Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Haïti inmiddels ruim 200 hè :pensive:

En dat lijkt tragisch genoeg nog maar het topje van de ijsberg te zijn.
Werkelijk onmenselijk wat de bevolking keer op keer mee maakt.

@Fishing Pfffff :weary:


Ik snap de VS echt niet. Trump heeft de aanval op de Capitol opgeroepen. Hoezo doet men nu alsof hij er niets mee te maken heeft? Er is één schuldige die 100% aansprakelijk gesteld kan worden voor die aanslag en de daarop volgende trauma’s van agenten, alle zelfmoorden tot nu toe n.a.v. die bestorming etc. Waarom is het zo moeilijk? Misschien begrijp ik het niet hoor, maar het is toch te debiel voor woorden dat die republikeinen zoveel lulverhalen kunnen ophangen om te ontkennen wat niet te ontkennen is?

5 likes

Omdat ze hun eigen positie in gevaar brengen als ze zich uitspreken tegen Trump terwijl hij nog zo groot is in de Republikeinse partij en zoveel aanhangers heeft onder de bevolking. Ze denken echt alleen aan zichzelf.

Ik volg nu een beetje zijdelings het nieuws over Kabul en dit is gewoon het enige dat door me heen gaat. Hoe? Echt hoe hebben we (als land) dit laten gebeuren (als in het achterlaten van mensen).

2 likes

Ach ja, we kunnen nu gewoon doen alsof we het niet doorhebben, en dan over 20 jaar een parlementaire enquête laten doen en er dan een kabinet voor laten opstappen. Of semi laten opstappen want dan is al gebleken dat men in het verleden ook nog maaaanden kon doen of je een kabinet was.

Echt gruwelijk. Ik blijf er ook steeds aan denken. Hoe kan je zo bewust zoveel bloed aan je handen laten kleven. En dat is natuurlijk nóóit goed te praten, maar dit zijn mensen die voor je hebben gewerkt. Die ervoor hebben gezorgd dat jij je werk kon doen. Die jou ook hebben geholpen om werk te doen waar hun maag van omkeerde. Tegen wie je hebt gezegd: maak je niet druk, wij helpen je. En die je vervolgens zo als een baksteen laat vallen, zonder goede reden. En al was er een goede reden. Maar dan gvd wel de tijd vinden om een persconferentie te geven over dat we half september misschien de 1,5 meter los kunnen laten. Walgelijk

15 likes

Misschien gaat kabinet Rutte-8 over 10 jaar publiekelijk z’n excuses aanbieden, incl pleidooi dat ze in naar eer en geweten in 2021 “oprecht niet wisten wat er echt aan de hand was” :clown_face:

3 likes

Caroline vd Plas (BBB) deelt het bericht op Twitter dat er een vliegtuig naar Afghanistan gestuurd wordt (nadat ze al openbaar opriep dat het debat vanavond of morgen nog gevoerd zou moeten worden ipv woensdag pas). Vraagt iemand of zij het nieuws over het vliegtuig al eerder hoorde of via de media. Antwoord is dus via de media. Bizar toch? Dat de kamerleden daar dus niet eens over geïnformeerd worden…

De rillingen lopen toch door je lijf

4 likes

Ja, maar wat je nu in Kabul gaat zien is wat er in 80% van het land al tijden aan de gang is, alleen in Kabul zien we het duidelijker, eigenlijk waren de meeste gebieden al de facto onder taliban controle. Kabul was altijd al een soort eiland.

Maargoed heel triest natuurlijk, ben heel benieuwd wat dit gaat betekenen voor de regio en wat China gaat doen.

4 likes

Ben soms echt wel bang wat dit voor gevolgen gaat hebben voor de rest van de wereld. Wbt terreuraanslagen, soortgelijke acties enz
Het houdt me ook best wel bezig eigenlijk :slightly_frowning_face:

4 likes

Bah, ik word zo naar van al dat nieuws uit Afghanistan. Die beelden ook van die Amerikaanse helikopters om mensen van de ambassade te evacueren. Zoveel gezeik veroorzaakt daar. En dan nu zo snel mogelijk alleen je eigen mensen in veiligheid brengen. Echt walgelijk.

Hoop echt heel erg dat Nederland ook beveiligers, fixers etc. meenemen met dat militaire vliegtuig en niet alleen de ambassade en tolken :crossed_fingers:t2:

20 likes

Amerika was sowieso alleen met zichzelf bezig. Die hele war on terror daar was een soort verzinsel om 9/11 te wreken.
Zag gisteren een mooi artikel:

Heb er ook een hard hoofd in dat NL veel doet. Mensen moeten papieren hebben en bovendien hebben ze in al die tijd pas 100 mensen hier gehaald.

Maar ik ben er ook naar van. Dat land gaat gewoon weer 20 jaar terug in de tijd.

7 likes

Jezus, oké.

1 like

Ja ze kunnen nu ook 60 worden hoor

Wat verdrietig! Wat een arrogantie :sob:

1 like

Ank Bijleveld, de demissionair Minister van Defensie die in de bioscoop zat terwijl Kabul op het punt stond te vallen.

Echt hou op hoor met d’r ‘het was niet voor niks’ :sob:

1 like

Deze mensen zijn echt duivels. Hoe denk je dat dit op dit moment de toon en inhoud is. Hoop dat ze lekker slaapt vannacht

De arrogantie ook. We hebben laten zien dat er perspectief is? Nee, we hebben laten zien dat het westen aan het einde van de rit een onbetrouwbare partner is. Ook dat doen alsof de afghanen nu zelfstandig een andere gang van zaken kunnen gaan afdwingen omdat ze aan “perspectief” gesnuffeld hebben.

19 likes

Dit was natuurlijk al vanaf het begin doemt te mislukken, maar er is wel heel erg veel gedaan voor vrouwenonderwijs en daardoor ook vrouwenrechten. En de laatste jaren in de gebieden waar de taliban weer macht kreeg bleek dat dat gelijk weer werd teruggedraaid dus echt heel zorgelijk… :frowning:

https://mobile.twitter.com/HaraldDoornbos

Ik vind deze journalist nu wel fijn om te volgen en het allemaal proberen te begrijpen. Misschien hebben anderen er ook wat aan!

5 likes

Nou, mijn ex, met twee “tours” in Afghanistan denkt daar echt heel anders over.
Zijn laatste uitzending heeft hem bijna z’n leven gekost door de ptss, en voor wat precies?
Walgelijk misplaatste arrogantie van Bijleveld.

6 likes