Nieuws, actualiteit en politiek #3

Echt de hardnekkige puist van de wetenschap :face_vomiting:

4 likes

die wanhoop, wat fokking verschrikkelijk dat je weet dat er zoiets gebeurd en je niet serieus wordt genomen. pfff

ik lees op verschillende sites nu ook dat TMZ van iemand binnen het festival zou hebben gehoord dat er in het publiek iemand mensen met een drug had geinjecteerd.

Ja ik heb hier zoveel vragen over. Heb de tiktoks gezien. Wat waren de veiligheidsmaatregelen, lag er een noodplan, wat deed het kind van 10 jaar oud daar?
Las ook dat Travis niet zomaar wilde stoppen, omdat er wel vaker mensen vanwege dehydratie of warmte worden weggedragen, dus hij stopt niet zomaar als er wat chaos is zeg maar en kon het ook niet goed overzien. En dat hij niet de hoofd verantwoordelijke kan zijn etc. Denk dat dit heeel goed uitgezocht moet worden. Dit verhaal over die naalden kan ik ook niet goed plaatsen

1 like

ik ben echt heel benieuwd, ik kan het ook allemaal niet plaatsen. het was sowieso extreem druk en heel het festival stond bij die stage

zag ook een filmpje van mensen die door de hekken braken om het festival heen, mensen zonder kaartje oid dus, dus er waren sowieso meer mensen op het festivalterrein dan kaarten verkocht. word daar ook direct over mensen heen gelopen omdat iedereen naar binnen stormt, echt een heel naar filmpje is het. gelukkig is daar geloof ik niemand gewond geraakt maar dat ziet eruit als puur geluk

1 like

Wow echt bizar. Toen er werd gezegd dat sommigen aan een hartstilstand waren overleden, snapte ik dat al niet goed. Missh dat het naalden verhaal deels klopt, maar denk beter om hier ook niet al teveel over te speculeren in dit stadium.
Kennelijk mocht je vanaf 13 jaar ook komen (met Legal guardian of toestemming ofzo). Is niet de 1e keer dat er op zijn organisatie kritiek is, maar goed hij is ook meer het gezicht van dan degene die over dit soort zaken gaat denk ik

3 likes

ik vind dat je dan alsnog wel verantwoordelijkheid hebt. sws zijn er al eerder gewonden geweest omdat mensen door hekken braken en travis is blijkbaar gearresteerd geweest voor het publiek ophypen om het podium te betreden en ‘fuck the security’ te roepen op lollapalooza. klinkt niet echt alsof ie begrijpt wat de risico’s zijn of er iets om geeft

ja tmz is wel een mega roddel site blijkbaar dus ik heb geen idee wat er echt van waar is. ik kan me evengoed voorstellen dat je een hartstilstand kunt krijgen als je 3 diep knel onder mensen ligt, en niet kunt bewegen of ademen, maar geen idee hoe dat werkt aangezien ik geen dokter ben. hoop iig dat alles goed uitgezocht gaat worden.

ik ben ff tiktok ingedoken en het verbaast me enorm hoeveel mensen het concept van massaverdrukking niet snappen en de bezoekers de schuld geven dat ze zelf zouden hebben gedrongen om vooraan te willen gaan staan. maar misschien is het voor mij/Nederlanders een bekender fenomeen ofzo omdat de Love Parade nog in het geheugen staat gegrift.
en ik weet tiktok zijn pubers en ongenuanceerde anonieme internetters maar ik vind het wel shockerend hoeveel mensen of zeggen dat het de schuld is van het publiek of zeggen dat je niet naar een travis scott concert moet gaan als je het niet aankan ‘het is geen taylor swift’. alsof het normaal is dat er dan mensen dood gaan.

5 likes

Dit is toch te triest? Lijken wel zombies. Kijken totaal niet uit voor elkaar.

2 likes

ja gestoord, het ziet er zo naar uit. maar ik denk dat als je in zo’n groep staat te dringen en iedereen rent gewoon zo snel mogelijk vooruit, dat je gewoon totaal niet doorhebt dat je over iemand heen rent misschien. alhoewel je mensen wel ziet vallen natuurlijk.
zijn wel wat mensen die elkaar helpen geloof ik maar ik vind het geschreeuw ijzingwekkend, en dit is dan nog met een sisser afgelopen.

Zoveel vragen wat hier gebeurt is hĂš.
Het insta verhaal die hierboven gepost is van die vrouw die uiteindelijk op het platform van de cameraman klimt en smeekt om hulp. Hoe kan het dat dat genegeerd wordt?!

