Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Klopt haha van groot deel van mijn studieboeken op de uni destijds. En zijn achternaam idd.

2 likes

Sommige mensen :woman_facepalming:. Ik ben op reis wel vaker dat soort types tegen gekomen, echt wereldvreemd opscheppen met dit soort verhalen. Idioten.

2 likes

Hij heeft een evacuatievlucht geregeld. Dus ten koste van iemand anders. Blijf lekker daar dan

5 likes

Dit is zo erg


6 likes

Jemig wat heftig. :disappointed: krijg toch altijd meer mee van de situatie in zo’n verhaal dan in een ‘algemeen nieuwsbericht’. Wat zullen ze vreselijk bang zijn en wat een klotechaoszooi hoe NL het regelt.

1 like

Las ergens (nos?) dat het komt omdat de Amerikanen maar een tijdsvak van 30 minuten hadden gegeven ofzoiets.

1 like

Viel het iemand anders ook op dat de verhouding man en vrouw/kind best wel uit proportie was op de beelden van de mensen die in de vliegtuigen zaten of op het vliegveld waren? Terwijl de Taliban lijkt me juist het allergevaarlijkste voor vrouwen/moeders daar. Echt klote dat die blijkbaar geen kans konden vinden om op zijn minst proberen te vluchten

7 likes

Ik kijk ook die docuserie over Afghanistan die hier al eens eerder is gelinkt (the wounded land), zo heftig wat daar allemaal al is gebeurd

Zoals je wellicht op de beelden kunt zien is het echt chaotisch en gevaarlijk om weg te komen. Vaak wordt de man dan voorop gestuurd en wanneer hij veilig is brengt hij de rest van het gezin over op een veiligere manier. Daarnaast is het in sommige delen van Afghanistan heel moeilijk voor vrouwen om alleen te reizen. Ter vergelijking: toen de Balkan-oorlog speelde werden heel veel vrouwen en kinderen met convooien opgehaald door landen in Europa, het was een relatief veilige en korte tocht dus dat kon prima. Maar zoiets is natuurlijk niet haalbaar in bijvoorbeeld Afghanistan

3 likes

Ik zag gister een filmpje waar mensen hun kinderen maar doorgeven naar voren in de hoop dat in ieder geval hun kind mee kan. Echt hartverscheurend :sob:

3 likes

Echt heftig dit, hoor altijd van een vriendin hoe erg de huisjesmelkers in Groningen zijn, maar dit gaat natuurlijk wel erg ver.

8 likes

Ik kende de term incel helemaal niet en vind het best beangstigend te lezen dat er een groepering is die mogelijk wordt gekwalificeerd als terreur doordat ze gefrustreerd zijn over een gebrek aan seks. Nu zeg ik het veel te kort door de bocht natuurlijk, maar een aanslag omdat een (of meerdere) vrouw(en) niet met je naar bed wil(len) omdat zij of niet zien dat jij superieur bent of omdat je het wijdt aan je eigen negatieve zelfbeeld lost dat probleem toch niet op. Ik realiseer me dat dit voor veel meer redenen van terreur geldt, maar vind dit wel weer next level ofzo.

Wat super verdrietig

6 likes

Denk dat een en ander ook zeker wel aan Afghaanse regering/leger te wijten is. Cluster fuck eigenlijk maar ik vind niet dat het direct hun schuld is. Amerika - met al haar ervaring en expertise had ook dit exit scenario moeten incalculeren. Kan me heel goed voorstellen dat het een zooitje was, gelet op bredere socio-maatschappelijke issues. Corruptie bijv, zo lastig, “los” je niet even op

1 like

Ik vond deze heel boeiend qua uitleg (ging kijken vanwege feminisme)

3 likes

Ik heb deze opmerking de laatste tijd vaker gelezen en je bedoelt het vast niet verkeerd maar ik vind het wel pijnlijk. Want ik denk dat er niemand is die denkt dat het verstandig is.
Net zoals iedereen weet dat wanneer je de oceaan oversteekt in een opblaasbootje de kans klein is dat je levend de overkant haalt. Maar soms zijn er situaties die nog erger zijn.
Dan kunnen we wel doen alsof die mensen onverstandig zijn maar dan zie je dus niet waar het eigenlijk om gaat: de immense noodzaak om te vluchten van een vreselijke situatie.
Als je de keus hebt om te blijven of op een vliegtuig te klimmen en voor dat laatste kiest, dan denk ik niet dat wij ons kunnen voorstellen hoe groot de angst geweest is waarmee die mensen hun land hebben geprobeerd te verlaten.

121 likes

Kan je nagaan in wat voor situatie deze mensen verkeren. Precies zoals @Infidel zegt

2 likes

Mocht je het gemist hebben, de situatie in Afghanistan is niet bepaald top nu

5 likes

Ja het was handiger geweest als hij gewoon een business class ticket had geboekt.

44 likes

Hoe ziet dat er uit in zo’n goederen vliegtuig? :face_with_monocle:
Misschien interesse