Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Je hebt gelijk dat ik me genuanceerder had kunnen/moeten verwoorden over dit onderwerp. Heb ik inderdaad niet gedaan. Uiteraard (?) is mijn opvatting hierover niet zo zwart-wit als het hier overkomt en ook gekleurd door bepaalde ervaringen. Ook met jou eens @Penny_Lane

2 likes

Je hebt gelijk. Ik heb mijn reactie verwijderd want heb in mijn reactie teveel geredeneerd vanuit de latere hechtingsproblematiek, maar ben daardoor niet erg genuanceerd geweest. Terwijl dat wel zou moeten bij dit onderwerp. Dwangadoptie is een uiterste manier om een kind te helpen voor een veilige omgeving. Soms moet je dan kiezen tussen twee kwaden.

En ja er kunnen fouten ingemaakt worden, maar deze beslissing wordt niet over een nacht ijs genomen. Ik ben ook geen voorstander van adoptie afschaffen, maar vind het wel lastig dat ze willen sturen op meer dwangadoptie. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling. Maar wellicht is uit ervaring gebleken dat er nu allerlei omslachtige manieren zijn toegepast om een kind toch thuis te laten wonen en dat dit soms gewoon meer kwaad doet dan goed.

Jeetje zo jong en dan al je vader verliezen :broken_heart:. Misschien dat er hier nog meer mensen zijn die een kaartje willen sturen.

4 likes

En @Penny_Lane

Ik heb heel weinig meningen over adoptie en ik wil ook niemand voor het hoofd stoten. Enkel bij gevallen zoals ik noemde waar het onder dwang is, vind ik wel heel heftig.

@Marquez (tijdelijke of permanente) uithuisplaatsing ben ik natuurlijk helemaal ‘voor’ als dat nodig is, een kind moet veilig en goed en gelukkig kunnen opgroeien. Dat hoeft en kan soms gewoon niet bij de biologische ouders. En dan is permanente uithuisplaatsing soms gewoon nodig.

Om direct bij geboorte een gedwongen adoptie te doen zodat de ouders ook op papier niet meer de ouders zijn, vind ik gewoon echt niet okĂ©. Direct uithuisplaatsing bij geboorte is nog een ander verhaal, heel heftig natuurlijk maar soms gewoon nodig. Gedwongen adoptie is gewoon echt fucking heftig en ik kan gewoon geen scenario bedenken waar dat voordelen heeft tov andere scenario’s, zowel voor kind als ouder.

3 likes

Even advocaat van de duivel spelen. Stel dat het twee zeer verstandelijk beperkte ouders zijn die zelf het verstand van een kind hebben en dus eigenlijk niet in staat zijn om een kind op te voeden. Is gedwongen adoptie dan wel te rechtvaardigen?

Natuurlijk zal dat kind niet bij de biologische ouders opgroeien. Maar dat hoeft idd zoals @Penny_Lane zegt geen gedwongen adoptie te betekenen. Daar tussenin zit nog een hele hoop.

2 likes
7 likes

Goed en duidelijk artikel! Had het niet beter kunnen verwoorden, maar dit is precies wat er aan de hand is!

Mijn oom en tante (en neef)! Hoewel die toen nog niet in een instelling woonden maar wel begeleid woonden en werkten. Dat was echt een heel schandaal want mijn tante moest eigenlijk aan de anticonceptie zijn (van de dokter en mijn oma). Niemand had de zwangerschap opgemerkt omdat mijn tante zelf al best dik was en de omstandigheden rondom de geboorte waren heel slecht. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om dat allemaal goed te laten verlopen maar mijn tante en neef zijn nog altijd zo close, ik kan me niet voorstellen wat het met haar had gedaan als ze haar baby niet had mogen houden. Zulke situaties zijn niet ideaal en er is zeer veel hulp nodig maar ja, ook ernstig mentaal beperkte mensen hebben moedergevoel. Dat is heel fundamenteel. Ik vind het ook heel naar om vanuit onze posities daarover te oordelen.

17 likes

Nee niet zo theoretisch, maar een ontzettend beladen onderwerp, als je er niet mee te maken hebt, je er niet zoveel over hoort, maar wel speelt. Vooral eigenlijk niveau eerder nog (verplichte anticonceptie, sterilisatie). Allemaal heel heftig. Ik ben overigens ook echt geen voorstander van gedwongen adoptie, vooral benieuwd hoe mensen over deze situatie zouden denken, gezien daar felle meningen over zijn.

En als de ouder een groot gevaar vormt voor het kind (kind loopt heel veel schade op door ouder). Vind je gedwongen adoptie dan ook niet oké?

1 like

Ik vind dit toch zo verschrikkelijk. Wat die mensen elke dag mee moeten maken :cry:

Als je de petitie nog wil tekenen:

Zal niet veel uitmaken, maar dit is wel het minste wat we kunnen doen

5 likes

Dat het kind dan niet bij de ouder woont lijkt me dan vanzelf spreken.

Kan de ouder ook nog voor schade zorgen bij het kind als het 1 uur per maand (of minder) op neutrale locatie een begeleid bezoek brengt?

De ouder heeft geen gezag over het kind, kind komt ook niet terug bij ouder wonen, ouder weet niet waar het kind woont, ouder heeft maandelijks of minder een uur begeleid bezoek met het kind, als de ouder zich aan de voorwaarden houdt voor bezoek.

Hier hoeft toch geen gedwongen adoptie meer bij?

3 likes

@Ovenschaal @Penny_Lane yes na jullie uitleg snap ik het beter!

2 likes

Het is echt niet normaal, voor mijn gevoel is hier ook zo weinig aandacht voor of ligt dat aan mij??
Het is zo onmenselijk, ik heb er geen woorden voor

5 likes

Heb hier al 2 keer om gehuild vandaag :cry:

1 like

Echt, hoe kunnen mensen zo zijn. :sob:

Ik raad iedereen ook aan om de Pak de macht aflevering hierover terug te kijken:

Edit: ik lees in dat artikel op Nu ook het volgende:

De Chinese ambassade in Nederland verzet zich in een verklaring die op 18 april is uitgegeven tegen de beschuldiging dat in de Oeigoerse regio genocide wordt gepleegd en spreekt van een “desinformatiecampagne”. De “enkele” getuigen die in de media hun verhaal doen (zoals Sedik), worden door de ambassade afgedaan als “acteurs en actrices”, waarbij de media optreden als “megafoon om leugens te verspreiden”.

Dat is 3 dagen na de aflevering van Pak de Macht waarin werd opgeroepen om de petitie te ondertekenen om in gesprek te kunnen gaan met de Chinese ambassade hier.

4 likes

WĂĄlgelijk, hoe kunnen ze dit zonder blikken of blozen naar buiten brengen terwijl er het afgelopen jaar zoveel naar buiten is gekomen hier over. Gadverdamme man

3 likes

Ik zie niet zoveel reclame dus had dit niet gezien, maar waarom altijd zo jolig willen doen en ‘actueel’ ipv gewoon gezond verstand gebruiken.

3 likes

Ik zie net voorbij komen dat 1 vd jongste Ruinerwold kinderen aangifte van een zedenmisdrijf heeft gedaan tegen de vader en dat die vader nu tien dagen (waarvan al bijna een week om is) een huisverbod heeft

2 likes