Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Nouja toen de VS binnenviel waren ze aan de macht en nu weer, dus even machtig haha?

Nee maar het is ook echt de Afghaanse leiders van de afgelopen 20 jaar aan te schrijven hoor, dat is ook echt om te janken alle corruptie, vriendjespolitiek, geen fuck geven om alles buiten Kabul. Nu weer de president die gewoon laf vlucht zonder boodschap oid. Die zijn er in 20 jaar ook niet in geslaagd een goed en stabiel alternatief te bieden aan de taliban. Ze hebben nooit iets te zeggen gehad en dat blijkt nu, zodra de Amerikaanse soldaten weg waren hadden ze 0 controle meer.

5 likes

Die bekende foto in Kabul met de mini rok geeft alleen niet een heel realistisch beeld van de werkelijkheid van de jaren 60/70. Dat ging om een kleine elite groepje mensen in de stad en 90% leefde daar niet.

2 likes

Chinese minister van BuZa en politiek leider van de Taliban hebben vorige maand nog gemeet

Ik denk persoonlijk dat China een strategische kans ziet, en China boeit het natuurlijk niet of de taliban mensenrechten naleeft. Kan best dat er veel Chinees gebouwd gaat worden daar de komende jaren. Las ook dat Rusland diplomatisch personeel niet gaat terugtrekken omdat ze contact hebben met de Taliban de afgelopen jaren en hun veiligheid zou gegarandeerd zijn.

Toch wel interessant alle spelers op het veld, dat Rusland nu niet meer de vijand is itt vroeger, China machtig en mogelijk geĆÆnteresseerd in Belt&Road in Afghanistan, India nu met 3 buurlanden met een actief vijandige regering.

1 like

Maar wat @Zemraluani aangeeft dat het men in 20 jaar niet gelukt is om de taliban de kop in te drukken is ook best wel triest.

1 like

Korte rok in Kabul (of Teheran, die hoor je ook vaak) vs hoofddoek in Nederland? :face_with_raised_eyebrow: Wat je zegt heeft niks met elkaar te maken.

In 1979 viel de Sovjet Unie Afghanistan binnen en uit angst voor het communisme (wereldwijde propaganda vanuit VS en Europa) is er voor gekozen om voor het alternatief te kiezen (=religie =Taliban) dus werd de Taliban juist gesteund. Dankzij wapens van oa de VS en Europese landen zijn de Taliban altijd machtig gebleven. Heeft niks te maken met dat er zoveel voorspoed en vooruitgang was en nu ineens alles weg; Afghanistan is al decennia lang strijdtoneel van proxy wars

5 likes

Ik geloof dat niet, want wat je zegt over vrouwen met korte rokken in Kabul en vrouwen in Nederland met ā€˜een soort hoofddoekjeā€™ in de jaren '50 raakt kant noch wal, ben ik het dus niet mee eens en vind ik ook misleidend om deze oorlog en catastrofe daar nu te duiden.

2 likes

Nou niet Iran hoor. Iran is sjiitisch en Taliban is soennitisch en aangezien ze beiden vrij extreem zijn in hun geloof botste dat al regelmatig. Eind jaren 90 heeft de Taliban nog eens Iraanse diplomaten vermoord, dus nee die sponsoren niet de Taliban. (Wel banden met Hezbollah in libanon trouwens).

7 likes

Ik formuleerde het misschien ook wat kort door de bocht, maar wat mij tegen de borst stuit is dat Afghanistan zoals hierboven ook al opgemerkt is een groot land is met een grote variƫteit aan etniciteit, religie, taal en cultuur. Daarna wordt genoemd dat er al veel oorlogen zijn uitgevochten door andere landen (dus dat kwam wel handig uit voor de buitenlandse belangen) op Afghaans grondgebied waarbij duizenden burgers zijn omgekomen en vele anderen zich hebben ingezet als arts of tolk en op ambassades hebben gewerkt speciaal voor deze landen.

Om dan een situatie daar nu te duiden vanuit een referentiekader met ā€˜progressieve Westerse waarden die zelfs al tot daar geraakt warenā€™ en een nota bene Nederlands straatbeeld van halverwege de vorige eeuw doet echt geen recht aan het land, de burgers en de situatie en vind ik daarom misleidend.

7 likes

Bleh die beelden op Twitter van de duizenden mensen die op de tarmac staan bij Kabul vliegveld omdat ze vliegtuigen in willenā€¦ veel met kleine kinderen aan de hand. Fucking ellende in de wereld.

