Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ik zit zelf in de bijstand en het is echt zo.

Ik heb twee banen maar verdien nog steeds niet genoeg dus ben van ze afhankelijk. Werk 6 dagen in de week maar ze gooien er zo nog een sollicitatieplicht van 5 brieven per week bovenop.

Ook inderdaad al dat gecontroleer, echt niet leuk. Heb ook twee fietsen in de garage staan, wordt ook een ding als ze op controle komen. Eentje is mijn oude fiets, die houd ik want heeft een rekje, de ander is eentje die ik gratis heb gekregen omdat de oude het niet goed meer doet. En ja, dit had ik indd moeten melden.

1 like

Vind het echt heel rot voor je dat je buiten de financiele stress en vele werken ook nog bezig moet zijn met zoā€™n kleine onbenullige dingen als een extra fiets :heart:

7 likes

Ik vind het ook zo raar dat er vaak wordt gedaan alsof mensen lekker ā€˜profiterenā€™ in de bijstand. Alsof ze ervoor kiezen om elke maand net (niet) rond te komen of gewoon helemaal niet. Dat je daar bovenop ook nog zo wordt gecontroleerd. Ik denk dat bijna niemand een bijstandsuitkering verkiest boven een baan en dat het alles behalve een pretje is om afhankelijk te zijn van een bijstandsuitkering.

15 likes

Maar allerlei aftrekposten voor je belasting gebruiken is gewoon slim zijn met geld! Geld en regelingen van de overheid gebruiken is alleen profiteren als je arm bent :+1:t2:

16 likes

Haha ja al die fiscale constructies zijn allemaal geen probleem, maar die 100 euro zorgtoeslag die iemand teveel krijgt moet tot de laatste cent terug worden betaald.

5 likes

Echt heftig van die vrouw met de boodschappen. Het ergste is nog dat dit 1 geval is wat in het nieuws is gekomen maar er waarschijnlijk wekelijks dit soort zaken zijn :disappointed:

1 like

Precies met deze dingen heb ik zelf ook te maken. Je kan wel een uurtje naar een verjaardag waarom kan je dat uurtje niet werken? Je kan toch enveloppen gaan vouwen want dat kost geen energie. Beter dan een uitkering krijgen blabla. Probeer maar altijd te denken dat deze mensen niet verder kijken dan hun neus lang is en dat de mensen die dichtbij staan wel beter weten. Maar het is en blijft pijnlijk.

Denk wel dat er bij een bijstandsuitkering wel vele strengere regels zijn dan bijvoorbeeld een ziektewet uitkering. Maar ook met een ziektewet uitkering is het maar moeilijk rondkomen en is er vaak hulp nodig. Zo jammer dat er zulke consequenties aan vast hangen.

3 likes

Mooie campagnevideo heeft Code Oranje gemaakt!

3 likes

Ik lees in het Parool dat die vrouw in de bijstand al in 2019 tegen die ā‚¬7000 in beroep is gegaan. Ik vind het zo pijnlijk dat zij nu al meer dan een jaar leeft met een voor haar van haar leven niet terug te betalen boete. En geen enkele instantie die haar tegemoet wil komen en de rechter die zegt ā€˜nee hoor mevrouw dit mag niet u moet betalenā€™. Dan ga je toch denken dat je gek bent.

Stel je voor dat je die boete in de bus krijgt man.

En:

21 likes

Weetje wat ik ook niet goed snap, dat de gemeente geen goedkopere woning voor haar heeft. En waarom kwam ze niet in aanmerking voor de voedselbank? Die zijn er voor als je niks meer over houd na al je vaste lasten.

Dit kan toch gewoon niet. Schandalig is het!

Volgens mij zit er een maximale periode verbonden aan gebruik maken van de voedselbank. Ook zoiets kroms :+1:t3:.

1 like

Omdat er nog honderdduizenden anderen op zoek zijn naar een betaalbare woning.

En misschien dacht die vrouw ā€œals mijn moeder boodschappen voor me doet hoef ik niet naar de voedselbank waar anderen die echt niemand hebben meer behoefte aan hebbenā€. Of was ze daar te trots voor. Of kwam ze net niet in aanmerking omdat ze te veel overhield daarvoor :woman_shrugging:t3:

Who knows en wat maakt het uit. Als je in de bijstand zit heb je geen keuzevrijheid, je mag niks doen wat jou in geld uit te drukken voordeel oplevert en anders moet je dat melden en word je gekort.

5 likes

Als je structureel niet kan voorzien in je levensonderhoud dan is de overheid aan het falen. Een voedselbank is een instantie voor noodhulp, dus ik snap wel dat dat na een bepaalde tijd ophoudt. Als je geen boodschappen kan betalen omdat bijvoorbeeld je bijstandsuitkering te laag is die uitkering dus te laag, dat moet de overheid fiksen en dat soort structurele issues ga je niet oplossen met mensen de rest van hun leven gratis boodschappen te geven. Dus ik snap wel dat een voedselbank zegt joh als dit langer duurt dan x periode dan moet de gemeente maar eens goed kijken naar het beleid en deze mensen verder helpen om ze een langetermijnperspectief uit deze situatie te bieden want dan gaan hier grotere dingen mis.

8 likes

Haha dit is space!!

Edit mooie stunt van ze. Krijgen ze direct meer views dan normaal. Lame

Goed punt! Zo had ik er nog niet naar gekeken.

1 like

Hierop voortbordurend sprak ik maandag iemand die de kledingbank Dordrecht runt.
Zij komt iedere dag bij ons langs de weggeefkast om kleding eruit te halen en helpt me dan ook vaak met opruimen.
Ze vertelde me dat ze hier 6 dagen per week mee bezig is, nou volle toewijding voor je zaak dus.
Op vrijwillige basis!! Er is gewoon niemand die bedenkt goh als iemand een kledingbank in onze stad wil openen moeten we Diegene misschien ook een salaris bieden, echt van de zotte. Waarom is al het onmisbare werk onbetaald!!

9 likes

Ja het is natuurlijk sowieso eigenlijk van de zotte welk groot deel van het werk bij hulpverleningsinstanties door vrijwilligers wordt gedaan. Maar denk niet dat we van de huidige overheid veel meer hoeven te verwachten.

6 likes

ā€œDat moeten al die mensen die in de bijstand zitten maar gaan doen. Doen ze ook nog eens wat voor het geld wat ze krijgen van MIJN belastingcentenā€¦ā€

Ook zoā€™n achterlijke opmerking vind ik dat.

Ik vind het sowieso achterlijk dat er ontzettend veel betaalde banen vervallen die allemaal maar opgevuld moeten worden met en door vrijwilligers.

Ohhh weet je nog toen in Den Haag, die man die afval opruimde als baan, ontslagen werd en dat toen moest gaan doen ter compensatie van zn uitkering!
Ik word gewoon weer woedend als ik eraan denk.

1 like

https://www.ad.nl/economie/honger-dreigt-in-de-rijkste-stad-op-aarde-zonder-voedselbank-zouden-mensen-sterven-van-de-honger~a9ca9a97/

Maar ook dit is echt van de zotte. Hoe kan zoiets? Ik denk echt dat we als land/EU niet teveel op Amerika moeten willen lijken hoor.

1 like