Nieuws, actualiteit en politiek #3

heldere uitleg in het artikel! ik heb idd ook wel eens op een festival vast gestaan in een menigte en je hebt helemaal geen controle over je bewegingen, de bewegingen van de groep voelen echt als een golf.

aanvullende enigszins grafische info

wat die man aanhaalt over de doodgedrukte mensen die rechtop stonden: ik las iemand het ook vergelijken met hoe een boa constrictor je wurgt. de menigte zit zó strak op elkaar dat telkens als je uitademt, er geen ruimte meer is om in te ademen. deze persoon vertelde dit over het concert van the who waar 11 mensen zijn gestorven door asphyxiation. toen de menigte wegstroomde kwamen er geen dode mensen onder hen vandaan (zoals bij trampling/stampedes) maar vielen mensen die recht stonden dood neer.
en je hebt dan ook nog een ander verschijnsel waarbij er iemand valt en dat als een soort domino/zwart gat effect mensen blijft inzuigen. dan liggen er gewoon 5 rijen mensen op elkaar maar omdat de mensenmassa zo op elkaar in drukt wordt iedereen daar in gedrukt. dat is een beetje wat dat meisje omschrijft in die insta post.
ik zag gisteren een filmpje van een brand in een nachtclub waarbij mensen een paar rijen dik horizontaal vast zaten in een deuropening. het lijkt bizar om te je voor te stellen dat het zo makkelijk kan gebeuren, een horizontale opstapeling van mensen, maar dat geeft ook maar weer aan hóé extreem weinig controle je hebt in zo’n situatie en hoe sterk die natuurkrachten inderdaad zijn.

sorry als je dit ook allemaal al hebt gelezen gisteren, ik ben erg gefascineerd door het fenomeen.
wat jij vertelt over de security die de deuren dicht hield trouwens, is ook gebeurd tijdens die brand in de nachtclub. de beveiliger had gezegd dat de nooduitgang alleen voor de bandleden waren :woozy_face: echt zo enorm bizar. heel goed dat daar zoveel commentaar op is gekomen bij Pal Mundo. vreemd ook dat het in Ahoy was en zo slecht geregeld, dat is zo’n bekende evenementen organisatie dat je toch zou denken dat ze precies weten hoe en wat.

8 likes

ik begrijp niet goed wat je denkt dat de verklaring is!

1 like

Ik denk echt dat ik nooit meer naar een concert durf nu

2 likes

een troost: in Nederland is zoiets nog nooit voorgekomen en ik heb ook wel het gevoel dat de regulations over het algemeen een stuk strenger zijn hier dan in Amerika of andere landen waar deze dingen blijkbaar vaker gebeuren.

2 likes

Ohja snap ik, zat een beetje te prutsen met hoe ik het moest uitleggen. Maar ik denk dat veel jongeren bij concerten/festivals het wel meemaken dat gevoel alsof iedereen verdrukt word door elkaar, maar dat het eigenlijk altijd net goed gaat. Dus dat ze daarom het gooien op dat het de fout is van het publiek ‘je moet om elkaar denken etc.’ omdat het tenslotte heel vaak dan goed gegaan is. Maar dat is dan meer mazzel dan dat het publiek fantastisch was. Is dit iets duidelijker?

1 like

oh zo! ja heel duidelijk en mee eens ook!

dat opgeteld bij de vibe die travis scott heeft mbt tot rellen oproepen en door de hekken breken kan ik eigenlijk best begrijpen dat mensen denken dat dit door bewuste agressiviteit komt.

1 like

Travis Scott heeft dit vaker gehad op zijn concerten. Volgens mij boeit het hem vrij weinig. Als je kijkt naar hoe weinig security deed, ook overdag toen er al hekken werden omgegooid etc. En dan Kylie die in haar instapost ook nog even hem als een soort slachtoffer benoemt. Was nou ook niet echt nodig op dat moment.

6 likes

Beste draadje tot nu toe wbt Astroworld:

Vooral die ene TikTok (met ‘just listen’) waarbij gefilmd wordt in het publiek en je ziet hoe mensen opeen gedrukt worden. En dit filmpje is zelfs nog redelijk ver van het podium.

2 likes

Als je dit allemaal zo ziet, zouden organisatoren, evenementlocaties etc. Travis toch nooit meer moeten boeken in de toekomst.

5 likes

Precies. Eerst twijfelde ik er nog aan maar hij heeft hier zeker een aandeel in. Als je ziet hoe hij fans ook aanspoort om hulpdiensten te negeren of belemmeren (foto’s op politiewagens bv).
Lees nu ook meer en meer (op Reddit oa) dat het verhaal rond de injecties een cover up lijkt te zijn. De burgemeester en gemeenteraad zou corrupt zijn en die eerste is close met Travis. Daarnaast had de organisatie al veel vaker problemen gehad omtrent veiligheid.

De injectie theorie zou een afleiding zijn om deze drie partijen zo veel mogelijk te redden.

5 likes

Lijkt me niet een heel realistische oplossing, aangezien je dan niks oplost. Het is nog steeds onduidelijk wat de oorzaak is van de menigte die opeens massaal ging rennen en daarom een hoop mensen vertrapte. Ze kunnen beter na gaan denken over een constructie waarbij mensen zonder kaartje niet naar binnen kunnen sneaken en eventueel alleen concerten in stadions ofzo met deels zitplaatsen en een beperkt aantal staanplaatsen maar wel veel uitgangen.

