Ja, het was een serieuze vraag, die we hier toch gewoon kunnen bediscussiëren, @Xiomara? En Asscher een kundig vakman noemen is niet extreem, @Shaaar, het hoeft ook niet jouw mening te zijn. Over de 20 jaar die hij in de politiek heeft gezeten, heeft hij op mij een kundige indruk achtergelaten. En ja, in dit dossier is hij een van de spelers en verantwoordelijken die fouten hebben gemaakt.
Ik ben het eens met iedereen dat deze affaire een afschuwelijke zaak is, en dat het onrecht aangedaan aan duizenden mensen voor vele jaren, niet had mogen plaatsvinden. Maar ook wat @Koffiebroodje aangeeft, er is hier veel meer mis dan alleen een aantal personen die nu al dan niet gedwongen gaan aftreden.
Alle Tweedekamerleden die achter ieder relletje aanlopen en regelgeving maken /goedkeuren om wettelijk alles te kunnen bestraffen, waardoor we regels krijgen die tegen gewone burgers gebruikt kunnen worden. Rechterlijke macht die moet oordelen volgens de letter van deze wet, maar geen oog kan/mag hebben voor de menselijke maat, (dit tot het niveau van de Raad van State). Overheidsinstellingen die de regels keihard uitvoeren, zodat we ambtenaren krijgen die het over âafpakjesdagâ hebben, of het niets is. Het zijn niet de fouten van een paar individuen, maar van een systeem dat we met zân allen hebben laten ontstaan. Daar moet iedereen verantwoordelijk voor nemen.
Kortom we zitten in een maatschappelijke crisis, die veel verder gaat dan de aftredende politici (Asscher is niet de laatste, denk ik). En los hiervan speelt er een andere crisis, Corona. Ik kan goed leven met het argument dat iemand hier politiek verantwoordelijkheid voor moet nemen. En ook dat anderen het moeten en kunnen oplossen, maar dat kopstoot weer tijd.
Ik weet ook niet de goede oplossing, maar mijn onderbuik zegt me dat we een onstabiele tijd tegemoet gaan in dit land. Ik lees heel graag jullie argumenten en andere meningen.