Er is gisteravond hier (Rotterdam) een 15 jarig meisje doodgestoken door een leeftijdsgenoot en op de 1 of andere manier raakt het me zo erg. Ik las dat er morgenavond een stille tocht voor haar wordt georganiseerd en ik vroeg me eigenlijk af of jullie wel eens bij zoiets zijn aangesloten terwijl je diegene dus absoluut niet kende. Voel je je dan een indringer? Iedereen kan zomaar aansluiten? Uiteraard worden er (helaas) vaker stille tochten gehouden maar ik heb nog nooit in zoiets meegelopen dus excuus als dit erg bleu/onwetend overkomt
Echt vreselijk! Die huilende moeder, hartverscheurend (vind het wel een beetje apart dat dat gefilmd is). En de 16 jarige die nu verdacht wordt van doodslag en moord. Vreemd verhaal ook.
Ben je nog meegelopen? Ik was er niet van op de hoogte, en ik was rond die tijd zelfs nog in de buurt van het beginpunt. Ik ben nog nooit met zoân tocht meegelopen, maar het lijkt mij juist voor iedereen die zijn medeleven (en anti geweld) wil tonen, ongeacht of je de persoon persoonlijk kende.
Ja ik heb meegelopen, ik was zeker niet de enige buitenstaander inderdaad. Het was erg emotioneel, hartverscheurend inderdaad om die familie te zien en horen.
Het ligt vast aan mijn autisme, maar ik heb echt even een moment waarop ik niks van de wereld snap. We zitten in een pandemie en zo veel mensen kijken daar niet meer naar om, terwijl er wereldwijd genoeg doden nog vallen. Dan nu zo veel mensen die neergestoken/geschoten worden achter elkaar, het gedoe in de Schilderswijk. Ik begrijp het gewoon Ăšcht niet, waarom gebeurd dit? Waarom zijn deze rellen er? Waarom voelen zo veel jongeren zich geroepen een ander van het leven te beroven? En dat tijdens een crisis. Ik hoopte me in te kunnen leven maar het lukt gewoon niet.
Ik weet niet zo goed of dit het juiste topic voor dit bericht is trouwens, maar ik ben in tranen over het verlies van deze levens, allemaal zo jong, zo onnodig.
(@Brum echt super goed van je dat je naar de stille tocht gegaan bent, ik hoop dat je er ook kracht uit hebt kunnen halen)
Ja ik weet niet zo goed hoe ik me erbij voel, ik ben âblijâ dat ik ben gegaan maar er zijn ook zo veel gevoelens van machteloosheid en frustratie. Ik herken heel goed wat je zegt, ik begrijp hier 0,0 van en hopelijk (gelukkig) heel veel mensen met ons maar toch lijken steeds meer mensen zulk gedrag normaal te vinden. Ik kan er ook erg emotioneel van worden, ook als ik denk aan âlaterâ, of het misschien alleen nog maar erger wordt
Ik weet ook niet wat ik kan doen om het beter te maken, iemand aanspreken op onjuist gedrag (in welke vorm dan ook) durf je ook niet meer
ik herken dit heel erg en heb ook veel mensen om me heen die hetzelfde voelen!
Ik denk dat de crisis juist de reden is waarom (vooral) jongeren zulke extreme dingen doen. De westerse samenleving is heel individualistisch ingesteld, en dat zien we eigenlijk wel met elke generatie groeien. Ik kan me voorstellen dat een mens A) zich niet verbonden genoeg voelt met de samenleving om zich nog aan de regels te houden en zeker niet als ze zelf niet geraakt zijn door de pandemie (en de meeste jongeren zijn dat niet, en over het algemeen zijn jongeren ook slechter in het inschatten van hun kansen of hen iets overkomt of niet. De overmoed van âach ik ben jong en gezond en krijg toch niksâ lijkt me wel spelen bij jongeren), en B) zo veel waarde hecht aan de individualistische vrijheid die altijd beloofd en gewaarborgd is (zeker als je een heteroseksuele, witte, cisgender mens bent, maar ook als je buiten die groep valt) dat ze terug âvechtenâ als hen dit afgenomen wordt.
Ik denk ook dat het iets typisch Nederlands is, eigenlijk, want voor mijn gevoel zie je dit minder in andere landen. In de Nederlandse cultuur willen bepaalde groepen altijd gehoord worden, zie bijvoorbeeld ook de zwarte pieten discussie. Dat zou ook geen discussie moeten zijn: is racistisch, doen we weg klaar. Maar als Nederlandse mensen iets wordt afgenomen wat ze al zo lang kennen en normaal is voor ze, komen ze opeens in opstand. De hele âdoe maar normaal, dan doe je al gek genoegâ cultuur is heel Nederlands denk ik. Heel erg âdoe niet zo moeilijk over allesâ, waardoor dingen zoals institutionalised racism en corona regels als snel niet serieus worden genomen want âdoe niet zo moeilijkâ.
Ik weet niet waarom deze specifieke mensen moorden. Ik kan me alleen een voorstelling maken over opgebottelde woede en machteloosheid, en tieners die impulsieve dingen doen, en net in de foute omstandigheden elkaar tegen komen.
Overigens is dit hele epistel natuurlijk allemaal mijn kijk erop, haha, en ik heb een bachelor in psychologie maar niet in sociale psychologie. Dus ik kan je met meer zekerheid vertellen over welke hersendelen op dit moment overuren maken in de meeste mensen, maar ook wel een redelijke inschatting vanuit sociaal psychologisch oogpunt
Ik denk dat deze jongeren gewoon rellen om het rellen. Ect zo kansloos⊠lekker elkaar steken op het strand met kapmessen. Dat is dus ook al van te voren bedacht om het te doen, anders neem je zoân mes niet mee denk ik.
