Gen Z verdient geen seks
Tja, Gen Z doet het eerste jaar van hun vervolgopleiding achter de computer, zal nooit een huis kunnen kopen en heeft een gigantische studieschuld.
Een van die FvDers die wordt geciteerd is een oud studiegenoot van me. Deze uitingen verbazen me helemaal niets. Tijdens werkgroepen hield hij er vaak een opvallende mening op na en op sociale media was hij druk bezig zijn ideologie te verwoorden (alles is inmiddels vakkundig gewist). Hij sprong er zo uit dat hij met studiegenoten vaak onderwerp van gesprek was, inclusief screenshots van wat hij nou weer had gezegd. Toen was het al bijzonder vreemd, maar nu hij een grote rol heeft binnen de FvD vind ik het maar eng.
Het boeit zijn kiezers toch niet🙄
Ik heb geen iPhone maar dit is toch precies de Notes app? Of ziet de email er ook zo uit?
Misschien heeft hij de tekst gekopieerd naar notes om het risico te vermijden dat iemands mailadres in de screenshot kwam
Neemt niet weg dat ik Thierry wel een lamlul vind hoor
Dit klinkt als een te moeilijke gedachtengang voor Thierry.
Zeker 1 taak van een stagiaire. Schrijf allemaal lofzangen voor de hoge baas.
Hahaha ik ga stuk om de reacties op die tweet. Allemaal zo’n fake berichtje in de notes app
Ja en wel graag vanuit verschillende personages schrijven, een lieve, een hippe en een nette brief.
Super late reactie maar zo’n werkklimaat associeer ik eigenlijk wel met de meeste universiteiten (voor zover ik daar bekend mee ben dan). Niet altijd inclusief seksuele intimidatie, maar op mijn universiteit en opleiding waren er ook docenten waar niemand tegenin durfde te gaan omdat het je anders je carrière zou kunnen kosten en ik weet van vriendinnen dat het op andere plekken ook zo gaat. Mensen die hun macht misbruiken, op kleine manieren maar ook grote. Echt heel kut want je kunt er gewoon letterlijk niets tegen doen als collega of student.
Ik vind het trouwens op de een of andere manier nog walgelijker dat die decaan een vrouw is. Als ik iemand op zo’n opleiding in vertrouwen moest nemen zou ik sneller kiezen voor een vrouw, in de hoop op een medestander of in ieder geval meer begrip. Maar dat haalt dus ook niets uit.
Haha dit doet me denken aan de “As a black gay guy…” controverse
Lol
Dit vind ik echt problematisch en ook al wordt dat misschien zo ervaren op sommige plekken niet een boodschap die zo moet worden uitgedragen omdat het actie ontmoedigd.
Er zijn een aantal mensen die anderen intimideren en onder druk zetten, maar ook een heel groot aantal mensen die functioneren in dat systeem en het in stand houden door bepaalde mensen aan te nemen/op posities te houden/plaatsen en ook openlijk steun uitspreken voor hun collega’s. Dit betekent dat dit systeem dus wordt gelegitimeerd, in stand gehouden en zelfs onderhouden want in deze context ken je veel wisselingen door kortdurende contracten.
Ik denk dat dit meer besproken moet worden en dat er een bewustzijn moet worden gecreëerd dat dit anders kan. Dat dit anders móet, want dit is niet normaal. We moeten ons er niet bij neerleggen en ervoor zorgen dat niet alleen de slachtoffers van deze mensen hier een oplossing voor moeten voorzien want dit systeem functioneert niet op zichzelf, hier hebben zoveel mensen een aandeel in. Waaronder inderdaad mensen die het bagatelliseren.
Ik had het misschien anders moeten verwoorden maar dit is wel hoe het voor velen (ook ik) het (hebben) ervaren. Als iemand die hoger staat, zoals de mededocent tegen de student in het artikel, zegt dat klagen geen zin heeft en het slecht is voor je carrière dan is dat inderdaad problematisch.
Maar ik vind eigenlijk niet dat je mensen die dit zo hebben ervaren ervan moet beschuldigen dat ze anderen ontmoedigen door hun ervaring uit te spreken, want het is gewoon de benoeming van het probleem.
