Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Normaal gesproken hoef ik niet zo nodig de duiding van een psycholoog te horen over een publiek figuur, maar ergens ben ik wel benieuwd wat hier zoal is misgegaan. Net ook een reportage bij EenVandaag waaruit blijkt dat hij z’n grote beloftes in eerste instantie alleen na kon komen door als zgn. weldoener een Nederlandse ondernemer op te lichten. En gisteren tegen Nieuwsuur verklaren dat het Nederlandse publiek zelf in een ‘om niet-mythe’ (zijn woorden) is gaan geloven en dat we allemaal best konden weten dat hij eraan verdiende. Ik hóór dat gnuivende gelach er gewoon doorheen. En wat een armoe ook, dat je dan blijkbaar niemand in je omgeving hebt, die je even fatsoenlijk door elkaar rammelt.

Edit: en blijkbaar dat dit vandaag boven Utrecht en Amsterdam te zien (foto van Twitter)

3 likes
ik doe graag een poging tot analyse

Mensen zoals Sywert die op tienerleeftijd een functie met onwijze mogelijkheden krijgen, ontvangen in een goed jaar (lees: er gebeurt veel in onderwijsland) twee dingen: Veel lovende media-aandacht voor hun persoon waarin de nuance voor hun werk volledig verdwijnt. Leeftijd speelt daar een rol in. Men is graag hoteldebotel van een achttienjarige die na enkele dagen mediatraining volzinnen in een talkshow praat en vergeet daarin totaal kritisch te zijn. Ik bedoel; is er iemand die de namen van Sywerts bestuursleden uit zijn laks jaar kan benoemen? Laatstaan kan opnoemen wie er in die tijd voor die organisatie werkten? Of nog weet hoe bijna alle initiatieven daarna flopten? Als je met de kennis van nu de berichtgeving daarover lees is het alsof die jongen eigenhandig tienduizenden scholieren op de been kreeg. It’s not true. Het tweede is: ze hebben een jaar lang toegang tot de tweede kamer, directeuren in de sector en geïnteresseerde weldoeners en bouwen een netwerk op waar de gemiddelde persoon tientallen jaren langer over doet. Veel mensen zullen nooit met Kamerleden, ministers en directeuren om tafel zitten. Je kan tientallen jaren doorsurfen op de combinatie van die aandacht en het netwerk als je een manier vindt om je naam relevant te houden. Als de hele wereld zegt dat je het geweldig doet en de kansen je komen aanwaaien is het daarnaast pittig lastig om niet te gaan geloven dat je het waard bent. Ik heb van dichtbij kunnen zien hoe jongeren op dit soort functies binnenkomen en als je niet uitkijkt tot kleine monsters groeien. En het gebeurt ook de goede kant hoor: jongeren die onwijs leren en met zelfvertrouwen en netwerk de deur uit lopen en echt vette dingen gaan doen.

Ik geloof daarnaast prima dat Sywert het in eerste instantie echt zonder winstoogmerk deed. Dat die negen miljoen kwam aanwaaien. De vraag is: geef je het dan terug en ben je eerlijk óf verberg je het. Ik zou nooit bewust de overheid naaien voor negen miljoen, maar of ik het gehele bedrag terug zou geven als het bijvangst zou zijn en niemand het nog door zou hebben. Weet het niet hoor. Zeker niet als het waterdicht is en de overheid niks kan doen om het terug te krijgen. Ik bedoel de hele wereld haat je, maar je hebt wel negen miljoen en binnenkort is iedereen je vergeten.

Denk zelfs dat een psychologische analyse van een opgeklopt ventje als Sywert niet eens boeiend is. Boeiender is waarom hij toegang kreeg tot het ministerie en boven op de stapel belandde. Waarom een ministerie voor honderd miljoen euro zaken doet met een onervaren organisatie én niet van tevoren helder uitspreekt dat ‘om niet’ ook echt om niet betekent. Een gesubsidieerde stichting die het echt om niet doet betaalt aan het eind van de periode elke overgehouden cent terug. Een sollicitant bij de overheid moet referenties aanleveren en kennis en kunde beargumenteren. Waarom mag een ondernemer met een drie dagen bestaand bedrijf die aanklopt met ‘ik doe het om niet’ dan contracten tekenen. Waarom is ik doe het om niet niet voorwaarde nummer 1? Ik heb lol om de volkswoede rondom Sywert hoor, maar hij is eigenlijk totaal niet boeiend en oplichten is niet de term. Hij heeft een walgelijk verkeerd presentatie van zaken gegeven aan het volk en zijn zakenpartners, maar als hij binnen het ministerie open en eerlijk was (wat zij beiden beweren) zitten daar de boosdoeners.

19 likes

Wow eindelijk iemand die met concrete oplossingen komt!!

