Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Hier zit wel wat in, want de enige reden dat ik een koophuis wil is omdat de huur zo belachelijk hoog is en mijn maandlasten aanzienlijk lager zullen zijn met kopen (zelfs met onderhoud meegerekend). En omdat ik nog nooit een fatsoenlijke verhuurder heb meegemaakt. Anders zou ik prima mijn hele leven willen huren, vind het alleen maar chill dat het onderhoud op tijd voor me wordt ingepland en uitgevoerd en dat ik makkelijk weg kan wanneer ik dat wil.

dit geldt alleen bij sociale huur. Edit: oh oeps dat zei @Shaaar al.

2 likes

Ja klopt, wws-punten heet dat, woningwaarderingssysteem. Maar je zit al heel snel boven het aantal punten waarna je een woning in de vrije sector mag verhuren. En ja, alsof je als particuliere verhuurder dan een lagere huur gaat vragen ‘omdat je zo goed voor de wereld bent’. Particuliere verhuurders vragen gewoon de hoofdprijs.

Heel veel dingen worden meegenomen in die wws-punten. De lengte van je aanrecht, aantal kamers en m2, buitenruimte, de woz-waarde.

2 likes

De paradox die je noemt is een denkfout. Er is een algeheel woningtekort, zowel koop als huur. De 80.000 huurwoningen die erbij moeten in het midensegment, zijn niet opvulbaar door woningen uit de koopvoorraad die richting in te schuiven. Er moeten huurwoningen én koopwoningen bij. Door te verhuren creëer je dus geen extra woningen, waardoor je dus ook niet bijdraagt aan het oplossen van het tekort. De enige die dus daadwerkelijk wint ben jij. De rest verliest. Op de huurmarkt (want de belegger moet verdienen) en op de koopmarkt (want nog minder aanbod).

Ik heb de oplossing ook niet paraat. De enige serieuze lange termijn oplossing is een oplossing waardoor ook daadwerkelijk meer woningen ontstaan. Het liefst in handen van een door de overheid gereguleerde sector zodat bouwen niet winstgevend hoeft te zijn.

24 likes

Interessant, vind ik. Ik ben sowieso wel fan van hem / zijn programma geloof ik.

2 likes

Joepie ik ben ingedeeld bij een stembureau op 5 min wandelen :partying_face:
Ben echt benieuwd

9 likes

Ik ook een tijdje geleden, vond het best ingewikkeld haha. Ik had iets van 80% goed geloof ik maar in mijn gemeente kan je pas voorzitter worden met een paar jaar ervaring

1 like

Ik heb nooit meer iets gehoord over mn aanmelding als stembureaulid. Echt jammer :disappointed:

Ook geen voorlopige benoeming? Ik wacht nog op de uitnodiging voor de trainingen

Ik kreeg pas een mail dat ik niet nodig was :(. Misschien heb je dit ook in je spam folder?

@SuperCoolePinda nee ook niet! Helaas
@Noodle in spam ook niks maar ga er maar van uit dat ik niet nodig was. Jammer he!

1 like

Ik vond het ook lastiger dan verwacht! Uiteindelijk had ik 93 procent goed maar was blij dat ik de e-learning wel serieus had gedaan.

Mijn directe teamleden en ik hebben overigens met z’n vijven een stembureau ‘geadopteerd’ dus ik mag op verkiezingsdag mijn (toffe) collega’s weer een dagje zien op 1,5 meter. Laatste keer dat we elkaar hebben gezien was augustus en daarvoor maart. En we zijn ook nog ingedeeld op een cool stembureau. Maakt aanwezig zijn om 6.00 wat minder erg :upside_down_face:

10 likes

O ben erg benieuwd naar de e-learning nu!

En leuk idee. Doen collega’s van mij ook maar ik woon helaas als enige in mijn gemeente haha. Maar vind het ook leuk om nieuwe mensen uit de buurt te leren kennen

Ik hoop dat ik ook een vroege shift krijg voor de hele experience

1 like

Ik had ook een handleiding op papier gekregen, daar was ik heel blij mee en ook gebruikt als naslagwerk. Zijn toch best veel dingen die je moet weten, oa hoe je een stemlokaal coronaproof moet inrichten, welke vragen van de pers je niet mag beantwoorden, wat de taken en verantwoordelijkheden van alle stembureauleden zijn. Maar ik had ook 2 kansen om de toets te halen dus moet te doen zijn.

