Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Hier heb je zoveel gelijk in. Ik snap dat het voelt alsof alles tegelijk komt (want dat is zo), maar de wereld vergaat heus niet. Er gebeuren zovaak natuurrampen die echt verschrikkelijk zijn, evenals deze, maar niemand die het dan denkt.

1 like

Ik stond net te janken terwijl ik in een pan tomatensoep aan het roeren was. Het is zo oneerlijk allemaal.
Ik heb een droge kelder. Een koelkast gevuld met eten. Gewoon mijn spulletjes in de woonkamer op de begane grond. Ik kan het weekend gewoon thuis vieren met mijn gezin. Hier is geen dreiging.
Omdat ik simpelweg mazzel had, en een huis heb dat niet dichtbij een rivier ligt. Anderen hebben ĂŒberhaupt geen koelkast of huis meer of zijn geliefden kwijt. :broken_heart: Zo oneerlijk en zo onbeschrijfelijk veel leed.

16 likes

Ah dit vind ik wel erg hard geformuleerd hoor. Of ik moet het nu verkeerd interpreteren

Maar het is toch heel menselijk dat dingen harder binnenkomen als het niet een ‘ver van je bed’ show is. En deze dingen spelen nu toevallig allemaal af in Nederland.
Tijdens MH17 heb ik ook 3 weken met een naar en down gevoel rond gelopen, terwijl ik niemand persoonlijk kende die in dat vliegtuig zag. Puur omdat het zoveel Nederlanders betrof en het breed uitgemeten werd in de media.
Logisch en rationeel (kijkende naar andere rampen)? Nee. Menselijk? Ja.

38 likes

Maar ik heb niet het gevoel alsof er forummers zijn die het zich zo hard aantrekken en het inderdaad zo zien als jij nu zegt. Of vind jij dan wel of basis van bovenstaande berichten? Of waar haal je dit standpunt zeg maar vandaan dat er mensen zijn die het zo zien?

2 likes

Ik erger me vooral aan de ‘omg wat kunnen we doen om dit te voorkomen’ berichten

ehmm really :upside_down_face:

14 likes

Wat stoort je hier precies aan? Oprechte interesse, niet aanvallend bedoeld maar dat is toch geen hele gekke vraag lijkt mij?

Haha ja ok. Ik lees dit soort berichten dan misschien niet zo zwart/wit. Zou zelf zo iets ook kunnen plaatsen misschien wel.
Maar dan had ik dit bij MH17 ook kunnen plaatsen zo, en wellicht als er over 2 jaar weer een nationale ramp is ook. Het gevoel zakt van onheil zakt ook wel weer weg.
Wel eens dus met @Penny_Lane dat we ons er bewuster van mogen zijn dat die onheil er altijd is. Als het niet in Nederland is, dan wel ergens anders.
Maar dus niet eens met het zo zwart/wit interpreteren en letterlijk nemen van dit soort berichten.

Edit: en daarbij heeft iedereen een ander bewustwordingsproces. Allang blij als mensen zich er meer bewust van worden, er zijn nog meer dan genoeg mensen op de wereld die helemaal ignorant zijn. Daar zou ik je dan eerder op richten en aan ergeren

3 likes

Ben t helemaal met je eens
Je kan niet ontkennen dat dit op zijn minst vroege tekens zijn van het immense effect dat climate change op de hele wereld zal hebben maar elke keer als er ‘zoiets’ gebeurt raakt iedereen in mineur en denken ze dat de doemsdag om de hoek staat te loeren.
Dat ‘einde van de wereld’ gewauwel zit zo diep geworteld, zelf als je niet christelijk opgevoed bent zit dat idee van “Ooit komt ie terug op aarde en zal iedereen boeten!!!” concept er diep in terwijl er al eeuwenlang mensen doodgaan tijdens rampen, t gebeurt nu alleen vaker in ons welvarende continent dus tja


Het is ook altijd, bijvoorbeeld met die Tsunami op Sri Lanka, dat de focus van het nieuws ligt op: “Hoe gaat het met de Nederlanders die daar op vakantie waren”, alsof hun leven meer waard zou zijn dan de Sri Lankanen zelf. Ik snap: het is Nederlandse nieuwsgeving dus de focus zal daarop liggen, maar toch.

1 like

Haha ik kwam hier om dit te posten, schoolvoorbeeld van “er is niks buiten de ring” đŸ„Č

29 likes

Omdat je zoveel dingen kunt doen tegen klimaatverandering, maar mensen altijd ignorant zijn. Maar nu er ineens een ramp ‘dichtbij’ is vragen mensen zich ineens af wat ze allemaal kunnen doen. Tuurlijk was dit niet te voorkomen, maar vind die vraag dan gewoon ongepast. Zijn wss dezelfde mensen die niet op een groene partij stemmen, op vakantie gaan met 't vliegtuig en een heel paard doordeweeks eten bij wijze van

En wat Penny net al verwoorde

2 likes

Zo gaat het toch altijd bij regionale en lokale kranten

6 likes

Parool is ook bij uitstek een Amsterdamse krant dus ik snap wel dat zij dit zoeken

3 likes

Regionale kranten kunnen toch prima verslag doen zonder hun eigen gebied erbij te betrekken? Ik zie dit in ieder geval niet snel in de Gelderlander. En daarnaast is het altijd leuk om Amsterdammers een klein beetje uit te lachen omdat ze zichzelf snel in het middelpunt zetten :laughing:

1 like

Ze maken over het algemeen nieuws over en voor lokale mensen en aangelegenheden, dus dit is gewoon een ding waar ze dat mee doen, echt niet alleen het parool. Met dat laatste eens hoor, alleen vind ik het hier dus niet echt opgaan omdat dat op zoveel plekken gebeurt.

5 likes

Hm oké, het was vanuit mijn kant verder niet super diepgaand en vooral als iets luchtigs bedoeld.

Vanuit mij ook hoor, haha

1 like

Wat flauw weer zeg, zo kun je alles wel bagatelliseren

1 like

Ja ik snap wel wat je bedoelt.

En ja, dat we beter al jarenlang meer op het klimaat hadden kunnen focussen is voor een bepaalde groep wel duidelijk denk ik. Maar dat een (andere) groep zich meer bewust aan het worden van de klimaatgevolgen en probeert te denken in oplossingen (hoe dit te voorkomen) is beter dan dat ze het blijven bagatelliseren vind ik .

2 likes

Hoe gaat het met je praktijk?

Huh wtf is dit nu weer van telegraaf? Sommigen reageren met dat het normaal bedoeld is omdat er veel toeristen waren maar vind het toch een beetje gek.

1 like