Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

https://www.ad.nl/buitenland/vier-zwaar-gehandicapten-vermoord-in-duitse-zorginstelling-twee-van-hen-woonden-hier-sinds-hun-kindertijd~ad2709cb/

Ik lees dit net en ben er stil van. Wat verschrikkelijk.

1 like

Echt afschuwelijk, je vraagt je ook af hoe.het kan dat een medewerker zoiets kan doen. Maar het blijkt vaker voor te komen. Heel naar.

Ik heb echt best wel issues met de Deense aanpak met jeugdzorg. Het is grotendeels hetzelfde als in Nederland, maarrr hier doen ze ook aan dwangadoptie (!!!). Ik vind dat echt helemaal niet oké, want dat betekent helemaal geen contact met de biologische ouders én de adoptie gaat onder dwang.

Het gebeurt zelden maar het gebeurt wel. En de minister zegt dat ze meer dwang adopties willen?? Wat is dit voor iets ergs!

Want alleen uit huis plaatsen (permanent) is soms niet genoeg en soms is geen contact met biologische ouders beter. Maar dwang adoptie kan toch op geen enkele manier goed zijn? Dat is toch ook niet in het belang van het kind?

1 like

HĂš? Dat klinkt idd afschuwelijk. In wat voor situaties passen ze dit dan toe? In de zin heb je een voorbeeld?

Is er wel contact met familie dan nog? En kan dwangadoptie ook door familieleden? Waarom is ontheffing (?) Van ouderlijk gezag niet genoeg? Zoveel vragen. Ik vraag me echt af hoe ze zoiets kunnen doen.

Ik dacht even dat je het over Sylvana Simons had en werd een beetje boos

8 likes

Er is dan dus geen contact met ouders of familie. Het kan geloof ik ook al bij geboorte, dus nog voordat de ouders een kans hebben gekregen om het met pleegzorg af te kunnen.

Weet niet of automatisch kan vertalen maar hier een Deens artikel: Tvangsadoption? SÄdan foregÄr det | Politik | DR

Hier een schrijnend voorbeeld van een jong stel met mentale achterstanden die sowieso het begrip adoptie niet helemaal snappen. Dat ze niet voor het kind kunnen zorgen snap ik, maar dwangadoptie???

Ik snap er ook echt geen fuck van, en dan ook nog de minister die wil dat er meer dwangadopties komen, dat is toch gewoon fucking onmenselijk ONGEACHT wat de ouders hebben gedaan?

Dit is toch een kant en klaar recept voor problemen bij het kind later en toch ook gewoon onethisch voor zowel kind als ouders?

5 likes

Dit klinkt echt onmenselijk. Al snap ik niet precies wat de regeling in houdt en onder welke voorwaarden. Ik geloof dat het in geen enkel geval in het belang van een kind is om alle mogelijkheden tot contact met de biologische ouders te versnijden. Naast dat ik ook echt niet geloof dat een jeugdzorgmedewerker een voldoende objectieve afweging kan maken over wanneer dat dan wel of niet zou moeten. In de zin dat mensen daar gewoon niet toe in staat zijn.

8 likes

En @Marquez ben het helemaal met jullie eens. Ik weet dr exacte voorwaarden ook niet, en in sommige provincies zijn er 0 dwang adopties terwijl er in andere provincies 10 zijn - betekent dat het afhankelijk is van de medewerkers.

Ongeacht reden voor dwangadoptie vind ik het ook echt belachelijk. Ik snap ook echt NIET dat dit gebeurt in een land wat zegt veel waarde te hechten aan geluk kind.

6 likes

Husky vindt baby van paar uur oud in park: ‘Hij begon met zijn neus ergens tegenaan te duwen’ | Buitenland | AD.nl

Zo erg dit! Denk toch echt dat het goed is dat er een stichting als ‘de beschermede wieg’ in NL bestaat.

1 like

:frown:

Maar waarom moet er een foto van de baby bij het artikel

1 like

Der gĂ„r en times tid efter fĂždslen, inden vi gĂ„r ind og spĂžrger, om forĂŠldrene vil give samtykke til anbringelsen. Vi har talt med dem om det inden fĂždslen, sĂ„ de er forberedte pĂ„, hvad der skal ske. Vi spĂžrger pĂ„ flere mĂ„der for at sikre os, at de forstĂ„r det – og de har ogsĂ„ en person fra deres netvĂŠrk pĂ„ stuen, som stĂžtter dem. Og forĂŠldrene giver faktisk samtykke.

Dit voelt nogal scheef in mijn ogen. Die ouders zijn zwak begaafd en worden daarom niet in staat geacht om hun kind op te voeden. Ze snappen ook niet wat adoptie betekent. Maar ze kunnen wel toestemming geven.

Ik ben sowieso in veel gevallen tegen adoptie. En ben ook blij dat het nu voor NL in elk geval tijdelijk is stopgezet.

In Nederland worden er ook baby’s achtergelaten buiten of in vuilcontainers.

4 likes

Ja klopt. Ik bedoelde ook niet dat wij dat helemaal niet hebben, maar dat dit soort dingen dus toch nog best vaak voorkomen het goed is dat er een optie bestaat als ‘de beschermde wieg’.

En @EllaFitzgerald dat snap ik ook niet helemaal.

2 likes

Ik vind het ook scheef ja. In dit geval is het overigens spwieso dwang want ook zonder toestemming was het kind geadopteerd.

Ik las vandaag ook een artikel met een voorbeeld met ouders die drugsverslaafd zijn, direct na geboorte kind geadopteerd (dwang). Ik vind dit echt zo ontzettend onmenselijk en bizar dat dit geaccepteerd is. De ouders krijgen geeneens een kans om af te kicken (met kind in pleegzorg) om zo op lange termijn misschien voor hun eigen kind te zorgen of in ieder geval een band op te bouwen. Nu is het kind gewoon weg, tot het 18 is, dan kan het evt zelf contact opnemen.

Echt alles eraan staat me zo zo zo tegen

5 likes

Ik ben het echt compleet met je eens. Ik herinner mij ook dat er een documentaire is op de NPO over een geadopteerd meisje in Denemarken die uiteindelijk ook onder dwang ergens anders moest wonen. Ik ga hem even zoeken.

1 like

Ze zoeken de moeder nog toch? Misschien dat zo’n foto iemand aan het denken zet als hij wat weg heeft van z’n ouders.

1 like

Dat schoot ook wel door mijn hoofd. Maar ik weet niet, wie herkent iemand in hem, kind is letterlijk pasgeboren, het lijkt op
 een baby? Had een beschrijving niet volstaan?

1 like

ach jeetje wat naar zeg, je kunt je toch niet voorstellen hoe je je moet voelen als je je baby te vondeling legt.

4 likes

Nouja, de omschrijving ‘witte baby met donker haar’ doet sowieso bij niemand een belletje rinkelen, op een foto kan je nog denken ‘goh dat neusje doet me denken aan mijn nichtje’, en als dat nichtje dan ook nog toevallig met zichzelf in de knoop zat de laatste tijd en misschien wat dikker is geworden, dan zou dat ertoe kunnen leiden dat de moeder gevonden wordt.
De gevolgen voor deze baby zijn klein, niemand gaat hem over een jaar nog terug herkennen van deze foto.

7 likes

Huh en geen contact met ouders zonder consent van het kind lijkt mij nóóit beter. Wat een kut idee zeg.