Ik heb me op V-day opgegeven met m’n collega’s in mijn werkstad maar voor de vervroegde verkiezingen in de eigen gemeente. Daar heb ik nog niks van gehoord, ben benieuwd of ze me nodig hebben.

1 like

Navalny moet 3,5 jaar de cel in. Je vraagt je toch af waarom hij is teruggekeerd naar Rusland :face_with_raised_eyebrow: arme man.

1 like

Hij keert terug naar Rusland omdat hij de dominantie van oligarchen en de corruptie in de politiek van Rusland aan de kaak stelt en omdat hij mee wil doen aan de verkiezingen (al jaren). Hij was nu in Duitsland om te herstellen van die vergiftiging en om dat uit te laten zoeken. Maar natuurlijk keert hij ook terug omdat hij Russisch is en daar woont met zijn familie en de Russische nationaliteit heeft.

Het is niet zo dat hij uit het niets vervolgd werd, gevlucht is en niet terug wilde keren maar uitgeleverd is of iets in die strekking.

6 likes

Ik kreeg de mail gisteren pas dus moet er nog naar kijken. Dacht dat het weinig zou voorstellen maar als ik jullie reacties lees moet ik misschien toch een beetje m’n best doen haha.

Dit is de eerste keer dat ik ga helpen en ik ben “extra stembureaulid” dus ben benieuwd

@Milkyway En ook omdat oppositie voeren vanuit het buitenland niet werkt bij de Russen. In de podcast van NRC van gisteren zeiden ze dat je in Rusland echt in het land moet zijn om ‘zichtbaar’ te zijn. Omdat Russen anders snel het idee hebben (gevoed door Putin natuurlijk) dat dit opruiing is door het kapitalistische westen in plaats vanuit Navalny zelf. Dus Navalny had geen keus eigenlijk, anders zou alles voor niets zijn geweest. En nu maar hopen dat het Russische volk zo erg in opstand komt, nu Navalny 3,5 jaar vast zit, dat Putin wordt afgezet.

5 likes

Dit denk ik niet. Al zou Navalny mee kunnen doen, ik denk niet dat hij meer stemmen zou krijgen dan Poetin/ zijn partij. Poetin wordt echt nog veel gesteund. Het helpt ook niet dat je hier vooral beelden en nieuws uit Moskou krijgt natuurlijk

Nee dat vrees ik uiteindelijk ook. Maar -komt deze meit weer met haar podcasts kennis :grimacing:- in deze podcast vertelt een Ruslandkenner dat er wel echt flink wat veranderingen aan de gang zijn. Zo is Putin aan de macht gekomen in een tijd dat het economisch heel slecht ging met Rusland en heeft Rusland zich wel omhoog gewerkt onder Putins bewind. Het valt te betwisten of dat echt allemaal door Putin zelf komt natuurlijk, maar daardoor is hij wel erg populair geworden in het verleden. Maar nu gaat het economisch weer slechter en dat vermindert Putin populariteit. Daarnaast is de jongere generatie, die nooit zelf heeft meegemaakt dat er een stijging in de welvaart was door Putin, veel meer Navalny gezind en daarvan komen er steeds meer op stemgerechtigde leeftijd. Ook heel belangrijk: hoe komt Navalny aan al die inside info over Putin voor zijn youtube filmpjes? Dat duidt er toch op dat poppetjes in de inner circle van Putin zich aan het bezinnen zijn. En ook wel terecht, want wat als er ooit een einde komt aan het regime van Putin? Dan wil je toch liever niet gevangen gezet worden.
Nou ja, dit gaf me toch weer een beetje hoop. Ik denk ook niet dat Putin al over 1, 2 of 3 jaar opdondert. Maar ik denk wel dat de Russen steeds onrustiger worden en Putins val uiteindelijk onvevrmijdelijk is. Al zal dat waarschijnlijk nog enige tijd duren.

8 likes

Dankjewel voor het linkje! En interessant dat je er zoveel over weet. Daarom vroeg ik me nog af, wat denk je van de rol van extreem rechts in dit verhaal? Zoals bijv Zhirinovsky? (Miisschien komt dat voorbij in de podcast?)