Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Op Wikikids staan dit soort dingen ook in makkelijkere taal uitgelegd:
https://wikikids.nl/Arabisch-Israëlisch_conflict

3 likes

Toch even een vraagje: is het echt zo dat de Arabische Joden, Christenen & Moslims is harmonie leefden voor 1948? Of vonden er toen ook wel eens conflicten plaats?

https://www.ed.nl/buitenland/jonge-britse-20-voor-ogen-dochtertje-vermoord-door-inbrekers-griekenland-looft-megabedrag-uit~a7c9b54c/?fbclid=IwAR0eQqlA0ZhEj1fBVhIUzWGyikpIT4iUD1kboxH9m3m9nb8fpYLM95EKi2k

Wat erg dit! Zo zinloos. Wat leven er toch harteloze beesten op de wereld zeg.

3 likes

Dat weet ik niet zo goed. Weet wel dat het vroeger een kolonie was van de Britten en dat ze die 2 partijen in conflict hebben achter gelaten. Het zelfde wat de Britten in 1947 met Kashmir hebben gedaan. Dat is ook een conflict gebied tussen Pakistan en India. Vind dat UK daar toch echt verantwoordelijk voor gehouden mag worden. Op z’n minst dat ze iets gaan doen om het conflict proberen op te lossen.

9 likes

Dat is zeker waar.

Zover ik weet niet echt in harmonie. Sinds het een Brits mandaat was (ergens in de jaren 20 volgens mij?), zijn er veel conflicten geweest tussen Arabieren en Joden. Omdat de Britten het toen hadden aangewezen als plek voor de Joden en is de immigratiestroom opgang gekomen. Daarbij kwamen ook meteen al conflicten. Daarvoor behoorde het volgens mij tot het Ottomaanse rijk… maar weet dat niet zeker.

4 likes

Op deze Instagram pagina worden ook duidelijke filmpjes geplaatst: https://instagram.com/subhi.taha?igshid=168rsskw9in25

Ik heb zo moeten huilen van alle beelden en niemand doet wat. Het lijkt wel niet belangrijk te zijn?

1 like

Wow. Goede en duidelijke filmpjes inderdaad. Bij het filmpje dat die biddende vrouwen in de moskee werden aangevallen en aan het gillen zijn moest ik ook huilen. Echt hartbrekend.

1 like

Echt de hele fucking internationale politiek mag zich schamen en verantwoordelijk voelen voor wat er in Palestina gebeurt hoor, werd net wakker met radiojournaal en het nieuwsbericht “Biden heeft Netanyahu gebeld en steunt Israël en hun recht op zelfbescherming” echt hou gewoon je fucking bek dicht als je toch niks beter gaat maken. En ook de manier hoe dit weer totaal kritiekloos in het Nederlandse nieuws wordt gebracht, gadverdamme

26 likes

Bedankt voor alle info en linkjes in dit topic. Ik denk dat ik nu eindelijk snap wat er aan de hand is in israel. Palastijnen zijn dus eigenlijk gewoon de oorspronkelijke bevolking? En die bestaan uit meerdere religies als ik t goed heb.
Wat vreselijk om daar nu te moeten wonen. En dat de rest van de wereld niks doet terwijl sowieso de britten groot aandeel in heeft.

2 likes

Ik heb die infographics toen ook klakkeloos op mijn insta gedeeld maar begrijp nu wel waarom Joodse mensen boos zijn eigenlijk. Die foutieve informatie word ook overal overgenomen (als ik het zelf goed heb dan, maar Joden zijn vanaf het begin der tijden meermaals vervolgd en om dan te zetten Ja hallo ze leefden allemaal in peaceful harmony hoor is wel vreemd)

Aan de ene kant zie je dit op joods instagram en logisch maar de andere posts hellen wel heel erg naar excuseren voor wat er nu aan de hand is en waarom Israël onherroepelijk recht op dat land heeft en zij toch al eerder deals wilden sluiten maar Palestina daar toen niet akkoord mee ging dus soort van hun schuld

Aan de andere kant deze theorieën waarin ontkend wordt dat veel Joodse mensen gewoon een eigen thuisland willen hebben en antisemitische complottheorieën de overhand gaan nemen. Waar Joodse mensen weer op reageren: als je dit soort dingen deelt ben je een nazi sympathisant… Maar dit soort theorieën zijn wel echt mega antisemitisch en ook weer helemaal in opkomst de laatste jaren, met de wereldelite enzo.

Ik vind het eigenlijk ook zonde dat het nu vooral hier over gaat, in plaats van over wat er op DIT moment gebeurd. Een situatie die helemaal niet genuanceerd of complex is.

Over dat filmpje van dat zingen voor de moskee: Er zijn mensen die zeggen: dat was gewoon de dag van de vrijheid/jeruzalem oid en de brand er achter was een boom die in de fik stond.
Maar het liedje wat ze zongen was dus wel degelijk extreem rechts?

Nouja sorry als men het irritant vind dat ik hierover speculeer terwijl ik er niet zo veel van weet of dingen niet kloppen, ik heb de uitslag van die forummerpolls nog altijd in m’n achterhoofd met dit soort dingen soms :crazy_face: Maar ik vind het interessant

5 likes

Inderdaad!

1 like

Huh ze splitsen zich af maar het FVD programma is wel leidend en ze willen wel blijven samenwerken? Snap er de ballen van

1 like

Heeft het niet meer met Thierry te maken? Dat niemand hem serieus neemt. Dus dat ze aan zichzelf denken en daarom opstappen

1 like

holy shit, hoeveel partijen hebben we nu wel niet in de tweede kamer, ik hoop dat we België gaan overtreffen met langste formatie ooit.

3 likes

Ja ik had dat plaatje dus gedeeld van wat de situatie was in Palestina voor 1948, maar heb er nu m’n vraagtekens. Joden zijn door de hele geschiedenis heen altijd een groep geweest die vervolgd werden. Vooral in de Middeleeuwen waren er veel ‘mass hysteria’s’ tegen de Joden in Europa, dus lijkt me sterk dat ze daar als drie religieuze groepen in vrede samenleefden. Maar hier heb ik me zelf dus niet specifiek in verdiept.

6 likes

De ratten verlaten het schip

9 likes

Volgens deze bron is de stelling inderdaad vrij accuraat, en is dat te danken aan de stabiele politieke structuren van voor 1918, waarbij ook minderheden (Joden en Christenen) de ruimte hadden om te leven en werken. Volgens deze bron ontstond er alleen conflict in tijden van politieke onrust, oftewel vanaf 1918.

4 likes

Thanks!

Ik word er zo verdrietig van wat er in Palestina gebeurt, kan me er altijd al zo over opwinden en ik snap dat er generational trauma is bij de Israëliërs maar seriously zijn jullie zo blind met wat jullie doen…

Er is morgen hier een grote demonstratie dus heb maar besloten dat dit baby’s first (big) demonstration wordt

22 likes