Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ik vind de discussie omtrent dubbele nationaliteiten altijd enigszins vergelijkbaar met kinderen laten opgroeien met meerdere talen. Spreken de kinderen thuis (deels) een taal van een Islamitisch land dan is het zeiken geblazen, maar als het Portugees en Nederlands is, hoor je er niemand over.

3 likes

Het ding is dat de PVV die regel wilt om turken en marrokanen te zieken. Maar met die regel zijn er veel meer gedupeerde.

1 like

Laten we niet vergeten dat er ook landen zijn die het niet toestaan dat je afstand neemt van je nationaliteit.

1 like

Volgens mij zijn er idd landen waar als je die nationaliteit afzegd dat je dan niet meer zo makkelijk dat land in komt. Je zou dan moeten kiezen tussen stemmen in het land waar je woont of nooit meer naar je familie kunnen.

Gemeenteraadsverkiezingen mag je wel stemmen waar je woont (tenminste, wij kunnen dat hier) maar nationale verkiezingen niet. Terwijl dat is waar je juist stemrecht voor wil.

Wij stemmen straks dus ook in Nederland voor de nationale verkiezingen terwijl we er helemaal niet wonen. Ben ook wel meer in tune met de Nederlandse politiek, maar eigenlijk zou het logischer zijn ja dat ik kan stemmen waar ik woon en het dus relevant voor me is.

1 like

Er zijn ook landen die het absoluut niet toestaan dat je afstand neemt van hun nationaliteit. Ben je in dat land geboren, heb je voor de rest van je leven die nationaliteit. Op de IND website kan je per land kijken bij welk land je de nationaliteit behoudt (https://ind.nl/Nederlanderschap/Paginas/Afstand-nationaliteit.aspx). Zo kan je geen afstand doen van bijvoorbeeld de Iraanse, Syrische, Marokkaanse identiteit. Van sommige nationaliteiten kan je wel afstand doen, maar zorgt dit inderdaad voor problemen met het inreizen, volgens wat ik hoorde valt Indonesie daaronder.

1 like

En wat als je bijvoorbeeld wel 2 nationaiteiten hebt maar alleen mag stemmen in het land waar je op dat moment meer dan bijv een jaar woont. ( ik noem even een jaar zodat je niet bijv tijdens de verkiezings periode even naar je familie gaat om dan te kunnen stemmen)

Maar hoe zie je dit precies voor je? Want ik heb als geboorterecht een nationaliteit gekregen waar ik letterlijk geen afstand kan/mag nemen. Ik spreek de taal van dat land niet eens en ben er hooguit 20 keer op vakantie geweest terwijl ik in Nederland ben geboren, me hiermee identificeer, ik hier belasting betaal en stem.

5 likes

Is het daar niet gewoon zo dat mensen geboren met een nationaliteit waar ze geen afstand van kunnen doen pech hebben?

1 like

Ik denk eigenlijk dat de PVV met dat standpunt komt niet persee om het stemmen zelf. Maar meer van dat er bepaalde landen zijn waar zij tegen zijn (Bijv Marokko ) waarbij je Marokkaanse nationaliteit opgeven geen optie is/voor een hoop gedoe zorgt Waardoor er veel mensen genoodzaakt zijn om dan toch weer terug te gaan. Of in een land te wonen waar ze dan verder niks te zeggen hebben. Ik denk dat het hele stemmen zelf de PVV weinig uit maakt haha.

Maar al zou dit standpunt van een andere partij komen vind ik afschaffen te simpel gedacht. Dubbel stemmen kan idd voor chaos enzo zorgen. Maar zomaar afschaffen ook.

2 likes

Zoals hierboven ook genoemd is het inderdaad ‘raar’ met het stemrecht, dat zou moeten zijn in het land waar je woont. Ons Nederlands kind kan dan dus niet stemmen in ScandinaviĂ«, ookal voelt ze zich Scandinavisch en is ze er opgegroeid. Maar wel in Nederland, ookal woont ze er niet. Tenzij ze haar Nederlandse nationaliteit dus opgeeft. Dus wij zeggen precies hetzelfde wat betreft stemrecht.

Maar nationaliteit is meer dan stemrecht natuurlijk, zoals ik hierboven ook zei. Het is ook een deel identiteit. Als zij in Scandinavië wil stemmen omdat ze er (tijdelijk) woont en er is opgegroeid, hebben wij, als Nederlands stel wat dan bijv in Nederland woont, geen kind meer met Nederlandse nationaliteit, ookal is ze ook in Nederland opgegroeid, en is zij heel die identiteit kwijt.

