Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ik hoop juist op een tegengesteld effect. Iedereen met meer dan twee actieve hersencellen zou toch moeten kunnen concluderen dat deze mensen totaal van het pad geflikkerd zijn?

Ik vind dat je deze treurige weergave van een deel van onze samenleving juist niet moet negeren. Dat komt, wat mij betreft, gevaarlijk dichtbij wegkijken dan wel ontkennen.

3 likes

Je kunt dit sentiment ook echt niet los zien van de context. Dit soort mensen haalt hun mening ook ergens vandaan en het idee dat ze dat ongestraft kunnen uiten inclusief genocide leuzen staat ook echt niet los van het feit dat er tegenwoordig kranten, talkshows en politici zijn die hierop lijkende boodschappen zonder enige schaamte de wereld in gooien. Als precies ditzelfde in mijn wijk gebeurt (jongeren die met veel bombarie de straat op gaan) word er gesproken van oorlogsgebied (letterlijke woorden van een agent die ik sprak), streng straffen, lik op stuk en noemt Rutte ze op nationale televisie tuig. En dan roepen deze jongeren nog niet eens op tot genocide. Dat de reactie nu milder is zegt alles over hoe deze types überhaupt bij het idee komen dat ze in hun recht staan.

15 likes

Ja, de context doet er absoluut toe en gedrag van politici verklaart ook zeker dat dit soort lui er mee wegkomen. Heeft iemand van een rechtse partij dit gedrag al veroordeeld?

Ik doel wel specifiek op de interviews die ik voorbij heb zien komen waarin mensen het gedrag ‘verklaren’. Laat die lui met hun vuurwerk vooral herkenbaar zien, dan ziet iedereen wat een belachelijk gedrag ze vertonen, maar niet daarnaast ook nog racistische shit op tv laten zeggen. Wat mij betreft trekken we dat concept breder op de NLse tv.

1 like

Heumensoord (bij Nijmegen) wordt nu ook weer opgebouwd. Normaal alleen opgebouwd om militairen te huisvesten tijdens de Nijmeegse Vierdaagse maar nu dus om Afghaanse vluchtelingen op te vangen. Hoop wel dat het, ondanks dat het van die tijdelijke tenten zijn, het er een beetje huiselijk uit ziet en enig comfort biedt.

Dan ben je alle achaamte wel echt voorbij, als je een sector die al 1,5 jaar amper geld kan verdienen en een week geleden nog groots geprosteerd heeft vraagt om gratis op te treden :sob:

(Los van alle aversie die ik sowieso al hebt tegen creatieven die gevraagd worden om gratis te werken)

1 like

Hoezo bepaalt Amerika dat het vliegveld de laatste dag dichtgaat voor andere landen, zodat zij hun eigen mensen nog kunnen weghalen?

Hoezo gaan andere landen daarmee akkoord? Ik kan me er wel een voorstelling bij maken natuurlijk, maar het komt op me over alsof we het zomaar accepteren.

Ik zal er wel te makkelijk over denken wellicht. Hoe dan ook, enorm treurig en beangstigend nieuws voor alle evacuees die niet kunnen wegkomen nu.

5 likes

Doodeng dit. Maar ik las gister op NOS verhalen dat mensen door de Taliban uit bussen waren getrokken waarmee NL mensen naar het vliegveld evacueerde, en een Britse minister meld dat er een serieuze dreiging is voor een aanslag. Er zal genoeg fout gaan/zijn gegaan, maar ik geloof ook wel dat de situatie echt enorm gevaarlijk aan het worden is.

Er valt niets meer toe te voegen aan alle berichten maar ik blijf mijn hoofd breken over WAAROM Amerika gekozen heeft voor een no-deal vertrek. Na al die nieuwsuitzendingen is me dat nog steeds niet duidelijk. Ja, ze moesten een keer vertrekken maar waarom is die planning zo slecht gegaan?? Waarom is het vertrek geen plan van 2 jaar geweest ofzo? Wat hebben ze de taliban gegeven of wat heeft de taliban hun gegeven? En waarom lijkt de rest van de NAVO-landen nul inspraak te hebben gehad? Wat is de VS voor een incompetente wereldmacht?! :triumph:

Dit zijn van die vragen die beantwoord gaan worden als er een klokkenluider met een of ander dossier op de proppen komt.

4 likes

Ik lees idd telkens dat vooral de UK en Duitsland telkens zeggen dat zij gerust langer willen blijven (als in: jaren), maar dat dat nu niet mogelijk is ivm vertrek US.

Jammer toch dat er zoveel afhankelijkheid van US is in deze. Maar zij draaien echt op een oorlogseconomie, gaan zoveel geld en mensen in om.

Ben ook wel benieuwd hoe die oorlogs/wapen/leger economie van de US blijft draaien zonder dat ze in een oorlog zitten. Of dat dan gewoon gaat stoppen.

