Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Zoals onze Spaanse Hilaria Baldwin?

11 likes

Hahahha

Vind het ook zo mooi om te lezen dat die Amerikanen niet snappen dat de meeste Spanjaarden (als in mensen die al meerdere generaties in Spanje wonen) geen POCs zijn. Ze bleven maar met Brown people komen.

Like, heb je ooit een Spanjaard gezien? Het Spaanse elftal? Fucking groot deels is blond en wit en gewoon tata die in de zon woont hoor.

Maargoed ze schijnen ook te denken dat Sicilianen/Italianen/Grieken niet gewoon wit af zijn.

10 likes

Dat van Hilaria Baldwin heb ik helemaal gemist.

Niet blond haar blauwe ogen, van nature bruin haar, bruine ogen maar eerder gemiddeld Zuid-Europees uiterlijk. Als je mensen wel op die manier kan beschrijven.

Amerikanen zijn sowieso te ver doorgeslagen. In tegenstelling tot Europese hondeneigenaren beginnen ze ook steeds geobsedeerder worden met het afnemen van DNA testen bij honden. Misschien is dat soms handig als bij een bepaald ras vaker bepaalde gebreken voorkomen (of je bent gewoon nieuwsgierig), maar is het verder echt belangrijk om op social media te delen dat je asielhond 399494949% Corgi, 36646464% Huski 94949494% Pekinees is.

1 like

Nog even my 50 cent over dubbele nationaliteit icm identiteit: ik denk dat je geen paspoort nodig hebt om iets als deel van je nationaliteit te zien. Ik heb bloed van 2 nationaliteiten, maar maar 1 paspoort. Hoewel ik dat vroeger jammer vond omdat het me “cool” leek om ook een ander paspoort te hebben, zie ik het nu meer als dat ik geen paspoort nodig heb als bewijs van mijn identiteit.

Ik ben het ook wel eens met iets wat iemand hier zei, dat als je een tijd (jaren of decennia zelfs) in een bepaalde land woont, dat dat misschien wel je recht om in je land van herkomst te stemmen zou moeten vervallen. Mijn vader woont hier al 50 jaar en kon nooit hier stemmen, maar wel in zijn geboorteland. Dat vind ik allebei vreemd. Hij heeft uiteindelijk, na 45 jaar, ook zijn nationaliteit veranderd hiervoor.

Er werd hier ook het voorbeeld genoemd van een Amerikaan die in Nederland woont. Ik zou dat net zo vreemd vinden als iemand na 25 jaar in NL even naar Amerika gaat om te stemmen. Je maakt geen deel uit van die samenleving, dus ik vind het dan ook niet logisch dat je wel mag stemmen. Ik zou het wel logisch vinden als je dan wel hier mag stemmen. Wat mij betreft staan die dingen los van elkaar eigenlijk.

2 likes

Maar de vraag is dus; maak je daadwerkelijk geen deel uit van de samenleving en wie zijn wij om voor een ander te bepalen of je dat doet? Het is zo wel erg zwart wit. Ja, je kan twee nationaliteiten hebben en nooit in een van de twee landen zijn. Andere uitsterste: één natonaliteit hebben en voor een deel van de tijd in een ander land zijn waar je je óók thuis voelt. Als je in dat tweede geval (je voelt je op twee plekken thuis) beide nationaliteiten hebt vind ik het echt niet raar dat je daar ook stemt? En what if? Wat is nou echt het gevolg waar men dan zorgen over heeft? Dat er een zeer kleine groep mensen meebeslist over de staat van een land waar ze zich blijkbaar zo aan verwant voelen dat ze hun stemrecht willen gebruiken? (Want anders doe je die moeite echt niet. Volgens mij zijn er ook vrij weinig mensen die daadwerkelijk ook in het land van herkomst stemmen). Zijn we ook zo boos over Nederlanders die in het buitenland wonen en hier stemmen?

