Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Deze tweet ook ;

‘De relatie met zijn werk toont nrc echter niet aan’

:nauseated_face:

Ah, een witte man met een kunstacademiediploma en een mening. Net wat we nodig hadden!

29 likes

:sweat_smile:

Over wie gaat dit?

Dankje, ik kan het artikel helaas niet lezen

:tired_face: Veel weer aan de hand de laatste tijd.

Omg ja ik las het net ook. Zo verschikkelijk!

jemig zeg. alsof 2020 nog niet kut genoeg was, dit kan er ook nog wel bij. wat een ellende

1 like

Hoewel ik het goed vind dat deze zaken aan het licht komen en dat er meer over gesproken wordt, weet ik niet zeker wat dit gaat opleveren. Je ziet in de reacties al veel weerstand bij mensen omdat er zonder wederhoor aan naming en shaming gedaan wordt.

Er was laatst toch ook zo’n profiel die allerlei mensen uit de muziekindustrie ging ’ outten’? Die was toen ineens offline gehaald. Weet iemand hoe dit verder is afgelopen? Of is de aandacht voor dit onderwerp in die scene weer een langzame dood gestorven?

Edit: en inderdaad wat je zegt @kali, correct me if i’m wrong, maar ik krijg vaak het idee dat dit soort ‘burgerinitiatieven’ vooral door vrouwen worden toegejuicht. Maar dat is niet wat je wilt bereiken. Je wilt juist dat mannen inzien wat de gevolgen zijn van hun daden zodat we gezamenlijk patronen kunnen doorbreken. Ik heb de reacties overal op dat artikel over Andeweg in de gaten gehouden en daar zie je dus wat dat veel mannen zich over dit onderwerp uitspreken. Wat ook weer precies in het patroon past natuurlijk: tenzij het van alle kanten is onderzocht en iets is bewezen (wat bij dat NRC artikel dus wel redelijk goed is gebeurd), worden vrouwen toch snel als aandachtzoekers en leugenaars neergezet. Ik ben bang dat je dat alleen maar in de hand werkt met een instagramprofiel als dit.

1 like

Ja echt walgelijk. Ik zag dit op het journaal vorige week en de stoom kwam uit m’n oren, vriend moest een filmpje met puppy’s opzetten om me weer een beetje te genieten te krijgen :sweat_smile:

Ik snap echt niet hoe dit heeft kunnen gebeuren, is er dan helemaal niemand geweest die heeft gedacht “goh, misschien is dit niet helemaal oké en een (traumatische) inbreuk op de privacy van die vrouwen”? Inwendig onderzoek ook meteen, pff… alsof er geen andere manieren te zijn om dit te onderzoeken

Geen idee. Ik heb de waarheid ook niet in pacht en ik hoop ook van harte dat het wel het beoogde effect gaat hebben. Maar ik zie ook op hoeveel weerstand je stuit met zo’n profiel, dus dit was meer een uiting van mijn zorgen.

1 like

Ja ik herken dit ook wel. Je gaat je bijna afvragen of ze zelf iets hebben gedaan dat niet door de beugel kan, waarom anders direct in de verdediging schieten voor iemand die je niet kent.

2 likes

Ja echt heftig! Uberhaupt dat in Qatar een kind krijgen zonder getrouwd te zijn nog sttafbaar is.

Maar dit doen ze in dit geval toch weer niet door beschuldigingen direct ter discussie te stellen? Ik zie in mijn omgeving altijd veel weerstand die gewoon kan voortduren ook als hun kinderen oid ergens mee komen, een soort mega geïnternaliseerde mannelijke superioriteit en ontkenningsvermogen

1 like

Ik denk dat veel mannen zich niet uitspreken omdat ze dit wangedrag herkennen als hun eigen gedrag. Zo’n verhaal als Julian Andeweg daarvan snapt iedereen dat het extreem is. Dus spreken ze zich uit. Maar veel mannen zullen zich ergens wel herkennen in andere verhalen die op een veel lager niveau grensoverschrijdend zijn en gedeeld worden op dit soort kanalen. Affairs met jongere studenten/personen waarmee je een ongelijke machtsverhouding hebt, opmerkingen over het lichaam (never forget de keer dat een docent vo een goede vriendin vertelde dat hij van kleine borsten hield. Zij had kleine borsten). Ik kan zo wel doorgaan.

