Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ja, als je een uitkering hebt mag je alleen droog brood en ranja, het is niet de bedoeling dat je ook nog wel eens plezier hebt!

2 likes

Ik denk dat de mensen die snitchen en de mensen die verontwaardigd zijn over zulke berichten niet dezelfde mensen zijn.

Daarnaast is dit bericht wel een heel schrijnend geval en heeft het (daardoor?) veel aandacht gekregen op social media. Maar er komen wel veel vaker zulke verhalen in de media hoor, als je even zoekt op NOS of NRC vind je genoeg artikelen.

Maar sowieso is dat bmw-verhaal niet echt te vergelijken met de vrouw uit het nieuwsartikel toch? Iemand die amper rond kan komen en €7000 moet terugbetalen omdat haar moeder een keer per week haar boodschappen haalt, tegenover iemand die 40 uur per week werkt en daarnaast een uitkering ontvangt. Ik vind het niet heel vreemd dat daar verschillend op wordt gereageerd.

10 likes

Oh nee, ik herken dat totaal niet eerlijk gezegd en noemde dat gekscherend omdat die Ferrero’s steeds opduiken in dit gesprek.

Edit
In letterlijke zin herken ik het niet trouwens; in figuurlijke zin heb ik het wel gehad over een situatie waarbij ik het dan weer wel herken, al zet die persoon geen Ferrero’s op tafel. :stuck_out_tongue:

Ik begrijp best waar mensen vandaan komen met het misgunnen, tis echt een moeilijk proces om los te laten.
Ik zie het bij mensen op m’n werk die niet meerdere gratis koffies durven te vragen omdat ze niet die persoon willen zijn, mensen die geen koffie willen doneren omdat andere mensen die dan drinken die ook geld konden hebben, een weggeefkast waar mensen oordelen over anderen die er wel echt veel spullen uithalen, etc.
En vooral dat laatste is echt pittig mindset werk. Ik merk het bij mezelf ook dat ik lelijke gedachtes heb over mensen die (voor mijn gevoel) zonder te kijken een hele tas met spullen meenemen uit de weggeefkast. Een soort neerkijken op de hebberigheid van anderen terwijl ik die dingen zelf niet wil.
Het is zo extreem geinternaliseerd om maar bescheiden te zijn terwijl niet iedereen het voorrecht heeft om bescheiden te zijn.

(ik had bv een bezoeker die 10€ weekgeld had door een foute investering, terwijl die ook rookte en 2 katten had en bij de voedselbank niet naar binnen kon door z’n scootmobiel waardoor die daar ook geen keuze had maar een vastgesteld pakket kreeg)
Het recht op keuze lijkt compleet te vervallen zodra je in armoede leeft.

8 likes

Ik denk dat we sowieso het idee een beetje los moeten laten dat een biecht liken gelijk staat aan het ermee eens zijn. In mijn geval ben ik het er niet mee eens dat iemand een ander snitcht, vreemdgaat of weet ik wat voor biechten er normaal staan, maar ik vind het wel een ‘goede’ biecht en dus geef ik een like.

Dat deze zaak nu zoveel ophef krijgt is natuurlijk goed, maar er zijn zoveel van dit soort gevallen en in de basis ligt het probleem bij die achterlijke, mensonterende controles. Het is in 99% van de gevallen al erg genoeg dat mensen in zo’n situatie zitten dat ze bijstand ontvangen. Dat we het als maatschappij dan ook nog nodig vinden om te checken waar de boodschappen vandaan komen etc vind ik zo schokkend.

6 likes

‘We’ en ‘men’ etc is toch gewoon om iets algemeens te beschrijven? Ik dacht dat ik een samenvatting van het gesprek tot nu toe had gegeven maar blijkbaar voldoet deze niet voor jou, wellicht ook niet voor anderen - dan zit ik ernaast.

Edit
Ik vind het wel bevreemdend dat het merendeel hier zich niet lijkt te herkennen in het algemene beeld over de Nederlandse mentaliteit dat werd beschreven door @Shaaar en @Lemongrab bijvoorbeeld. Alleen ik en @Kusjessoldaat beschrijven volgens mij situaties waarin we aangeven het ‘misgunnen’ te herkennen. Hoe moet ik dat opvatten? Zijn we op dit forum allemaal uitzonderingen op dat beeld?