Één woord: trump. Die heeft dit in gang gezet en Biden lijkt er niets aan te hebben gewijzigd (niet gekund? Niet gewild?)

1 like

Trump heeft dit toch geregeld dacht ik? :no_mouth:

1 like

Ik denk dat ze ook zoiets hebben van dan maar vertrekken wanneer de Taliban het wilt ipv weer een bloederige aanslag.

Biden zei in 2009 al dat hij vond dat de VS moesten vertrekken uit Afghanistan. Hij is daar altijd heel uitgesproken over geweest. Ik volg CNN veel de afgelopen weken en daar werd dit ook gezegd. Ik denk dat hij ook van mening is, zoals hij zelf zegt “it is up to the Afgan people”, dat er nooit een goed moment is om terug te trekken. Maar er had veel beter nagedacht moeten worden over de uitvoering…

3 likes

Als je het precies wil weten moet je even de Doha agreement lezen, dat is de deal tussen de VS en de Taliban over het terugtrekken van de troepen.

Getekend door Trump. Kort gezegd: de Taliban beloofd geen AQ toe te staan in hun gebied (of andere terreurorganisaties die een bedreiging vormen voor de VS en gaat akkoord met onderhandelingen met de Afghaanse staat (de toenmalige)over een vredige toekomst voor Afghanistan. In ruil trekt de VS en NATO alle troepen terug, herroept sancties tegen Taliban leden.

Dat was de basis deal, maar er waren direct problemen. Omdat de Afghaanse staat geen onderdeel was van de deal voelden ze zich gepasseerd en de peace talks tussen hen en de Taliban gingen direct mis eigenlijk. Ze wilden niet zoveel gevangenen vrijlaten, de Taliban bleef Afghaanse militairen aanvallen Ipv een ceasefire, waarop de vs nog een keer bombardeerde, maar verder werd het eigenlijk vanaf toen vooral Taliban - Afghaanse staat (leger) strijd. Er was geen akkoord tussen beiden en de Taliban kon het land overnemen. Ondertussen waren er wel 5000 Taliban strijders vrijgegeven. Dit is heel simplistisch gezegd allemaal, je kan heel veel artikelen vinden die het helemaal in detail uitleggen maar het grootste probleem was dat de talks tussen de Taliban en de Afghaanse staat die er moesten komen volgens het Doha akkoord eigenlijk nooit concreet zijn geworden.

Terwijl het VS - Taliban gedeelte wel grotendeels werd nageleefd; dus de VS trok zich terug, Taliban voerde gesprekken, viel VS niet meer aan, maar het andere gedeelte dus niet. De deal was zonder deelname van de Afghaanse staat en dat zette hen eigenlijk buiten spel, terwijl de deal wél hele brede internationale steun had (de hele Veiligheidsraad, wat niet vaak voorkomt)

Oorspronkelijk was de terugtrek datum trouwens 1 mei (de 14 maanden die in het Doha agreement staan)en nu dus 31 augustus onder Biden, hij kan dat ook niet zomaar uitstellen want dan collapst ook de deal tussen Taliban en VS en ben je weer bij start.

Again; als je het echt concreet wil weten moet je even een middagje googelen want er is nog meer bij betrokken.

12 likes

Thanks! Ik ga dit na werk even doornemen. Nieuwsuur was vrij grondig wat betreft de verklaring van waarom het misgegaan is, dus wat je zelf vertelt weet ik. Waarom de Afghaanse regering niet aan tafel zat terwijl de VS ging onderhandelen blijft voorlopig raadselachtig.


Zie bij financieel dagblad de melding van een explosie bij de luchthaven van Kaboel, bevestigd door defensie van de VS. Niet bekend of er slachtoffers zijn. Wat een kutzooi.

1 like

Er staat nu bij dat een Amerikaanse functionaris tegen persbureau Reuters heeft gezegd dat er slachtoffers zijn gevallen.

Volgens mij vullen ze het aan en zit er nu iemand snel te schrijven.

hier in de link staat weer van niet trouwens :thinking:

1 like

Oh godver, echt wat een ellende. Er zijn al doden gevallen

O nee wat afschuwelijk allemaal

Ik kan wel janken wat een laffe, laffe daad. Wat een ontzettende hel voor de Afghanen en wat een kutmensen bestaan er toch. Op zoek naar veiligheid op het vliegveld, terwijl je vliegtuigen ziet vertrekken, word je gewoon vermoord.

Ik had gehoopt dat de UK en andere inlichtingendiensten geen gelijk hadden met hun info over een aanslag, godverdomme toch.

Overigens ook een nieuwe lichting militairen met zware psychische klachten - mensen die ze niet mee mogen nemen, kinderen die ze niet mee mogen nemen, allemaal ellende, en de mensen die ze buiten moesten laten staan zijn nu vermoord. Wat een fucking drama.

6 likes