Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Het Rode Kruis stuurde ook een noodoproep om te doneren (doen ze niet vaak) alleen dan voor Haïti en de tropische storm die daar waarschijnlijk vandaag ook nog eens aan land komt. De storm is volgens mij al wel iets afgezwakt, maar daar krijg ik ook van die flashbacks van alleen dan naar 2010.

Die herhaling van rampscenario’s, zeker nu ook met Afghanistan, heb ik nog niet eerder zo nadrukkelijk ervaren. Om moedeloos van te worden. Erger me daardoor ook steeds meer aan dat gesteggel over een nieuwe regering. Heb het idee dat dat vooral over machtspelletjes en ego’s gaat, terwijl niemand daar tijd voor heeft.

2 likes

Was Haïti al bijna vergeten

Die hebben ook nooit geluk hè?

Dat snap ik wel dat het was/is vanwege de menigte! Het is alleen zo… exemplarisch ofzo. Al het commerciële vliegverkeer is stilgelegd en er zijn nu alleen nog militaire vluchten, van de NATO landen. Joe we zijn vertrokken bye en jullie zelf krijgen nu de kans niet. Ik snap het militair/politiek gezien wel (nouja eigenlijk niet?) maar het is zo iconisch ofzo. Net zoals Saigon.

Lees wel dat (verrassend genoeg?) de Britten/Britse ambassadeur op het vliegveld blijft en is om te helpen met visa aanvragen om zo veel mogelijk mensen mee te krijgen. Beetje bare minimum maar blijkbaar uitzonderlijk genoeg om benoemd te worden.

2 likes

Nee, uiteraard niet, maar soms voelt het zo. Anderzijds zou ik ook niet weten wat te doen behalve dan doneren.

Thanks voor het delen van de linkjes (ook @ferris en @CloserToFine). Ik ga die in ieder geval steunen en ook nog even verder zoeken wat ik nog meer zou kunnen doen.

Ik heb wel wat volgers online en zou graag mijn stem gebruiken, maar ik wil niet ff snel wat delen en weer door snap je?

Je kan dit tekenen, wordt morgen aangeboden aan de 2e kamer, er is dan een debat over de situatie.

8 likes

Over doneren aan het Rode Kruis en Haïti zag ik dit trouwens:

Ben ook wel benieuwd hoe Nederland dat gaat doen eigenlijk. Zou er iemand van de ambassade nog achter blijven op het vliegveld of zouden ze gewoon allemaal vertrekken zodra het mogelijk is/al vertrokken zijn?

Ik vrees het laatste


3 likes

Ja, dat is altijd lastig. Het is daar in het verleden natuurlijk ook flink misgegaan met corruptie en schandalen rond grote hulporganisaties. Vind het alleen altijd zo moeilijk om goed te beoordelen. Geloof dat op de microkredieten die ik via www.kiva.org doe, ook van alles is aan te merken. Maar ga er nog eens naar kijken in elk geval!

De situatie in Afghanistan is “onoverzichtelijk en zorgwekkend”. Dat zei demissionair minister-president Rutte vanochtend. Hij benadrukte dat Nederland er alles aan doet om ambassadepersoneel, tolken en “anderen die onze bescherming verdienen” weg te halen uit het land. Wie die anderen zijn, wilde Rutte niet zeggen.

:worried: wat een koude woordkeuze weer.

2 likes

Vond het goed omschreven dit, hoe k** onze regering is:

5 likes

Ik wil je heel veel sterkte wensen en bedankt voor je tip (ik stuur je zo even een pm) :kissing_heart:.

Ik sprak vanochtend een vriendin die op haar 11de is gevlucht en die is alleen maar aan het huilen en heel boos :worried:

2 likes

“All I could see around me were the fearful and scared faces of women and ugly faces of men who hate women, who do not like women to get educated, work and have freedom. Most devastating to me were the ones who looked happy and made fun of women. Instead of standing by our side, they stand with the Taliban and give them even more power.”

:sob:

7 likes

Ik kan niet stoppen met CNN kijken, het is echt verschrikkelijk. Ik heb nog collega’s in Kabul zitten en ik maak me ook om hen grote zorgen

7 likes

He bah! Ik heb ook veel vrienden met familie/kennissen in Afghanistan. Het is zo dieptriest. Ik kan mij de hele dag al niet concentreren op werk. Zit enorm in mijn hoofd.

Kijk jij CNN online? Want ik kan geen livestream vinden…

Ik zit best wel met alles wat er nu aan de hand is in afghanistan. Ik ken meerdere mensen die er vandaan komen en er nog familie hebben. Echt de wanhoop, paniek en verdriet onder hen is echt groot. Ze weten totaal niet hoe het met hun familie gaat.

Aldus de voorzitter van GroenLinks Deventer.

10 likes

Nee gewoon op tv! Ze hebben een vrouwelijke reporter in Kabul, fascinerende beelden. Dan zie je bijv haar verslag doen voor een groepje talibanstrijders voor de Amerikaanse ambassade

Walgelijk. En schokkend naïef ook.

Ik vind het echt vreselijk wat er gaande is nu en maak me zorgen over wat voor toekomst Afghanistan tegemoet gaat. De beelden van winkels die wit geverfd werden omdat er vrouwen afgebeeld werden op posters, de berichten van vrouwen/meisjes die terecht bang zijn, de beelden van de bevolking die weg probeert te komen en zoveel meer.

2 likes

Ook zo schrijnend, de mensen op het vliegveld die denken (of eigenlijk weten) dat aan de buitenkant van een vliegtuig hangen een beter alternatief is dan blijven. Zo erg.

Maar ja inderdaad mevrouw Van der Elst, de Afghanen wilden graag dat de Taliban hen overnam!

5 likes