Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Dit artikel stond in m’n startpagina en ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Ik vind het namelijk vervelend voor deze vrouw dat ze dat zo ervaart maar ik vind het wel goed dat deze uitzondering tot na 24 weken er is voor ernstige afwijkingen waaronder down in de UK. (Het gaat als ik het goed begrijp om abortus na 24 weken waarvoor elke uitzondering situaties zijn in het geval van ernstige handicaps).

2 likes

Hmm, lastig. Op zich hebben ze in uk het zelfde aantal semi verplichte echo’s (termijn en 20wk) en het aanbod van nipt. Een ernstige handicap zie je wel in dat termijn. Of je moet na een nipt een punctie ondergaan is dat ook bekend voor de 20e week. Snap dan ook wel dat een abortus na 24e week ver gaat. Mits het bv een fout geweest is in het zkh zoals zoek raken materiaal en pas in de 21e een 20 wk echo. Bovendien is het een syndroom van down een breed spectrum aan wat voor “afwijkingen” een kindje heeft. Van mild tot ernstig.

Overigens hoorde ik recent van m’n gynaecoloog dat er weliswaar vrouwen zijn die geen 20 weken echo doen. My God.

1 like

Ja ik dacht eerst okee maar nee, alleen het gaat om uitzondering na 24 weken en ik heb het idee dat iedereen die een zwangerschap wil afbreken vanwege down voor 24 weken weet of er down is.
Dus ik vraag me af hoevaak het überhaupt voorkomt. Maar ik denk wel dat het goed is dat die uitzondering er is want misschien kan je pas na een bepaalde tijd inschatten hoe erg het is? Ik weet dat niet.

@Vaiana ik zag dat je je post had weggehaald! Ik vond dat je een goed punt had hoor en ik begrijp ook dat down een spectrum is en dat de meerderheid niet leuk mee kan doen bij down met Johnny.

1 like

Ik kan mij voorstellen dat je bij een slechte 20 weken echo een counseling aangeboden krijgt en afspraak bij de kinderarts om het eea te bespreken en welke afwijkingen er al op de echo te zien zijn (bv hart afw). En dat dat wel even kan duren, maar als ik kijk naar mn schoonzus die bij 20 wk echo hoorde een kindje met ernstige spina bifida kregen ze alle counseling en afspraken binnen een week. Zo konden zij nadenken over hoe en wat.

Ik denk dat het percentage dat uiteindelijk een abortus overweegt na 24e week echt zeer nihil is. Niets voor niets heb je de komst van de nipt en een 13 wk echo waar je al behoorlijk veel kunt zien.

1 like

Ja volgens mij is het na een slechte 20 weken echo van alle kanten doorpakken vanwege die 24 weken grens en ook omdat het volgens mij sowieso hoe langer je wacht hoe vervelender het allemaal is.

Maar ik vraag me af als de rechters in de UK zeggen dat down geen reden meer is voor wat voor andere dingen ze de deur op een kier zetten.

2 likes

Damn

6 likes

En had Hugo dan ook niet allang moeten optyfen of Mark zelf

20 likes

Nou inderdaad zeg. Het is echt ongelofelijk dat Mark er nog wel zit

6 likes

Dat laatste vraag ik mij ook af. Want wat zie je niet op 20 wk echo en evt vervolgonderwijs ziet wat je plots bv op een 30 wk echo wel ziet.

1 like

Vind het echt bizar dat je in het kabinet nérgens kritisch op mag zijn en je nergens over mag uitspreken want anders krijg je ontslag??
Is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt volgens mij. Vind dat echt kwalijk.

11 likes

Damn er blijft zo heel weinig over van het demissionair kabinet. Zou het een strategie kunnen zijn van Rutte?

2 likes

Vanuit een kabinet snap ik deze beslissing wel, je moet toch allemaal achter het beleid staan, anders wordt het toepassen en de uitvoering wel erg lastig.

26 likes

Ze moet toch ook geweten hebben dat dit een vervolg kon zijn. Zou ze het niet bewust gedaan hebben?

4 likes

Is waar natuurlijk, maar ik ben dan wel benieuwd hoe dit besluit tot stand gekomen is - als het blijkbaar niet door haar gesteund werd. Dit is toch een soort politieke kamikaze actie. Misschien dat ze zich niet gehoord of serieus genomen voelde in de totstandkoming van dit besluit? Of zou het toevallig zijn dat vooral alle vrouwelijke ministers en staatsscretarissen het veld ruimen.

Ik denk dat dit kabinet inmiddels zo “op” is dat er heel wat interne conflicten zijn ontstaan. Normaal zou je dit in de ministerraad uitspreken en dan hoef je ook niet met alles eens te zijn (dat is natuurlijk onmogelijk met zoveel partijen lol) maar je gaat dan niet het beleid bekritiseren in de telegraaf. Dan wordt het moeilijk houdbaar.

1 like

Ik ben nu wel benieuwd of er ook gedoe is tussen Hugo en Mona, want ze blijft natuurlijk wel gewoon haar zetel behouden. Gezellig dan in het CDA :sweat_smile:

Ik heb niet zo veel met Keijzer hoor, maar zij was in het voorjaar ook vrij uitgesproken over de wijze waarop vrouwelijke ministers en staatsecretarissen in die ministerraad onderbroken werden en niet mochten uitpraten. Ben in elk geval benieuwd wat er aan interne conflicten nog naar buiten komt. Ik kan me sowieso niet herinneren dat iemand daadwerkelijk ontslagen werd eerlijk gezegd.

9 likes

Waar blijft dan het ontslag van bijv. Baudet? Die spreekt zich constant uit tegen de maatregelen. Of mis ik hier iets waarom het logisch is dat Mona Keijzer wel wordt ontslagen?

1 like

Mona is onderdeel van de regerende partijen, Baudet niet.

4 likes

Baudet is - goddank - geen bewindspersoon, maar gewoon kamerlid.

3 likes