Ik heb bijvoorbeeld als enige vrouw in een mannelijk studentenhuis (5 mannen en ik) gewoond. Super gezellig, maar de twee mannen waarmee ik echt een goede band had, hebben allebei super grensoverschrijdend gedrag vertoond. (1 is toen ik super dronken was bij mij in bed komen liggen, ondanks dat ik 3 keer had aangegeven dat niet te willen. Ik was namelijk met mijn ex aan het scharrelen. Pas de vierde keer zei ik: doe dan maar. De ander is onder invloed van drugs bij mij in bed gekropen toen ik nuchter was. Het koste me een uur om hem weg te krijgen en sindsdien heb ik elke nacht met mijn kamerdeur dicht geslapen). Ik denk dat zij dit gedrag gewoon echt niet als grensoverschrijdend zouden herkennen of erkennen. Ik kan echt een ellenlange lijst maken van grensoverschrijdend gedrag door mannen en dat zijn allemaal doodnormale gezellige mannen, die nooit een dergelijk account zouden delen omdat ze het gewoon weigeren te zien. Het heeft mij ook echt een tijdje gekost om in te zien dat dit niet normaal is. Ik vond huisgenoot 1 namelijk best een leuke jongen en dat veranderde niet na dir incident, maar pas nadat ik erachter kwam dat dit een soort vooropgezet plan was.

Het publieke besef dat dit soort gedrag niet oké is is nog zo jong. Ik denk dat er superveel situaties zijn waarin dergelijk exces zoals bij Julian Andeweg wordt weggestopt en minder heftig wangedrag (zoals op dat call out account) nog gewoon de orde van de dag is in heel veel organisaties.

13 likes

Dank voor het delen van dit. Ik vind het heftig. Ik heb van 2006-2011 op een kunstacademie gestudeerd en dat was geen fijne tijd. Ik heb nooit op een 'gewone’hoger onderwijsinstelling gezeten dus ik weet niet wat gebeurd op de Uni of een HBO. Maar de kunstacademie is bijzonder. Er was daar in mijn geval veel ‘emotionele onveiligheid’, seksueel overschrijdend gedrag heb ik niet meegemaakt. Docenten die tijdens werkbesprekingen naar studenten riepen dat ze maar in therapie moesten gaan, Beoordelingen die extreem persoonlijk en kwetsend waren. Er werd heel vaak gehuild in lessen. Zelf heb ik heel veel gedoe gehad met 1 docent die ook een keer in een kleine groep mij aanviel op mijn geloofsovertuiging. Ik heb er ook veel geleerd maar ben net zo vaak met buikpijn naar school gegaan. Deze verhalen verbazen mij niets

1 like

Ik kwam hier precies over posten. Wat vreselijk :sob: was er nou écht geen andere manier mogelijk om ze gewoon weer in hun verblijf te krijgen?

1 like

Je zou toch denken dat ze ook neergeschoten konden worden met een verdoving

Maar ja weten wij veel. Duurt misschien te lang voordat het werkt

2 likes

Vervelend dat je het zo hebt ervaren. En op zich herken ik bepaalde punten (ik studeer nu op een kunstacademie). Hier is het wel zo dat alles besproken wordt. Stel er gebeurd iets wat niet door de beugel kan dan wordt er gelijk naar gekeken. Ik denk dat het ook heel erg van de richting en docenten afhangt maar ik heb een ontzettende fijne tijd hier. En het is zo jammer dat niet iedereen zulke ervaring heeft. Mag niet gebeuren.

Jongens er was Een Nederlander in Wenen in de buurt van de synagoge waar de aanslag werd gepleegd!!! Lees hier zijn ervaringen, echt een ruw inkijkje in de gebeurtenissen en even een moment waarop je denkt ‘wow dat had ik ook kunnen zijn’

32 likes