensen zijn gestorven door asphyxiation. toen de menigte wegstroomde kwamen er geen dode mensen onder hen vandaan (zoals bij trampling/stampedes) maar vielen mensen die recht stonden dood neer.
en je hebt dan ook nog een ander verschijnsel waarbij er iemand valt en dat als een soort domino/zwart gat effect mensen blijft inzuigen. dan liggen er gewoon 5 rijen mensen op elkaar maar omdat de mensenmassa zo op elkaar in drukt wordt iedereen daar in gedrukt. dat is een beetje wat dat meisje omschrijft in die insta post.
ik zag gisteren een filmpje van een brand in een nachtclub waarbij mensen een paar rijen dik horizontaal vast zaten in een deuropening. het lijkt bizar om te je voor te stellen dat het zo makkelijk kan gebeuren, een horizontale opstapeling van mensen, maar dat geeft ook maar weer aan hóé extreem weinig controle je hebt in zo’n situatie en hoe sterk die natuurkrachten inderdaad zijn.
sorry als je dit ook allemaal al hebt gelezen gisteren, ik ben erg gefascineerd door het fenomeen.
wat jij vertelt over de security die de deuren dicht hield trouwens, is ook gebeurd tijdens die brand in de nachtclub. de beveiliger had gezegd dat de nooduitgang alleen voor de bandleden waren echt zo enorm bizar. heel goed dat daar zoveel commentaar op is gekomen bij Pal Mundo. vreemd ook dat het in Ahoy was en zo slecht geregeld, dat is zo’n bekende evenementen organisatie dat je toch zou denken dat ze precies weten hoe en wat.