3 likes

Ja ik snap idd dat dat twee nationaliteiten gedoe in Nederland nou nooit gaat om iemand met een Frans paspoort ofzo. Is gewoon een smerig stokpaardje. Maar ik vind het ook geen raar idee dat je alleen stemt waar je woont en belasting betaalt. Ik heb zelf net 5 jaar in een ander Europees land gewoond waar ik ook belasting betaalde, maar ik stemde in Nederland (als ik me op tijd in Den Haag aanmeldde dan). Dat vond ik best gek, want ik had te maken met de wetten en politieke beslissingen in het land waar ik woonde. Maar daar had ik dan weer niks over te zeggen, terwijl beleid in Nederland dus weer niet echt over mij ging. Mijn vader mag dus ook al 40 jaar niet in Nederland stemmen maar wel in zijn moederland (doet ie niet, om diezelfde reden eigenlijk). Ik vind stemrecht iets heel praktisch ipv een identiteitskwestie en het is ook gek om ergens te stemmen waar de gevolgen van die stem jou concreet weinig doen.

21 likes

Ik vind dat @grace heel goed uitlegt wat ik bedoel.

Ik ben het hiermee eens (als in: de praktische kwestie van stemmen waar je woont) en tegelijkertijd kan het me gewoon echt heel weinig schelen dat er een kleine groep mensen is die de behoefte voelt om ook in een ander land te stemmen. Maar is ook een stukje eigenwijsheid denk ik omdat ik elke poging om daar iets in te veranderen zie als een poging om een specifieke groep nederlanders te raken.

3 likes

Ja het is feitelijk ook niet ons probleem als Nederlanders in het buitenland op vuilbekken stemmen natuurlijk. Er zullen ook Amerikanen vanaf hier op Trump stemmen ofzo. Eigenlijk zou ons probleem eerder kunnen zijn dat we niet willen dat in het buitenland wonende Nederlanders hier stemmen :joy:

Als we nou eens onderzoek doen naar wat Nederlanders in het buitenland stemmen en zij veelal pvv/fvd stemmen, kan ik me ineens helemaal achter dit standpunt scharen😉 (kom er net achter dat dat 1 miljoen Nederlanders zijn. Vet veel)

3 likes

Deze export Hollander heeft haar linkse complot tijdens de tweede Kamerverkiezingen stug doorgezet! Laat de Telegraaf het niet horen!

3 likes

Hierover: Je was wel van plan weer in Nederland te gaan wonen, toch? Misschien had beleid in Nederland op dat moment niet echt betrekking op jou, maar in de toekomst dan weer wel. Verkiezingen gaan dan misschien wel over de komende vier jaar, maar daaruit voortkomend beleid kan veeeeeel verder reiken (om nog maar niet te spreken over de politiek zelf).

Stel je voor, ben je ff een paar jaar weg en dan is opeens alles naar de klote gestemd. Geloof dat je bij terugkomst echt wel gevolgen merkt van wat er tijdens je afwezigheid is veranderd. Zou mooi kut zijn als je daar nul invloed op hebt mogen uitoefenen.

Daarom zou ik ook niet helemaal fan zijn van alleen in het land waar je woont stemmen.

Snap verder het punt over dat stemrecht iets praktisch is ipv een identiteitskwestie wel absoluut.

Maar van de andere kant, waarom moeten wij hier lijden onder het beleid waar pensionado’s die permanent vertrokken zijn naar Benidorm voor stemmen?
Er is geen ideale oplossing denk ik.

2 likes

Plannen kunnen veranderen, en tegen de volgende verkiezing kun je weer een heel andere regering hebben. De eerste keer dat ik stemde eindigden we met een kabinet CDA, PVDA, ChristenUnie :joy:. Bovendien kun je in hetzelfde land blijven wonen en binnen een paar jaar in een heel andere situatie zitten wat je stemgedrag beïnvloedt. Ik vind het idee dat je stoel warm gehouden moet worden omdat je mss wel terugkomt niet zo’n goed argument voor het stemrecht voor mensen die niet in een land wonen.