1 like

Ik weet niet hoor maar ik vind het gewoon hetzelfde. Het is een ‘goede’ biecht vanwege de daad toch.

3 likes

Ik word misselijk van dat verhaal over de uitkering en de boodschappen. De participatiesamenleving faalt.

De grootste criminelen blijven bijvoorbeeld ongestraft. Dit gaat dan over witteboordencriminaliteit.

Uitkeringsfraude per jaar is dan 150 miljoen. Zo veel wordt er in elk geval teruggevorderd.

De schade van sommige financiële affaires loopt in de miljarden. Ze benoemen in het artikel een voorbeeld dat 30 miljard heeft gekost.

Gerda met haar boodschappen hoeft wat mij betreft net zoveel verantwoordelijkheid af te leggen als de financiële instellingen die aan witteboordencriminaliteit doen. Of de miljardairs die belasting ontduiken.

Ik kan hier echt heel boos om worden haha.

2 likes

Ja ik vind dat ook een beetje onzin eigenlijk. Dingen die ik moreel verwerpelijk vind ga ik echt niet liken omdat het een ‘juicy’ biecht is. Als iemand zou biechten dat ie een vuurpijl in de kont van een kat heeft gestoken zou dat ook een ‘goede biecht’ zijn want een stuk schokkender en schaamtevoller dan ontbijten met chocoladekoekjes maar dat ga je toch niet liken. Ik niet althans.

8 likes

Maar dat is nu toch juist het probleem, dat wij ons nu verbazen en verontwaardigd zijn over de instanties die niet het totaalplaatje zien en dat er dus iemand naar ons idee onterecht wordt bestraft, terwijl wij hier wel denken het totaalplaatje van de dure auto + uitkering te zien? Ik denk dat we in beide gevallen niet genoeg weten om daarover te oordelen.

Edit: Het gaat over de vergelijking van iemand die iets vermoedde op basis van wat zij zag en aannam en ging klikken en een persoon die in beeld is bij meerdere instanties, werd gekort, dit ging aanvechten en door de rechtbank in het ongelijk werd gesteld. Daar zijn meerdere procedures aan vooraf gegaan en niet zomaar een handtekening op een middag, er hebben hier vele mensen naar gekeken. Zelfs nu de toeslagenaffaire volop in het nieuws is gebeurt dit, een keten van mensen die zich blindstaren op mogelijke fraude, protocollen volgen en geen individuele verantwoordelijkheid durven te nemen want ‘het systeem’.

2 likes

Ik krijg spontaan weer zin om links te gaan stemmen in maart

4 likes

Ik heb altijd zin om links te stemmen in welke maand dan ook

40 likes

Hee @LizzyBennet is ook links! Haha @Penny_Lane ik ga dit nu bij elke like denken

2 likes

Haha ergens ben ik beledigd dat het niet allang duidelijk was dat ik links ben :broken_heart:

6 likes

Haha ja was het al wel voor mij hoor op basis van mijn posts die je geliket hebt!

1 like

Ehm ja bij welke van 17 Belgische overheden moet ik daarvoor zijn?

9 likes

Nee zo zie ik het niet, maar dat is alleen mijn persoonlijke reden. Hoe andere mensen liken weet ik niet. Ik zie het meer als ‘ja ik snap wel waarom je dit een biecht vindt’.

Maar deze discussie is toen in dat topic ook al gevoerd volgens mij, dus ik zal er hier niet over doorgaan.

Citaat

Is alleen verdacht als je ze van de ambassadeur hebt gekregen!

2 likes
1 like

“Als je 50 euro krijgt voor je verjaardag, of een fiets, of als je drie keer per week bij je moeder eet. En als je het niet meldt, schendt je de inlichtingenplicht en word je automatisch aangemerkt als fraudeur.” Zelfs als iemand per ongeluk de inlichtingenplicht schendt.

Ik wist dit niet en vind het echt heel heftig. Dat is toch geen leven meer als bijna alles gemeld moet worden.

14 likes