Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ik las het ook net, verschrikkelijk :cry:

Zo erg dit, ik hoop dat de BLM beweging nog groter wordt want hier moeten we niet door zwijgen

2 likes

Ik vind dit ook echt zoā€™n bizarre situatie. Echt zo naar.

1 like

Ja ik gok dat hier echt vrij weinig consequenties aan gaan zitten. Ik word er echt een beetje boos van. Dat Wit-Rusland dan ook nog gaat zeggen dat er geen sprake was van dwang en dat het puur voor de veiligheid was. Echt wat een onzin. Als het voor de veiligheid was, waren ze veel dichter bij Vilnius al. En een straaljager er naast laten vliegen lijkt me ook vrij dwingend.

Om te kotsen dit.

Rutte staat achter Israƫl en veroordeelt Hamas en neemt geen enkele actie daar waar heel veel mensen gedood worden. Ook Rutte:

Rutte: ā€˜Iedereen was echt helemaal klaar met Wit-Ruslandā€™

Daar heeft hij natuurlijk niets te halen, dus dan kan hij prima dat soort statements maken, zonder dat er nog maar mensen voor gedood zijn. Als het op Israƫl aankomt zal dat nooit gebeuren, hoeveel mensen er ook voor moeten overlijden.

Wil hiermee overigens niet zeggen dat het okƩ is wat er in wit Rusland gebeurt, en vind het goed dat er actie door de overige landen wordt ondernomen. Maar het staat zo sterk in contrast met hoe er naar Israƫl wordt gekeken.

9 likes

:green_heart: :green_heart: :green_heart:

33 likes

Natuurlijk moeten er dingen gebeuren voor het milieu. Maar deze rechtszaak vind ik juridisch gezien wel erg twijfelachtig. Een rechter die aan een particulier bedrijf verplichtingen oplegt, erg bijzonder. Ik ben benieuwd of dit in hoger beroep stand houdt.

3 likes

Huh? Rechters leggen toch wel vaker verplichtingen op aan particuliere bedrijven? Shell heeft gewoon een verplichting waar ze niet aan voldoen en de rechter legt ze op daaraan te gaan voldoen?

8 likes

Ik ben geen jurist dus ik kan daar echt niks zinnigs over zeggen, maar ik ben hier in ieder geval heel erg blij mee en ik hoop echt het er net als toen met de Urgendazaak voor zal zorgen dat er in allerlei andere landen vergelijkbare zaken zullen worden gestart.

2 likes

Je zou het ook kunnen omdraaien. Bijzonder dat een bedrijf (voor de winst van een klein groepje aandeelhouders) het recht denkt te hebben de aarde te mogen beschadigen. Wel benieuwd inderdaad naar het verdere verloop.

23 likes

Niet zoals hier op basis van het klimaatakkoord, die een verplichting inhoudt voor staten en niet voor particulieren.

Edit: daarbij heeft de rechter dus ook helemaal niet geoordeeld dat Shell een verplichting schendt. Ze hebben alleen gezegd dat shell mogelijk in de toekomst een verplichting kan gaan schenden en daarom moeten ze nu veel minder gaan uitstoten.

4 likes

Shell gaat dus in de toekomst die verplichting schenden. Dat is bijna zeker. Als Shell had gezegd: prima we gaan hieraan voldoen en nemen nu maatregelen was er geen zaak geweest. Ik snap best dat mensen dat vergaand vinden, maar het risico is wachten tot we eindelijk met zekerheid kunnen concluderen dat ze de verplichting schenden Ć©n dan actie ondernemen terwijl we de schade niet meer ongedaan kunnen maken. Ik moet nog veel te lang op deze wereld leven om deze vorm van rechtsspraak een probleem te vinden.

5 likes

Ik las net onderstaand bericht over een Nederlandse sporter in de atletiekwereld die nu voor hogen ogen gooit en vond het zo leuk om te lezen dat ik het hier wilde delen:

5 likes

Deze rat!!! @Shaaar pak er een glas wijn bij en ga er even voor zitten

11 likes

Wat denk je dat ik al dik een uur zit te doen. Ik zweef tussen ongeloof, gegniffel, verontwaardiging en boosheid. Ergste aan deze saga: we kunnen allemaal wel vanalles vinden, maar als ik hem was lag ik nu in bed naar het saldo van mijn bankrekening te glimlachen.

Ik gil trouwens om die zin dat hij er wel wat maatshappelijks mee wilt, maar niet weet of dat lukt vanwege zijn geruĆÆneerde carriĆØre. Gozer, van 1/5 van dit geld kan je jezelf tot je pensioen een modaal salaris uitkeren.

7 likes

Ik denk dat hij dat nu ook doet, al die jaren vroegoud lullen bij LAKS en de CDA en weet ik het heeft allemaal geleid tot deze scam en nu kan hij gewoon de gewetenloze goorlap zijn die hij altijd al was want ja, rijk, dus wie maakt ā€˜m wat?

2 likes

Je moet als je wilt lachen ook even bekijken wat hij liket op twitter. Nul spijt.

@midheavenmoon ik durf ook zo te beweren dat iets maatschappelijks doen in werkelijkheid inhoud dat hij een of andere stichting start waar hij zelf beter van wordt.

2 likes

Ja jeetje je kan toch niet van iemand verwachten dat hij zomaar goede dingen doet zonder er 9 milli mee te verdienen?

1 like

Het ondernemersrisico was groot hoor

2 likes