Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Klopt inderdaad, ben ik ook met je eens en ik kan me voorstellen dat het oneerlijk voelt als je het van zo dichtbij meemaakt.

Helaas zijn er veel verschillende soorten bureaucratische situaties (onderdanen, mensen met geen, 1 of meerdere nationaliteiten, vluchtelingen, asielzoekers, andere migranten zoals studenten, statushouders en uitgeprocedeerden, re-migranten, onderdanen in het buitenland, diplomaten, wanneer is verblijf langdurig?..) en is het heel moeilijk om gronden te vinden waarop je kunt zeggen ‘die wel en die niet’ en om dat af te bakenen. Zoals ik zei vind ik belasting betalen niet zo’n sterk argument, maar ik kan me voorstellen dat deze situatie invloed heeft op hoe je je ‘thuis’ voelt in een land en hoe je naar de toekomst kijkt.

Vind dit een goed artikel waar duidelijk in word wat de Europese Unie toch wel belangrijk maakt. En een interessant uitgangspunt over waarom we nooit eigenlijk zeggen dat we Europeaan zijn.

7 likes

Nee denk het niet vanwege de crisis. Maar ik vind het gevoelsmatig sowieso een beetje makkelijk als ze nu wel aftreden. Over twee maanden zijn er toch al verkiezingen dus ik krijg dan het idee dat ze zelf denken dat ze er wel makkelijk mee weg komen.

1 like

ik vind dit wel een interessant stuk, had hier verder nog helemaal niet over gehoord/gelezen (maar dat ligt waarschijnlijk aan mij)

2 likes

Huh, verrassend. Maar zeer terecht!

6 likes

Ik ben benieuwd of dit ook wat zegt over de sfeer in het kabinet over wel/niet aftreden. Daarnaast, wie moet het nu gaan doen voor de PvdA? Ploumen? Ik vraag me af of ze verder een geschikte lijsttrekkerskandidaat hebben.

Edit: overigens vind ik het wel bijzonder hoe er druk is gezet op zijn aftreden als lijsttrekker en dit gelijk getrokken wordt met het aftreden van het kabinet terwijl straks een Rutte ook gewoon weer lijsttrekker wordt.

1 like

Ja? Vind je dat? Wat helpt het dan precies?

Wat ik zo moeilijk vind, is dat als bloedhonden azen van alles en iedereen op aftreden. Dan duurt er nog langer voordat de slachtoffers geholpen worden, en wie garandeert er dat nu een verandering in denken en wetten komt? En dat terwijl we in een andere crisis zitten, die heel erg veel mensen diep raakt. Ik maak me ernstig zorgen over deze ontwikkelingen. Asscher is juist een kundig vakman waar we veel aan zouden kunnen hebben de komende tijd, ik vind het een gemis.

2 likes

Is dit een serieuze vraag? Het is toch belangrijk om hierin de verantwoordelijkheid te nemen. Nu de rest nog.

Denk ergens wel dat er ook logica achter zit, peilingen gingen enorm omlaag. En ja tuurlijk zal het een gemis worden voor veel mensen. Maar genoeg capabele vrouwen (!) op de lijst die zijn stokje kunnen overnemen. Ze kunnen overigens nog tot 1 feb de lijst aanpassen dus ben wel benieuwd wat ze uiteindelijk gaan doen.

4 likes

Ik denk dat aftreden (en dan bedoel ik dat ze allemaal aftreden, want ik vind Asscher als lijsttrekker nu niet degene met de grootste verantwoordelijkheid) de enige manier is om enigzins Ă©cht eer te doen aan de ernst van de zaken. Ze zijn al 1.5 jaar bezig met de afwikkeling en over twee maanden wordt dit kabinet sowieso demissionair. Asscher blijft tot aan de verkiezingen gewoon Kamerlid. Zo groot zal de vertraging niet zijn. Ik vind Asscher in deze context een kundig vakman noemen ook echt extreem. Een kundig vakman als je niet tot de slachtoffers behoort. Dit zijn letterlijk de mensen die dit met hun kundigheid hebben laten gebeuren he?

6 likes

Ploumen is wel een goeie toch?

Ik denk trouwens niet dat er nog meer gaan aftreden. Asscher heeft zich opgeofferd, dan is er zogenaamd nu boete gedaan en kan de rest weer door.
Het zou mij in elk geval verbazen als er nog meer gaan.

1 like

Waarom zou het langer duren? Hij was toch niet de enige die hieraan werkte? Waarom zouden anderen hier niet mee doorgaan?

Hij is niet onvervangbaar en de enige die dit kan, er zijn meer kundige vakmannen of mensen die dat kunnen worden. Ook al vind je dat hij een kundig vakman is dan past het toch juist bij dat statuut om fouten te erkennen en plaats te maken? Hij zit daar niet omdat hij Lodewijk Asscher is maar omdat hij een deel van de stemmers vertegenwoordigd en dat niet op een goede manier gedaan heeft. Die mensen stel je dan toch teleur, hij heeft naast ouders en gezinnen in die affaire schade toebrengen ook zijn kiezers en partij schade toegebracht. Kritiek kwam ook zeker vanuit zijn partij, niet van bloedbanden (bloedhonden?).