10 likes

Die angst die je dan moet voelen, onmenselijkā€¦

1 like

Alleen het wrange hieraan is dat een zelfde Amerika ook daarvoor heeft bijgedragen aan de macht van de Taliban door ih verleden toch met ze samen te werken wanneer het ze uitkwam? Ik zit hier helaas niet heel goed in thuis maar was onderdeel van het hele verdeel/Heers model van Amerika niet om zulke ā€œoppositieā€groepen tegen elkaar op te zetten/financieren achter de schermen zodat er geen sterke midden-oosterse stabiele machtseenheid ontstond?

Ik wil niet de VS bashen in de zin van dat de oorzaak van jihadisme bij hen ligt maar ze hebben een vreemde dubbel rol gespeeld (zo goed als vanaf jaren 60 tot nu in die gehele regio (Iran/Irak idem))

2 likes

Heb je gelijk in hoor!

Ik bedoelde meer omdat iemand zei dat ze sterker waren geworden en toen dacht ik eigenlijk is het nu in 20 jaar full circle en zijn ze weer bij 2001 aanbeland (als je alleen naar Afghanistan kijkt en niet de wereld)

Maarja de Amerikanen, Russen, Britten, zoveel landen hebben daar in de laatste twee eeuwen besturen gevestigd, gevochten etc. Het zal allemaal wel bijgedragen hebben aan hoe het nu is, ik ben geen expert op dat gebied dus ik weet niks nieuws (ik weet uiteraard van de cia trainingen etc maar niks waarvan je denkt goh dit werpt een nieuw licht!!!)

3 likes

Amerika en de Britten hebben Aziƫ in een grote rommel achter gelaten. Kijk ook maar wat de Britten met pakistan en India hebben gedaan. Heel Brits Indiƫ verdeeld maar het strategisch gelegen kashmir onbepaald gelaten met agv meerdere oorlogen en van tijd tot tijd een zeer onrustig gebied. Stelt absoluut niks voor tov wat Afghanistan te maken heeft gehad. Uiteraard inmenging van de rijke landen, maar ook een corrupte regering die alleen het vullen van eigen zakken belangrijk vond. En als eerste het land zijn uitgevlucht.

4 likes

Is echt zo, 2001 all over again. Alsof het allemaal voor niets is geweest, pfff dat moet veel mensen/betrokkenen, hulpverleners een gevoel van machteloosheid geven. Het is idd een regio met altijd veel buitenlandse inmenging en binnenlands gedoe en die vicieuze cirkel blijft nog even zo doorgaan

@Huismus de foto met mini rokje is idd zoals hierboven werd gezegd echt maar een mini fractie van het verhaal. Dat vergelijken met NL waar daarna nog een hele feministische golf is geweest als gevolg waarvan vrouwen (en met name hun economische) rechten heeft versterkt, al veel langer stemrecht was, doet de kwestie veel tekort. Edit; lees nu je latere reacties daarover en begrijp de opmerking iets beter

2 likes

Mijn vader zit nu in Afghanistan en bleh echt ik wil dat hij nu terugkomt

30 likes

Voor zover ik begrijp heeft Iran zā€™n grenzen open gezet voor regeringsmilitairen en andere mensen die willen vluchten. Gebaseerd op deze actie denk ik niet dat zij politiek gezien de Taliban steunen.

De officiƫle lezing is uiteraard dat ze geen warme banden hebben. Qua ideologie liggen ze idd ver uiteen. Maar aangezien ze een gemeenschappelijke vijand hebben, geen idee of dat hen dichter tot elkaar brengt. En dan zijn er ook nog in Iran zelf genoeg splinter bewegingen die het liefst op alle paarden tegelijk wedden.
Dit vond ik wel goed beschreven wat betreft de actualiteiten : Iran weet nog niet goed wat het aan moet met de Taliban - NRC

1 like

Voor iedereen die de geschiedenis van Afghanistan vanaf de jaren zestig ongeveer wil weten tot de jaren 2000. Op NPO plus staat een hele uitgebreide docu van vier afleveringen: Afghanistan The Wounded Land. Echt heel interessant. Ben zelf nu bij afl 2.

Er was iig vorige eeuw heel veel bereikt qua vrouwenrechten, maar dat was alleen bij de stedelijke elite/studenten. Daar was in de rest van het land (zoā€™n 80% van de bevolking) geen sprake van.

19 likes

Ik weet zeker van niet, want jij zegt sponsort en dat is het niet en nooit geweest.

Tot 2001 was het zeer vijandig, toen SA wegviel als openlijke sponsor en er een gezamenlijke vijand kwam begon de dynamiek te shiften maar vooral pragmatisch, het zijn geen natuurlijke allies en dat zal wss ook zo blijven. Nu is het interessant wat er gaat gebeuren, maar dat Iran de Taliban sponsorde is gewoon echt onzin, dan heb je iets door de war gehaald.

Ok, is goed.