1 like

Ik vind het ook raar dat mijn man hier hartstikke veel belasting betaald en al langere tijd werkt maar pas kan bepalen wat er met zijn belastingcenten gebeurt als hij Nederlander wordt. Terwijl hij vorig jaar nog wel in land van herkomst heeft gestemd toen we op vakantie waren, waar hij verder niks mee te maken heeft.

Ben het wel met je eens qua stemmen, maar ik vind het belasting betalen niet zo’n sterk argument want je betaalt toch ook belasting omdat je gebruik maakt van de sociale voorzieningen (ik neem aan dat hij wel in Nederland verzekerd is?), het onderhoud van (water)wegen en elektriciteitsnetwerken, het ophalen van het vuilinis, openbare orde en veiligheid, etc.? En niet direct om te stemmen?

1 like

Nouja, je betaalt belasting voor al die dingen, maar de politiek betaalt grotendeels waar dat belastinggeld heen gaat. Als de politiek besluit om geen wegen meer te onderhouden, de sociale zekerheid af te schaffen en van het belastinggeld alleen nog maar goudstaven uit te delen aan iedereen met een Nederlands paspoort kan de man van Nefertiti daar niks tegen doen, maar betaalt hij wel mee.

10 likes

Dat klopt, al lijkt dat scenario mij onwaarschijnlijk en heeft zowel de belastingbetaler als de niet-belastingbetaler daar last van. Zoals ik al schreef ben ik het ook eens met dat het goed zou zijn dat mensen in zijn situatie zouden kunnen stemmen, maar ik vind het belastingargument altijd zo beperkt omdat de hoogte van je belasting afhangt van je inkomen uit betaald werk waardoor je een scheef beeld krijgt. Moet de stem van iemand die meer belasting betaalt dan zwaarder meetellen? En mogen mensen die geen of weinig belasting betalen (door allerlei redenen) dan niet stemmen? Ik vind de combinatie stemmen + belasting niet zo logisch.

Ik heb er verder geen sterke mening over, maar kan me wel voorstellen dat het anders is in een land met een enorm grote diaspora. Kijk als er een handjevol Nederlanders in verre oorden stemt doet dat weinig.

Maar neem Turkije, er zijn miljoenen die vanuit het buitenland mogen stemmen. Alleen al in Duitsland 1,5 miljoen mensen, in Nederland een paar honderdduizend, in Amerika, buurlanden, etc etc. Uiteindelijk zit je dan met een significant aandeel in de stem. Is een tijdje geleden dat ik me hier mee bezig hield, maar T was iets van 3 miljoen expat stemmen op 60 miljoen totaal.

Uiteindelijk bepalen die mensen dus wel mee, maar stemmen ze op een land dat ze alleen op vakantie meemaken en waar ze de dagelijkse realiteit (steeds zwakkere economie, lage koopkracht) niet hoeven meemaken. En vaak trekt de diaspora de boodschap van populisme/nationale trots extra omdat ze in hef land waar ze wonen vaak meer de outgroup zijn.

Kan me wel voorstellen dat Turken in Turkije dat echt heel kut vinden, dat mensen die er niet wonen en/of gewoon weg kunnen wanneer het slecht gaat, zo’n vinger in de pap hebben.

11 likes

Het gaat niet om de hoeveelheid in euro’s natuurlijk. Ook mensen die hier een uitkering hebben en geen Nederlands paspoort hebben, maar wel zicht op langdurig hier wonen mogen van mij mee stemmen. Maar als ik erover nadenk in deze specifieke situatie is het gewoon raar dat hij hier lang wil blijven én jaarlijks duizenden euro’s meebetaald aan een beleid waar hij niet over mee kan stemmen.

1 like