Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ja echt, het nieuws was: Afghanistan, klimaat, klimaat, klimaat, Olympische spelen, klimaat, weer.

Ja omg hier liep ik ook echt te eyerollen.

1 like

Dit Twitter-draadje is best interessant het effect van het planten van bomen.

6 likes

Misschien dat hun neefje Jaime ze eens op de vingers kan tikken, want die is blijkbaar de nieuwe klimaatgezant. Ik zag een oproepje voorbij komen dat hij nog klimaatambassadeurs (18-30) zoekt, mocht iemand geĂŻnteresseerd zijn.

3 likes

Ik vind het nieuws uit Afghanistan zo triest allemaal. Onschuldige mensen die nu moeten vluchten en hun leven niet zeker zijn. Mn hart breekt echt voor iedereen die in zo’n situatie zit. Op Twitter volg ik een veteraan die nu steeds updates deelt van de situatie daar. Een vriend van hem moet vluchten omdat hij de NL’se militairen geholpen heeft en de Taliban hem dus wil wraken daarvoor. Ze zijn nu ook binnengevallen in zijn stad (waar kamp Holland zat). Hij kan letterlijk nergens heen. Wat een angst moet je dan hebben. Het contact is moeizaam en het is maar de vraag of hij en z’n familie het gaan overleven. Echt vreselijk allemaal

17 likes

Ja vind dat ook heftig en echt wel zorgwekkend voor de hele wereld.

1 like

Echt verschrikkelijk, heb er echt buikpijn van. Hoe kan Nederland ook niet met de grootst mogelijke haast zorgen dat hun tolken, beveiligers en hun families naar Nederland worden gehaald. Weet iemand of er ergens een petitie is? Of hoe je je hiervoor kunt uitspreken, wie je moet benaderen?

Ik ben opgegroeid in een soort militaire gemeenschap en ik weet nog als de dag van gisteren dat de VS aankondigde Afghanistan binnen te vallen en dat NL mee ging doen. We hadden het daar in de kring over, want het zou ook direct iets voor ons gaan betekenen. De discussie die ik toen heb gevoerd (dit was groep 6) kan ik me nog zo goed voor de geest halen. En alle gesprekken daarna, met de uitzendingen van mijn vader, stiefvader, kennissen. De dood van Bin Laden. Het Afghaanse meisje vorig jaar in mijn klas, die dagelijks huilde omdat ze weer had gehoord dat er een bom was ontploft in haar thuisland, het meisje dat niet meer sliep omdat ze zich zoveel zorgen maakte over haar zus die er nog woonde en die ze zo miste. Het geld dat we met de klas hebben opgehaald voor een goed doel naar haar keuze (ze koos voor een project dat zich focuste op voedselvoorziening en huizenbouw), de lange mail met foto’s die we kregen van de NGO en de gesprekken die we hier als klas over hebben gevoerd. Mijn stiefvader die nu zegt: netto is alles voor niets geweest. Biden die zegt joh nu moeten ze het zelf doen hoor. Die arme, arme Afghaanse vrouwen. Die arme bevolking die al meer dan een halve eeuw onder zoveel ellende gebukt gaat en waar de ene partij nog rampzaligere grond creĂ«ert voor de ander om de boel te verpesten. En nu staan we weer vanaf de zijlijn te kijken naar de onmenselijke afgrond die wij als Westen hebben (mede)gecreĂ«erd. Walgelijk. En verschrikkelijk oneerlijk dat wij ons hier druk maken over of we vandaag gemicrowaved zouden worden en of ons fucking demissionaire kabinet ooit gaat accepteren dat ze demissionair zijn. Terwijl er met de minuut meer bloed aan hun handen aan het kleven is. Met je schijtvreemdelingenbeleid.

Sorry voor deze totale dagboekpost waar niemand iets aan heeft maar de woorden bleven komen

72 likes

Ik vind dit zo’n akelig bericht. Dat ze zo lang in die auto hebben moeten zitten
 Traumatisch voor dat meisje dat het overleefd heeft. Echt vreselijk

3 likes

Oh wat vreselijk zeg pff


1 like

Ja zo erg! Dat de agent ook zachtjes geklop hoorde. Dat arme kind probeerde zwaargewond als ze was, al weet ik het hoeveel uur, aandacht te trekken. En misschien leefde haar vriendin eerst nog. Moet er ook steeds aan denken :sob:

2 likes

Vreselijk traumatisch dit. Hoop dat ze goede hulp krijgt. Wat moeten de minuten lang geduurd hebben voor haar. Niet wetende of je gevonden gaat worden en of je er levend uit komt. En dan nog omgaan met het feit dat je vriendin levenloos naast je in de auto zit. Wat een hel :sob:

Echt afschuwelijk.
Zo’n naar idee dat er dus heel veel mensen langs zijn gereden en gefietst en niemand die iets door heeft gehad. Je zou toch denken dat die banden sporen misschien opgevallen zijn.

Ja de familie van beide meisjes heeft gisteren ook heel lang gezocht langs die weg. Maar ze lagen erg ver van de weg af en verscholen achter/onder een boom


https://nos.nl/l/2393618

‘Hogere olieprijzen zijn een risico voor het herstel van de economie’ :sweat_smile: Een onleefbare planeet is daarentegen vast ontzettend goed voor de EcOnOmIe.

2 likes

Nou nou, wĂĄt een verrassend bericht! :scream:

8 likes

Pfff het is zo makkelijk, maar ik merk in mijn eigen buurt al zoveel gezeur om bomen.
Hier in de buurt werden de parkeerplekken gerenoveerd en bomen moesten weg, want ze waren oud en wortels groeiden overal en nergens. Prima, maar ondertussen zijn er geen bomen terug geplant, want dat wilden alle bejaarde bewoners niet. Nee stel je voor dat hun auto vies zou worden.

2 likes

Bij deze dingen heb ik ook heel erg van, hoe lang gaan we nog in op de mening van bepaalde individuen? Klimaatverandering staat onomstotelijk vast, de tijd dat we konden gaan wikken of wegen om meer/minder natuur is een beetje voorbij eigenlijk. Had het in m’n oude buurt ook, daar wilden bewoners geen bomen aan de kade omdat het hun uitzicht benam, ondertussen wordt die kade knetterheet in de zomer doordat er geen schaduw is.

11 likes

Die mensen hadden van 2002 tot 2018 een ‘inkeerregeling’ maar menselijk beleid voeren bij de ouders van het toeslagenschandaal was te veel gevraagd? De mensen met het minste geld, die het 't minst konden dragen, hadden geen kwijtgescholden of verlaagde boete. Maar de elite mag sorry zeggen en weer door met de orde van de dag. Hier word je gvd toch witheet van?!

16 likes

Ik zou dolgelukkig zijn met een uitzicht op bomen <3

9 likes

Er was vandaag een zware aardbeving in HaĂŻti, voorlopig 29 doden. De VS waarschuwt voor een tsunami door de aardbeving.

Een Russisch vliegtuig dat Turkije zou gaan helpen met de bosbranden blussen is gecrasht, 8 doden.

Wat naar allemaal weer.