Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Neee en dat verwacht ik ook niet. Maar bijna iedereen die ik ken vindt het niet oké wat er nu in Israël/Palestina gebeurt en vindt dat Israël dat land niet over mag nemen, dat betekent toch niet dat al die mensen anti joden zijn? Ik begrijp niet hoe dat samenhangt. Maar een berichtje zoiets als ‘hey, ik zag je post over …, zou je me wat meer uitleg over willen geven? Ik wil het graag proberen te begrijpen’ kan dus wel?

1 like

Ja oke, het gaat je om haar uitspraken mbt antisemitisme. Ga je dan echt zeggen ‘Ik wil je beter begrijpen?’. Deze meid moet zich even inlezen en ik zou geen strobreedte haar kant op komen want het moment dat jij kritisch bent zet ze je dus weg als antisemitisch.

3 likes

Ik ben benieuwd. Ik vind het wel een interessante conversatie (ze heeft me beantwoord), juist omdat ik alleen met mensen spreek die voor de andere kant zijn.

Nee zou ik niet doen, ken ook mensen met zulke standpunten en valt niet mee te praten als het daarover gaat. En dat ze Joods is, is geen excuus voor die standpunten vind ik trouwens (gelukkig zijn er veel Joodse mensen die niet de Israëlische politiek steunen en sowieso niet nu het moment aangrijpen om over antisemitisme te beginnen) maar daar zal ze zelf wel anders over denken

3 likes

Hier mist wel een heleboel nuance. Het klopt dat er een heleboel geld onrechtmatig is uitgegeven. Onrechtmatig betekent in deze context dat de correcte procedures niet zijn gevolgd. Maar dat is in een crisis heel logisch vind ik. De inkopers van ziekenhuizen en andere zorginstellingen konden niet meer aan mondkapjes komen. Toen heeft VWS die taak op zich genomen. Als je als overheid iets wil inkopen voor meer dan 139.000 euro, zoals een shitload mondkapjes in april vorig jaar, moet je formeel gezien een Europese aanbesteding uitvoeren. Die procedure neemt ongeveer 6 maanden in beslag, en daar heb je geen tijd voor als je NU mondkapjes nodig hebt. Dus dat geld is formeel gezien onrechtmatig besteed. Maar onrechtmatig betekent niet gelijk geld weggooien of fraude plegen ofzo. Jammer dat die nuance mist in de berichtgeving.

20 likes

Ja nee, geen excuus maar wel een reden. Logisch als je met allemaal pro-Israël mensen omringd bent (familie) en je daar elk jaar zelf nog heen gaat dat je een andere mening hebt. Hoe erg ik het daar ook mee oneens ben.

2 likes

Vind ik niet logisch, vroeger misschien maar in deze tijd, nee. Genoeg mensen die het tegendeel laten zien. Is wel heel moeilijk ja, helaas (in bepaalde families dan). Je hoeft ook geen extreem standpunt in te nemen maar je kunt jaarlijks naar Israël gaan vanwege vrienden en familie en nu niet het moment pakken om over antisemitisme te beginnen overal en nergens.

2 likes

@Nysmn wat heeft ze geantwoord?

Ik ben het niet eens met haar uitspraak. Maar ik merk wel dat bij veel mensen nu hun antisemitisme zich uit hoor (bij de meeste niet, maar het gebeurt wel). Volgens mij werd hier op het forum ook gesproken over “die joden”? Kan echt niet.

1 like

Ik ben hierin denk ik niet echt buitenstaander maar wil niet in detail treden. Vind het soms ook te makkelijk om te zeggen ‘maar begrijp je/begrijpen wij toch niet’, want ja het is complex, maar het feit dat mensen in dezelfde omstandigheden (en ik heb het over situaties die ik goed ken en binnen gezinnen, bijvoorbeeld kinderen van hetzelfde gezin) op verschillende manieren met een situatie omgaan, zegt dat het anders kan.

Ik heb natuurlijk bepaalde situaties in mijn hoofd waardoor ik mijn mening heb, maar dan heb ik het ook (deels) over een hardcore kern zegmaar. Even als context.

En er zijn een hoop mensen die geen uitgesproken standpunt erin innemen omdat ze het lastig vinden vanwege loyaliteitsconflict, maar vervolgens ook niet een hoop pro-Israël-sentimenten op internet pleuren.

