Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Omgaan met de angst vooral! Of ja, eigenlijk beide opties haha.

Bij ons was groente/fruit/brood/beleg en tussen de middag een warme hap maar we betaalde wel een (klein) bedrag per maand automatisch via ons loon!

Ja bedrijven betalen daar dan voor. Daardoor komt het eigenlijk bijna nooit voor dat je het helemaal gratis krijgt. Vaak moet je dan zelf een maandelijkse bijdrage betalen.

Dit is overigens gewoon een vaste en duidelijke regel, dus geef diegene weinig kans in het hoger beroep. (Ben het er zelf overigens niet mee eens)

Ik heb weinig met Lale. Vind haar een soort jongere Ebru Umar, met haar verheerlijking van extreemrechtse partijen. En ze komt op mij altijd zo stoĂŻcijns over. Maar misschien komt dat door haar ervaringen.

Toch heb ik steeds de neiging om het voor haar op te nemen omdat die doodsbedreigingen aan haar adres echt afschuwelijk zijn. Hoop voor haar dat ze in staat is om een eigen leven op te bouwen, want een bestseller is mooi maar op je 23e verstoten zijn van familie lijkt me behoorlijk kut.

5 likes

Dit is mij niet opgevallen, kun je dit toelichten?

Ze heeft ‘Amsterdam is het centrum van de wereld’ al helemaal gelukt. Want in Deventer rijden op zondag bussen maar 1 keer per uur.
En in Gent is het nog veel erger: “. Ik bleef laatst in Gent slapen; na tien uur was er niks meer open.” (Misschien iets met lockdown?)

Vind het afschuwelijk wat haar overkomt en dat is nooit goed te praten. Maar kon haar boek niet door komen, heel slecht geschreven. Al is haar verhaal zelf wel heel heftig.

Volgens mij is dit een wisselwerking. Voor rechtse partijen (antimigratiepartijen) is GĂŒl’s boek een bevestiging van hun beweringen dat islam een conservatieve en traditionele (‘achterlijke’) religie is en dat deze generatie arbeidsmigranten (moslims) en opeenvolgende generaties niet integreren omdat GĂŒl’s ervaringen dat bevestigen.

Voor GĂŒl zelf is dit enige steun omdat haar boek ook stilistisch wel stevig bekritiseerd werd naast de overweldigende hoeveelheid extreem gewelddadige bedreigingen die ze ontving en ontvangt. Ze is niet alleen onwelkom bij haar familie maar woont ook in een safehouse en heeft direct contact met Femke Halsema.

Ik denk dan ook dat het twee verschillende zaken zijn of je haar boek/ideeën goed vindt en hoe je naar bedreigingen kijkt @Nestley_Toulhouse

3 likes

Op Twitter was dat, ik ga kijken of ik het nog kan vinden.

@Trivia eens, en ik zeg ook niets over haar ervaringen. Maar ze heeft dingen geplaatst op Twitter die ze nu verwijderd heeft waar mijn nekharen van overeind gaan staan hoor.

1 like

M’n kinderwens opgeven en verder niet over nadenken. Ik raak er te gestressed van en ik geniet dan liever nog van het leven wat ik heb. En ik probeer bewust milieuvriendelijker te leven, dat voelt fijn voor mezelf en de wereld om me heen.
Maar ik heb eerlijk gezegd het vertrouwen dat het nog goed komt met de wereld een beetje losgelaten. Kan persoonlijk niet steeds met het besef leven dat we op de brink van een apocolypse leven, dus ik vermijd nieuws ed er over liever. Ook over diersoorten die uitsterven, ik wil dat allemaal niet weten. Ik leef lekker in m’n huisje met spinnenwebben in de douche omdat de spinnen m’n matties zijn en planten op m’n balkon voor de bijen en andere insecten.
Het enige wat me wel met enige regelmaat in de weg zit is m’n kinderwens, ik word daar best verdrietig van soms. Maar c’est ca.

