Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Goed punt.

‘Een onderzoek naar aanleiding van een signaal van Het Inlichtingenbureau.’

Echt what the fuck man, leven we hier in een of andere dystopische Kafkaroman ofzo. Zit er dan zo’n inspecteur die vrouw met haar bijstandsuitkering van nog geen 1000 euro per maand te volgen in zijn autootje met verrekijker in haar dagelijks leven inclusief al haar relaties en familie om wee je gebeente! je erop te betrappen dat je fucking moeder een keer boodschappen voor je doet. Fucking hel ik word hier zo teringkwaad van. Wat een zielig kutland met je vvd-regering, richt je pijlen eens op de echte boeven man. Te triest voor woorden gewoon.

35 likes

Ik vroeg me bij het lezen vooral af wat die inlichtingendienst inhoudt. Is dit de inlichtingendienst die ook anonieme tips aanneemt? Dat je belt: ‘Joe, mijn buurvrouw krijgt elke week boodschappen van haar moeder’. Of zou de tip anders geweest zijn maar lastig te bewijzen, waardoor ze tijdens hun onderzoek uitkwamen bij dit verhaal? Zo veel vragen.

1 like

Ja zeg maar de fbi voor de grootste criminelen van dit land: mensen die in de schuldhulpverlening zitten maar cote d’or op tafel hebben liggen voor de visite terwijl ze dat toch nooit kunnen betalen dus ze moeten wel frauderen voor 3 euro van mijn belastingcenten!!

Edit maar even serieus, er wordt daadwerkelijk aan spionage gedaan, ook om te checken of mensen niet stiekem samenwonen bijvoorbeeld dus als ze haar huis in de gaten hielden kan het best zijn dat ze die moeder daar elke week met een boodschappentas naar binnen zagen gaan. Hoeft niet per se een tip geweest te zijn.

13 likes

Vond dat ook zo raar en ook zoveel mensen zullen boodschappen krijgen van bekenden, ouders, de voedselbank, ga je die ook allemaal terug laten betalen? Vind in dit geval de boete ook totaal niet in overeenstemming met het ‘delict’ ook nog. Bijna 10.000 euro terugbetalen

2 likes

Ik deed 7039 gedeeld door 156 (aantal weken; drie jaar x 52 weken) en dan kom je op ongeveer 45 euro per week aan boodschappen. Dat is gelukkig dan weer geen absurd hoge schatting, daar had ik ‘ze’ helaas ook wel weer voor aangezien. Dat ze dan een weekbedrag van 70 euro hanteren. Maar ja, het blijft krom, hoewel het blijkbaar juridisch te verantwoorden is.

Ja, ik herinner me dat de reacties toen wel anders waren dan nu. Was het een vergelijkbare situatie?

Door dit soort praktijken schaam ik me soms dat ik ambtenaar ben. Werk niet voor een gemeente en ook op een vakgebied wat hier niks mee te maken heeft maar wel voor ‘de overheid’. Hopelijk neemt iedereen z’n verontwaaring mee in het stemhokje straks.

Uh, ja, ik kan de betreffende post wel linken alleen ik weet niet hoe netjes dat is aangezien het bewust in het biechttopic is geplaatst.

Edit
Een gloednieuwe BMW dus itt wat wekelijkse boodschappen.

https://www.forumfeminarum.nl/t/het-opbiechttopic-zonder-omg-reacties-5-deel-1/15102/5130

1 like

Oke dat bedrag van die boodschappen is dan nog tot hier aan toe, maar je gaat hier bovenop toch verdomme geen boete van 3000€ opleggen aan iemand die dat echt. niet. kan. missen

2 likes

Zou dat al genoeg zijn ja? Want het had natuurlijk ook gekund dat haar moeder boodschappen deed die ze zelf betaalde. Op basis waarvan ga je in godsnaam zo’n heel onderzoek starten? Echt zoiets knulligs als een moeder die regelmatig met een boodschappentas langskomt, of moet er dan meer aanleiding zijn?
Hoe dan ook vind ik het echt bizar en heel treurig dat we zo met mensen in de bijstand omgaan.