Nou dan bedoelde ik in mijn reactie op @Nysmn dat ik het niet vanzelfsprekend vind, in plaats van niet logisch

Veel.

• antizionisme omdat mensen de joden geen land gunnen en ze dood wensen
  • joden worden nergens geaccepteerd en israel is het enige land waar ze terecht kunnen
  • conflict is niet tegen palestijnen maar tegen hamas
  • nu zijn er ook conflicten tussen joden en arabieren onderling door alle protesten, voorheen was dit veel minder tot niet het geval
  • de uitzetting van palestijnse gezinnen uit hun huizen kwam doordat ze al jarenlang geen huur hebben betaald (en ze zijn nog niet uitgezet want er is hoger beroep gaande)
  • wanneer israel palestijnen bombadeert waarschuwen ze eerst burgers om de gebouwen uit te gaan
  • waar twee vechten hebben er twee schuld

Allemaal haar woorden natuurlijk. Hoewel ik het niet met haar eens ben heeft ze wel echt uitgebreid op alles geantwoord.

Ik heb deze discussie bijna 3 jaar geleden gehad toen er ook iets aan de hand was daar (toevallig ook dezer dagen dus zou me niks verbazen als het hetzelfde ‘conflict’ is als nu). De jongeman waar ik de discussie mee had is Joods en ik wilde graag weten wat er aan de hand was. Het was heel erg eenzijdig, erkende Palestina niet (net zoals hij Narnia niet erkend?) en zei dat het land aan de Joden was gegeven, al heeeeeeel lang geleden en dat het hun recht is om deze terug te confisqueren.

Ik vond dat zo raar om te horen? We waren kennissen en gingen vaak samen uit met een vriendengroep maar na dat gesprek had ik hem geblokkeerd. Ik mocht namelijk niet reageren op zijn FB posts, dat mocht ik alleen als ik tegen ‘Palestina’ zou zijn. Mind you, ik reageerde niet hatelijk of iets dergelijks. Ik stelde vragen. Hij wilde dat ik de vragen alleen stelde via Messenger.

Edit: ik kan mij voorstellen dat je omgeving invloed heeft op jouw mening, dat geloof ik in alles. Maar in deze tijd, met zoveel informatie, misschien teveel informatie, zou je zelfs buiten je bubbel een geïnformeerde mening kunnen vormen.

Zo. heftig :flushed:

1 like

:joy::joy:

13 likes

Salsapandemie :star_struck::star_struck::star_struck::rofl::rofl::rofl:

7 likes

Helaas is er nog veel actieve jodenhaat. Dus ik snap wel waar haar mening vandaan komt. Geen excuses voor Israel. Maar veel Joden zijn nog steeds bang voor vervolging en voelen zich ironisch genoeg enkel in Israel veilig thuis.

4 likes

https://www.instagram.com/p/CPEdxU5FQa-/?utm_medium=copy_link

Wat zegt deze vrouw met een vieze lach
:woozy_face::woozy_face::roll_eyes:

Ik moet eigenlijk een beetje lachen om het amateurisme van deze overvallers. Hoezo ga je terwijl je buiten wacht al allemaal schoten lossen? Dan ben je nog niet eens buiten met de buit en wordt de politie al ingelicht. En daarna een weg op waar ze onmogelijk kunnen vluchten en als klap op de vuurpijl het weiland in. Krijg het gevoel dat ze het niet goed hebben voorbereid.

7 likes

Deze overvallers blinken niet uit in intelligentie nee :laughing:

Het optreden van alle aanwezige politieagenten is wel onwijs heldhaftig. Hopelijk krijgt dat nog meer aandacht. Mick v. Wely stipte het meermaals aan. Als er een crowdfunding zou worden gestart om deze mensen een vette bonus te geven dan zou ik doneren.

4 likes

Lijkt mij heel vervelend om bedreigd te worden door een losgeslagen imbeciel terwijl jij gewoon je werk doet en probeert mensen te informeren.
Van Ranst reageerde ook echt prachtig op idiootje Willem Engel.

Hopelijk vinden ze die imbeciel snel en kan Van Ranst met z’n gezin weer snel naar huis!

1 like