Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

En nog iets wat ik pijnlijk vind: dat het een heel ding is dat we mensen die voor Nederland gewerkt hebben deze kant op halen. Zijn hele debatten over gevoerd, want je zal maar een persoon te veel in zo’n vliegtuig stoppen. En dat we onszelf nu heel ruimhartig vinden. Maar ondertussen een heel land laten stikken. Waarom is je recht op een toekomst afhankelijk van je beroep? Ik vind dat walgelijk en ik schaam me ervoor dat ik in een land leef waarin dat de insteek is.

44 likes

Mee eens, de aarde is van ons allemaal. Het is toch eigenlijk super achterhaald dat er grenzen zijn?

6 likes

Die zinsnede ‘mensen die onze bescherming verdienen’ van oa Rutte vind ik zo misplaatst inderdaad! Iedereen verdient daar bescherming. Iemand deelde hier ook hoe jong de bevolking daar is. Alsof al die jongeren en kinderen niks waard zijn. Om over al de vrouwen(organisaties) nog maar te zwijgen.

15 likes

Ik ben nu de eerste aflevering aan het kijken van de docuserie Afghanistan: The Wounded Land bij de NPO, om beter te begrijpen wat daar gebeurt.

Echt zo onwijs ongelofelijk hoeveel een land in relatief korte periode heen en weer geslingerd wordt van een monarchie, naar een communistische regering, naar een Islamitische revolutie, van oorlog naar oorlog, de Sovjets, de Amerikanen. Zoveel mensen vermoord in alle lagen van de bevolking… er is haast niemand meer in leven die nog weet hoe het was toen het land stabiel was.

4 likes

Late reactie maar misschien heeft iemand er wat aan: Applepay werkt alleen als je een Apple apparaat en de Safari browser gebruikt! Als je Chrome gebruikt werkt het niet.

1 like

Ik zag dat het vanavond ook op NPO2 wordt uitgezonden (tegen 23 uur).

1 like

Ja klopt. Hij is via de NPO-app nu al te bekijken.

2 likes

Je moet echt even in je overweging meenemen dat een mens in totale doodsangsten soms onbegrijpelijke beslissingen kan nemen.

Op zo’n moment is van rationeel nadenken gewoon geen sprake. Die man kruipt echt niet op het landingsgestel omdat het hem zo’n lekker verstandige beslissing lijkt.

7 likes

Volgens mij wordt dat meegenomen in de overweging omdat Afghaanse mensen die hebben samengewerkt met westerse landen, meer risico lopen om door de taliban vermoord of opgepakt te worden.

2 likes

Ik las ergens dat zijn familie ih vliegtuig zat, het lukte hem niet - en hij daardoor vreesde hen niet meer te kunnen traceren. Heel triest

Dat snap ik. Maar dat zijn niet de enige mensen die in gevaar zijn. Het feit dat we onderscheid maken vind ik heel verkeerd. Dat wij bepalen wie er het meest gevaar loopt en de rest kan stikken.
Ik vind wat we nu doen gewoon minder dan the bare minimum.

2 likes

Er wonen daar bijna 40 miljoen mensen, je kan ze gewoon niet allemaal meenemen, daar is geen beginnen aan.

Je hebt een verantwoordelijkheid tegenover iedereen + hun familie van wiens diensten je gebruik hebt gemaakt mede omdat die mensen juist door hun diensten voor buitenlanders gevaar lopen. En daarnaast kijken westerse landen nu naar activisten, journalisten en andere mensen die buitenproportioneel veel gevaar lopen.

Net als iemand hier boven zei “ja grenzen zijn achterhaald” is dat allemaal leuk Utopisch maar je zit nu in de realiteit en je kan geen miljoenen mensen gaan verhuizen.

21 likes

Thanks! Heb idd een iphone en gebruik gewoon Safari :pensive:

1 like

Nee tuurlijk, je kan niet heel Afghanistan naar Nederland halen. Maar je kan je wel inzetten om met zo veel mogelijk verschillende landen voor opvang te zorgen.
Maar in dit soort kwesties lijkt het altijd ieder voor zich. En we willen vooral niet dat het ons probleem wordt.

2 likes

Dat is sowieso het idee, maar ik begrijp ergens wel dat ze bepaalde groepen die groter risico lopen dan voorrang geven - hoe cru dat ook lijkt.

Ik snap de rol van de VN ook niet zo goed eigenlijk. Wat er nu gebeurt lijkt me namelijk alsnog een voedingsbodem voor radicalisatie en extremisme. Ik kan me in elk geval levendig voorstellen dat mensen zich in de steek gelaten voelen door de internationale gemeenschap. Zeker als je leest dat bijna de helft van de bevolking nu al afhankelijk is van humanitaire hulp.

3 likes

Trash

7 likes

Even een tegengeluid: jammer dan, dan moet je maar rijk zijn :slight_smile: gewoon even goed regelen

9 likes

Jammer, hadden ze maar moeten investeren in bitcoin.

Nee echt trash dit.

2 likes

Echt huilen dat Nederland (nog steeds) zo’n slecht partnerverlof heeft. Alleen de rijken kunnen ervan profiteren en de gelijkheid m/v gaat er nog steeds niet op vooruit. Daarnaast ben ik ook absoluut niet te spreken over de duur van het bevallingsverlof en de regeling van de kinderopvang hier maar dat terzijde :tada:

1 like