Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Mijn grootste tip zou dan zijn om te trouwen met een veel succesvollere journalist :pray: dat is ook handig als je een niet zo’n goede column wil houden bij de krant waar hij hoofdredacteur is, en je kunt meteen je kind overal binnenloodsen zodra die oud genoeg is. Snappen die andere ouders dat allemaal niet ofzo? Ik vermoed dat die gewoon niet genoeg hun best doen voor alles.

Man man man wat word ik pislink van matige mensen die met hun neus in de boter vallen en dan anderen vertellen wat ze verkeerd doen.

12 likes

Ik wist dat zij getrouwd waren, maar ik besef me net dat columns schrijven, middelmatige boeken en receptjes maken ook gewoon haar carrière is? Er is niks meer?

Ik ben echt met de verkeerde vent samen (grapje)

3 likes

Nee ik geloof het niet. En nja moet zij weten, misschien dat ze verder druk is met de kinderen en dat hun deal is, maar ga dan niet vanuit je grachtenpandje zitten spugen over mensen die geen ontbijt voor hun kinderen kunnen betalen.

5 likes

Er zijn trouwens ook mensen die veel verdienen aan mensen met schulden. Er is een hele schulden industrie. Dat was laatst bij pak de macht op npo.
Die houding van die mensen die er aan verdienen ook " Ja mensen moeten maar geen schulden maken" oohjaa goed idee laten we dst doen ja. Armoede opgelost hoor.

4 likes

Dat maakt niet zoveel uit toch? Anders kon ik mijn accounts ook wel opdoeken :sweat_smile:. Naar mijn idee hoef je geen succesvolle carrière te hebben om je mening te geven en garandeert een succesvolle carrière alleen ook zeker geen waardevollere bijdragen aan het debat.

Dat bedoelde ik niet echt en er zijn nou eenmaal geen tienduizenden mensen die jouw account hier bereikt. Het verbaast mij vooral hoeveel meningmakers met behoorlijk bereik nul achtergrond hoeven te hebben over datgene waar ze simpele meninkjes over schrijven. Dit is niet de eerste keer dat een columnist voor ophef zorgt. Nu was het haar eigen account op twitter, maar er zijn behoorlijk wat columnisten die onzin ook gewoon in de krant mogen drukken. Ik schrik er altijd een beetje van dat het gewoon een kwestie van de juiste contacten hebben. Van bijvoorbeeld een minuscuul beetje talent en je partner die het pad verder voor je vrij maakt. Enerzijds omdat je dan dit soort simpele poep de wereld in kan slingeren, anderzijds omdat er onwijs veel talent rondloopt dat met dat podium wel een gedegen bijdrage zou kunnen leveren.

En oke carrière is ook geen garantie. Piet Emmer mag ook eens in de zoveel tijd vertellen dat de slavernij eigenlijk niet zo erg was.

4 likes

Maar ongehinderd door enige kennis van zaken kun je zo lekker stoken! En ja wat moet je anders als redactie, iemand met verstand helemaal zoeken en bellen enzo terwijl je ook gewoon Youp een columnpje kan geven?

6 likes

Klopt, het is eerder een kwestie van nepotisme en daar ben ik het mee eens!

Vond de formulering een beetje neerbuigend en eerder een persoonlijke aanval dan een beschrijving van het probleem dat in de hele media wijdverspreid is.

2 likes

En ze zijn er gewoon niet he. Mensen met kennis die leuk kunnen schrijven.

1 like

Maar waarom wil je dit? We hebben Matthijs toch?

1 like

Ooit vond ik haar leuk, was zij toen anders of ik vraag ik me af. Tegenwoordig is het zo vaak onsympathiek. Ik haat dat, als ik mensen van mn leuk-lijstje moet schrappen.

8 likes

Ik denk dat zij valt in zo’n categorie media-mensen die een bepaald kunstje prima konden (ik herinner me dat ik haar ook ooit wel prima dingen over eten ofzo vond schrijven) maar die dan te lang blijven plakken en te comfortabel worden en dan met van die ‘hue hue ben ik nou gek of’ of ‘nou in mijn tijd’ hot takes gaan produceren in de veronderstelling dat iedereen dat ook wel van ze wil horen.

6 likes

Haha zo accuraat. Ja over eten schreef ze leuk, ik heb ook dat boekje Pekingeend bij nacht, dat heb ik met plezier gelezen way back.

6 likes

Ja ik heb precies hetzelfde bij haar! Zijn wij nou veranderd of zij?

Ik heb hetzelfde en merk aan mezelf dat ik columnisten (die alleen columnist zijn) eigenlijk in de meeste gevallen niet meer leuk vind. Er zijn wel nog columns die ik graag lees, maar die gaan dan echt ergens over. Daarin wordt dan op een hele scherpe manier een probleem aangekaart. Die columns verwoorden vaak precies hoe ik ook over iets denk (of had kunnen denken als ik meer over het onderwerp had geweten) of laten me juist over iets nadenken.

Het type columns dat Witteman schrijft gaan voor mij te weinig over de inhoud. Het gaat meer om het zeiken om niets, waarin iets vaak alledaags in een ander daglicht wordt gezet. Het is een beetje het dagboek van de zeikerd of de dromer, die toevallig leuk of grappig kan schrijven. Vond ik vroeger echt heel leuk, al was het wel afhankelijk van de columnist. En nu rol ik al snel met mijn ogen bij dit soort columns.

Verwacht ook dat dit de populariteit van dit type columns is afgenomen, maar dat mensen nu wel meer naar podcasts wordt geluisterd waarin hetzelfde trucje wordt uitgevoerd. Het vinden van van alles over niet zo diepgaande dingen, waarbij het meer om de manier waarop dan wat er gezegd wordt gaat.

5 likes

Ja, ben ik wel met je eens!

Het past anders perfect in het kapitalistisch systeem. In onze maatschappij hangen we nogal vast aan het idee dat arme mensen lui zijn en/of domme keuzes hebben gemaakt; kortom: dat het hun eigen schuld is dat ze arm zijn. Ze “verdienen” het, in plaats van dat ze bv. pech hebben gehad of minder kansen hebben gekregen. Daartegenover staat dat rijke mensen er zogenaamd “hard voor werken”, terwijl het heel lastig is om echt rijk te worden als je niet andere mensen structureel onderbetaalt en/of uitbuit. In plaats van dat aan de kaak te stellen, veroordelen we massaal arme mensen. Ondertussen kunnen kapitalisten lustig verder doen.

8 likes

Ja, Shaar zei het ook al inderdaad! Het leek me zo onlogisch omdat ik beredeneerde dat het de staat ook zoveel kost uiteindelijk, maar jullie leggen goed uit dat het anders werkt!

1 like

Raad voor Cultuur: plek in bestel voor ON! en ZWART, met kanttekeningen Raad voor Cultuur: plek in bestel voor ON! en ZWART, met kanttekeningen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl (via @NUnl).

Dank aan iedereen die lid is geworden van omroep zwart :partying_face::partying_face:

14 likes

Oh arme Syl is nu al twee dagen aan het janken op Twitter omdat mensen denken dat ze de foto die bij haar stukjes botox heeft oid. Zo typisch weer, zelf vanuit je comfortabele stoel afgeven op arme mensen en iedereen die zich overal over aanstelt en dan zelf wel mega fragiel zijn als mensen een keer wat over jou zeggen. (niet dat ik het gerechtvaardigd vind om haar op haar uiterlijk te beoordelen, maar kom op zeg)

5 likes