Daarnaast is het niet de taak van ‘slachtoffers’ om het systeem te veranderen. Ik ben het zeker met je eens dat dit niet moet worden gelegitimeerd en dat mensen zich hier niet bij neer moeten leggen maar die verantwoordelijkheid moet niet worden neergelegd bij mensen die een kwetsbare positie hebben (studenten, mensen met niet vaste contracten, mensen die ‘ondergeschikt’ zijn aan mensen die intimideren). Natuurlijk kunnen zij bijdragen en het aankaarten maar wat ook gebeurt is dat zij het verwijt hebben dat ze elkaar hebben ontmoedigd en zich niet genoeg hebben uitgesproken. Dat is de omgekeerde wereld.
Op dit moment is het gewoon realiteit dat er weinig gedaan wordt met klachten en dat je als persoon in een kwetsbare positie weinig kunt veranderen. Dat is een van de grootste problemen en dat moet je gewoon kunnen uitspreken als je dat zo hebt ervaren.
Dat er weinig mee gedaan wordt is echt super problematisch en zeker moet dat uitgesproken worden.
Ik ben het ook met je eens dat de verantwoordelijkheid hiervoor niet bij een kwetsbare groep of slachtoffers van deze praktijken moet liggen maar uitspreken dat het geen zin heeft lijkt me idd zoals jij zegt ook niet bemoedigend en helpend voor het heersende klimaat, zelfs al ben je geen slachtoffer maar is dat je dagelijkse omgeving.
Eigenlijk is het buitengewoon triest dat dit al heel lang zo is met medeweten/werking van anderen en dat wij hier op een forum discussiëren over hoe wij het zouden verwoorden om verandering mogelijk te maken. We zijn het erover eens dat het onze taak en verantwoordelijkheid niet is maar blijkbaar staan er hele grote belangen op het spel.
Sowieso vind ik dat op universiteiten academische machtsstructuren zwaar onderbelicht blijven in curricula. Ik denk dat het heel belangrijk is dat studenten weten hoe en waarom de universiteit functioneert zoals het doet en wat de maatschappelijke impact van academisch onderzoek en onderwijs is op de maatschappij waar je deel van uitmaakt. Het zou dan niet uit moeten maken aan welke faculteit je studeert, maar de structuur van de universiteit, de dubbele petten van academici als bestuurder, adviseur, politicus, de financiering (vooral derde geldstroom) en de perverse prikkels van marktwerking (zoals internationale studenten aanwerven, altijd moeten publiceren, flexcontracten, rankings,…) zijn wel belangrijk om te kennen als je de misstanden waarover we het hebben wilt begrijpen.
Studeren is geen neutrale bezigheid waarin je je bezighoudt met objectieve waarheidsvinding en zo wordt dat vaak wel naar studenten gecommuniceerd naar mijn idee.
Ik had bij die uitspraak in het artikel echt zoiets van ??? Hoe groot denk je dat de invloed van die man is. Tenzij je op die afdeling wil werken denk ik echt dat het niet zo’n drama is voor je carrière om problemen te hebben met die man. Wat onverlet laat dat dit op zoveel vlakken niet ok is, en dat ik snap dat het voor studenten anders kan lijken, maar ze zetten zichzelf daar graag op een voetstuk waar anderen in NL dat volgens mij echt een stuk minder doen. Maar ja je moet wat als je kleedkamerpraat - waarop je geen weerwoord wil van studenten - wil laten doorgaan voor een intellectueel debat.
Ik heb ook wel eens die incidentele foto waarop ik denk Lupito Nyong’o in wording. Maar who am I fooling.
Ik denk dat dat heel erg per werkveld en situatie verschilt. Bij die docent papierkunde o.i.d. van de UvA was dat blijkbaar een risico omdat het werkveld heel klein was en op sommige studies heeft juist zo’n creepy docent de vrijheid om te beslissen of iemand zijn studie haalt (mede mogelijk gemaakt door faciliterende collega’s/examencommissies, etc.) Maar ook als zo’n gevaar enkel in mensen hun hoofd bestaat, maakt dat het machtsmisbruik niet minder erg. Ik zou zeggen eigenlijk juist erger.
@Wonderland
Iedereen kan er leuk uitzien op een foto. Stop making stomme politici sexy.