Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ik denk niet dat je gelijk hebt en denk dat de uitspraken van @Huismus in de huidige context wel degelijk kunnen kloppen. Op dit moment, met de huidige internationale betrekkingen (rol van China, verzwakking SA, Amerikaanse sancties) is Irans grootste vijand, zeker naar buiten toe, Amerika, en niet het soennisme. Door de Taliban (financieel) te steunen, destabiliseren ze de Amerikaanse positie in de regio. Angst voor groei van de Taliban hebben ze niet, want de Taliban heeft nooit de ambitie voor grotere heerschappij uitgesproken en de natuurlijke grens is dusdanig ruig dat de oversteek naar en controle over Iran ondenkbaar is. Sterke banden met de Taliban zijn sterk te prefereren tov Westers-gefocuste leiders, om de connectie met China zo sterk mogelijk te houden, ook in relatie tot grondstoffenvervoer. Kortom: Iran zou dom zijn (en dat zijn ze niet) als je vanwege de variatie in geloof (want uiteindelijk valt het zo, ook vanuit Iraanse visie, wel te relativeren, zeker als het tegenover goddeloosheid wordt gezet) zo’n belangrijke strategische zet niet zou maken voor je eigen gewin

6 likes

Dit is echt wel een hele simplistische take. Wellicht moeten we discussiëren over het hoe en wat overlaten aan mensen die echt weten hoe de vork in de steel zit?

3 likes

@ iedereen in dit topic :crazy_face:

5 likes

@Madelief wat bedoel je met deze zin?

‘En verschrikkelijk oneerlijk dat wij ons hier druk maken over of we vandaag gemicrowaved zouden worden’

Echt een handmaids tale achtige situatie in Herat. Zo onwerkelijk maar toch ook weer niet. :cry: Ik heb de laatste tijd echt zo weinig vertrouwen in ‘de wereld’ of ‘de mensheid’. Vraag me echt af of dat iets van alle tijden is (ellende is natuurlijk van alle tijden en mijn ouders maakten zich in de jaren 80 ook al zorgen over van alles) of dat het echt extra erg met de wereld gesteld is de laatste tijd (want zo voelt het wel).
Zo stom om dit op jezelf te betrekken maar goed, ook wel weer normaal geloof ik als ik zo om me heen kijk. Iedereen is bovengemiddeld geraakt erdoor.

7 likes

Het is niet opeens extra erg gesteld, denk ik. Op veel plekken is het al heel lang kut. Hoe ouder je wordt, hoe meer je je daar bewust van wordt, denk ik. Ik kijk nu ook constant het nieuws of ik kijk het terug. 10 jaar terug keek ik ook wel, maar niet consistent en ik keek maar ‘zag’ niet hoe ‘abnormaal’ het is. Echt raar dat we eigenlijk ‘gewend’ zijn dat er op veel plekken in de wereld nog veel oorlogen zijn.


Tijdens mijn studie maakte ik voor een project gebruikt van een ‘conflictenteller’ met uitleg over alle conflicten in de wereld maar ik zie dat die site inmiddels niet meer bestaat. Is er ergens nog een goede bron? Liefst audiovisueel zodat ik er gewoon naar kan luisteren.

6 likes

Niet @Madelief maar er was een of andere twitteraar die riep dat iedereen die gevaccineerd was, op een bepaalde dag vorige week dood zou gaan door gemicrowaved te worden oid. Daar werden de hele tijd ook weer grapjes over gemaakt, hi ha ho zo grappig!1!!

1 like

Ik lees net dat bij de evacuatie van Saigon uiteindelijk ook nog 100.000 Vietnamese vluchtelingen geëvacueerd waren, met hulp of door de US. Op een of andere manier zie ik dat nu niet in Afghanistan gebeuren.

Leuk afscheidscadeau ook van de Amerikanen, lekker waarschuwingsschoten in de lucht tegen wanhopige Afghanen op het vliegveld

(NATO en US is inwisselbaar hier trouwens)

Ooooh! Jeetje wat ze allemaal wel niet verzinnen.

3 likes

Hahaha ja exact snap ook niet wat ik daar zeg wat controversieel is tov wat er allemaal gezegd wordt in dit topic.

Dus nee

1 like

Ja dit! @ZusjevanJoost

1 like

Ik heb CNN aangezet op de achtergrond. Ik krijg flashbacks naar Homeland seizoen 8. Wat een ellende
 :cry:

3 likes

Wat kun je eigenlijk concreet doen? Ik werd met een naar gevoel wakker, beetje hulpeloos (en ook een beetje schuldig over mijn relaxte privilegded leventje) maar dat helpt natuurlijk niet echt iets. Niet dat ik m’n slechte gevoel wil afkopen met een donatie of zo, maar niks doen voelt heel lui.

3 likes

Je kan in ieder geval doneren bij https://www.vluchteling.nl/

Verder zag ik ook veel dingen op Instagram bijvoorbeeld al: verdiep je, gebruik je stem, er komt een wereldwijde demonstratie etc

1 like

Doneren is toch niet afkopen? Je kan een donatie doen aan Stichting Vluchteling, die zijn daar ter plaatse.

https://www.vluchteling.nl/

Ah @ferris was me net voor

2 likes

Wat gaat een wereldwijde demonstratie doen?

Niet dat ik dat idee niet mooi vind, maar je kan er toch niks mee veranderen? De publieke opinie is al dat de Taliban slecht is, de Taliban boeit het geen fuck want die hebben toch de macht en niemand die er iets aan wil/kan doen.

Is het dan tonen van solidariteit?

3 likes

Ik zie het meer richting onze eigen politiek eigenlijk, denk inderdaad niet dat de taliban er heel veel van aantrekt.

Richting eigen politiek bijvoorbeeld als het gaan om opvang van vluchtelingen uit Afghanistan

3 likes

Artsen zonder grenzen blijft in Afghanistan, dus je zou ook daar aan kunnen doneren!

Verder is het net als veel andere conflicten en oorlogen gewoon heel lastig om concreets iets te doen. Landen in de omgeving en Westerse landen die veel leedt in Afghanistan hebben veroorzaakt moeten nu vooral met elkaar in gesprek gaan over de situatie.

1 like

Die waarschuwingsschoten zijn om de menigte onder controle te houden, niet om mensen te pesten. Vliegtuigen konden niet vertrekken door de vele mensen op de tarmac, wat de evacuatie onmogelijk maakte.

Heel heftig om te zien wat daar nu gebeurd. Voor de afghanen zelf als eerste, die het meest geleden hebben onder alles. Ik kan me ook niet indenken hoe angstig het nu moet voelen als bijv jonge vrouw of iemand die heeft samengewerkt met de westerse troepen en dat je niet weet wat er met je gaat gebeuren. Maar wat moet het ook lastig zijn voor de militairen die daar geweest zijn en de nabestaanden van degenen die daar gesneuveld zijn. Bizar ook hoe snel dit gegaan is

3 likes

Die beelden op de Airport doen me echt denken aan Rwanda 94, toen ook alle Europeanen netjes werden opgehaald door allerlei regeringen en de wanhopige lokale mensen daar dan achter bleven midden in de stad en no way om veilig thuis te komen.

Nou is het in Kabul misschien niet zĂł acuut gevaarlijk. Maar de energie is hetzelfde :disappointed:

5 likes