2 likes

Ja ik ben wel gecharmeerd van het werk dat Ploumen doet maar ik denk niet dat ze echt een stemmentrekker is. Maar ja, zelfs de beste stemmentrekker kan ik deze verkiezingen weinig doen voor een partij als de PvdA denk ik.

————

Overigens is dit een goed artikel voor iedereen die de verantwoordelijkheid ook vooral bij het kabinet legt. Ook de Kamer is tekort geschoten, er werd volop meegestemd met problematische wetsvoorstellen. Het zou ze sieren om eens een spiegel voor te houden.

4 likes

Ja, het was een serieuze vraag, die we hier toch gewoon kunnen bediscussiëren, @Xiomara? En Asscher een kundig vakman noemen is niet extreem, @Shaaar, het hoeft ook niet jouw mening te zijn. Over de 20 jaar die hij in de politiek heeft gezeten, heeft hij op mij een kundige indruk achtergelaten. En ja, in dit dossier is hij een van de spelers en verantwoordelijken die fouten hebben gemaakt.

Ik ben het eens met iedereen dat deze affaire een afschuwelijke zaak is, en dat het onrecht aangedaan aan duizenden mensen voor vele jaren, niet had mogen plaatsvinden. Maar ook wat @Koffiebroodje aangeeft, er is hier veel meer mis dan alleen een aantal personen die nu al dan niet gedwongen gaan aftreden.

Alle Tweedekamerleden die achter ieder relletje aanlopen en regelgeving maken /goedkeuren om wettelijk alles te kunnen bestraffen, waardoor we regels krijgen die tegen gewone burgers gebruikt kunnen worden. Rechterlijke macht die moet oordelen volgens de letter van deze wet, maar geen oog kan/mag hebben voor de menselijke maat, (dit tot het niveau van de Raad van State). Overheidsinstellingen die de regels keihard uitvoeren, zodat we ambtenaren krijgen die het over ‘afpakjesdag’ hebben, of het niets is. Het zijn niet de fouten van een paar individuen, maar van een systeem dat we met z’n allen hebben laten ontstaan. Daar moet iedereen verantwoordelijk voor nemen.

Kortom we zitten in een maatschappelijke crisis, die veel verder gaat dan de aftredende politici (Asscher is niet de laatste, denk ik). En los hiervan speelt er een andere crisis, Corona. Ik kan goed leven met het argument dat iemand hier politiek verantwoordelijkheid voor moet nemen. En ook dat anderen het moeten en kunnen oplossen, maar dat kopstoot weer tijd.

Ik weet ook niet de goede oplossing, maar mijn onderbuik zegt me dat we een onstabiele tijd tegemoet gaan in dit land. Ik lees heel graag jullie argumenten en andere meningen.

2 likes

Je noemt Asscher verantwoordelijk, dit is verantwoordelijkheid nemen voor je eigen fouten. Mede onder zijn leiding zijn mensen de vernieling in geholpen en hij wist dat. Er is in ieder geval genoeg reden om aan te nemen dat hij het had moeten weten. Niet naar die kennis handelen is onbehoorlijk bestuur. Dan hoor je er niet meer te zitten en wat mij betreft hoor je dan zeker niet de kans te krijgen om
nog een periode, mogelijk zelfs in een zelfde soort functie door te gaan. Hoe goed je de rest ook gedaan hebt.

We gaan daarnaast sowieso een instabiele tijd in. Of Asscher daar wel of niet bij is zal niet heel veel uit maken denk ik.

2 likes

Ik baal wel van Asscher hoor. Had eigenlijk graag weer PvdA en specifiek Asscher gestemd deze ronde maar nu ben ik wel heel benieuwd wat ze gaan doen. (Even naast dat ik het terecht vind dat hij verantwoordelijkheid neemt, waar is de rest?? Straks weer allemaal lekker op Rutte en Hoekstra stemmen, landgenoten?)

11 likes

Ja same. Ik vind het goed dat Asscher is afgetreden maar tegelijk baal ik wel heel erg. Ik weet nu ook niet zo goed waar ik op wil gaan stemmen.

7 likes

Ja maar Rutte lacht zo lief

4 likes

Asscher is gewoon totaal niet serieus te nemen als een van de verantwoordelijken voor de toeslagenaffaire. Hoe kun je nog op iemand stemmen die stelt zich in te zetten voor een sociaal Nederland, maar die tegelijkertijd niet heeft ingegrepen toen hij zag hoe families geruĂŻneerd werden onder zijn verantwoordelijkheid?

Aftreden is dan niet meer dan logisch, dus ik ben blij dat hij nu in ieder geval die verantwoordelijkheid neemt.

2 likes

Ja vind je dit lief?

image

6 likes

Morgen is er een ministerraad, ben benieuwd of ze van mening gaan veranderen op het moeten we aanblijven vraagstuk. Moet wel zeggen dat ik daar echt moedeloos van wordt, dat de steun voor Rutte en de VVD als grootste partij gewoon niet lijkt af te nemen. Alsof zij immuun zijn voor verantwoordelijkheid. Alles in dit land wijst toch aan dat hun politiek niet echt succesvol is geweest de afgelopen drie termijnen. Of zijn er zoveel rijke mensen die profiteren van deze chaos?

18 likes