Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ik vind het ook verschrikkelijk om te zien wat er gebeurt, maar ik wil wel even iets meer context geven bij die video. Ik zie dat hij veel gedeeld wordt op Instagram, met de boodschap dat er gefeest wordt ómdat het brandt bij de Al-Aqsa moskee, maar dat is niet het hele verhaal. Het was ook Jerusalem Day, een “feestdag” waarop gevierd wordt dat de Westmuur “terug genomen” werd. Daarom staan ze ook met hun gezicht naar de muur gericht. Jerusalem Day is uiteraard heel omstreden en gaat sowieso ieder jaar gepaard met onrust en spanning (ik was een paar jaar terug op die dag in Jeruzalem). Er is een optocht en er wordt gedanst. Het is dus niet per se zo dat er spontaan feesten uitbraken toen ze zagen dat de moskee in brand staat.

Ik wil Jerusalem Day absoluut niet goed praten of Israël verdedigen, maar ik vind het ook niet helemaal rechtvaardig om die video zonder deze context te delen. Ik heb heel veel kritiek op hoe de internationale politiek hiermee omgaat en hoe dit verteld/genegeerd wordt in de media, want het is verschrikkelijk wat er gebeurt, maar ik vond mijn tijd in Jeruzalem heel verwarrend, want het is toch wel een stuk complexer dan soms wordt voorgesteld.

26 likes

Thanks voor geven van extra context!
Deze hele situatie doet me ontzettend veel dus ik kies ervoor even niet inhoudelijk te reageren

3 likes

Ik las ergens dat ze ‘yimach shemam’ aan het zingen/roepen zijn, wat betekent ‘may their names be erased’. Is er iemand die weet of dit klopt?

Gister kwam ik via een gedeelde instastories op een account van een vrouw die ook nog een stuk geschiedenis gaf over de oorsprong van het conflict tussen Israël en de palestijnen.
Haar post begon ook met een simpel vergelijk.

Iemand die dit toevallig ook heeft gezien? Kan hem helaas niet meer vinden.

Bedoel je deze?

11 likes

Yess danku!

1 like

Hoeveel moet Israël nog verdragen. Rot toch op. Argh ik word er zo boos van. En dan de mensen die zeggen ‘Ja maar Hamas…’. Wat ja maar Hamas? Hoe gek is het dat er iets als Hamas bestaat na 75 jaar staatsgeweld, onderdrukking en bezetting?

Ik boycot Israël al sinds de oorlog in 2014 (eerst heel strikt, nu alleen nog producten die echt uit Israël komen. En SodaStream :rage:) en ik weet dat actie vanuit individuen nauwelijks zin heeft, maar op dit soort momenten doet het toch pijn dat die hele BDS-lobby al 7 jaar geen effect lijkt te hebben en dat er nationaal en internationaal nog niets is veranderd.

En inderdaad, wat je zegt, dat landen als Pakistan worden veroordeeld voor hun steun aan Palestijnen. Alsof het een islamitisch complot is ofzo. Nee, dit zijn de landen die zich niet kapot hoeven te schamen voor de holocaust. En die geen profijt hebben van Israëls geografische positie.

Edit: oh de reactie waar ik op reageerde is weg

18 likes

Ja was mijn reactie, precies wat jij zegt. Maar die had ik m’n woede geplaatst en besefte daarna dat enkele dames van hier ook in Israël wonen en heel angstig zijn op dit en vond mijn reactie dan niet zo netjes van mij. Vind het wel jammer dat zo weinig internationaal aandacht voor de schrijnende situatie waarin de Palestijnen leven en opgroeien.

10 likes

Misschien moet ik naar het biechttopic maar ik ben nu filmpjes van het NOS Jeugdjournaal aan het bekijken over Israël omdat ik niet begrijp van waar jullie het over hebben. :cry: Ik heb me ooit al eens eerder verdiept in de kwestie maar er was blijkbaar weinig blijven hangen. Het enige dat ik nog wist is dat het mega complex is en dat het verhaal door de verschillende partijen op een totaal andere manier wordt verteld wat het nog complexer maakt.

11 likes

Lijkt me juist een hele goede bron!

4 likes

Ja, dit is ook gewoon heel lastig. Ik krijg van een kennis uit Tel Aviv ook filmpjes opgestuurd vanaf zijn balkon, die dan vannacht nauwelijks heeft geslapen in zn shelter en wiens PTSD hard gaat en ik vind het verschrikkelijk voor hem maar tegelijkertijd ben ik ook gewoon hardcore Free Palestina en zijn visie op dit conflict maakt me woest.

Link naar filmpje met raketvuur

WhatsApp Video 2021-05-11 at 21.25.04

5 likes

Ik heb tig filmpjes gezien van Palestijnse kinderen die huilend hun ouders zoeken, granaatbommen die gegooid worden naar moeders met kinderen, naar mensen die aan het bidden zijn, kinderen die op een afschuwelijke wijze gecontroleerd of aangesproken worden door soldaten.
Leven daar is onmenselijk. Heb het zo vreselijk te doen met de Palestijnen die geen bescherming of iets krijgen, en burgers überhaupt die daar ook in Israël wonen en hier slachtoffer van worden. Ik vind dat we daarvan moeten weten.
Ik walg er van dat hier zo weinig (internationaal) aandacht voor is. Maar ook bijv op social media kan iedereen helemaal losgaan en mee gaan met berichtgeving over allerlei andere zaken, maar over dit of de oeigoeren bijv krijg je ook maar niks mee. Terwijl, dit zijn situaties die van zo’n onmenselijkheid izijn, van zo’n grootte, zo’n bizarheid. Maar typisch, want dit is structureel jaren al zo.
En nee ik vind niet dat iedereen altijd maar overal dan iets van moet vinden en delen en weet ik het. Maar het valt wel op. Vooral met de kracht van social media van deze tijd. Dan valt het op.

Ik weet niet waaarom ik jou quote sorry haha

21 likes

Heb je het linkje hiervan? Ik probeer me er ook in te verdiepen maar vind het echt ingewikkeld.

Dat heb ik gisteren ook gezien bij een andere video:
https://www.instagram.com/p/COtaw7EKHe_/?igshid=5sizht0ny6wy

Ze zingen Zochreini Na, een extreem-rechts/extremistisch lied dat over wraak gaat en aanzet tot haat (of toch zo gebruikt wordt), maar ik weet niet of die zin er in voorkomt en of ze de originele tekst zingen (ik spreek geen Hebreeuws :stuck_out_tongue:):

https://www.instagram.com/p/COnpF4nDT2K/?igshid=2i9q2gm6rmj0

Zo heb je hem helemaal volledig met meer info :slight_smile:

@Whistle misschien voor jou ook interessant.

4 likes

En deze!

3 likes

Wagelijk wat er gebeurt. ben er misselijk van. er is echt niets maar dan ook niets dat dit (en de afgelopen tientallen jaren) rechtvaardigt

FREE PALESTINE

6 likes

Die joden…? Ik heb hier niks mee te maken namelijk.

3 likes

sorry, ik ben niet helemaal in staat een constructief gesprek te voeren als het op dit conflict aankomt. ik zal het even aanpassen

3 likes

Thank you :heartpulse:

2 likes