Ik vind het trouwens zo bizar hoe beestachtig mensen zich gedragen als je ze niet vertelt hoe ze zich absoluut níet moeten gedragen. Wat een stel randdebielen die door dat hek rennen. Gewoon nul besef van wat voor idioterie het is.

de oorzaak van die filmpjes waarbij mensen door het hek braken is dat travis mensen aanspoorde om naar binnen te sneaken.
dit heb ik echt nog nooit bij andere festivals zien gebeuren en op openlucht festivals gebeuren sowieso die zieke hekdoorbraken amper maar ook zo’n heftige crowd crush niet. dan hoeven niet opeens alle festivals in stadions met zitplaatsen :joy:

wat sowieso het grootste probleem lijkt is dat er meer mensen op het festival waren dan tickets verkocht, en er op het moment van travis optreden geen andere optredens waren waardoor er dus extreem veel mensen (iedereen die met ticket op het festival was + talloze mensen waarvan de hoeveelheid onbekend was omdat die op aansporen van travis zonder kaartje binnen zijn gekomen) op die plek waren. ze hadden dit kunnen zien aankomen en het is gewoon zware nalatigheid van de organisatie dat ze daar geen passende maatregelen voor hebben genomen. het belangrijkste aspect van festivalveiligheid IS crowd control en er zijn hele fucking studies voor.
sorry voor mijn spam hoor, maar hoe meer ik er over lees, hoe meer ik versteld sta dat dit heeft kunnen gebeuren. zelfs de “medics” die er stonden wisten letterlijk niet hoe ze cpr moesten uitvoeren :woman_facepalming:
het is gewoon bizar dat je als organisatie zo met je verantwoordelijkheid om gaat terwijl er genoeg van dit soort dingen zijn gebeurd om te weten wat je op het spel zet met de kantjes er vanaf lopen. ik hoop dat ze heel zwaar aangeklaagd gaan worden.

14 likes

Dat moment was gevaarlijk en erg, maar niet dodelijk. Het was tijdens het concert zelf dat mensen vertrappeld en verdrukt (letterlijk rechtop stikken) werden

1 like

Jonge, beïnvloedbare personen die hun held een oproep zien doen om te ragen.
Het was niet dat er geen oproep was ‘hoe ze zich absoluut niet moeten gedragen’. Nee, er was juist een oproep van de headliner om wel bepaalde dingen te doen

1 like

Dat filmpje dat Travis naar die dode persoon zit te staren, mijn God. Die muziek erbij maakt het extra naar

1 like

Hoe bizar is het trouwens dat er ‘maar’ acht mensen overleden zijn en iets van in de 20 naar het ziekenhuis gebracht? Terwijl we toch redelijk veel verschillende getuigenissen lezen die allemaal spreken van mensen op de grond

Dat hij het ziet en niks doet is al erg genoeg maar je hoort op die filmpjes ook echt mensen gillen en om hulp roepen en dat hij dan nog doorgaat, echt waarom?? Bah echt heel naar die verhalen en beelden.

Dit is echt heel deprimerend

Respondents viewed measures likely to affect their own lifestyles, however, as significantly less important: reducing people’s energy consumption was seen as a priority by only 32%, while favouring public transport over cars (25%) and radically changing our agricultural model (24%) were similarly unpopular.

1 like

@kali Denk inderdaad dat de combi van die oproep en slechte organisatie de boel heeft laten escaleren. Ik heb het over de rennende mensen die over elkaar buitelen in het publiek. Zijn het niet minstens twee aparte momenten dat er sprake is van een crowd crush? Overdag bij de indringers en later, het moment dat dat meisje op insta vertelt met lichamen op de grond etc. Dat laatste heeft toch niet meer direct te maken met de oproep van Travis?

ik weet niet precies welk beeld je bedoelt maar zoals dat meisje in die instapost beschrijft begon het als een heel krappe staplek en werd het steeds meer een verdrukking naar mate er meer mensen voor het podium kwamen staan. op het moment dat de muziek begint en men begint te dansen, en mensen van helemaal achteraan proberen toch nog een stukje naar voren te gaan gaat het logischerwijs meteen mis als het al zó krap en druk was. het word in principe altijd net ff wat drukker en krapper als een concert eenmaal begint en daar hoort ook gewoon ruimte voor te zijn.
dat mensen over elkaar heen buitelen is een gevolg van die crowd crush, mensen vallen over elkaar heen en niemand, staand of liggend, kan een kant op omdat elke vrije ruimte wordt opgevuld door de druk, je hebt nog amper controle over je eigen bewegingen.
ik heb niet echt mensen zien rennen in het publiek, maar stel dat ze dat wel deden hebben ze dat ook alleen maar gedaan omdat ze zichzelf uit een potentieel dodelijke situatie probeerden te redden.
dat dat is gebeurt heeft niet direct, maar wel heel kort indirect te maken met de oproep van travis: het is het gevolg van enorme hoeveelheid mensen op een plek die niet geschikt was voor die hoeveelheid, en een organisatie die de risico’s compleet lijkt te hebben genegeerd. en het was echt geen onschuldig foutje van travis die normaal wel om de gezondheid van zijn fans geeft: hij heeft kinderen op concerten aangespoord elkaar van het balkon te gooien waardoor een jongen nu voor zijn leven verlamd is, en op andere festivals opgeroepen om het podium te bestormen en dat publiek toch wel sterker is dan de beveiliging.
Travis weren is niet de perse oplossing of de directe oorzaak van de crush, maar hij en zijn organisatie zijn echt heel hard verantwoordelijk hiervoor.
en in houston bestaan er blijkbaar ook geen limieten op hoeveelheid mensen per m3, echt heel erg bizar, dus dat is ook wel een dingetje :woozy_face:
volgens mij is dat in veel Europese landen goddank wel echt veel beter geregeld

dit artikel verklaart heel helder wat de belangrijkste oorzaken zijn van dit soort gebeurtenissen: Astroworld 2021: What is a crowd surge? Crushing deaths during Travis Scott set added to long list of similar tragedies - ABC7 San Francisco

6 likes