Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ben wel benieuwd welk werk niet in 30 uur maar wel in 40 uur kan? Zegt toch alles over time management en taakverdeling?

Edit @MACdonalds in de zorg is fulltime al 36 uur, evenals ambtenaren. Ik denk dat je er gelukkigere werknemers hebt die minder vaak ziek of overspannen raken.

behalve voor artsen want als arts assistent heb je 38 uur + 10 uur onbetaald waarin je onderwijs zou moeten krijgen. veel artsen werken sowieso over en buiten werktijd. Artsen die ‘parttime werken’ aka 4 dagen, zitten dan alsnog op 40 uur. Voor verpleegkundigen is 24-28 vaak financieel aantrekkelijker met toeslagen en dergelijke, daarnaast is het fysiek veel zwaarder dus 36 uur is niet altijd haalbaar

3 likes

Hoeveel uur werk je nu? Gerekend met een baan die je in levensbehoefte onderhoudt, of dat nou naast een studie is of niet.

  • 0-11
  • 12-16
  • 17-24
  • 25-28
  • 29-32
  • 33-36
  • 37-40
  • 40+

0 stemmers

Is jouw baan uit te voeren in 30 uur?

  • Ja, makkelijk
  • Ja, met wat kleine aanpassingen in planning etc.
  • Ja, met grotere aanpassingen
  • Nee, dat is absoluut nier haalbaar (waarom niet?)

0 stemmers

2 likes

Dat is in veel sectoren wel juist het probleem. En als je mensen voor 30 uur hetzelfde moet gaan uitbetalen als voor 40 uur, dan kost het dus ook nog veel meer geld om iemand aan te nemen voor de resterende uren.

Ik denk zelf dat veel mensen veel productiever werken als ze ipv 8 uur per dag 6 uur per dag moeten werken. En dan heb je op een dag ook nog veel meer ruimte voor vrije tijd en sport.

Het ligt bij mij iig niet echt aan de aantal dagen, maar echt aan de hoeveelheid uren per dag.

4 likes

Waar ik werk werkt iedereen al 32 tot 36 uur. En er is al een zwaar tekort aan personeel. Ik vind het prima om minder te gaan werken hoor, maar dan zouden de openingstijden van waar ik werk ook aangepast moeten worden en dan heb je weer zeikende klanten en problemen met instanties etc omdat we dan te weinig open zijn(verplicht om een bepaald aantal uren per week open te zijn)

Ik heb 29-32 gestemd want mijn contract is voor 30 uur. Maar ik werkte er eigenlijk structureel boven. Morgen is mijn eerste werkdag na mijn zwangerschapsverlof dus ben wel benieuwd hoe het de komende weken zal gaan want ben nu een stuk minder flexibel.

Die zogenaamde deeltijdbanen, die voltijds gewoon niet langdurig vol te houden zijn, daar lijkt me dit heel goed voor. Is in het onderwijs ook zo. Nederlandse docenten hebben verhoudingsgewijs veel meer lesuren dan docenten in andere Europese landen Ă©n veel meer leerlingen per klas. Die werkdruk wordt nu gecompenseerd door op individuele basis op papier deeltijd te weken en nagenoeg voltijds uren te maken. Daarmee dwing je werknemers in financieel kwetsbare posities. En ja Sander Schimmelpenninck dat zijn inderdaad de beroepen waar veel vrouwen werkzaam zijn.
Herinner me nu weer, dat ik een paar jaar geleden gevraagd had of ik vrijgesteld mocht worden van mentoraat (veel overuren en mentaal soms erg belastend) omdat ik al meer dan 1 fte werkte. Dat kon echt niet. Later bleek dat twee mannelijke docenten wel vrijgesteld werden. Het argument: zij hadden er geen feeling voor en ik was zo goed met zorgleerlingen (let wel: niet eens onze kerntaak). Niet gek dat die mannen wel makkelijk fulltime konden werken en ik het behoorlijk zwaar vond. (Ben daar nu ook weg trouwens.)

6 likes

Dat denk ik ook, dan gaan mensen wel efficiënter vergaderen met elkaar. Ben alleen wel benieuwd hoeveel mensen dan structureel extra uren blijven maken.

Ken veel mensen die toch elke week meer uren maken dan hun contract (los van de sector) en denk dat gedrag niet zomaar verandert.

Ooit is toch ook alleen maar bedacht dat 36-40 uur per week werken fulltime is en dat dat ‘normaal’ is. Waarom kunnen we nu niet 30 uur gaan werken, is gewoon gewenning toch. Mja dat is voor veel mensen blijkbaar lastig

14 likes

Dit inderdaad, gewoon afgesproken. Schimmelpenninck beargumenteert dat we wel 40 uur moeten werken omdat we anders het allemaal niet meer kunnen betalen. Nou een beetje minder consumeren zou op allerlei gebieden veel meer zoden aan de dijk kunnen zetten. Daarnaast is de werklast niet eerlijk verdeeld. Sommige banen zijn veel zwaarder dan anderen. Het verplegen van oude mensen of het werken in een lasfabriek. Maar ik denk dat hij met zijn gepraat en gebladibla als baan zich daar weinig bij kan voorstellen.

