Ik vind het ook verschrikkelijk om te zien wat er gebeurt, maar ik wil wel even iets meer context geven bij die video. Ik zie dat hij veel gedeeld wordt op Instagram, met de boodschap dat er gefeest wordt ómdat het brandt bij de Al-Aqsa moskee, maar dat is niet het hele verhaal. Het was ook Jerusalem Day, een “feestdag” waarop gevierd wordt dat de Westmuur “terug genomen” werd. Daarom staan ze ook met hun gezicht naar de muur gericht. Jerusalem Day is uiteraard heel omstreden en gaat sowieso ieder jaar gepaard met onrust en spanning (ik was een paar jaar terug op die dag in Jeruzalem). Er is een optocht en er wordt gedanst. Het is dus niet per se zo dat er spontaan feesten uitbraken toen ze zagen dat de moskee in brand staat.
Ik wil Jerusalem Day absoluut niet goed praten of Israël verdedigen, maar ik vind het ook niet helemaal rechtvaardig om die video zonder deze context te delen. Ik heb heel veel kritiek op hoe de internationale politiek hiermee omgaat en hoe dit verteld/genegeerd wordt in de media, want het is verschrikkelijk wat er gebeurt, maar ik vond mijn tijd in Jeruzalem heel verwarrend, want het is toch wel een stuk complexer dan soms wordt voorgesteld.