Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Nee ze krijgen een bepaald bedrag wat nog niet eens heel hun schulden plaatje is. En daarmee moeten ze maar hun schulden afbetalen.

Wat als eerste moet gebeuren is een welgemeende exuses. Ipv een " ohjaa heh dr is iets misgegaan ja"
Dr is namelijk niks perongeluk gegaan. Daarnaast vind ik dat de schulden kwijtgescholden moeten worden. En ze een grote schade vergoeding moeten krijgen. Dit is namelijk niet pas net aan de gang maar al TIEN jaar.

Jawel, 100% vergoeding van schulden en daarbovenop 25% van het totale schuldbedrag als compensatie voor het leed.
Ongeacht of je die 25% voldoende vind of niet, wat jij voorstelt gaat wel gebeuren.
Die eerste 30K is nu alleen om de eerste schulden zsm af te betalen. Blijkbaar was dit (uitbetalen + afbetalen) makkelijker dan direct kwijtschelden (geen idee waarom)

1 like

Het is een eerste voorschot, niet het totaalbedrag.

Neemt niet weg dat het leed onherstelbaar is, welke compensatie je er ook aan hangt. Opgroeien in armoede, huwelijken die kapot zijn, kinderen die niet konden studeren, psychische problemenā€¦

3 likes

Ja, dat is met geen geld op te lossenā€¦ hooguit iets te verzachten. Maar dat neemt dan weer niet weg dat dat geld wel moet komen en dat elke dag die het nog langer duurt een dag te veel is. Plus wat mij betreft verregaande consequenties voor de verantwoordelijken. Zowel eindverantwoordelijk (looking at you Rutte) en uitvoerend (mits achterhaalbaar)

Maar Grace, de meeste mensen deugen toch?

@kali het is sowieso een compleet gebrek aan creativiteit om als overheidsinstantie etnisch profileren als oplossing te zien voor fraude. Allereerst omdat woorden als bulgarenfraude, mocromaffia en zulks ons doen denken dat die gedragingen alleen maar in een bepaalde etnische groep voorkomen terwijl elke buitenlander gebruik kon maken van de systematiek van de Bulgarenfraude en je mij dus niet wijsmaakt dat het alleen Bulgaren waren. Als dat al zo was is de enige reden dat Bulgaren het lek in het systeem het eerst gevonden hebben. Het hadden ook Fransen of Engelsen kunnen zijn. Bulgarenfraude heel simplistisch uitgelegd: je inschrijven bij de gemeente met een vals huurcontract, daardoor legitiem burgerservicenummer krijgen, daarnee toeslagen aanvragen, toeslagen vooruitbetaald krijgen zonder controle, vervolgens maken dat je weg komt voor de controle. Er zijn tientallen andere en eerlijkere manieren te verzinnen om dit soort fraudeconstructies te vermijden (die overigens ook andere problemen zouden oplossen). Zoals: toeslagen direct uitkeren aan de huurinstantie/zorgverzekeraar, controleren vĆ³Ć³r uitbetaling in plaats van erna, je afvragen waarom het zo makkelijk was om in een gemeente met een huurcontract in te schrijven, accepteren dat elk systeem een mate van fraude zal kennen en 40 miljoen euro niet heel veel is. Maarja etnisch profileren is de makkelijkste manier om iets te doen. Vraagt niet om systeemveranderingen en bekt ook nog lekker naar de burger die is wijsgemaakt dat alleen Bulgaren misbruik maken van het systeem.

16 likes

Was gisteren ook een mevrouw in de talkshow die haar huis moest verkopen en daardoor alleen al 1 ton schuld overhield

Ja indd. Gaat de overheid die schulden ook vergoeden uiteindelijk, weet iemand dat?
Ik denk het nl niet. Ze zeiden ook over die 30.000 dat het voldoende moest zijn voor de meeste mensen, en als het meer was kregen ze dat later nog. Maar als iemand nu een ton schuld heeftā€¦ ik denk dat die mensen niks gaan krijgen omdat ze ā€œzelf hun huis hebben verkocht tegen een te lage prijsā€ ofzo, zal wel hun smoes zijn.

Hebben jullie ook de brief gelezen van gedupeerden en hun kinderen aan de staatssecretaris in juni?

Echt zo schrijnend. En dat zijn nog maar enkele gevallen.

3 likes

Ja maar alle mensen deugen hoor!!! Dus ligt niet aan de mensen maar aan :sparkles:het systeem :sparkles:

Edit: hahah oh kut lees nu pas de reactie van @Shaaar

3 likes

Ja eigenlijk heb ik er te weinig vertrouwen in dat iedereen krijgt wat diegene verdienen. Ik denk dat het bij die 30 duizend blijft en dat als iemand meer nodig heeft ofzo diegene dan door een nieuwe hell moet om dat te krijgen. Maar goed we gaan het zien.

1 like

Heb net even vol schadefreude wat van die 25 paginaā€™s correcties en vragen gelezen :two_hearts: blijkbaar kun je niet over Ć”lle onderwerpen ff snel een tegendraads stukkie typen voor de clicks!

2 likes

Ik vind de toon van die reactie ook goddelijk. ā€˜Mag ik je wijzen opā€™.

2 likes

Een kleine toevoeging die ik hier niet kan laten, niet specifiek op jou gericht. Besef: de bulgarenfraude was de motivator voor de losgeslagen fraudejacht. Het fraudebedrag: 4 miljoen euro, verdeeld over nog geen duizend Bulgaren, waarvan achteraf een deel niet eens echt frauduleus bleek. Op meer dan 2 miljard (!) euro aan uitgekeerde huurtoeslag. Ik ben niet goed met de hoeveelheid nullen, maar volgens mij praten we hier nog niet eens over 0.2 procent. Tegelijkertijd sluist google honderden miljarden door belastingparadijs Nederland om daar vervolgens nog geen 0.1 procent belasting over te betalen.

17 likes

Bizarre bedragen, daar kom je gewoon niet uit. En als het al lukt, heb je ook niets opgebouwd aan bezit of spaargeld.

Een paar dagen geleden deelde iemand hier al een stuk uit de Groene Amsterdammer (Kroniek van een jeune premier), maar ik heb net de podcast van de Groene hierover geluisterd (een gesprek met de auteur naar aanleiding van het essay) en dat vond ik ook echt een aanrader:

4 likes

Oh top Lilianne Ploumen voorgedragen als nieuwe lijsttrekker van PvdA, ik vind dat zoā€™n leuke vrouw!

40 likes

Ondanks dat ik ws niet op pvda ga stemmen vind ik dit een aanwinst voor de groep lijsttrekkers

9 likes

ahh wat een goed nieuws! ik vind haar zo ontzettend voortvarend en stabiel. heel tof dat ze lijsttrekker is. ik heb nog nooit pvda gestemd en wilde dat ook niet doen zolang asscher lijsttrekker was, ondanks dat ik zowel arib als ploumen onwijs goed vond. maar met ploumen als lijsttrekker is pvda nu een hele serieuze overweging.

15 likes

Ik twijfel nu serieus of ik toch niet PvdA ga stemmen door haar als lijsttrekker. Heb ik in het verleden wel gedaan, maar laatste jaren heel trouw GL.

1 like

Ik zat echt een beetje te wachten op wie de lijsttrekker zou gaan worden qua op wie ik zou stemmen dit jaar. Stem normaalgesproken ook nooit pvda maar dit jaar kwam ik er echt niet uit

1 like