Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Meh, wappies zijn volgens mij vooral mensen met veel praatjes. Ik zie ze niet snel een heel plan beramen. Ze weten niet eens de realiteit/feiten van onzin te onderscheiden :rofl:

9 likes

Maar bij criminele ga ik vanuit dat er enkele slimmerds zijn. Ik bedoel wat wil je in godsnaam bereiken met het ontvoeren van de premier? Het levert eerder kopzorgen op

Daarom dacht ik aan wappies, die zijn te dom om het te overzien

Ontwrichten van de samenleving (en dus meer speelruimte creĂ«ren), aantonen dat je machtiger bent dan de politiek, angst zaaien, etc. Criminele organisaties hebben veel meer “baat” bij zo’n belangrijk target dan wappies die een punt willen maken.

15 likes

Op zich had je laatst nog twee coronawappies die een molotov door het raam van een journalist gooiden. Ik denk dat ze net zo goed in staat zijn tot gestoorde dingen

Vind het ook gek dat hier zo’n ‘wappies zijn tot niets in staat beeld hangt’. ‘Ze’ hebben al een tiental keren met echt grote groepen gedemonstreerd, beïnvloeden het publieke debat en er zitten echt wel behoorlijk intelligente mensen tussen. Ik zou het niet zo makkelijk onderschatten.

5 likes

Kan me bijna niet voorstellen dat wappies de middelen hebben om zoiets te kunnen voorbereiden of ĂŒberhaupt uit te kunnen denken, de intelligente wappies kunnen hopelijk wel bedenken dat zo’n plan volledig zinloos is. Wat willen ze doen, Rutte gijzelen voor afschaffing coronapas?

Volkert van der G was toch ook best een wappie als we het langs de maatstaf van nu leggen?

3 likes

Zeker. Denk dat een deel van wat we ‘wappies’ noemen (is eigenlijk een veel te vage koepelterm) ook gewoon mensen in een radicaliseringsproces zijn en radicalisering en extremisme volgen elkaar nog wel eens op.

14 likes

Nou iemand die elke dag op straat loopt/fietst doodsteken kan iedereen met slechte wil he? Denk dat je onderschat hoe ver sommige mensen/‘wappies’ al zijn in hun beeld dat de maatschappij waarin wij leven “niet echt is”/“een complot is”, er hoeft er maar eentje bij te zitten die niks te verliezen denkt te hebben


Als je onder Wilders’ tweet (dat niemand het verdient bedreigd te worden) kijkt, zie je al heel veel mensen ‘goedpraten’ dat Rutte dit en dit en dit en het misschien ergens verdient. Dat radicaliseert echt razendsnel.

4 likes

Ja je hebt gelijk, Volkert is idd ook zo’n voorbeeld. Als je eenmaal in zo’n bubbel zit, blijf je ook steeds meer informatie krijgen die je ideeĂ«n ondersteunen, het wegzetten van die mensen helpt denk ik ook niet mee, die kloof die dan gecreĂ«erd wordt, wordt enkel groter
Ik onderschat best wel snel de wappies, omdat ik geen extremisten ken, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze er niet zijn

Interessant, maar ook wel echt gevaarlijk eigenlijk

1 like

Maar in dit artikel wordt toch duidelijk gezegd dat de georganiseerde criminaliteit hierachter zit. Dus speculeren of wappies wel/niet tot zoiets in staat zijn lijkt mij niet echt nodig.

Wel echt heftig dat de georganiseerde misdaad zich nu zelfs richt op de minister president. Lijkt de laatste echt te gaan om intimidatie en machtsvertoon, dan om onder de radar te blijven zoals eerder.

2 likes

Eerder dit jaar werd bekend dat Corona complotdenkers wel degelijk zorgelijk zijn voor de nationale veiligheid. Ze wegzetten als lichtzinnige gekkies is onterecht. Hoe gekker je denkbeelden, hoe makkelijker je uiteindelijk in extremisme terechtkomt.

Daarnaast vind ik dat er op het forum een nogal eenzijdig beeld geschetst wordt van deze mensen. Dom en simpel. Zo vlak is het niet.

16 likes

Ik denk dat het ook een misvatting is dat ‘wappie’ gelijkstaat aan dom, dat is niet zo. De aantrekkingskracht van complottheorieĂ«n is niet zo zwart-wit en simpel

3 likes

Waarom is dat eigenlijk niet nodig? Mag je pas in gesprek over of een bepaalde beweging extremistische neigingen krijgt als ze die ook daadwerkelijk uitvoeren? Want het lijkt mij logisch dat je dan te laat bent. (Edit: Ik zeg dat ik ze ertoe in staat acht niet zomaar als proefballontje/speculatie overigens. Ik geloof oprecht en op basis van een beetje kennis dat we in een behoorlijk zorgelijke situatie zitten en het was geen reactie op het artikel, maar op de opmerkingen daarna).

1 like

Het is denk ik vooral wat @Shaaar zegt: ‘wappies’ is in de ogen van iedereen nu eigenlijk iedereen die anti-vaccin is en daar zitten heel veel mensen bij, die niet 1 groep zijn maar wel zo worden neergezet. In anti-Whatever bewegingen zitten vrijwel altijd radicale elementen die geheel anti-establishment zijn en dat zijn degene die tot geweld kunnen overgaan.

4 likes

Ik beweer ook niet dat het artikel niet klopt, als de veiligheidsdiensten zeggen dat het vanuit de georganiseerde misdaad komt ga ik er echt niet vanuit dat ik het beter weet.

Het ging om de claim dat ‘wappies’ te dom/ongeorganiseerd zouden zijn om gewelddadig/een dreiging te zijn, daar ben ik het mee oneens

4 likes

En als je door de dominante groep in de maatschappij niet serieus genomen wordt, is het ook best makkelijk om te radicaliseren, omdat je eigenlijk als het ware verstoten wordt en er toch niet naar je geluisterd wordt.

2 likes

Ah vind dit echt een mooie ontwikkeling naast het toenemende aantal zelfscankassa’s overal

36 likes

Je merkt ook echt dat mensen er behoefte aan hebben. Bij ons bij de supermarkt hebben we ook een caissiĂšre zitten die met iedereen een praatje maakt en bij haar staat ook vaak gewoon een langere rij omdat iedereen het zo gezellig vind.

5 likes

Bij dit soort berichten (maar ook bij bijv de moord op Peter R) vraag ik me af hoe het dan verder gaat na dit proces. Want stel dat Taghi levenslang krijgt, die gast gaat dat toch niet braaf uitzitten?

1 like

Taghi zou vast weer een ontsnappingspoging proberen. Maar dan. Je blijft voor de rest van je leven voortvluchtig

Net zoals Rutte. Wat ga je doen als het daadwerkelijk gelukt is? Een nieuwe premier krijgt Nederland wel en verder wordt Nederland nog strenger over de georganiseerde misdaad

Ik weet echt niet wat je ermee opschiet