Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Wat fijn dit :heart:

36 likes

Yesss én dit:

31 likes

Ik snap de toegevoegde waarde van de pil in het basispakket niet zo goed. Van een spiraal of implanon kan ik het beter begrijpen omdat een mirena zo €150 kan kosten, maar de pil is voor het grootste deel van de pilgebruikers vrij goedkoop omdat ze een generiek middel slikken. Een ‘merk’middel uit de basisverzekering ga je ook niet zomaar krijgen omdat er sprake moet zijn van medische noodzaak, anders kun je alsnog de kosten zelf dragen. En anticonceptie uit het basispakket gaat alsnog ten koste van je eigen risico, dus de enige groep die hier echt voordeel bij heeft is de groep die al zorgkosten maakt. voor die groep worden de out of pocket kosten iets lager. Of zie ik nu een heel overtuigend argument over het hoofd?

In het voorstel van Ploumen (in ieder geval van even geleden, weet niet of aangepast is) zou er geen eigen risico voor betaald hoeven worden

1 like

Maar het is toch niet alleen voor de pil? Er staat alleen ‘anticonceptie’, dat kan ook een spiraal of condooms of wat dan ook zijn.

Condooms niet las ik. Maar argument van eigen risico blijft staan, je hebt er alleen profijt van as je al zorgkosten maakte.

Wat mij betreft is het grotendeels ook principieel, de kosten moeten niet alleen bij de vrouwen terechtkomen. We zijn er nog niet hoor, ivm eigen risico en zo. Daarnaast zijn die paar euro wel veel als je bijv. in de schuldsanering zit en met je gezin van 75 euro per week moet leven. Dan is de pil (en de terhandstelling a 13 euro) veel geld, vooral als je bijwerkingen krijgt van de standaard pil. De best mogelijke anticonceptie hoort geen luxe product te zijn.

21 likes

Het hele punt is volgens mij dat het niet van je eigen risico af gaat. En het is ook wel makkelijk gezegd dat een generieke pil goedkoop is, dat is niet voor iedereen zo natuurlijk.

3 likes

Ah sorry dat van die condooms had ik even gemist. Dat zou ook wel ingewikkeld worden natuurlijk, omdat je die gewoon in de winkel kunt kopen en zo. Of er zou een soort generiek “ziekenfondscondoom” moeten komen en als je dat niet wil mag je zelf dokken voor je Durex, haha.

Ik zie op de nieuwssites niet staan dat het niet van je eigen risico af zou gaan. Dat zou ik wel een goede zaak vinden. Ik ben niet tegen de pil in het basispakket overigens, maar als de regels hetzelfde worden zoals ze nu zijn voor de groep 18-21 jaar is het voor veel vrouwen geen vooruitgang in out of pocket uitgaven, ook niet voor de vrouwen met een laag inkomen (tenzij ze een gemeentepolis hebben waarbij gemeente het eigen risico vergoedt, maar die zijn vaak relatief duur).

1 like

Maar dan heeft toch eigenlijk de meeste medicatie niet echt toegevoegde waarde in het basispakket?
Ik had trouwens vorig jaar een aanvullend pakket genomen enkel om mijn spiraal gedekt te krijgen (spiraal was €150, pakket was €120). Daarna bleek de huisarts de spiraal niet te kunnen plaatsen en moest ik naar een gynaecoloog. Toen was ik dus m’n hele eigen risico + dat pakket voor niks kwijt.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met zo’n soort situatie.

Daarnaast is de pil er ooit uitgehaald omdat niet zwanger worden eigen verantwoordelijkheid is van de burgers en de kosten idd zo laag zijn.
Ik denk trouwens dat het voor mij ook een principekwestie is, ik had die pil, die echt heel duur was, echt nodig om mijn menstruatie door te komen vroeger, en heb echt vaak gehad dat ik het niet kon betalen en dan dus maar geld leende ervoor (en later m’n partner liet betalen, en nog later dus een spiraal nam).
Nou tldr: is een principekwestie voor mij.

5 likes

Haha nou update, ik moest een kopie opsturen van mijn ID, had ik gedaan helemaal prima zou een maand duren.
Krijg ik nu weer een bericht (dus ik denk mooi het is gelukt!) maar nee dat ze ook nog adresgegevens nodig hebben, oh en ze hebben inmiddels veel aanvragen dus duurt misschien wel drie maanden.

Maakt toch niet uit hoe duur die pil is (of de tampoms/maandverband/cup for that matter) het is een last die gedragen hoort te worden door de samenleving, niet door een vrouw alleen. Het is namelijk ook in het belang van de samenleving dat er anticonceptie gebruikt wordt.

12 likes

Ik zeg niet dat ik het per definitie met je oneens ben, maar ik vind het met het oog op het betaalbaar moeten houden van zorg en de (in de meeste gevallen) relatief geringe kosten verdedigbaar dat anticonceptie nu niet in het basispakket zit. Zelfde geldt voor vitamines en paracetamol. Per persoon vallen die kosten best mee, maar als je de kosten collectief voor een grote groep moet betalen gaat het toch om best grote bedragen.

Haha wtf? Bizar dat dat zo kan verschillen per (ik neem aan) regio zeg. Hopelijk wordt het alsnog geregeld voor je!

Ik dacht ook wtf zeg dat dan meteen haha.
En bij jou ging het zo snel zo te lezen. Maar hopelijk is het nu geregeld inderdaad!

Er zijn andere manieren om op de zorg te besparen (Terugnemen van gesealde medicijnen, apparatuur die ontsmet kunnen worden, minder lagen in de zorg). Anticonceptie uit het basispakket is daar niet een van.

6 likes

Vrij beschikbare anticonceptie is heel goed voor de economie. Plus de tientallen andere voordelen, maar als je enkel naar de kosten wil kijken dan is burgers laten betalen voor anticonceptie geen goede manier om te besparen op zorgkosten.

2 likes

Lekker bezig, Groen Links… wat een stelletje prutsers

Motie voor het aanpakken van de levensgevaarlijke wachttijden bij transgenderzorg voor kinderen.

5 likes

Huh lekker rijtje ook waar ze tussen staan… Weird