3 likes

Er wordt ook heel snel voorbij gegaan aan onbetaald werk. Mensen die geen 40 u werken hebben tijd voor mantelzorg, vrijwilligerswerk, ondersteuning op scholen etc. Met mijn full time baan heb ik daar gewoon geen tijd voor maar zonder al die vrijwilligers zou de samenleving nog een heel stuk slechter draaien.

11 likes

Ja dit inderdaad, heel vroeger was zaterdag toch ook geen vrije dag (bij een “standaard” kantoor/schoolschema dan), ken echt nog mensen die op zaterdag nog les hadden, dat zaterdag en zondag het weekend is is ook maar een afspraak. Er zijn landen in Europa waar de standaard werkweek rond de 35 uur ofzo is, daar stort toch ook niet alles in?

1 like

Ik denk dat je daar wel een punt hebt. Als we naar een 30urige werkweek willen en dus minder druk op mensen, moeten we ook accepteren dat de hele ‘zsm-cultuur’ veranderd en dat dingen langer zullen duren.

Sommige mensen verwachten nu echt dat je een soort robot bent die altijd maar werkt of bereikbaar is. Ik krijg mails van klanten op vrijdagavond om 22:00 en dan op zondagavond weer of ik m’n mail gelezen heb en zsm wil reageren (over zaken die totaal geen zsm zijn). Of appjes met ‘ik weet dat het zondag is maar zou je misschien
’. NEE.

11 likes

Ben het helemaal met je eens, maar het is wel een beetje dubbel. Aan de ene kant worden ‘we’ lui/gemakzuchtig met boodschappen bezorgen, Gorillaz, eten bestellen, kleding etc. en aan de andere kant willen we minder uren werken en weer meer naar wat vandaag niet kan, kan morgen wel.

Of zou dit komen omdat al die gemakzuchtige dingen handig zijn met de hoeveelheid tijd die we nu kwijt zijn aan werken? Ik vraag me af of we dan wel echt meer tijd gaan besteden aan vrijwilligerswerk of nog steeds weinig.

1 like

Dit soort ideeën komen ook niet uit de lucht vallen he. Er zijn al bedrijven die experimenteren met het verkorten van de werkweek en een vakbond snapt ook echt wel dat als je dit in 2021 roept je waarschijnlijk in 2040 ergens settelt voor de middenweg. Ruim genoeg tijd om te bedenken wat dit in verschillende sectoren betekent en hoe het uitgevoerd kan worden. Lijkt me niet verkeerd om een beetje ambitieus in te zetten.

29 likes

Ik heb een contract voor 36 uur (ene week 40 en andere week 32) En heb daar bewust voor gekozen. Ik snap wel dat een werkweek van 30 uur heel positief kan uitpakken. Maar daar zullen dan idd wel consequenties aan zitten.

1 like

Ik denk dat het vooral de (al dan niet economische) gelijkheid tussen man en vrouw bevordert. Ookal leidt het niet tot meer vrijwilligerswerk, het leidt wel tot beter verdeelde zorgtaken en/of mantelzorg.

Zo heel lastig lijkt het me niet. Dat ene half uur dat je langer op kantoor zit ivm onbetaalde lunchpauze krijg je echt niet meer werk mee gedaan. Als je dat al includeert zit je al aan -2.5 u per week.

1 like

Het stoort me echt dat we na tientallen jaren falend beleid nog steeds inzetten op het weren van asielzoekers i.p.v. kijken naar hoe we ze kunnen ‘inzetten’ in onze samenleving. Klinkt heel kapitalistisch, maar daar zijn we toch zo goed in?

Nee, we kunnen de hele wereld niet opvangen maar de buurlanden en andere omringende landen steeds met alle shit laten zitten gaat zo nergens over. Die rare westerse arrogantie ook om die landen geld aan te bieden voor de opvang. Je kan niet alles afkopen uit gemak? Op een gegeven moment zitten die landen ook ‘vol’. Heel de tijd dat leunen op Turkije terwijl dat ook onrealistisch is. Al die muren en gesloten grenzen die het afgelopen jaar erbij gekomen zijn in Europa hebben als grote oorzaak die oneerlijke verdeling van vluchtelingen en falend Europees beleid voor de opvang.

Om nog niet te spreken over die pushbacks bij Griekenland. Dat is gewoon moord of op z’n minst doodslag als die mensen komen te overlijden? Meer dan ‘ons best’ kunnen we niet doen maar het is zo idioot hoe er met vluchtelingen omgegaan wordt nu.

Edit: Niet alleen nu, altijd al eigenlijk maar vind het nu extra schandelijk omdat we nu de kans hebben om terug te kijken naar hoe de boel uitpakte de afgelopen jaren en we leren niet? :woman_shrugging:

9 likes

Als je bijvoorbeeld op de receptie van een hotel werkt, dan zit je toch gewoon met de openingsuren? Als je dan 10 uur minder werkt moet die overige 10 uren gewoon de receptie bemand zijn. Ook winkels en kapsalons etc moeten de openingsuren gewoon de personeelsbezetting hebben. En chauffeurs die naar het buitenland rijden, buschauffeurs en zo? Ik zie gewoon niet hoe dat dan moet. En mijn collega’s die fulltime werken (basisonderwijs) kunnen echt niet hun werk in minder dan 40 uur doen. Kinderen zijn er gewoon 5 dagen.
Maar ik heb echt geen verstand van personeelsmanagement, dus wie weet denk ik veel te moeilijk.

1 like