8 likes

Wow ja idem echt. Al komen er ook verschillende aandoeningen in mijn familie voor die ik niet wil doorgeven maar klimaat/de staat van de wereld speelt denk ik nog een grotere rol. Mijn vriendinnen gaan nu wel allemaal aan de baby’s ineens en vind dat super leuk voor ze maar ook heel vervreemdend - 2 van de 3 die nu zwanger zijn zijn bijv ook heel erg bezig met nieuws, klimaat etc dus vraag me wel af waar dat verschil vandaan komt, is hun wens dan misschien toch gewoon sterker? En ook wel gek want mijn eigen overtuigingen hierin worden steeds sterker maar met hen praat ik daar niet meer echt over want ja beetje buzzkill wel. En soms vraag ik me ook af of ik misschien de gekke ben/in ieder geval te pessimistisch

Edit: na de laatste verkiezingsuitslagen dacht ik ook echt letterlijk wat jij nu zegt: ik blijf lekker vega eten en rondfietsen en bloemen kweken voor de bijen en verder geef ik het op

12 likes

Omg dit, vervreemdend is echt het woord dat ik zocht. Vind het wel lastig hoor.

4 likes

Ik ben zo benieuwd naar haar boek iemand die het hier heeft gelezen? Lijkt mij zo vreselijk wat ze nu allemaal moet doorstaan

1 like

Heeft de klimaatopwarming echt zo’n grote invloed op je kinderwens? (Als dit te persoonlijk is, hoef je niet te antwoorden hoor.)
Ik probeer ook zo bewust mogelijk te leven, maar soms overvalt mij zo’n gevoel van nutteloosheid. Waarom doe ik dit eigenlijk nog als rijke landen hun afval droppen in het oosten zodat ze er niet meer op moeten kijken? Als er structureels haast niks verandert en mensen/politici meer geven om eigen gewin dan het gemeenschappelijk belang?
Misschien moet ik ook stoppen met er over na te denken en het nieuws niet echt meer volgen, want die moedeloosheid kan echt voor eindeloos gepieker zorgen.

Ja, ik zou mezelf niet kunnen verantwoorden als de wereld om ons heen alleen maar nog kutter wordt en mijn kind vraagt waarom ik diegene zonodig op deze aarde heb moeten zetten. Er is bijna geen enkele natuurfilm meer die je gewoon voor ontspanning kunt kijken omdat je overal een disclaimer bij krijgt dat ook deze biodiversiteit onder gevaar staat van de mens. Dat is nu nog veel meer dan vroeger en ik heb daar zelf als kind al mega veel last van gehad. En juist de pracht van de natuur is iets wat ik mijn kind het meeste mee zou willen geven.
Ik wil dat niet willens en wetens mijn kind aandoen. Een mensenleven vol zorgen op een brandende aarde
 En wat je zegt, met het besef dat de kapitalisten en vervuilers toch wel doen wat ze doen. Ik wil daar niet verantwoordelijk voor zijn.

11 likes

Ik ben eraan begonnen, maar heb het nog niet uit en heb het deze week moeten inleveren bij de bieb. Zal nu wel eeuwen duren voordat het weer beschikbaar komt.

1 like

Hier word je toch moedeloos van :broken_heart:

7 likes

Idd om moedeloos van te worden. en dan ook nog het besef dat complexe gevallen regelmatig ook geweigerd worden met ‘dit durven we niet aan’

1 like

Op mijn vorige werkplek ging dit ook zo. Alles voor het geld, op het moment dat een patiënt geen geld meer opbracht werd de behandeling vrijwel per direct gestaakt, we mochten niet eens nog een paar afrondende sessies doen (dit hebben we toen in eigen tijd gedaan). Te genant voor woorden en verschrikkelijk om een patiënt zo te laten vallen :slightly_frowning_face:.

Ik ervaar dit ook wel, zelf heb ik me aangesloten bij een organisatie (XR) en voer ik af en toe actie. Dat voelt voor mij alsof ik iets met die machteloosheid kan doen. Ik geloof wel in de kracht van burgerlijke ongehoorzaamheid en vind dat ethisch gezien acceptabel want de overheid/regering voldoet niet aan haar zorgplicht als het ons niet voldoende bescherming biedt tegen (natuur)rampen.
Ook fijn dat ik daar veel gelijkgestemden heb leren kennen en we hier ook veel over praten. Ik kan niet wegkijken en bijv het nieuws niet meer volgen, al zou ik het soms wel willen.

3 likes

Ik ken die groep, volg ook 2 mensen op Instagram die zich daar mee bezighouden maar ik vind het niks voor mij? Ik ben sowieso niet iemand die op de barricade gaat staan om luidop de aandacht te vragen voor bepaalde thema’s, ookal vind ik die ontzettend belangrijk. Klinkt misschien wat stom.
In mijn stad is er trouwens ook iemand die in de naam van XR vaak aan hamburgerrestaurants gaat staan met een bord met pro veganistische leuzes. Dat zie ik mij Ă©cht niet doen, als medeveganist. :grimacing:

1 like