Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Deze kwestie is al jaren bekend, dus nu opstappen is veel te laat. Ik denk dat dat een deel van ‘het gebrek aan nuance’ verklaart. Mensen zijn boos! Daarnaast worden er hier voor zover ik lees geen personen de vernieling in gewenst, maar er wordt geëist dat er verantwoordelijkheid wordt genomen en dat kan alleen op deze manier. De politiek in zijn geheel is geen persoon, dus het is logisch dat er mensen moeten vertrekken om hun verantwoordelijkheid te nemen.

1 like

Op welke opmerkingen doel je dan? Ik zie hier niks wat meer ongenuanceerd is als zwartjes of nest antillianen

6 likes

Ik ben heel benieuwd naar de oplossing die ze vanmiddag gaan aandragen in de tweede kamer

1 like

Wel een heel ander soort vragen dan bij de corona persco (gelukkig!)

3 likes

Rutte legt de keuze voor zijn lijsttrekkerschap bij de partij en dan mag de kiezer het bepalen, zoals verwacht.

Dit is toch ook het allerbelangrijkste? Gedupeerden hebben erkenning, de val wordt duidelijk gewaardeerd. Ja het is symbolisch, nee het zal niet structureel veel veranderen, maar als dit ermee behaald wordt, lijkt me dat al mooi.

Ja goed dat die journalist zo kritisch is

1 like

Daar is al wel iets over gezegd.

Ik begrijp je reactie maar je neemt genoegen met te weinig, vind ik, en dat komt waarschijnlijk omdat jij dankzij jouw privileges niks te maken hebt met deze toeslagenaffaire. (Dit klinkt harder dan ik het bedoel, neem dat alsjeblieft van me aan.)

Ik word graag gecorrigeerd als ik het verkeerd zie.

2 likes

Ja mijn opmerking was beetje suf, maar waar wordt het in dit topic problematisch dan? Dat vraag ik me oprecht af want ik zie het niet.

Wauw een beleid waarin heel erg veel mensen kei- en keihard hebben meegewerkt aan zeer ernstig institutioneel racisme nee die mensen zou ik echt absoluut geen verliezers noemen. Zelfs de paar mensen die wel persoonlijk zijn opgestapt komen hoogstwaarschijnlijk bijna direct weer op een andere topfunctie terecht zonder al te ernstige consequenties te merken. In tegenstelling tot de tienduizenden mensen van wie hun leven jarenlang geruïneerd is. Blijkbaar werkt de maatschappij niet zo vind ik echt veel te makkelijk, het is niet alsof dit allemaal passief buiten een heleboel mensen om is gegaan. Er zijn gewoon schuldigen, punt.

25 likes

Het vertrouwen dat deze mensen het kunnen oplossen is weg, dus ik vind het wel logisch dat ze moeten opstappen. Ik vind dit ook wel zoiets groots en het speelt zo heel lang, het kan bijna niet anders dan dat sommige leden van het kabinet hiervan wisten en niks deden. En dat vind ik wel echt iets kwalijks waardoor ik ook twijfel aan de integriteit van die personen.

Ergens is ons systeem wel raar, als je een fout maakt moet je meteen weg (er zijn bewindspersonen afgetreden om veel minder). Ook al ben je verder een capabel politicus. Maar dat ligt aan ons systeem, binnen dat systeem vind ik het logisch dat ons kabinet nu aftreedt.

Edit; en ik vind dit dus ook verder gaan dan een fout maken

2 likes

@Ivory Natuurlijk zijn die mensen nu hartstikke blij dat het kabinet opstapt. Dat is een overwinning. Maar de strijd is daarmee nog niet voorbij. Deze mensen zijn hun schuld nog niet kwijt, hebben hun baan niet terug, hun huis dat ze gedwongen moesten verkopen niet terug en alle tranen die hierover zijn gelaten zullen ook niet weggepoetst worden.

Het kon deels misgaan doordat al die dossiers bij ieder nieuw kabinet en iedere nieuwe ambtenaar niet juist werden overgedragen. Informatie ging verloren en dat is exact wat nu weer gaat gebeuren ben ik bang. Ja leuk, die compensatie, maar die beloven ze al sinds dit aan het licht is gekomen en ondertussen is nog maar een fractie van de slachtoffers gecompenseerd.

5 likes

Nee je hebt denk ik ook gelijk, het is te weinig gezien de ernst van de kwestie! Misschien ben ik te naïef of heb ik het inderdaad vanuit mijn eigen privilege benaderd, dat ik het in ieder geval al heel fijn vind dat er nu erkenning is.

Ook @KipTokTok, jullie hebben gelijk! Het is hiermee bij lange na niet afgedaan natuurlijk.

1 like

Ik denk niet dat dit leidt tot vertraging in de oplossing voor de ouders, het ambtenarenapparaat draait gewoon door en ik denk dat Van Huffelen ook nu ze demissionair is gewoon inzet op zo snel mogelijk compenseren (ook al snap ik ook niet waarom dat zo traag gaat). Dat beleid is niet controversieel dus er wordt gewoon keihard doorgewerkt.

1 like

Ik geloof wel in de goede wil hoor, maar er zijn al zoveel beloftes gedaan die niet zijn waargemaakt, dat ik dat pas geloof als de slachtoffers het echt op hun rekening hebben staan.

3 likes

Maar niemand zegt hier dat 1 iemand naar de tering moet hiervoor… Er word hier vooral gezegt dat dit vallen van het kabinet niet heel veel oplost. Het is hooguit een laffe exuses.

2 likes

Goh vind dit wel een hele lieve bewoording voor structureel ontkend en in de doofpot gestopt.

14 likes

Vragen over de coronacrisis terwijl het kabinet aftreedt om de toeslagenaffaire vind ik zo opmerkelijk. Natuurlijk ergens snap ik het wel, want men zal daar vragen over hebben. Maar in deze hele speech is het werkelijke beestje - snoeiharde racisme - niet bij de naam genoemd. En dan hoor ik Rutte zeggen dat hij niet wil dat er ambtenaren worden beschadigd. Sorry, maar hoe dan? Ik kan het niet goed verantwoorden op het moment want ik luister nog live mee, maar ik vind dit heel wrang. Privilege is showing.

5 likes

Wat een gelul deze persco

3 likes

Rutte is in dit soort situaties echt koning heel veel lullen maar niks zeggen.

1 like