Dit laat mij denken aan Pal Mundo een paar jaar geleden. Het was in Ahoy en ze hadden maar Ă©Ă©n smalle looproute gemaakt naar de main stage/zaal waar ook nog eens alle eettenten stonden. Iedereen op het festival moest door de smalle hal heen om de zaal in en uit te kunnen. Je wordt gewoon opgetild of naar beneden gedrukt door de massa. Dat was zo eng! Ze hebben ook veel kritiek gehad dat jaar en sindsdien was het festival buiten. Oh ja, ipv dat de security hielp deden ze alleen maar de deuren dicht die mensen uit wanhoop openenden aan de zijkanten van de hal. Toekijken hoe er verdrukking ontstaat en niks doen.

In het geval van Travis, kan de muziek zelf ook een rol spelen? Van de week heb ik nog een playlist gemaakt voor wanneer ik boos moet razen en daar zit absoluut Travis in. Zijn muziek is heerlijk voor dat.

Deze man heeft net duidelijk iets traumatisch meegemaakt en vertelt zijn verhaal vanuit die ervaring. Maar ik vraag mij af of hij een punt heeft over het effect van de muziek en het hele optreden.

Oh ja, die VIP section die geen mensen toe wilde laten :sweat:.

1 like

Echt bizar de verhalen over Astroworld. Lees nu ook hier en daar dat Travis er inderdaad wat om bekend staat om moshpits te ‘vragen’, mensen op te roepen zo dicht mogelijk bij hem en het podium te komen enz. Wat een nachtmerrie als je daar als jong persoon in zit en geen kant op kan.

1 like

ik vond dit net op reddit en klinkt aannemelijk. het probleem ligt vooral bij de organisatie en incapabele of te weinig middelen voor de security. en travis scott die mensen opriep om door de hekken te breken van het festival.

weet niet of de muziek er direct mee te maken heeft, hij maakt echt geen hele harde of agressieve hiphop en denk ook niet dat die jongen dat bedoelt met ‘theres people raging’
het is gwn travis’ persoon die oproept om te rellen (wat hij letterlijk op twitter deed en al eerder voor is gearresteerd toen hij dat tijdens andere concerten deed) maar eindstand komen deze dingen gewoon voor als er te veel mensen op 1 plek zijn. de organisatie had dat aan kunnen zien komen en hebben daar niet op ingespeeld. het is niet alsof mensen agressief zijn geworden van de muziek en expres op elkaar zijn gaan inbeuken ofzo.

7 likes

Ik zie zo voor me dat iemand bij de NOS zei: als we stagiair Niels nou een zwarte hoodie aan doen en dan even een paar webpagina’s open zetten op mijn werkplek op kantoor, hebben we wel een goede foto bij dit verhaal.

72 likes

Hahaha verder zo’n megadegelijk kantoor.

Ik moet zeggen, ik kijk ook altijd op mijn derde scherm naar symbolen die mijn idealen uitstralen. Vooral als ik weer vergeten ben hoe een hakenkruis eruit ziet.

13 likes

“Willen we met een grote Hitler?”

“Of zonder?”

8 likes

Hahahaha. Lijkt bijna een stock foto dit en dat ze het beeldscherm steeds veranderen met plaatjes

Ben gisteren ook beland in een soort loophole van verhalen en filmpjes. Zo bizar.

2 likes

Gister nog wat meer info opgezocht, ook over Love Parade, toen kwam ik het volgende artikel tegen. Deze onderzoeker beweert dat het niet te maken heeft met gedrag (of dus muziek) maar dat het een natuurkundige verklaring heeft.

“At very low density, when everybody can move freely, [crowd dynamics are] like a gas,” he says. “When the density goes up, then eventually peoples’ movements are constrained, and it becomes more like a fluid. And then at very high densities, when people are squeezed in between other bodies, it’s more like a granular material.”

Like sand, or rice, or small pebbles.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2012-07-12/why-crowds-can-turn-deadly

11 likes

Excel op de achtergrond, “nazivlag” op google afbeeldingen, rekenmachine erbij, let’s go!

4 likes

Wat ik ook storend vind aan het Astroworldverhaal is dat er wappies zijn die dit verhaal gebruiken als bewijs voor een covidcomplot.

Nou ik ben ooit op het bevrijdingsfestival bij het optreden van Lil Kleine geweest (ja vraag maar niets, haha) en we stonden bijna achteraan maar ik ben nog nooit zo bang geweest in een mensen menigte. Je kon geen kant op en werd echt aan alle kanten plat gedrukt. En die hele zaal stond vol jonge mensen. Het is verder goed gegaan en ik denk dat dit wle vaker gebeurd. Dat het op het randje zit maar het gaat goed waarom zou je je druk maken. Misschien dat dat een verklaring is waarom ze op tiktok zo ongenuanceerd zijn?