1 like

dit klinkt echt gezel ja, heel overtuigend :thumbsup:

Dat terugveroveren ja, my goodness

En tbs afschaffen, why?

Sorry had even de memo gemist dat Nederland is overgenomen door een buitenlands leger

1 like

Ik zie dat er al best wat gezegd is. Voor mij (ik kan overigens geen twee nationaliteiten krijgen) gaat het voornamelijk om identiteit: ik voel óók Surinamer net als dat ik me Nederlander voel. Ik heb daar heel veel familie. Een deel van mijn familie heeft er ook bezit (huis etc) waar ik gebruik van kan maken. Ik identificeer ook met die cultuur, ben benieuwd naar de ontwikkeling van het land, wil mijn roots wil kennen en sluit terugkeer nooit volledig uit. Suriname heeft ook een regeling waarbij je niet de nationaliteit hebt, maar wel een aantal voordelen krijgt (vrij reizen, lange verblijfsduur, kunnen werken) Daar heb ik ook een beroep op gedaan.

Daarnaast: ik heb nog nooit een serieus argument in de discussie tegen dubbele nationaleiteit heb gehoord. NĂłg nooit. Elk argument komt voort uit vormen van vreemdelingenhaat. Het gaat vaak over loyaliteit en politieke bemoeienis, maar heeft allemaal hetzelfde gevolg: het beperken van de autonomie voor personen met een niet westerse migratieachtergrond (want het gaat bijna nooit om dubbele nationaliteit van twee westerse landen) om zelf te bepalen hoe ze zich tot hun moederland verhouden. (Edit: waarachter het idee schuil gaat dat zij geen goed Nederlander zijn als zij zich in grote mate verbonden voelen aan het moederland)

@grace ik vind het dus ook meer dan prima als landen zeggen: geen twee nationaliteiten. Het is internationaal denk ik ook vrij ingewikkeld. Ik vind alleen dat nationaliteitsdiscussie in Nederland (net als veel andere zaken) wordt aangevlogen om een bepaalde onbewuste haat voor vreemdelingen goed te praten. Want waarom zou iemand die twee nationaliteiten heeft hier eigenlijk niet mogen stemmen?

17 likes

Ik denk dat dit gewoonweg niet kan omdat je te maken krijgt met de regels van andere landen, waar Nederland verder natuurlijk niks over te zeggen heeft.

Ik heb twee nationaliteiten en het zou voor mij echt heel problematisch zijn als er ineens gezegd wordt ja mensen met dubbele nationaliteiten mogen niet stemmen. Ik heb er zelf nooit voor gekozen om een dubbele nationaliteit te hebben, heb geen enkele affiniteit met de tweede nationaliteit en ben zelfs nog nooit in het land geweest. Maar ik kan er geen afstand van doen, omdat dat gewoon simpelweg geweigerd gaat worden bij de ambassade.

4 likes

Ohjazeker wel. Mn beste vriendin heeft dr hele jeugd in een dorp gezeik gehad als ze Portugees sprak Ipv Nederlands. Was toch te ‘exotisch’ hoor.

Helemaal mee eens. Ik verbaas me erover dat het nergens gaat over mensen ZONDER nationaliteit en statenlozen die dus wel in een land leven en mee de geschiedenis bepalen maar geen aanspraak kunnen maken op enige vorm van sociale zekerheid, laat staan dat ze mee mogen beslissen wat er gebeurt in een land waarvan ze door het gebrek aan nationaliteit ook nooit kunnen vertrekken. Die mensen ‘bestaan’ formeel ook niet in systemen dus hun problemen en de omvang daarvan is moeilijk in kaart te brengen.

1 like

Een vriendin van mij is deels Portugees en die ondervond daar geen last van. We hebben het daar wel eens uitgebreid over gehad, maar schijnbaar is het in de ene omgeving wel okĂ© en elders toch te ‘exotisch’ (ik wil dat woord echt uitroeien). Ook nog wel eens een gesprekje gehad met leerlingen die thuis Frans spraken, maar dat is dan ook al weer anders denk ik omdat het vaak een schoolvak is. En misschien ook wel dat een hoge SES bij die Franse leerlingen een rol speelt. Ze groeien op in een hoogopgeleiden bubbel.

Ik denk dat het verschil zit in iemand die deels Portugees is (en verder Nederlander? Dus wss eruit ziet als een standaard wit Nederlands meisje) en iemand die Braziliaan en niet geheel wit is.