Heel Nederlands: âdat bepaal ik zelf welâ. Ik bepaal zelf wel of ik geweld ga gebruiken, ik bepaal zelf wel of ik een wapen meeneem, ik bepaal zelf wel of iets racistisch vind, ik bepaal zelf wel of ik de coronamaatregelen volg. Nederlanders willen alles zelf bepalen. Je kan ons als volk echt maar weinig vertellen en voorschrijven
Het is een beetje stom om het nieuws van de afgelopen tijd op jezelf te betrekken natuurlijk maar toch merk ik dat ik er âbangerâ van word. Ik heb soms best een grote mond tegen mensen, zoals bijv. mensen die in het OV reizen zonder mondkapje. Of nou ja, niet per se een grote mond maar dat je er gewoon wat van zegt. Of wanneer iemand bijv. vuilnis op de grond gooit of zo of iemand iets van een ander steelt of iets racistisch/seksistisch roept. Het risico van een paar scheldwoorden, een middelvinger of zelfs een tik op mijn neus wil ik daar best voor nemen. Door het nieuws komt het echter over alsof half Nederland tegenwoordig bewapend is en een mes in je ribben steekt als je ruzie met ze maakt. Ik vind dat best eng.
Volgens mij was recent op het nieuws dat veel jongeren zulke wapens dus echt standaard bij zich dragen voor bescherming, dus het hoef niet dat dit van te voren was bedacht.
Mwah, van wat ik heb begrepen is het vrij âgebruikelijkâ in de kringen waar die jongens zich in bevonden om de andere crews uit te dagen, er zijn inmiddels al meerdere âdrillrapdodenâ gevallen. Dus ik geloof wel dat wat in Scheveningen gebeurd is met opzet is gedaan.
Zou me ook niks verbazen dat de jongeren waar je het over hebt beĂŻnvloed worden door die muziek en zich ook zo gaan gedragen. Als buitenstaander zou ik dan zelf ook wapens meenemen naar school.
Bij sociologie bespraken we ook rellen. Bijvoorbeeld de rellen van Londen in 2011. Een hele belangrijke factor die bij deze rellen ook weer terug lijkt te komen is de relatieve deprivatie die mensen voelen. https://nl.qwe.wiki/wiki/Relative_deprivation
Kanaleneiland is volgens mij een achterstandswijk. Er zijn al veel (sociale) dingen afgepakt de afgelopen maanden. Iedereen heeft die dingen moeten opgeven. Alleen als je je al benadeelt voelt en er wordt nog meer van je afgepakt. Het zijn de bekende omstandigheden waardoor mensen gaan rellen.
Plus wat hierboven ook al stond. Jongeren in deze leeftijdscategorie hebben nog niet de ontwikkeling doorgemaakt om de consequenties van hun gedrag te overzien. Iets van 60% van de jongeren vertoont anti sociaal gedrag in de puberteit.
Ik praat het niet goed wat hier gebeurt, maar zulke situaties waren wel te verwachten.
Door wat er laatst in Libanon is gebeurd ben ik me eens gaan verdiepen in de situatie daar en oh man ik ben er echt verdrietig van. De hele diepe economische crisis, corruptie, de politieke crisis, de verschillende groeperingen die met elkaar in de knel zitten, de armoede, werkeloosheid en bijna geen sprake van gezag. Ze hebben zo vreselijk veel te verduren. Kwamen net met kleine stappen iets verder⊠en dan zoân verschrikkelijke ramp⊠echt een nachtmerrie, vooral voor zoân land in hun situatie.
Voor iedereen die een beeld wil krijgen over de situatie daar, kan ik jullie deze serie aanraden. Ik wil me vaker verdiepen in bepaalde dingen, heb me voorgenomen om vaker zulke dingen (terug) te kijken van NPO start. Heel leerzaam, ook voor je wereldkennis zegmaar.
Zijn drie afleveringen waarin Danny in gesprek gaat met inwoners. Echt de moeite waard. Echt een werkelijke ramp daar op alle gebieden⊠Als je dit dan kijkt en wéét wat ze nog te wachten staat.
Hij is teruggegaan na de explosie om een vervolg te maken, ga ik ook zeker kijken (als iemand er toevallig aan denkt, herinner het me even! )
Wtf.
Vooral ook die
"Voor de vrouw die de Hitlergroet bracht is er nu al een maatregel genomen, zegt Frederickx. âZe mag vanaf morgen geen operationele diensten meer doen en geen contact meer hebben met het publiek. Ze krijgt dus een ander takkenpakket. Dat is best een zware maatregel. "
Hoe is dat een zware maatregel
Zo intens triest⊠En @Ferngully echt belachelijk inderdaad. Hoezo ook dat er tegen de andere agenten nog geen maatregelen genomen zijn?
Het is in februari 2018 gebeurd, 2,5 jaar later maatregelen nemen is niet bepaald nu al
Dit vind ik dus zo bizar he. Terwijl Rusland met zn tsaren toch moet weten dat een autoritair beleid niet werkt⊠Echt heel triest voor Navalnyâs omgeving.
Why the fuck is hier zo weinig aandacht voor (geweest)? Omdat het om asielzoekers gaat, dus boeit niemand?!
Dit bericht is van januari. Breekt echt mijn hartâŠ