Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Maar wat je schetst is niet echt realistisch in mijn ogen. Je kan van een docent die zich waarschijnlijk goed bewust is van de machtsstructuren niet verwachten dat die zich uitspreekt over de ongelijkheid en misstanden in het systeem als je daar zelf ook “slachtoffer” van bent. Het probleem is niet dat er geen bewustzijn van het probleem is of dat er niet genoeg signalen worden gegeven. Er worden overal posters opgehangen dat je je kan melden bij vertrouwenspersonen als je misstanden constateert etc. Alleen het probleem is dat als je dat doet er nauwelijks werk van wordt gemaakt en er niet daadwerkelijk iets veranderd, behalve dat het voor jezelf een opluchting kan zijn. En dit komt omdat de mensen om wie het draait en die de problemen veroorzaken niet worden aangepakt.

Iedereen binnen de academische wereld weet wat er speelt of wat er kan spelen, het is geen verborgen probleem. Het grootste probleem is dat als je er echt werk van wilt maken de realiteit is dat je je carriere in de wetenschap kunt vergeten als je er echt werk van wilt maken (wat dus meer moet zijn dan een klacht indienen/iets melden bij een vertrouwenspersoon). En omdat er in de wetenschap veel mensen werken die ongelooflijk veel motivatie en passie hebben voor de wetenschap is het voor hen altijd kiezen tussen twee kwaden. De mensen in de machtsposities moeten hun gedrag en hun acties veranderen. Dit is geen probleem wat je bottom-up kan aanpakken en kan oplossen door studenten of anderen binnen de academische wereld bewust te maken.

Sorry heel verhaal haha.

5 likes

Nee klopt dat is waar, maar het is ook zo dat er een groot verloop is in de academische wereld en dat er voortdurend positiewisselingen zijn (horizontaal en verticaal). Als iemand nu niet in die positie zit en het daardoor niet doet omdat hij bang is voor zijn/haar vervolgcarriere kan het zijn dat (deels dus omdat die carriere daardoor niet in gevaar is gebracht) dat die persoon dat later wel kan doen. Ik bedoel niet te zeggen dat het uitsluitend een taak voor mensen in die positie moet zijn maar dat er veel dingen tegelijk spelen; ongelijke machtsverhoudingen, verzwijgen van misstanden, intimidatie, maar ook een vertekend beeld van hoe de organisatie werkt en welke interne en externe krachten daar op werken.

Dat denk ik ook niet. Wat ik wilde zeggen hiermee is eigenlijk dat dit ook een deel van het probleem is. Ik denk dat iedereen die op de basisschool heeft gezeten leert samenwerken en delen, maar als je dan 20 jaar later een paper publiceert is het ineens cruciaal wiens naam er het eerst op komt te staan en lacht men je uit als je dat op alfabet wilt doen. Als dat soort mechanismen niet worden begrepen of uitgelegd is dat toch heel vreemd? Ik denk dat het belangrijk is om al die touwtjes te ontwarren en zien wie waar aan trekt om zo verandering in gang te zetten, want het is geen individueel, facultair, universitair of nationaal probleem.

1 like

Ja dat zou best kunnen. Zat er net nog even over te denken, waar ik op in ging was ook niet echt het centrale punt natuurlijk maar was gewoon nogal verbaasd over die opmerking van die docent want het werk van velen daar staat binnen de academische wereld echt niet per se goed aangeschreven (en niet omdat het te conservatief zou zijn, over De onzichtbare maat van Kinneging bijv is het nodige verschenen aan kritiek) maar dat maakt het niet minder erg dat dit wordt gezegd en gedacht natuurlijk. En herken het probleem in andere zin wel, promovendi die naar een vertrouwenspersoon gaan en daar inderdaad horen dat het beter is de klacht niet door te zetten bijv., ook met het oog op toekomstperspectief. Verbaas me los van dat alles gewoon telkens weer over de pretenties van die afdeling.

2 likes

Zat terug te lezen maar deze foto doet me echt denken aan Voldemort wow

4 likes

Wat anders: ik hoorde dat Zondag met Lubach stopt na dit seizoen. Vraag me af waar ‘de mensen’ daarna hun mening over alles op moeten gaan baseren.

10 likes

Facebook.

2 likes

Wie zijn ‘de mensen’?

super veel succes thierry!!!
dit heeft hij vast niet zelf geschreven, echt niet
is dit niet gewoon de notitiefunctie trouwens

5 likes

Meanwhile op Universiteit Utrecht: Middelbare witte man schrijft column dat hij het feit dat er nu meer aandacht voor ongewenst gedrag is erg alarmerend vindt, want wat als mensen dit misbruiken voor “intriges” waarbij ze “iemand professioneel of persoonlijk willen anavallen” en “heeft de universiteit eigenlijk wel nagedacht of de hoogleraar die ontslagen is (niet dezelfde hoogleraar als in het NRC-artikel) eigenlijk niet het slachtoffer is?”

‘Verontrustende vragen over het gedwongen vertrek van een UU-hoogleraar’ | DUB

:roll_eyes:

4 likes

Ja dit is 100% de Notes app, je ziet nog net niet van die rode stippellijntjes onder de namen etc. staan :joy:

Lol ja in een andere zogenaamde mail die hij had ontvangen wordt ook “Ik en vele anderen” gebruikt. Echt Dotan marketing dit.

@grace

zou hij deze meme over zichzelf ook gemaakt hebben?

image

17 likes

Omg Thierry = Dotan.

8 likes

niemand begint een mailtje toch met
Hoi Flamoes,
Mijn naam is Gelatelli en ik vind dat…

maar goed heb vandaag al weer veel te veel tijd in deze man gestoken tijd om aan het werk te gaan!!!

3 likes

Ik ben een hoofddoekdragende moslima en Nederland heeft mensen zoals jij nodig!

1 like

Wat een verzetsheld, die Thierry.

Heeft iemand screenshots van dat hele Elsevier artikel over Baudet? Je moet abonnee zijn om het helemaal te kunnen lezen.

Sorry zie je bericht nu pas. Het was een beetje een grapje maar het lijkt wel alsof iedereen in mijn omgeving die man napraat waardoor ze ineens een hele intelligent lijkende mening kunnen hebben over dingen waar ze normaal niets van weten. (Ik kijk het programma ook best graag hoor, daar niet van.)

2 likes

Wtf heb ik net gelezen. Dat een politiek figuur in Nederland dit zomaar kan doen:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/12/de-wereld-van-dion-a4031430?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=twitter&utm_term=20210212

7 likes

Zoooo jezus wat een verhaal en wat een vieze kwal die kerel gatverdamme