Je moet ook regelmatig bankafschriften overleggen, zodat ze kunnen zien waar je je geld aan uitgeeft.

1 like

Het is erger. Er wordt dus ook bij je thuis gecontroleerd. In dit geval kwamen ze er (las ik ergens) achter doordat ze boodschappen van Albert Heijn had staan waar ze zelf geen boodschappen deed. Maar het kan dus ook zijn: twee tandenborstels hebben, een paar schoenen dat een stuk kleiner of groter is dan jouw maat, een vriend die te vaak langskomt en zijn auto dan voor de deur zet.

Vind het zo walgelijk. De bijstand wordt al jaren en nog jaren lager, terwijl het huidige bedrag eigenlijk al 200 euro te laag is om een huishouden van te voeren. Kortom: je kán er niet van leven. We vinden in Nederland sinds enkele jaren dat je je op je netwerk moet beroepen als dingen misgaan of het zelf oplossen, máár als je dat doet op manieren die financieel uit kunnen mag dat ook weer niet. Nog een tikje erger: 7000 euro is niks. De ambtenaar die hiermee bezig is kost waarschijnlijk meer dan hij of zij in een jaar ophaalt. De rechtszaak en het beroep dat hier over gevoerd is kost aan het eind van de rit meer. Als we ook maar half van de kracht die nu op bijstandszaken staan op belastingontduiking of iets zetten halen we met 1 grote vis een veelvoud van die 7000 euro op. Het is zo’n misselijkmakend systeem.

Edit: ik las ook zo’n tweetje: dezelfde fracties die de jubelton (100k voor je eerste huis krijgen) willen, zijn de fracties die regels optuigen zodat je geen tas boodschappen meer mag ontvangen in de bijstand. Als je rijk bent vinden we dat je dat in Nederland zo makkelijk mogelijk moet kunnen doorgeven, maar andersom.

45 likes

Ik word echt verdrietig van dit topic. Vluchtelingen die nergens terecht kunnen en aan hun lot (op de zee?!) worden overgelaten, de overheid die bepaalt of jouw moeder boodschappen voor je mag halen of niet. Wat een *@#!$%^ wereld leven we in.

5 likes

Nou er is in ieder geval genoeg ophef geweest om er “opnieuw naar te kijken”

6 likes

Ik denk dat de reacties toen vooral gingen over het gedrag van de poster (inspelend op steun voor voorkomen van onrechtmatige verdeling van middelen uit het sociale vangnet) en niet wat dat met iemand doet die afhankelijk is van alle hulp (sociale vangnet of mensen uit eigen omgeving) waar het nu over gaat. Wel opmerkelijk, want de post was gebaseerd op persoonlijke aannames van iemands bezit en dat is nu juist waar mensen hier verontwaardigd over zijn.

Ik vind dit echt zo’n walgelijke gang van zaken. Wat voor een fucking NSB’er ben je ook als je de gemeente ‘tipt’ over zoiets. :face_vomiting::face_vomiting::face_vomiting:

Zoals hierboven al gezegd kunnen ze het geld dat ze in die ‘sociale rechercheurs’ steken beter gebruiken om de bijstand daadwerkelijk op een niveau te krijgen waarbij mensen waardig kunnen leven.

1 like

Nouja niet zo opmerkelijk dat daar minder ophef over was want het was het biechttopic waar dat niet toegestaan is. Al kan ik me herinneren dat er alsnog wel wat kritiek op kwam. Maar veel mensen houden om die reden hun mond daar.

1 like

Wow ik ben echt even schocked over dat mensen trots zijn op dat ze een ander hierover verradenđŸ˜± 230 likes ook

10 likes

Ja echt naar dit. Bah