4 likes

Forumland :clown_face:

https://www.ad.nl/nieuws/baudet-wil-partij-uitbouwen-tot-soort-gesloten-samenleving-eigen-munt-datingapp-en-scholen~acd387e8/

4 likes
Samenvatting

Hahahahaha. I did not say that. Ik denk dat een organisatie als laks best bestaansrecht heeft en zo’n gluiperd als Sywert had zonder vast wel een andere ingang gevonden. Het is wanneer goed gebruikt best een stevig instrument en brengt ook toffe mensen voort. Ik bedoel Kauthar Bouchallikth: ook ex-laks. Maar het ontbreekt vaak aan een constructief kritische blik en dat heeft zo’n organisatie wel nodig. Het is vaak: ‘iel scholieren waarom mogen die praten ik luister niet’ of ‘yes scholieren kijk wat een wonderkind, amazing’. Waarbij minimaal oog is voor dat jongereninspraak geen hobby is, maar op korte en lange termijn ook inhoudelijke effecten kan hebben. Heb vorig jaar bijvoorbeeld maar één kritisch stuk over de rol van organisaties als laks gezien in de tijd dat ze vanwege de coronachaos bijna wekelijks op tv waren. (Over representatie)

Ik zou hier ook zo een boek over kunnen schrijven. Want dit soort organisaties worden vaak ook gebrekkig gefinancierd. Dus het is ook niet echt aan te rekenen.

1 like

Whadddafakkkk :joy:

Thierry Manson heeft een plannetje hoor.

1 like

Dat zijn toch allemaal kenmerken van een sekte.

Coming soon: Thierrytown.

2 likes

Misschien kan hij ook een sportclub voor jongeren beginnen ik bedenk maar iets willekeurigs bijv de Baudetjeugd? Haha waar haal ik dit nou weer vandaan

23 likes

Echt, mijn god :woman_facepalming:

Wel Telegraaf en slechts 150 mensen die het hebben ondertekend maar ik vind dit taalgebruik echt lachwekkend.

2 likes

Wtf did I just read…

Nou ik zou zeggen prima, ga maar lekker Forumland stichten op een onbewoond eiland en neem al je wappies mee.

4 likes

Ja hier zou ie Madagaskar dan weer wel voor kunnen gebruiken :sweat_smile:

3 likes

Ieniemienie victory: b00king gaat de coronasteun terug betalen. :partying_face: Als ze dat geld nou eens linea recta in het onderwijs stoppen, kunnen ze een groot deel van die 149mil aan bezuinigingen vast dekken.

19 likes

Gadverdamme deze vent. Dat hij na dit:

vreselijke verhaal nog niet zelf is opgestapt is toch al bizar? Maar de man heeft blijkbaar zelf nul schaamte en Geert heeft ook geen principes, dus dan blijf je als gekozen volksvertegenwoordiger lekker zitten waar je zit.

1 like

Na die berichten zei toenmalig Kamervoorzitter Arib dat ze geen bevoegdheden had om die beschuldigingen te onderzoeken. Volgens NRC heeft Arib, achter de schermen en buiten de protocollen om, wel degelijk maatregelen genomen tegen Graus.

Go Arib! Vind het nog steeds jammer dat ze weg is.

21 likes

Zo goed dat Arib hem uit de kamer hield. Schijnt dat Vera Bergkamp niet af wist van dit besluit en het daarom niet had doorgezet. Wellicht omdat Arib het buiten de protocollen om had gedaan. Vind het echt zo bewonderenswaardig dat ze de verantwoordelijkheid genomen heeft om buiten het boekje te handelen en in te grijpen in plaats van te verschuilen achter dat er volgens de regels niets gedaan kan worden.

Hoop dat die gast een keer achter de tralies verdwijnt.

29 likes

Ik vond het vorige verhaal dat hij zijn eigen vrouw ‘uitleende’ aan zijn beveiligers ook echt misselijkmakend. Die man moet niet alleen gecanceld worden, maar die hoort gewoon thuis in de gevangenis.

5 likes

Hij gaat het geld verdelen onder de armen.

De linker en de rechter :money_mouth_face:

26 likes

Echt wat een vertoning was dit. Hoopte eigenlijk dat Twan hem af en toe iets meer de tijd gaf om te antwoorden, want hij lulde zich volledig klem.

3 likes

Beter laat dan nooit. Vind het goed dat hij het doet, maar op schouderklopjes hoeft ie niet te rekenen.

Uit de reconstructie van Volkskrant leek hij zo’n ongelooflijke graaier. Van 2,20, naar 2,26 naar 2,76 mondkapjes verkopen die je inkoopt voor circa 1,50 + de overheid alle kosten laten dekken + ruzie maken met LCH + liegen over dat je risico moest dragen + liegen over voorwaarden van geheimhouding die je zelf blijkbaar hebt opgesteld.

Als je de overheid scamt met dat soort bedragen, scam je ons allemaal. Dat is belastinggeld, midden in een crisis nota bene.

Al was hij wel nodig om een nog groter probleem bloot te leggen. Wat een puin overheid hebben we die zo hard is voor de gewone burger maar zelf geld als water uitgeeft zonder dat fatsoenlijk te kunnen verantwoorden.

En niet te vergeten: hulde voor de onderzoeksjournalisten van NRC maar ook FTM die het afgelopen jaar echt top werk leveren. Kan echt genieten van zulke kwaliteitsjournalistiek.

18 likes